Citat:
Ursprungligen postat av
AlamoBeer
Jag har kommit in på utbildningen, och har läkarbesöket på gång. Jag har dock nyss blivit diagnostiserad med lättare sömnapné (bara när jag ligger på rygg, och då relativt lindrigt). Jag har fått en bettskena för att hjälpa med det, men har inte hunnit använda den mer än ett par dagar hittills.
Kommer läkaren ha något att säga om det här? Det har ju inte stört mig något vidare i dagliga livet innan, gick bara på undersökning för att sambon sa att jag snarkade mycket. Dessutom får jag ju behandling nu.
Känns jävligt drygt att lägga 3000-4000 på läkarbesök om de kommer fälla mig för något jag vet om och får behandling för.
Jag vet att lokförare blivit avstängda från trafiksäkerhetstjänst för att de sagt att de snarkar mycket och att då sömnapné kan misstänkas, då får man utredas och sova med någon typ av maskin med mask över näsa/mun som registrerar sömnapné. (Verkar ju som att du redan gjort detta)
Sömnapnén kan leda till att man är tröttare på dagarna och mindre uppmärksam, tror jag de förklarat det med.
Vet inte hur det är om du redan får behandling för det, då kanske det ändå går, men jag skulle kontakta läkaren/sjuksystrarna dit du planerar att göra din hälsoundersökning innan så du får klarhet i det.
Tycker att en behandlad sömnapné som man har koll på borde vara mycket bättre än alla de som säkert snarkar och har sömnapnéer utan att veta om det själva.
Risken finns dock att det är lite hårdare vid nyansökningar/nyanställningar än om man redan arbetat några år och det kommer upp under en vanlig periodisk hälsokontroll.