2009-03-02, 21:55
Medlem
eatsoups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Vad tror Ni vilken IQ ska ha en lokförare?
Jag har 112 IQ, skulle jag klara dessa tester som SJ/KY utfärdar för att de ska se är personen behörig?

du behöver inte ha bra IQ för att köra tåg. Du ska helt enkelt vara lämplig. Killen/tjejen i din klass som slår MVG på alla prov är inte heller lämplig för astonautprogrammet etc
Citera
2009-03-02, 22:36
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eatsoup
du behöver inte ha bra IQ för att köra tåg. Du ska helt enkelt vara lämplig. Killen/tjejen i din klass som slår MVG på alla prov är inte heller lämplig för astonautprogrammet etc

Men hur blir man lämplig? Det är inget man kan plugga på?

Och en till fråga:
Kan man söka flera gånger till utbildningen? Om man tex kommer inte in första gången inte heller andra...

Citat:
Det krävs grundläggande högskolebehörighet för att söka utbildningen.

Är det sant? Eller gäller det bara på SJ utbildningen?
Senast redigerad av Beeenjamin 2009-03-02 kl. 22:39.
Citera
2009-03-03, 01:07
Medlem
eatsoups avatar
Citat:
Men hur blir man lämplig? Det är inget man kan plugga på?

Och en till fråga:
Kan man söka flera gånger till utbildningen? Om man tex kommer inte in första gången inte heller andra...

Är det sant? Eller gäller det bara på SJ utbildningen?

Tror inte du kan plugga till hur du blir lämplig. Jag anser att en lokförare bör vara lugn,stabil, trivs i sitt egna sällskap,förmåga att lyssna, god koncentrationsförmåga och simultanförmåga (göra flera saker samtidigt), samt även kunna tänka logiskt i stressade situationer.

ja, Du kan söka flera gånger till utbildningarna men du kan bara göra själva "testen" två gånger i ditt liv har jag för mig. Och Sj utbildar inte förnärvarande inga lokförare
Citera
2009-03-03, 01:10
Medlem
eatsoups avatar
du ska ha grundläggandebehörighet till alla skolor för lokförarutbildning , för er som inte vet vad grundläggandebehörighet är så är det godkänd i 90 % av alla ämnen i en fullständig gymnasiekurs, och du får INTE vara underkänd på någon utav de basämnerna som svenska engelska osv.. lycka till
Citera
2009-03-05, 18:26
Medlem
Beeenjamins avatar
Tack för svar

En fråga till
Är det bättre att ha 2500 poäng eller 3000 poäng från gymnasiet för att man ska komma ännu längre och ha bättre chans att komma in på utbildningen?
Jag tänkte ta 500 poäng på Komvux, så att jag har 3000 poäng.
Citera
2009-03-05, 18:49
Medlem
Är det kul att vara lokförare eller? Har ett jobb där jag pratar med er dagligen men ni verkar vara så himla griniga ibland
Citera
2009-03-05, 20:47
Medlem
eatsoups avatar
Citat:
Tack för svar

En fråga till
Är det bättre att ha 2500 poäng eller 3000 poäng från gymnasiet för att man ska komma ännu längre och ha bättre chans att komma in på utbildningen?
Jag tänkte ta 500 poäng på Komvux, så att jag har 3000 poäng.

Jag tror inte det spelar någon roll eftersom 2500 p är en fullständig kurs. Är du säker på att man får plussa på sådär?, För säkerhetens skull , kolla med din studievägledare!
Citera
2009-03-06, 13:17
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eatsoup
Jag tror inte det spelar någon roll eftersom 2500 p är en fullständig kurs. Är du säker på att man får plussa på sådär?, För säkerhetens skull , kolla med din studievägledare!

Ja, det kan man.

Jag bor i Göteborg, och en kurs startar våren 2010 på KY.
Jag är född: 10.1990.
Kan jag ansöka om kursen? För det står att man ska vara minst 20 år att ansöka. När kursen är klar, blir jag inte 21 utan fyller 21 efter några månader efter kursen.
Citera
2009-03-07, 15:04
Medlem
eatsoups avatar
Citat:
Ja, det kan man.

Jag bor i Göteborg, och en kurs startar våren 2010 på KY.
Jag är född: 10.1990.
Kan jag ansöka om kursen? För det står att man ska vara minst 20 år att ansöka. När kursen är klar, blir jag inte 21 utan fyller 21 efter några månader efter kursen.

Alltså, det är för din egen skull bättre att just fylla 21 nån gång under utbildningen. För när du har tagit din lokförarexamen så kommer du antagligen få ett jobb. och man måste just vara minst 21 för att köra tåg ensam.

Jag själv var i din situation , men då börja jag jobba på en butik för att tjäna ihop arbetslivserfarenheter (mycket bra ifall du ska söka till lokförarskolor). Så börja med att jobba upp dig något år och sträva efter att få fasttjänst. Då ökar dina möjligheter för att komma in på en skola.
Citera
2009-03-07, 15:07
Medlem
petters avatar
Har hört att det är ganska dåligt med jobb inom tågnäringen. Green cargo t.ex har sagt upp en hel del folk de senaste åren. Verkar däremot vara en hel del omsättning på tågpersonal men det måste kännas jävligt enformigt att skumpa fram och tillbaka mellan t.ex göteborg och gävle.
Citera
2009-03-07, 16:07
Medlem
Josef K.s avatar
Har läst att lokförare löper ordentligt mycket större risk att drabbas av cancer än andra yrkesgrupper. Antagligen för dom befinner sig i starka magnetfält.
Citera
2009-03-07, 22:45
Medlem
eatsoups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef K.
Har läst att lokförare löper ordentligt mycket större risk att drabbas av cancer än andra yrkesgrupper. Antagligen för dom befinner sig i starka magnetfält.

Det är ju inte vetenskapligt bevisat att magnetiska fält påverkar människan negativt. Däremot får du byta ut ditt betalkort varje månad då remsan påverkas av fältet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in