Citat:
Ursprungligen postat av
heltmeningsloest
Är antagen och har pratat med chefen om tjänstledighet men såklart börjar jag få beslutsångest (panik) i sista stund...
Jag tycker yrket verkar väldigt roligt men börjar undra om arbetstiderna är värt det. Planerar att bilda familj inom något år och vill inte vara någon frånvarande förälder. Någon lokförare får gärna svara på detta:
- går det att få någorlunda normala arbetstider? Dvs. Ej särskilt mycket kvällar, helger och överliggningar
- går familjelivet ihop för de flesta?
Vad är "ej särskilt mycket" i dina ögon? Generellt så är det så att lokförare jobbar både helger, kvällar och nätter samt att överliggningar förekommer. Framförallt i början av karriären så bör du räkna med jobb varannan helg och några kvällar/nätter i veckan. Det blir en bonus om du lyckas undvika det rakt från start!
Du kommer under din karriär kunna leta dig till en plats där tiderna passar dig bättre men då kan du å andra sidan få kompromissa med lönen och stationeringsorten t.ex.
De goda nyheterna är att de flesta får ihop det ändå! Men visst har jag pratat med personer som bytt jobb för familjens skull, det förekommer absolut.
Jag hade absolut rekommenderat dig att påbörja utbildningen. Som tjänstledig har du ju möjligheten att gå tillbaka till ditt nuvarande arbete om du känner att det är rätt beslut.
Var planerar du att jobba i framtiden? Finns det flyttplaner? För att maximera möjligheterna att hitta ett jobb med villkor som passar dig så bör du bo nära en stor järnvägsort med många olika operatörer att välja mellan.
Men pröva! Du kommer ganska fort börja träffa förare och andra järnvägare under utbildningen så att du kan börja forma din egen bild av yrket och dess möjligheter.