2020-04-28, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Lägger inga värderingar i det? Det var väl ungefär det du gjorde precis?

Jag tycker att det blir rätt fånigt med den här "Det var bättre förr"-inställningen. Jag gjorde mina tester för bara 3 år sen och när jag har pratat med kollegor som gjorde sina på 70-80-talet verkar de också väldigt lika så det är nog ingen större skillnad.

Jag är för övrigt hästtjej, ingen näsring men ofta rosa naglar och har varken mekat med bilar eller spelat Tv-spel. Känner mig inte särskilt inkvoterad heller då jag var en av de med bäst resultat på testerna. Bara man är normalbegåvad (utifrån de egenskaper de söker i testerna), ödmjuk och har respekt för yrket samt är taggad att lära sig så mycket som möjligt så bra som möjligt spelar det väl ingen som helst roll vem man är?

Jag lägger inga värderingar i det, det jag skrev var en känsla, sedan vad jag tycker om det är ovidkommande, alltså lägger jag inga värderingar i det :-)

Mycket var bättre förr, men mycket är bättre nu också, så är det.
Att slippa konka på fem olika linjeböcker och andra föreskrifter i fysisk form är en mycket bra sak t.ex :-)

Sedan är upphandlingar av trafik en sämre sak, skapar osäkerhet om arbetsvillkor.

Utvecklingen går framåt, bara att gilla läget.
Citera
2020-04-28, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag kommer ihåg testet som att jag gjorde det igår. Jag gjorde mönstringstestet i början på 2000-talet och testet till lokförare är nästan identiskt med det till värnplikten. Några ytterst små justeringar.

Testet till lokförare när jag gjorde det för snart tolv-tretton år sedan var först en liten prick som for runt i en cirkel och cirkeln hade en vit linje i sig. Samtidigt som pricken for runt inne i cirkeln så dök det upp matematiska tal (plus och minus) som du skulle räkna och samtidigt hålla koll på pricken så att den inte försvann utanför cirkeln. När den försvann skulle man trycka på space. Sedan var det ordförståelse kommer jag ihåg och en kub som man får se från olika vinklar. Det jag minns också var talserier, tjugo stycken på en sida och det kunde se ut såhär

1....6...19....32....44

Sedan var ett svenskatest också där man skulle läsa en text och sedan besvara frågor.

Precis, så kommer jag ihåg det också! På den tiden var det inga hemtester först, utan det var en heldags tester på plats, man var ganska nervös, men lite nervositet är ju bra :-)
Det är väl liknande upplägg idag, dock har jag hört att fler klarar testerna idag och det är för att man sänkt kraven något. De hade ett tag problem att få ut tillräckligt många för att fylla klasserna, därför började någon aktör att sänka kraven och därefter sänkte andra för att matcha. Det var väl för omkring 4-5 år sedan tror jag.
Citera
2020-04-28, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Jag lägger inga värderingar i det, det jag skrev var en känsla, sedan vad jag tycker om det är ovidkommande, alltså lägger jag inga värderingar i det :-)

Mycket var bättre förr, men mycket är bättre nu också, så är det.
Att slippa konka på fem olika linjeböcker och andra föreskrifter i fysisk form är en mycket bra sak t.ex :-)

Sedan är upphandlingar av trafik en sämre sak, skapar osäkerhet om arbetsvillkor.

Utvecklingen går framåt, bara att gilla läget.
Håller absolut med om linjeböckerna och upphandlingarna!
Citera
2020-04-28, 19:36
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Det är väl liknande upplägg idag, dock har jag hört att fler klarar testerna idag och det är för att man sänkt kraven något. De hade ett tag problem att få ut tillräckligt många för att fylla klasserna, därför började någon aktör att sänka kraven och därefter sänkte andra för att matcha. Det var väl för omkring 4-5 år sedan tror jag.

Får se om jag klarar dom då kraven är sänkta när jag ska söka i Göteborg under våren 2021 om dom startar en utbildning hösten 2021.
Citera
2020-04-28, 21:50
Medlem
Jag vet att det till en YH-klass som är igång nu var det över 600 sökande men bara 10 procent, alltså ett sextiotal, som ansågs lämpliga till de 30 platserna.

Så om testeren blivit lättare sorterar de fortfarande bort en stor del av de som vill bli lokförare. Dessutom får man som sökande numera på de flesta skolor själv betala för testerna.

Däremot kan jag tänka att bristen på LIA-platser är ett stort potentiellt kvalitetsproblem för många nya förare. Det har ju inte blivit direkt bättre i dessa Coronatider då det dessutom kombineras med distansundervisning som knappast går att jämföra med riktig klassrumsundervisning.
Citera
2020-05-03, 18:11
Medlem
Jenny9s avatar
Hej,

Jag eftersöker någon som gjort ProTrain's test 1 och klarat det.

Provet består ju av 8 deltest. Bommade "ni" helt på ett deltest, men blev ändå godkända och gick vidare?
Citera
2020-05-03, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Hej,

Provet består ju av 8 deltest. Bommade "ni" helt på ett deltest, men blev ändå godkända och gick vidare?

Jag gjorde testet förra året och studerar nu. Gjorde väl inte bort mig på något moment och kände du att det gick bra på övriga deltest så ska det nog mycket till om du inte går vidare. Har för mig att det endast krävdes 8 av 20 poäng totalt för att gå vidare till steg 2 så häng inte upp dig på om du gjorde sämre ifrån dig på en sak.

Vad var det som gick snett?
Citera
2020-05-03, 19:04
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Jag gjorde testet förra året och studerar nu. Gjorde väl inte bort mig på något moment och kände du att det gick bra på övriga deltest så ska det nog mycket till om du inte går vidare. Har för mig att det endast krävdes 8 av 20 poäng totalt för att gå vidare till steg 2 så häng inte upp dig på om du gjorde sämre ifrån dig på en sak.

Vad var det som gick snett?

Lokalsinnet hahahha. Klassisk kvinnlig svaghet. Bommade fullständigt.
Citera
2020-05-03, 19:22
Medlem
Citat:
Lokalsinnet hahahha. Klassisk kvinnlig svaghet. Bommade fullständigt.

Haha! Nej men det testet speglar väl egentligen inte om man har lokalsinne eller inte. Tror dom lägger större fokus på reaktion och koncentration som nog också återkommer i steg 2. Lycka till!
Citera
2020-05-03, 19:34
Medlem
Citat:
Hej,

Svar kommer väl nästa vecka? Vet inte om jag totalbommade på nåt, men vi får se.
Citera
2020-05-03, 22:03
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Haha! Nej men det testet speglar väl egentligen inte om man har lokalsinne eller inte. Tror dom lägger större fokus på reaktion och koncentration som nog också återkommer i steg 2. Lycka till!

Tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av Stevexz
Svar kommer väl nästa vecka? Vet inte om jag totalbommade på nåt, men vi får se.

Ja, personligen hatar jag att gå och vänta på svar, att sväva i ovisshet är påfrestande. Men ske Guds vilja, stort lycka till!
Citera
2020-05-04, 02:30
Medlem
Organspenats avatar
Någon som vet när ansökningstiden till nästa vårtermin börjar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in