Kör extra för Taxi GBG och en helgnatt fick jag ett gäng av dessa irländska asfaltsdårar i bilen. Färden gick mot oljehamnen och på väg dit var det ett herrans liv i bilen. De skrek och vrålade vilket i sig inte är unikt för berusade personer. De var fem, tre killar två tjejer varav en av killarna var skogstokig på en annan kille.
Det som fångade min uppmärksamhet var att de ändrade sitt sätt att tala/vråla när de var "taggade och tokiga". Från irländsk engelska till en bisarr rotvälska jag inte förstod något av. Är hyfsad på engelska genom halvengelsk påbrå med tillhörande engelsk släkt och med arbetserfarenhet från england med råskottar, walesare, ultra cockneys och mumlande irländare, därtill studier i USA. Med det vill jag säga att jag ändå inte förstod ett skit av vad de sade (skrek) till varandra.
Väl framme vid hotel Arken kör vi in på parkeringen nedanför och de kliver ur. Där är flera husvagnar uppställda och de går in i sina vagnar. En av grabbarna ger mig en tjuga och lite mynt, kanske 30 kr för en +200kr resa och vägrar betala mer med ett flin och ett "call the police if you want to, I dont give a shit".
Jag slänger mynt och sedel i ansiktet på den sorgliga fan ber honom fara med ett klädsamt fock-off-fockking-fockface. eller nåt och drar iväg med gruset sprutande om däcken (Steve Mcqueen style liksom)
Sedemera söker jag på nätet efter den underliga irländska dialekten varpå "Tinkers" kommer upp i sökresultaten. Rotvälskan verkar vara deras sätt att hålla icke-tinkers okunniga om vad som dryftas, i synnerhet polisväsendet ska hållas omedvetna om dialogers innehåll vid eventuella gripanden, polisingripanden som enligt nätkällor är vardagsmat för dessa människor. De är ett slags zigenare som ofta framstår som typiskt irländska eller nordeuropeiska. Ett resandefolk som livnär sig på allt och inget och ofta gör sig ovän med det område de vistas i genom sina asociala attityder. Vita zigenare verkar det som.
Stäng dörrar fönster och talförmåga när de närmar sig, med eller utan asfaltsbilar. De visar ofta prov på överaktiv amygdala. Tattare som sagt. Undvik.