2020-09-02, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Studera till läkare eller polis istället. Klarar man testet till lokförare så klarar man testet till polishögskolan. Samma test rakt av.

Vad är logiken att betala dyra tester+läkarundersökning till lokförarutbildningen om man skulle vilja bli polis?
Citera
2020-09-02, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caol722
Vad är logiken att betala dyra tester+läkarundersökning till lokförarutbildningen om man skulle vilja bli polis?

Det är en bra fråga, det är ju inte samma tester senare iallafall, det är inga fystester här och poliser har väl sämre lön, så vet inte om det är bitterhet. Sök till lokförare om ni vill ha ett kul jobb som inte passar alla, men för de som det passar är det guld! Skulle inte vilja ha kontorsjobb med ekorrhjul som innebär att jobba mån-fre 9-17 vareviga dag år in och år ut.
Citera
2020-09-02, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmaestarn
Klarade testet nu så blir en sväng till Nässjö nästa vecka för fler tester. Det roliga var att jag tröttnade efter typ 15 frågor o chansade på resten o var klar på en kvart ca men gick ju bra

Nice! Då ses vi där kanske - utan veta vem som e vem! Haha mindfuck! 😎👌🏻
Citera
2020-09-02, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Det är en bra fråga, det är ju inte samma tester senare iallafall, det är inga fystester här och poliser har väl sämre lön, så vet inte om det är bitterhet. Sök till lokförare om ni vill ha ett kul jobb som inte passar alla, men för de som det passar är det guld! Skulle inte vilja ha kontorsjobb med ekorrhjul som innebär att jobba mån-fre 9-17 vareviga dag år in och år ut.

Bästa valet jag gjort hittills att börja på lokförarutbildningen, inser att jag valt helt rätt bana.
Citera
2020-09-02, 20:34
Medlem
Gauzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Studera till läkare eller polis istället. Klarar man testet till lokförare så klarar man testet till polishögskolan. Samma test rakt av.

Nu har vi nog höjt testerna för att bli lokförare så högt man bara kan.. Jag menar - Läkare?
Citera
2020-09-02, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gauze
Nu har vi nog höjt testerna för att bli lokförare så högt man bara kan.. Jag menar - Läkare?

Ja det är ju inga tester, men höga betyg som krävs, toppbetyg.
Citera
2020-09-02, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gauze
Känns som att det mest är de som inte klarat testerna som vill höja intrycket av hur svåra de faktiskt är, för att förklara hur man faktiskt kunde faila..
Citera
2020-09-03, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Känns som att det mest är de som inte klarat testerna som vill höja intrycket av hur svåra de faktiskt är, för att förklara hur man faktiskt kunde faila..

Fast om nio av tio inte tar sig igenom testerna så får du väl ändå hålla med om att det inte är direkt lätt? Jag tror knappast att de där nio som misslyckas bara tramsar sig igenom det hela, förmodligen gör de flesta så gott de kan men det räcker ändå inte till.
Citera
2020-09-03, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Fast om nio av tio inte tar sig igenom testerna så får du väl ändå hålla med om att det inte är direkt lätt? Jag tror knappast att de där nio som misslyckas bara tramsar sig igenom det hela, förmodligen gör de flesta så gott de kan men det räcker ändå inte till.
Absolut! Men ibland poppar det ju upp kommentarer om att man kan bli hjärnkirurg, rymdforskare osv. Det var de kommentarerna jag syftade på. Dessutom inte så peppande för folk som funderar på att testa.

Dessutom får man ju tänka på att de som gör testerna är ju inte Sveriges smartaste, kanske på sin höjd ett normalt urval av befolkningen. De som har vad som krävs för att bli hjärnkirurg, rymdforskare osv söker troligtvis inte ens. Hade 1000 helt random människor på ett universitet gjort testerna hade det kanske varit mer än 10%. Spekulerar bara nu! Jag är jättestolt att ha klarat dem.
Senast redigerad av Andersson5035 2020-09-03 kl. 09:17. Anledning: Tillägg
Citera
2020-09-03, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardanoProffset
Vem har sagt nåt om att fuska, skrev att det va en "skön tanke" ja hade. Sist ja kollade så va FB just till för "think outside the box" personer. Lite hela poängen med att lägga upp trådar här? Eller?

Känns det bra kan du fortsätta önska mig illa det kommer gå bra för mig oavsett hur mkt du än runka till mina rader gubbe...! 👉👌🏻

Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmaestarn
Klarade testet nu så blir en sväng till Nässjö nästa vecka för fler tester. Det roliga var att jag tröttnade efter typ 15 frågor o chansade på resten o var klar på en kvart ca men gick ju bra

Vilken härlig inställning. OM ni nu tar er ut i trafik. Försök att inte förstöra för mkt.
Men om ni väljer att behålla denna inställning så får man tacka för förseningsövertiden ni kommer att orsaka.
Citera
2020-09-03, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteHorse
Vilken härlig inställning. OM ni nu tar er ut i trafik. Försök att inte förstöra för mkt.
Men om ni väljer att behålla denna inställning så får man tacka för förseningsövertiden ni kommer att orsaka.

Jag tenderar att hålla med, avsaknad av säkerhetstänk hör inte hemma inom järnvägen, det går inte att fuska sig fram, det finns alltid ögon eller loggar, som de stickprovsaktigt kan kolla i, och det görs och följs upp vill jag lova.

Sköter man sig och sätter säkerheten främst är det ett toppenjobb, men det är därför man blir lite mörkrädd när man läser om fuskeri (även om det bara är på skoj) eller att man myglar med hälsokontrollen och döljer eventuella diagnoser.
Citera
2020-09-03, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Jag tenderar att hålla med, avsaknad av säkerhetstänk hör inte hemma inom järnvägen, det går inte att fuska sig fram, det finns alltid ögon eller loggar, som de stickprovsaktigt kan kolla i, och det görs och följs upp vill jag lova.

Sköter man sig och sätter säkerheten främst är det ett toppenjobb, men det är därför man blir lite mörkrädd när man läser om fuskeri (även om det bara är på skoj) eller att man myglar med hälsokontrollen och döljer eventuella diagnoser.

Man kan hoppas att psykologerna lyckas fånga upp de flesta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in