Citat:
Ursprungligen postat av
billygibbons
JoyyeBoy. Hur ser du på framtiden som lokförare? Det känns som att det utbildas för många just nu? Eller är det bara en synvilla med tanke på alla lokförarutbildningar som körs?
Det utbildas pga en enorm lokförarbrist (som man pratat om sedan jag pluggade till lokförare i början av 00-talet) och det hänger ihop med att ca 10% av sökande klarar alla urvalsprover, så det har varit svårt att fylla kurser trots många sökande, lokförarutbildningen är en av de populäraste yrkesutbildningarna för övrigt
När det kommer bli mer mättat med lokförare kommer ju inte utbildningsföretagen få pengar från YH-myndigheten längre och det blir färre utbildningsplatser som passar marknaden igen.
Är man senare intresserade av att avancera så finns goda möjligheter att bli körlärare, instruktör, driftledare, gruppchef mm mm. Själv är jag dock nöjd med att vara ute på tågen, det är nog lite av en livsstil. Tjänar så jag klarar mig och blir över varje månad och har råd med det mesta, får mycket tid över till min son i och med att jag kan jobba komprimerat i viss grad :-)