Citat:
Ursprungligen postat av
reCAPTCHA
Ärligt talat, fyller dessa tester någon vidare funktion? Man blir väl knappast någon bättre förare jämfört med någon annan som inte klarar testerna men kanske har ett genuint intresse för yrket?
Nu kommer säkert några hävda att det handlar om att kunna fatta snabba beslut samt kunna ta åt sig information snabbt, men finns säkert flera andra yrkesgrupper där ute som kvalar in på den listan.
Och nej, jag har aldrig sökt till utbildningen och kommer inte göra det heller. Bara en tankeställare jag fick efter att jag läst några av dem senaste inläggen.
Är ju flera olika yrken och utbildningar som har urvalstester och att man ska passa en viss profil gör att passa bra in i rollen, så det är inget unikt här.
Man brukar inte vilja ha in folk med överdrivet tågintresse eller så heller, det kan vara ett tecken på att man inte kommer att passa in i.o.m. hälsodeklarationen. Ett överdrivet djupt intresse för ett visst område KAN(behöver inte alltid) ge lite antydningar om olika diagnoser.
Sedan testar de olika momenten uppmärksamhet under längre tid (ska kunna hålla fokus och kunna reagera snabbt), samt lite annat logiskt tänkande. Urvalstester har de haft sedan iallafall 70-talet, säkert längre, och de är nog inte 100%iga, men ger säkert ett urval som passar profilen bäst för att gå vidare till psykologen.