2021-11-11, 15:01
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Tja lönen är nog som i de flesta andra yrken, många tjatar jämt om vad man får för lön etc.

Man ska inte fråga sig vad man tjänar utan vilka grupper eller personer är det som tjänar pengar utöver det normala.

Påpekar också statistik jag såg i aftonbladet för några år sedan att genomsnittslönen i Sverige (gäller alla) var runt 11000-12000kr efter skatt.

Då kan man ju säga att får du 16000-18000kr efter skatt har du ganska bra lön, sedan kan man ju prata om vad man ska ha för lön i själva yrket osv, men du måste tänka på att det tar ett tag inom yrket innan man stiger i lönegraden så att säga.

Det skiljer sig såklart från jobb till jobb osv men ändå. Har man runt 10-20% mer än genomsnittslönen i sitt yrke har man bra betalt.
Den siffran tar garanterat med deltidsanställdas månadslöner, och det är bara intressant ur ett väldigt smalt perspektiv.

Det intressanta är timlönen eller heltidslönen, och den ska absolut inte vara under 22.000 kronor brutto för någon som helst utbildningsgrad.
Det är nämligen vad jag tjänar som helt outbildad personlig assistent, och har man ett enda år eftergymnasial, eller relevant gymnasial utbildning, så är det rent skamligt om man får mindre än det i lön.

Runt 120:- timmen minimum är rimligt för vilket jobb som helst år 2021, som kräver någon ansträngning eller kompetens.
Enda undantaget jag kan tänka mig är att stå i kiosken på någon mindre camping.
Senast redigerad av Bonnatorp 2021-11-11 kl. 15:05.
Citera
2021-11-11, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WHATISEV
Är utbildningen under sommaren, om inte, hur lång paus?
Jag tror vi hade en ca sex veckors paus.
Citera
2021-11-11, 15:48
Medlem
Någon som har koll hur många som va kvar till sista testet i Hallsberg?

Hur många brukar sållas bort vid det testet?
Citera
2021-11-11, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masen1970
Någon som har koll hur många som va kvar till sista testet i Hallsberg?

Hur många brukar sållas bort vid det testet?

Brukar vara 60 personer som får gå vidare och göra test 3. Till varje ort finns det 30 platser. Blir man underkänd på test 3 så sållas man bort direkt. Klarar man testet så konkurrerar man med dem andra om dessa 30 platser, utifrån ens resultat.
Citera
2021-11-11, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marmar00
Brukar vara 60 personer som får gå vidare och göra test 3. Till varje ort finns det 30 platser. Blir man underkänd på test 3 så sållas man bort direkt. Klarar man testet så konkurrerar man med dem andra om dessa 30 platser, utifrån ens resultat.

Har du koll på hur stor andel av dom 60 som brukar bli underkända på test 3?
Citera
2021-11-12, 09:29
Medlem
Är antagen och har pratat med chefen om tjänstledighet men såklart börjar jag få beslutsångest (panik) i sista stund...

Jag tycker yrket verkar väldigt roligt men börjar undra om arbetstiderna är värt det. Planerar att bilda familj inom något år och vill inte vara någon frånvarande förälder. Någon lokförare får gärna svara på detta:
- går det att få någorlunda normala arbetstider? Dvs. Ej särskilt mycket kvällar, helger och överliggningar
- går familjelivet ihop för de flesta?
Citera
2021-11-12, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heltmeningsloest
Är antagen och har pratat med chefen om tjänstledighet men såklart börjar jag få beslutsångest (panik) i sista stund...

Jag tycker yrket verkar väldigt roligt men börjar undra om arbetstiderna är värt det. Planerar att bilda familj inom något år och vill inte vara någon frånvarande förälder. Någon lokförare får gärna svara på detta:
- går det att få någorlunda normala arbetstider? Dvs. Ej särskilt mycket kvällar, helger och överliggningar

Vad är "ej särskilt mycket" i dina ögon? Generellt så är det så att lokförare jobbar både helger, kvällar och nätter samt att överliggningar förekommer. Framförallt i början av karriären så bör du räkna med jobb varannan helg och några kvällar/nätter i veckan. Det blir en bonus om du lyckas undvika det rakt från start!

