2008-02-23, 17:46
Medlem
Jag har blivit antagen till SJ:s lokförarutbildning!

Lön under utbildningen 16000:-

Grundlön efter utb 24000:- plus 2-3000 i traktamente

Efter 2 års tjänst 27000:- plus traktamente!

Nu e jag glaaad!!!!
Citera
2008-02-23, 19:30
Medlem
goE-s avatar
Grattis whippedboy!

En dubbelfråga som måhända kan anses stötande, men tolka det i sådana fall som okunnighet och upplys mig!

Varför vill man bli lokförare? Vad är det som lockar med att jobba helt ensam och köra något som bara går rakt fram, där dessutom sannolikheten för att få en blodig kropp på vindrutan får anses större än önskvärt?

Testerna. Vad jag fått fram från den här tråden är de inte särskilt kluriga, men jag ifrågasätter ändå behovet av dem. Det är ett TÅG, det följer räls. Det värsta som kan hända i simultankapacitetsväg är att en röd lampa lyser och att man då skall bromsa - ögon-hand-koordination, check.

I exempelvis Köpenhamn är tunnelbanan förarlös, alltså automatiskt styrd, vilket jag anser är lysande och något som bör införas i Sthlm så snart det är ekonomiskt försvarbart. Återigen, tåg, följer räls, fast bana - som gjort för automation.
Citera
2008-02-24, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Varför vill man bli lokförare? Vad är det som lockar med att jobba helt ensam och köra något som bara går rakt fram, där dessutom sannolikheten för att få en blodig kropp på vindrutan får anses större än önskvärt?

Detta är sannolikt väldigt olika, vissa har ett enormt intresse av järnväg och det är en dröm för de, men för andra, handlar det om ett jobb, som vilket som helst, ett jobb som ändå fås ses som relativt välbetalt. Själv studerar jag samtidigt och har som sidan av sysselsättning.

Citat:
Testerna. Vad jag fått fram från den här tråden är de inte särskilt kluriga, men jag ifrågasätter ändå behovet av dem. Det är ett TÅG, det följer räls. Det värsta som kan hända i simultankapacitetsväg är att en röd lampa lyser och att man då skall bromsa - ögon-hand-koordination, check.

Allt är ju relativt, du överöses med information ibland, trafikledningen ringer, du ska ta in hastigheten och nya signalbesked samtidigt som du kanske har ett viktigt samtal med arbetsledning, trafikledning. Försvinner kontaktledningesströmmen får du genast en mängd saker att göra, stanna tåget, kvittera larmet, ringa trafikledningen o s v. Detta i en hastighet i kanske 200 km/h. Mer info: http://hem.bredband.net/lokaltag/SJ_lokf/SJ_lokf.htm Bra dålig? Bedöm själv.

Citat:
I exempelvis Köpenhamn är tunnelbanan förarlös, alltså automatiskt styrd, vilket jag anser är lysande och något som bör införas i Sthlm så snart det är ekonomiskt försvarbart. Återigen, tåg, följer räls, fast bana - som gjort för automation.

Tunnelbanan blir sannolikt förarlös i framtiden, förmodligen inte järnvägen. Tunnelbanan operear på ett slutet system inom en lokal region. Järnvägen går över långa sträckor och vad som troligen händer är att förarens arbetsuppgifter förändras. Blir det ett stopp mitt ute i skogen i Norrland måste det finnas personal ombord som kan felsöka. Måste också finnas någon som kan bromsa om det passerar någon idiot på spåret när tåget kommer eller vid annan händelse.
Citera
2008-03-04, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Angående självmorden framför tågen är det bara en sak du måste acceptera att det kommer att hända dig. På mitt företag blir vi tagna ur tjänst i minst tre dagar efter att du kört på en person. I samma sekund som du aktiverat nödbromsen och larmat så har du inte längre några förplikterser kvar att göra på tåget, du är redan tagen ur tjänst och det är bara att vänta på avlösningen.

Jag vet inte vad du är för typ av människa. Å jobbar du på ex SJ så har du fel. Jobbar du på ex Green Cargo har du fel.

Inte så att jag kan alla andra SÄO, men antar att du inte är förare, för i så fall hoppas jag att du tänker till en gång till innan ditt nästa inlägg kommer...
Citera
2008-03-04, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxdalen
Jag vet inte vad du är för typ av människa. Å jobbar du på ex SJ så har du fel. Jobbar du på ex Green Cargo har du fel.

Inte så att jag kan alla andra SÄO, men antar att du inte är förare, för i så fall hoppas jag att du tänker till en gång till innan ditt nästa inlägg kommer...

Visst är jag förare, jag sover med SÄO: n under kudden, eller läser den då man har en inte så händelserik jour...

Inlägget illustrerade mest att du plötsligt kan få hundra saker att göra samtidigt. Nu ska inte denna tråd skitas ner av munhuggning om vad som är sant eller ej (som en snarlik annan tråd), har du ytterligare frågor om min utbildning och på vilket bolag jag jobbar för kan du ta detta via pm.
Citera
2008-03-04, 17:08
Medlem
Seatims avatar
Lokförare: Ja då har man framtiden som på räls
Citera
2008-03-04, 19:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saxdalen

Alla andra SÄO?

Vem är det som INTE är förare och PÅSTÅR att det finns flera olika SÄO? Visst, BVF och SJF men skiten är samma....
Citera
2008-03-04, 19:28
Medlem
buffalos avatar
Hur blir det med de nya snabbtågen? Kommer lokförarna hinna med att tolka prickar och sånt längs med rälsen?
Citera
2008-03-04, 21:20
Medlem
rdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Hur blir det med de nya snabbtågen? Kommer lokförarna hinna med att tolka prickar och sånt längs med rälsen?

Det blir väl hyttsignalering och det kommer bara stå en orienteringstavla som talar om att här kommer det ny information så får man upp det i hytten på något sätt, antar jag.
Citera
2008-03-04, 21:24
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rdj
Det blir väl hyttsignalering och det kommer bara stå en orienteringstavla som talar om att här kommer det ny information så får man upp det i hytten på något sätt, antar jag.
ATC kallas det och det finns redan.
Citera
2008-03-04, 21:28
Medlem
rdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
ATC kallas det och det finns redan.

Ja, ATC är jag väl medveten om, men optiska signaler kommer försvinna i framtiden och jag antar att hastighetstavlor och liknande kommer göra det också, när ERTMS kommer igång på riktigt.
Citera
2008-03-04, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo

Som redan nämnst kommer det inom en relativt nära framtid att bli ERTMS och de optiska signalerna kommer att försvinna. Som jag har förstått blir det "flytande" blocksträckor, vilket ger banan högre kapacitet. Nu är varje signalsträcka en separat blocksträcka vilket gör att det endast kan finnas ett tåg inom varje signalsträcka.

Med ERTMS förflyttas blocksträckorna hela tiden samtidigt som tåget, vilket ger högre kapacitet. Tågen kan köras tätare med bibehållen säkerhet.

Idag signaleras det endast "kör", "kör vänta kör", "kör vänta stopp" o s v, där den exakta hastigheten visas i ATC: n. Informationen om hastigheten och kommande signaler förs över genom s k balister som ligger längsmed banan och som sänder information till tåget när det passerar. Du kan se dessa plattor vid t ex signaler.

Med ERTMS kommer signalbesked och hastighet överföras genom det mobiltelefonsystem som finns installerat och som delvis redan används.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in