2009-10-01, 19:10
  #265
Medlem
Pisse.Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyklopefeti
Var just det jag tänkte. Om man bor i Sundsvall som jag tog ett exempel på så får man mest köra X2000 fram och tillbaka hela tiden. Så därför undrade jag också om chansen finns att få köra Rc6 också ifrån Sundsvall och söderut (nattågen).
Jobbar man i Sundsvall så kan man få köra nattåget ja, det stämmer. Sen beror det lite på vad man går på för grupp, kan hända att dom i Sundsvall har någon sorts nattgrupp.


Citat:
Ursprungligen postat av Hyklopefeti
Inte alls. Är mest bara nyfiken på allt jag sätt. Att väldigt många har kört Rc6 bland de unga så därför undrade jag om nyutbildade får köra X2000. Sen har jag även hört av andra att SJ vill ha sökanden ifrån hela landet och inte i största del ifrån Stockholm. Eftersom andra orter måste också fyllas.

Anledningen till att många nya fått köra Rc kan jag tänka mig dels beror på att många orter har väldigt mycket körning med lok och vagnar, sen är det nog bra att inte dra till med flera fordonsutbildningar förens man blivit lite varm i kläderna.

Klart är att SJ vill se sökande från olika delar av landet då dom har stationeringsorter både här och där. Vet dock inte hur det ser ut med att få jobb som förare hos SJ för stunden då det talats en del om övertalighet.
Citera
2009-10-01, 20:34
  #266
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pisse.Mugg
Jobbar man i Sundsvall så kan man få köra nattåget ja, det stämmer. Sen beror det lite på vad man går på för grupp, kan hända att dom i Sundsvall har någon sorts nattgrupp.

Det var just det jag funderade på. Runt 23.50 varje kväll kommer två tåg, ett med stopp i Malmö och ett till Göteborg, båda drivs med Rc6 och därför undrade jag om man fick köra det också ifrån Sundsvall eller bara X2000 mellan Sundsvall och Stockholm.


Citat:
Ursprungligen postat av Pisse.Mugg
Anledningen till att många nya fått köra Rc kan jag tänka mig dels beror på att många orter har väldigt mycket körning med lok och vagnar.

Men om vi ser på Sundsvall, då är det mest X2000, eller vad tror du själv?

Citat:
Ursprungligen postat av Pisse.Mugg
Klart är att SJ vill se sökande från olika delar av landet då dom har stationeringsorter både här och där. Vet dock inte hur det ser ut med att få jobb som förare hos SJ för stunden då det talats en del om övertalighet.

Hörde av en kille som läser/läste i Hallsberg hos SJ regi att det eftersökte elever ifrån andra delar av Sverige och inte bara söder om Stockholm. Detta tyckte SJ var mycket tråkigt att inte fler ifrån norra Sverige söker och kommer in på utbildningen.

Du verkar ju vara lokförare, vilket tåg är lättast/roligast att köra, Rc6 eller X2000?
Citera
2009-10-02, 17:07
  #267
Medlem
Fensters avatar
Är det många som går vidare till urvalstesterna där man åker till utbildningsorten efter att ha gjort de två första testerna via datorn?

Eller åker de flesta ur vid de inledande testerna?
Citera
2009-10-02, 17:11
  #268
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenster
Är det många som går vidare till urvalstesterna där man åker till utbildningsorten efter att ha gjort de två första testerna via datorn?

Eller åker de flesta ur vid de inledande testerna?


2 tester!? Jag åkte till utbildningsorten direkt och fick gör jag 9 tester med penna och papper. Man gjorde först ett "intagningsprov". Det var du tvungen att fixa för att gå vidare. Klarade du dom resterande 8 proven fick du gå vidare till steg 2 vilket var datorbaserade tester. Dessa gjordes 2-3 veckor senare.
Citera
2009-10-02, 17:19
  #269
Medlem
Fensters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsysnaKe
2 tester!? Jag åkte till utbildningsorten direkt och fick gör jag 9 tester med penna och papper. Man gjorde först ett "intagningsprov". Det var du tvungen att fixa för att gå vidare. Klarade du dom resterande 8 proven fick du gå vidare till steg 2 vilket var datorbaserade tester. Dessa gjordes 2-3 veckor senare.