Du kommer under din karriär kunna leta dig till en plats där tiderna passar dig bättre men då kan du å andra sidan få kompromissa med lönen och stationeringsorten t.ex.

De goda nyheterna är att de flesta får ihop det ändå! Men visst har jag pratat med personer som bytt jobb för familjens skull, det förekommer absolut.

Jag hade absolut rekommenderat dig att påbörja utbildningen. Som tjänstledig har du ju möjligheten att gå tillbaka till ditt nuvarande arbete om du känner att det är rätt beslut.

Var planerar du att jobba i framtiden? Finns det flyttplaner? För att maximera möjligheterna att hitta ett jobb med villkor som passar dig så bör du bo nära en stor järnvägsort med många olika operatörer att välja mellan.

Men pröva! Du kommer ganska fort börja träffa förare och andra järnvägare under utbildningen så att du kan börja forma din egen bild av yrket och dess möjligheter.
Citera
2021-11-12, 10:18
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WHATISEV
Är utbildningen under sommaren, om inte, hur lång paus?

De har förkortat utbildningen sen jag gick. Vi hade 1 månadsuppehåll men bättre att du mejlar och frågar skolorna.
Citera
2021-11-12, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Vad är "ej särskilt mycket" i dina ögon? Generellt så är det så att lokförare jobbar både helger, kvällar och nätter samt att överliggningar förekommer. Framförallt i början av karriären så bör du räkna med jobb varannan helg och några kvällar/nätter i veckan. Det blir en bonus om du lyckas undvika det rakt från start!

Du kommer under din karriär kunna leta dig till en plats där tiderna passar dig bättre men då kan du å andra sidan få kompromissa med lönen och stationeringsorten t.ex.

De goda nyheterna är att de flesta får ihop det ändå! Men visst har jag pratat med personer som bytt jobb för familjens skull, det förekommer absolut.

Jag hade absolut rekommenderat dig att påbörja utbildningen. Som tjänstledig har du ju möjligheten att gå tillbaka till ditt nuvarande arbete om du känner att det är rätt beslut.

Var planerar du att jobba i framtiden? Finns det flyttplaner? För att maximera möjligheterna att hitta ett jobb med villkor som passar dig så bör du bo nära en stor järnvägsort med många olika operatörer att välja mellan.

Men pröva! Du kommer ganska fort börja träffa förare och andra järnvägare under utbildningen så att du kan börja forma din egen bild av yrket och dess möjligheter.

Tack för svar!

Med "ej särskilt mycket" menar jag väl tillräckligt lite för att kunna hjälpa till hemma och inte missa för mycket av ens barns uppväxt. Otydligt jag vet men svårt att svara på. Men kanske max varannan helg och 2-3 kvällar i veckan.

Det är ändå alltså relativt vanligt att lokförare börjar jobba med annat av familjeskäl?

Stämmer att jag skulle kunna återgå till min nuvarande tjänst om det ej känns rätt. Dock har jag redan gått en eftergymnasial utbildning på 3 år som uppenbarligen inte var något för mig i slutändan. Därför jag inte vill vara alltför osäker.

Förhoppningen är att landa ett jobb på en stationeringsort i Västmanland, i Västeråstrakterna. Vill helst undvika flytt.
Citera
2021-11-12, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heltmeningsloest

De allra flesta lokförare har familj och har inga problem att få ihop det.

Helgjobb går inte att komma undan så länge man är lokförare. Räkna med att jobba ungefär varannan helg i genomsnitt oavsett om du kör persontåg eller godståg.

Mer nattjobb på gods än persontåg. För persontåg handlar det istället då mer om tidigare starter (men då slutar man också tidigt) eller sena slut på passet 8men då börjar man senare på dagen).
Överliggningar beror på var man jobbar men även där kan man säga att det är mer vanligt med överliggningar när man kör gods än när man kör persontåg, men kör man mycket fjärrtåg på ett resandebolag kommer man så klart ha överliggningar. Kör man pendel- eller regionaltrafik mycket förre överliggningar.
Citera
2021-11-16, 10:06
Medlem
Då var delprov nr 2 avklarat för Protrain i Mjölby. Resultat i slutet av veckan, galet nervöst!
Citera
2021-11-16, 11:02
Medlem
Nån som vet vilken dag antagningsbesked från TCC kommer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in