2015-12-14, 19:48
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
En grej som slog mig var att under intervjun med psykologerna frågade de bland annat om jag under mitt yrkessamma liv fått ta mycket kritik från chefer och hur jag i sådana fall reagerat på detta.
Tillhör lokföraryrket en bransch där det klankas mycket på varandra, eller är det som vilket yrke som helst?

Inget som jag hört något om och tycker inte lokföraryrket är mer drabbat av detta än någon annan bransch. Det är väldigt självständigt och så länge du sköter dig så hör du väldigt sällan av chefen.
Citera
2015-12-21, 09:25
Medlem
Citat:
Då var "psykologidagen" avklarad och det gick som på räls.
Måste säga att vissa av testerna, t.ex. simultanförmågetestet och testet där man med hjälp av två rattar skulle styra en prick på datorskärmen genom en bana, var riktigt roliga!

Det svåra med koncentrationsförmågetestet, där man under 33 minuter skulle fokusera på en vit prick som förflyttade sig i en cirkel, tyckte jag låg i att urskilja om pricken verkligen gjorde ett "dubbelhopp" eller ej. Det hade varit mycket tydligare om det fanns punkter eller liknande utmarkerade.

Nåväl, nu känns det som att jag i stort sett är garanterad en plats på utbildningen, förutsatt att läkarundersökning går väl och att det inte är för många som klarar testerna så att det blir konkurrens om platserna.

Fler som nyligen gjort "psykologitesterna" och vill dela med sig av erfarenheterna?

Då är vi två! Jag klarade psykologidelen igår, blev dock rekommenderad med förbehåll då provdelen med huvudräkning inte gick så bra, jag hade några fel för mycket på den. De övriga provdelarna tyckte jag var ganska lätta och jag tyckte jag sista provet med simultankapacitet var det roligaste.

Blev du rekommenderad med eller utan förbehåll?
Citera
2015-12-21, 12:30
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AC3
Då är vi två! Jag klarade psykologidelen igår, blev dock rekommenderad med förbehåll då provdelen med huvudräkning inte gick så bra, jag hade några fel för mycket på den. De övriga provdelarna tyckte jag var ganska lätta och jag tyckte jag sista provet med simultankapacitet var det roligaste.

Blev du rekommenderad med eller utan förbehåll?

Kul, gratulerar!

Håller med om att simultanförmågetestet var det roligaste (tillsammans med pricken man skulle förflytta i en bana med hjälp av två rattar). Jag blev rekommenderad utan förbehåll och har fått ett mejl från TCC att jag fått en plats på utbildningen.

Till vilken ort har du sökt?
Citera
2015-12-21, 14:52
Medlem
Citat:
Kul, gratulerar!

Håller med om att simultanförmågetestet var det roligaste (tillsammans med pricken man skulle förflytta i en bana med hjälp av två rattar). Jag blev rekommenderad utan förbehåll och har fått ett mejl från TCC att jag fått en plats på utbildningen.

Till vilken ort har du sökt?

Tack detsamma! Jag har sökt till Mjölby, själv? Jag har inte fått något svar från TCC än, får förmodligen mitt antagningsbesked först efter att alla sökande har vart på psykologurval. Men det verkar som jag har goda chanser att bli antagen.
Citera
2015-12-21, 16:28
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AC3
Tack detsamma! Jag har sökt till Mjölby, själv? Jag har inte fått något svar från TCC än, får förmodligen mitt antagningsbesked först efter att alla sökande har vart på psykologurval. Men det verkar som jag har goda chanser att bli antagen.

Mjölby här också
Citera
2016-01-20, 16:13
Medlem
Någon som vet ifall utbildningen i Ängelholm är bra?
Citera
2016-01-21, 19:26
Medlem
Fridfullts avatar
Någon som vet hur studietempot är?
Många prov, mycket att lära sig på kort tid, o.s.v., eller är det chill?
Citera
2016-01-21, 21:24
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:

Mycket lugnt, chill eller kalla det vad vill. Det är lågt studietempo & en enkel utbildning att klara av om du har lite motivation för yrket. Lycka till!
Citera
2016-01-21, 22:22
Medlem
MisterMonkeys avatar
Citat:
Hur lång är utbildningen nu? När jag gick var den 60 veckor och det var väldigt lugnt tempo. Det var snack om att de skulle sänka den till 40-nånting veckor och det låter mer lagom.
Citera
2016-01-21, 23:30
Medlem
il-gol-fantasmas avatar
Klarade det förtestet som man gör hemma för att få komma till uttagningen på plats. Vad jag förstår av det jag läst här och på andra ställen så kan jag alltså förvänta mig att svårighetsgraden kommer trappas upp på de frågorna som är av den karaktär som de förtestet jag precis genomfört hemma. Hur mycket svårare skulle man kunna säga att denna typ av frågor blir?

Jag personligen känner väl att talserierna är min akilleshäl... och känner väl att jag får öva på det, hur mycket man nu kan öva på den typen av tänkande.
Senast redigerad av il-gol-fantasma 2016-01-21 kl. 23:36.
Citera
2016-01-22, 18:56
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VikingPolis
Mycket lugnt, chill eller kalla det vad vill. Det är lågt studietempo & en enkel utbildning att klara av om du har lite motivation för yrket. Lycka till!

Tack!
Jag är oerhört förväntansfull, så motivationen finns där!

Citat:
Ursprungligen postat av MisterMonkey
Hur lång är utbildningen nu? När jag gick var den 60 veckor och det var väldigt lugnt tempo. Det var snack om att de skulle sänka den till 40-nånting veckor och det låter mer lagom.

Det är fortfarande 60 veckor.
Citera
2016-02-02, 16:32
Medlem
Till er som funderar på att söka till Nässjöakademins lokförarutbildning vill jag hissa en liten varningsflagg. Det finns, minst sagt, utrymme för förbättring på flera punkter där. Det mest alarmerande är att skolan har extremt svårt att fixa fram LIA-platser åt eleverna. Ryktet säger att den nuvarande lokförarklassen i Nässjö ska ut på praktik i 10 veckor om två veckor, men att endast ett fåtal elever (av 21) har fått en plats för alla 10 veckor. Några har fått för ett par veckor. Några har inte en enda vecka fixad.

Även utlärningsteknik hos vissa lärare har stor utvecklingspotential, liksom den allmänna strukturen på utbildningen och tydligheten från utbildningsledare.

Okej att det är första gången utbildningen hålls i Nässjö och att det alltid finns lite barnsjukdomar i allt som är nytt, men här krävs det ganska stora ansträngningar för att få skeppet på rätt kurs igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in