2017-04-30, 12:50
Medlem
hej alla

jag läst att YH erbjuder lokförareutbildning på 1 år i Hässleholm, Mjölby, Stockholm och Sundsvall , när jag har ansökt tidigare så var utbildningen på 2 år i Ängelholm och via TCC så undrar jag vad är skillnaden ?

kommer man ha ett garanterat jobb om man läser utbildningen på 1 år ?

tack jätte mycket
Citera
2017-04-30, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ralfandralf84
hej alla

jag läst att YH erbjuder lokförareutbildning på 1 år i Hässleholm, Mjölby, Stockholm och Sundsvall , när jag har ansökt tidigare så var utbildningen på 2 år i Ängelholm och via TCC så undrar jag vad är skillnaden ?

kommer man ha ett garanterat jobb om man läser utbildningen på 1 år ?

tack jätte mycket

Utbildningen har varit på 60 KY/YH poäng (ca 1 år) länge nu, gick själv i början av 00-talet KY i 60 poäng.
2 år kanske du räknar in utbildningen du får hos de företag du får utbildning på fordon mm av sedan.

Finns ju även 40 poängsutbildningar. Den är kortare än 1 år och kanske mer komprimerad.

Du är aldrig garanterad jobb efter examen och fullgjord utbildning, men klarar du utbildningen och får bra omdömen från LIA-perioderna så är chanserna stora att du får jobb då det är lokförarbrist nästan överallt just nu och några år framåt.

Bland annat MTR Pendeltåg och MTR Express kör dock med några ytterligare urvalsprover vid anställning, MINT och Matrigma samt några registerutdrag från har jag för mig Försäkringskassan och Polisen. Möjligt att andra operatörer tar registerutdrag också
Senast redigerad av JoyyeBoy 2017-04-30 kl. 19:28.
Citera
2017-05-01, 11:13
Medlem
JazzyJeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaktus70
Jag skrev provet på Trafikverket här om dagen.

En del märkliga frågor, så som vilka sleepers är vanligast på svensk järnväg.
Mycket frågor om regeringen, riksdagen och EU. Vem som tar besluten i olika frågor.

Närområdet, säkerhetszon, E-skydd, att man bromsar mjukast med el-broms.

Ha koll på skillnaden men sidospår, avvikande huvudspår och huvudspår.

Veta vad en hjulplatta är och hur den ser ut.

Veta vad en fjäderlänk är och vart den sitter.

Vem som har ansvar vid en olycka.

Vad ett Patronmanöverdon är.

Vad som utmärker ett storfordon.

Hur man kör eco-driving.

Att man släpper ut kolmonoxid när man kör med diesel.

Ha koll på dvärgsignalernas olika betydelser.

Det är väll frågorna jag minns så här på rak arm.

Hoppas det hjälper ngt

Tack. Hjälper mycket!
Citera
2017-05-01, 13:18
Medlem
Ingen som har mer att berätta om Protrains tester förutom att det innehåller Matriser?
Citera
2017-05-01, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Standers1
Ingen som har mer att berätta om Protrains tester förutom att det innehåller Matriser?

Testerna är nog ganska lika, om du bläddrar bakåt i tråden så finner du otaliga inlägg om hur proverna är uppbyggda, bara att leta
Citera
2017-05-01, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
Testerna är nog ganska lika, om du bläddrar bakåt i tråden så finner du otaliga inlägg om hur proverna är uppbyggda, bara att leta

Dom verkar inte vara alls lika, jag har jättemycket information om tCC (se tidigare inlägg) men jag har letat efter ljus och lykta efter information om PROTrain
Citera
2017-05-03, 23:06
Medlem
JazzyJeffs avatar
Hur är det med växling om man hämtar ut ett, säg SJ snabbtåg från depån - Måste jag då sköta växlingen så att den är korrekt ut från depån till rätt spår eller lägger tågklarerarna växlarna åt mig? Tänker alltså om det är någon skillnad på persontåg eller godståg, för med gods är det väl en hel del växling man får göra själv - men persontåg?
Citera
2017-05-04, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzyJeff
Hur är det med växling om man hämtar ut ett, säg SJ snabbtåg från depån - Måste jag då sköta växlingen så att den är korrekt ut från depån till rätt spår eller lägger tågklarerarna växlarna åt mig? Tänker alltså om det är någon skillnad på persontåg eller godståg, för med gods är det väl en hel del växling man får göra själv - men persontåg?

