2015-11-29, 14:26
Medlem
Fridfullts avatar
Någon som vet om kraven som ställs under hälsoundersökningen är hårda?
Är exempelvis synkraven högre än de för B-körkort?
Citera
2015-11-29, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Någon som vet om kraven som ställs under hälsoundersökningen är hårda?
Är exempelvis synkraven högre än de för B-körkort?
Tror det är rätt likt faktiskt av vad jag hört. Har ingen källa tyvärr.
Citera
2015-11-29, 16:59
Medlem
Quietdrives avatar
Jag gick inte vidare. Endast en (1) lycklig jävel gick vidare efter de första datorbaserade testerna i torsdags. Krävs det att man är raketforskare för att köra tåg, så varsågod. Får väl se om man söker en gång till. Just nu känner man sig bara smått efterbliven.
Citera
2015-11-30, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quietdrive
Jag gick inte vidare. Endast en (1) lycklig jävel gick vidare efter de första datorbaserade testerna i torsdags. Krävs det att man är raketforskare för att köra tåg, så varsågod. Får väl se om man söker en gång till. Just nu känner man sig bara smått efterbliven.

Proven är ganska så krävande så man behöver inte skämmas för att man inte klarar dem. Runt 10-15% som klarar alla har jag för mig.
Citera
2015-12-08, 14:57
Medlem
Citat:
Då så, då var steg två i urvalsprocessen avklarad .

För den intresserade kan jag berätta att testerna påminner om förtestet man gör hemifrån, fast snäppet svårare.

Nu väntar psykologdelen, vilken enligt olika källor tydligen ska vara det svåraste steget (någon som kan bekräfta detta?).
Svåraste delen vet jag inte hon ställer frågor sen var det inge mer med det när jag gjorde min psykologdel iof det var ett papper man skulle fylla i också med mer frågor än dom hon ställde inte svårare så.
Citera
2015-12-08, 17:24
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shasy
Svåraste delen vet jag inte hon ställer frågor sen var det inge mer med det när jag gjorde min psykologdel iof det var ett papper man skulle fylla i också med mer frågor än dom hon ställde inte svårare så.

Dock är det ju simultantest, koncentrationstest, reaktionsförmåga och några saker till som testas när man besöker psykologen i dagens läge. Det beror ju helt på vad man är bra på men de flesta upplever nog dessa tester som snäppet svårare än de innan.
Psykologen som man pratar med efter datortesterna är ingen utmaning. Tycker de borde ställt lite tuffare frågor.
Citera
2015-12-11, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VikingPolis
Dock är det ju simultantest, koncentrationstest, reaktionsförmåga och några saker till som testas när man besöker psykologen i dagens läge. Det beror ju helt på vad man är bra på men de flesta upplever nog dessa tester som snäppet svårare än de innan.
Psykologen som man pratar med efter datortesterna är ingen utmaning. Tycker de borde ställt lite tuffare frågor.

Ah okej jag räknade inte med dom i psykolog delen sry

Koncentrationstestet ar ju väldigt lugnt och avslappnande iaf haha
Citera
2015-12-12, 13:54
Medlem
Fridfullts avatar
Ska dit i morgon och träffa psykologen/göra simultanförmågetest med mera.
Något särskilt man bör träna på inför detta?
Kan det till exempel komma matteuppgifter under simultanförmågetestet som kan vara kluriga att lösa?

Uppdaterar er i morgon om hur det gick
Citera
2015-12-12, 16:06
Medlem
MisterMonkeys avatar
Citat:
Ska dit i morgon och träffa psykologen/göra simultanförmågetest med mera.
Något särskilt man bör träna på inför detta?
Kan det till exempel komma matteuppgifter under simultanförmågetestet som kan vara kluriga att lösa?

Uppdaterar er i morgon om hur det gick
Egentligen inga SVÅRA uppgifter (vad jag kan komma ihåg iaf, va ett tag sen) men kan bli en del att hålla koll på. Ta det lugnt bara och stressa inte upp dig om du missar nån liten del, behåll lugnet bara och fortsätt.
Koncentrationsuppgiften har jag förstått många bävar inför men jag tyckte inte den va så farlig, lite långtråkig men man såg tydligt när pricken hoppa två steg.
Citera
2015-12-13, 19:43
Medlem
Fridfullts avatar
Då var "psykologidagen" avklarad och det gick som på räls.
Måste säga att vissa av testerna, t.ex. simultanförmågetestet och testet där man med hjälp av två rattar skulle styra en prick på datorskärmen genom en bana, var riktigt roliga!

Det svåra med koncentrationsförmågetestet, där man under 33 minuter skulle fokusera på en vit prick som förflyttade sig i en cirkel, tyckte jag låg i att urskilja om pricken verkligen gjorde ett "dubbelhopp" eller ej. Det hade varit mycket tydligare om det fanns punkter eller liknande utmarkerade.

Nåväl, nu känns det som att jag i stort sett är garanterad en plats på utbildningen, förutsatt att läkarundersökning går väl och att det inte är för många som klarar testerna så att det blir konkurrens om platserna.

Fler som nyligen gjort "psykologitesterna" och vill dela med sig av erfarenheterna?
Citera
2015-12-14, 19:14
Medlem
Fridfullts avatar
En grej som slog mig var att under intervjun med psykologerna frågade de bland annat om jag under mitt yrkessamma liv fått ta mycket kritik från chefer och hur jag i sådana fall reagerat på detta.
Tillhör lokföraryrket en bransch där det klankas mycket på varandra, eller är det som vilket yrke som helst?
Citera
2015-12-14, 19:46
Medlem
schlafhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quietdrive
Jag klarade tyvärr inte heller kraven. Vi var fyra som gjorde testen och två gick vidare. Känner mig rätt nere, jag med. Hade (klantigt nog) ställt in huvudet en bit på att gå vidare vilket gjorde att det blev ett jäkligt jobbigt besked att få.

Jag misstänker att det var det spatiala som gick snett. Plåtfigurerna och de där utvikningsfigurerna där man skulle välja rätt siffra. Resten kändes bra (synonymer, talserier, bilder och fetstilta siffror).

Citat:
Då var "psykologidagen" avklarad och det gick som på räls.
Måste säga att vissa av testerna, t.ex. simultanförmågetestet och testet där man med hjälp av två rattar skulle styra en prick på datorskärmen genom en bana, var riktigt roliga!

Det svåra med koncentrationsförmågetestet, där man under 33 minuter skulle fokusera på en vit prick som förflyttade sig i en cirkel, tyckte jag låg i att urskilja om pricken verkligen gjorde ett "dubbelhopp" eller ej. Det hade varit mycket tydligare om det fanns punkter eller liknande utmarkerade.

Nåväl, nu känns det som att jag i stort sett är garanterad en plats på utbildningen, förutsatt att läkarundersökning går väl och att det inte är för många som klarar testerna så att det blir konkurrens om platserna.

Fler som nyligen gjort "psykologitesterna" och vill dela med sig av erfarenheterna?
Kul att det går bra för dig! Hoppas det går fortsatt bra med läkaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in