Citat:
Ursprungligen postat av
JazzyJeff
Hur är det med växling om man hämtar ut ett, säg SJ snabbtåg från depån - Måste jag då sköta växlingen så att den är korrekt ut från depån till rätt spår eller lägger tågklarerarna växlarna åt mig? Tänker alltså om det är någon skillnad på persontåg eller godståg, för med gods är det väl en hel del växling man får göra själv - men persontåg?
Oftast som i Hagalund i Sthlm är allt signalreglerat, det betyder att dom på ställverket i Hagalund lägger dina växlar och växlingsvägar via datorn fram till en viss signal där sen fjärrtågklareraren tar över, väldigt sällan det sker på icke signalreglerat område, fast i områden som i Malmö är det ej signalreglerat inne på uppställningsområdet tills dess man ska korsa in och över till stationsområdet, men det är rätt så enkelt, bara det att det kan vara andra rörelser i området, då får man ha samråd så man vet om varandra samt att man ser till att ha god uppsikt så man inte kolliderar.
godståg är det en del växling ibland, men det beror såklart även på vad det är för turer och typ av körning. hos oss kör vi en hel del iallafall min arbetsgrupp bara från A till B, betyder att vi hämtar vagnar på signalreglerat område, du hänger på och utför dina bromsprov, sen avgår man, sen vid ankomst stannar man och hänger av där man ska, sen växlar man in på uppställningsspår eller mot nya vagnar, det oftast signalreglerat med.
Många uppställningsplatser för lok är dock, "svarta zoner" att du åker in på området och sen där inne får du sköta dig själv, lägga om växlar, hitta ditt uppställningsplats o.s.v.