Oftast som i Hagalund i Sthlm är allt signalreglerat, det betyder att dom på ställverket i Hagalund lägger dina växlar och växlingsvägar via datorn fram till en viss signal där sen fjärrtågklareraren tar över, väldigt sällan det sker på icke signalreglerat område, fast i områden som i Malmö är det ej signalreglerat inne på uppställningsområdet tills dess man ska korsa in och över till stationsområdet, men det är rätt så enkelt, bara det att det kan vara andra rörelser i området, då får man ha samråd så man vet om varandra samt att man ser till att ha god uppsikt så man inte kolliderar.

godståg är det en del växling ibland, men det beror såklart även på vad det är för turer och typ av körning. hos oss kör vi en hel del iallafall min arbetsgrupp bara från A till B, betyder att vi hämtar vagnar på signalreglerat område, du hänger på och utför dina bromsprov, sen avgår man, sen vid ankomst stannar man och hänger av där man ska, sen växlar man in på uppställningsspår eller mot nya vagnar, det oftast signalreglerat med.

Många uppställningsplatser för lok är dock, "svarta zoner" att du åker in på området och sen där inne får du sköta dig själv, lägga om växlar, hitta ditt uppställningsplats o.s.v.
Citera
2017-05-04, 16:40
Medlem
JazzyJeffs avatar
Ponera följande scenario: Ute på linjen - Ni kör 160 - Försignal kommer som visar kör 80 i ATC i nästa signal - När börjar ni bromsa in? Direkt när 80 syns på displayen eller hur tar man ställningstagande där?

Även när vet ni hur ni ska börja bromsa in mot en plattform som ej syns inom siktsträckan?
Citera
2017-05-04, 17:56
Medlem
Man lär sig ganska snabbt vilka platser man ska börja bromsa på, samt innan "plattformar" som du nämner finns alltid en orienteringstavla ca: 1000 meter innan så man vet.

kör aldrig 160, man kan ponera att jag kör 100 och jag får sth 40 och ska på sida så bör man börja bromsa vid försignaleringen fast är det en blocksignal med försignalbesked så brukar avstånden vara längre än 1000 meter, då finns orienteringstavlan 1000 meter innan signalen, dock såklart inte nån nödbroms utan man lär sig hur mycket trycksänkning som krävs för att får ner hastigheten i tid och på ett så mjukt sätt som möjligt.
Citera
2017-05-04, 19:48
Medlem
Trogskalles avatar
Vad ingår i hälsoundersökningen? Bara syn, hörsel och psykolog?
Hur långa är arbetspassen?
Citera
2017-05-04, 23:17
Medlem
EKG dessutom numera,

det är lite olika hur passen ser ut, min senaste tur började jag vid 20.00 i tisdags, bromsprov och vagnssyning sedan körning till Malmö, framme vid 05.00, sedan vila på dagen fram till runt 17.00 då ett tåg från tyskland kom upp, körde det till Göteborg där vi växlade in det på terminalen, slutade runt 01.45 (dock 2 timmar sent p.g.a lite olika orsaker) sedan idag torsdag på morgonen åkte jag pass hem från göteborg till min hemstation, sen nu ledigt tills på måndag,

Då gör jag ungefär samma vända fast åt andra hållet, Börjar 08.45, kör en kort tur på ungefär 4 timmar runt hemstationen, sen efter det åka tåg till göteborg för att sova, börjar 07.00 på tisdag, kör till Malmö framme runt 13-14 ungefär, sen hotell och försöka sova, sen kommer nästa tåg från kontinenten som jag tar över vid 02.30 (om det är i tid) och kör det till Nässjö, sedan till hemstation igen. borde vara hemma på onsdag runt 9 eller 11 ungefär, beroende på vilket pasståg jag hinner med därifrån.

men detta är mitt bolag jag jobbar för, vi har längre turer följt av några dagar ledigt, sen lite längre tur, sen ledigt igen. dom som jobbar på persontåg har oftast helt annorlunda scheman än vi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in