2008-01-23, 13:39
Medlem
Fillzs avatar
Fick brev idag om urvalstest den 5:e februari. Någon annan som ska dit?
Citera
2008-01-23, 18:43
Medlem
Baffes: Jag är lite nyfiken. Vad jobbar du som?
Citera
2008-01-30, 15:37
Medlem
Tjena, har tänkt på att bli lokförare ett tag... Har några frågor:

Behöver man ha gått på en speciell linje på gymnasiet eller spelar det ingen roll vilket man gick på eller går på?

Behöver man gå på högskola innan man får gå järnvägsskolan?

Tack på förhand.
Citera
2008-01-30, 15:38
Medlem
rdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramble
Tjena, har tänkt på att bli lokförare ett tag... Har några frågor:

Behöver man ha gått på en speciell linje på gymnasiet eller spelar det ingen roll vilket man gick på eller går på?

Behöver man gå på högskola innan man får gå järnvägsskolan?

Tack på förhand.

Nej, det spelar ingen roll, det ska tom gå att bli antagen även om man inte har gymnasiekompetens, fast då på andra meriter, som t ex växlingsjobb.

Nej, utbildningen är eftergymnasial.
Citera
2008-01-30, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rdj
Nej, det spelar ingen roll, det ska tom gå att bli antagen även om man inte har gymnasiekompetens, fast då på andra meriter, som t ex växlingsjobb.

Nej, utbildningen är eftergymnasial.

Okej, tack

Men om man gått klart gymnasiet och gick transport och fick bra betyg, ger det större chans att bli antagen? Spelar det ngn roll om man har körkort?
Citera
2008-01-30, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramble
Okej, tack

Men om man gått klart gymnasiet och gick transport och fick bra betyg, ger det större chans att bli antagen? Spelar det ngn roll om man har körkort?

Körkort spelar absolut ingen roll, finns inget samband mellan att ha körkort och köra tåg. Två skilda saker. Klarar du urvalstesterna blir du antagen, om du inte misslyckas på drog- och alkoholtesterna. Således spelar dina gymnasiebetyg mindre roll. Gymnasieprogram är också i stort ointressant. Det behövs personal.
Citera
2008-02-11, 10:00
Medlem
Ballys avatar
Klart ni ska söka till tågförare!

Hejsvejs!
Kul att läsa denna tråd. Är själv i slutfasen på min Ky utbildning och det är det bästa jag gjort! Har bara några veckor kvar av min utbildning och har redan fått jobb. Trivs som fisken som förare och med alla trevliga människor i tågvärlden. Tror att framtiden ser ljus ut för blivande förare även om jag misstänker att t.ex. SJ kommer att fylla upp sina luckor med egna internutbildade. Angående hurvida svåra testerna är för att komma in så tror jag att det är väldigt individuellt, antingen har man lätt för den här typen av test eller så går det inte alls, men det är bara att testa!
Hur som hellst, till er som funderar på lokföraryrket kan jag bara ge ett tips: sök nu för ni kommer inte att ångra er. Lycka till!
Citera
2008-02-11, 20:43
Medlem
Citat:
Hejsvejs!
Kul att läsa denna tråd. Är själv i slutfasen på min Ky utbildning och det är det bästa jag gjort! Har bara några veckor kvar av min utbildning och har redan fått jobb. Trivs som fisken som förare och med alla trevliga människor i tågvärlden. Tror att framtiden ser ljus ut för blivande förare även om jag misstänker att t.ex. SJ kommer att fylla upp sina luckor med egna internutbildade. Angående hurvida svåra testerna är för att komma in så tror jag att det är väldigt individuellt, antingen har man lätt för den här typen av test eller så går det inte alls, men det är bara att testa!
Hur som hellst, till er som funderar på lokföraryrket kan jag bara ge ett tips: sök nu för ni kommer inte att ångra er. Lycka till!

Jag har varit på intervju idag hos SJ. Hoppas verkligen att jag blir antagen, det var lite kluriga frågor och jag svarade nog inte rätt på alla, men hoppas de har lite överseende!

Testerna klarade jag utan större problem iaf.

Kul att du redan fått jobb, vart då?

Mvh.
Citera
2008-02-11, 23:53
Medlem
Nollåttas avatar
Kan man bli lokförare även fast man är närsynt?
Citera
2008-02-12, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollåtta
Kan man bli lokförare även fast man är närsynt?

Självklart!

Om du nu inte har flaskbottnar till glasögon förstås
Citera
2008-02-13, 23:02
Medlem
Populärt

verkar det vara att bli lokförare. Men det är svårt att komma in. Jag lyckades komma in men har valt att skjuta upp min kursstart till hösten. Kontakter jag har säger att nu har man kommit till ett läge när det snart utbildas för många förare. "Gubbarna" är kvar några år till, många är runt 57-59 år (går vid 60 om de är på SJ eller Green cargo) och det sprutar ut nya förare i massor så vi har nog snart föraröverskott några år innan pensioneringarna tar fart. Om det dessutom blir lågkonjunktur så kan det bli uppsägningar hos de bolag som kör gods pga att det fraktas mindre varor.
Citera
2008-02-18, 17:33
Medlem
Någon som är aktuell att gå SJ:s interna lokförarutbildning här inne?
Jag väntar just nu på besked från dem...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in