Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Varför vill man bli lokförare? Vad är det som lockar med att jobba helt ensam och köra något som bara går rakt fram, där dessutom sannolikheten för att få en blodig kropp på vindrutan får anses större än önskvärt?
Detta är sannolikt väldigt olika, vissa har ett enormt intresse av järnväg och det är en dröm för de, men för andra, handlar det om ett jobb, som vilket som helst, ett jobb som ändå fås ses som relativt välbetalt. Själv studerar jag samtidigt och har som sidan av sysselsättning.
Citat:
Testerna. Vad jag fått fram från den här tråden är de inte särskilt kluriga, men jag ifrågasätter ändå behovet av dem. Det är ett TÅG, det följer räls. Det värsta som kan hända i simultankapacitetsväg är att en röd lampa lyser och att man då skall bromsa - ögon-hand-koordination, check.
Allt är ju relativt, du överöses med information ibland, trafikledningen ringer, du ska ta in hastigheten och nya signalbesked samtidigt som du kanske har ett viktigt samtal med arbetsledning, trafikledning. Försvinner kontaktledningesströmmen får du genast en mängd saker att göra, stanna tåget, kvittera larmet, ringa trafikledningen o s v. Detta i en hastighet i kanske 200 km/h. Mer info:
http://hem.bredband.net/lokaltag/SJ_lokf/SJ_lokf.htm Bra dålig? Bedöm själv.
Citat:
I exempelvis Köpenhamn är tunnelbanan förarlös, alltså automatiskt styrd, vilket jag anser är lysande och något som bör införas i Sthlm så snart det är ekonomiskt försvarbart. Återigen, tåg, följer räls, fast bana - som gjort för automation.
Tunnelbanan blir sannolikt förarlös i framtiden, förmodligen inte järnvägen. Tunnelbanan operear på ett slutet system inom en lokal region. Järnvägen går över långa sträckor och vad som troligen händer är att förarens arbetsuppgifter förändras. Blir det ett stopp mitt ute i skogen i Norrland måste det finnas personal ombord som kan felsöka. Måste också finnas någon som kan bromsa om det passerar någon idiot på spåret när tåget kommer eller vid annan händelse.