Ah, okej.

Är väl olika på olika orter. Min kompis sökte via TCC till ky-utbildning och hon fick göra på detta sättet. Jag funderar också på att söka men känner mig lite osäker på om jag klarar testerna..
__________________
Senast redigerad av Fenster 2009-10-02 kl. 17:35.
Citera
2009-10-02, 17:21
  #270
Medlem
SexMurderArts avatar
Tänk, tuff tuff tuff tuff tuff tuff tuff tuff tuff osv.
Citera
2009-10-02, 18:51
  #271
Bannlyst
Jag har en yrkesutbildning i min väska, men ser ingen framtid med den. Istället tänker jag söka in på Komvux och läsa upp mina ämnen, sedan söka till SJs lokförarutbildning. Varför söka till KYs lokförarutbildning i Ängelholm när man inte är garanterad jobb efteråt som man är hos SJ och deras egen utbildning?
Citera
2009-10-02, 19:00
  #272
Medlem
karlhenrik_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyklopefeti
Jag har en yrkesutbildning i min väska, men ser ingen framtid med den. Istället tänker jag söka in på Komvux och läsa upp mina ämnen, sedan söka till SJs lokförarutbildning. Varför söka till KYs lokförarutbildning i Ängelholm när man inte är garanterad jobb efteråt som man är hos SJ och deras egen utbildning?

Vad är isåfall vitsen med att läsa komvux om du ändå tänker söka SJ:s egna utbildning? Det är fortfarande tester du måste ta dig förbi, där du inte har ett dugg hjälp av några gymnasiepoäng.
Citera
2009-10-02, 19:06
  #273
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlhenrik_
Vad är isåfall vitsen med att läsa komvux om du ändå tänker söka SJ:s egna utbildning? Det är fortfarande tester du måste ta dig förbi, där du inte har ett dugg hjälp av några gymnasiepoäng.


Lokförarutbildning.

Utbildningen vänder sig till dig som har treårigt gymnasium eller motsvarande (teknisk inriktning är meriterande) samt grundläggande behörighet för högskolestudier.

Med andra ord måste jag ordna upp så att jag får min gymnasiekompetens och högskolebehörighet. Därför måste jag läsa på Komvux.
Citera
2009-10-04, 15:21
  #274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenster
Ah, okej.

Är väl olika på olika orter. Min kompis sökte via TCC till ky-utbildning och hon fick göra på detta sättet. Jag funderar också på att söka men känner mig lite osäker på om jag klarar testerna..


Märkligt, jag gick också genom TCC. Det är bara att göra testerna. Det kvittar om du har 0,1 på HP eller 2,0.
Bara du är någorlunda begåvad och kan lösa uppgifter hyfsat snabbt utan att göra fel så går det nog bra.

Det svåraste provet tyckte jag var en förbannad prick man skulle stirra på i 20-25 minuter. Koncentration tror jag det gick under..
Citera
2009-10-04, 15:23
  #275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyklopefeti
Jag har en yrkesutbildning i min väska, men ser ingen framtid med den. Istället tänker jag söka in på Komvux och läsa upp mina ämnen, sedan söka till SJs lokförarutbildning. Varför söka till KYs lokförarutbildning i Ängelholm när man inte är garanterad jobb efteråt som man är hos SJ och deras egen utbildning?

Är det sant att SJ fortfarande utbildare lokförare? Märkligt... dom säger ju upp folk. Fattar inte vad det är för mening att utbilda förare när det går jättemånga arbetslösa.
Citera
2009-10-04, 15:42
  #276
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PsysnaKe
Är det sant att SJ fortfarande utbildare lokförare?

SJ har stoppat sin utbildning där de utbildar lokförare. Om jag inte minns helt fel så blev det stopp i somras för intagning hos SJ. När SJ ska starta upp sin egen utbildning, det vet jag inte men förhoppningsvis samtidigt som KY i Ängelholm, 2011-2012.
__________________
Senast redigerad av Hyklopefeti 2009-10-04 kl. 15:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in