Citat:
Ursprungligen postat av
Studsboll
Låter precis som de irländska vännerna vi så väl känner. Hade inte polisen tagit dem hade de krävt ägaren på pengar för "arbetet". Det borde vara lagligt att skydda sin egendom med vapen; hade de försökt sig på något liknande i Texas hade de blivit skjutna på plats.
Så sant.
"Grannen Jonas Wirell är till vardags gruppledare för Securitas i Höganäs. Han hade observerat allt och kontaktade tidigt polisen.
– Jag såg hur de tre blev avsläppta från en lastbil med engelska skyltar. Föraren drog upp huvan när han körde förbi så jag fotade bilen och ringde polisen.
När han såg att villaägaren hamnat i dispyt med männen bestämde han sig för att gripa in.
– Jag kollade först med grannen att han inte hade beställt jobbet. Sedan gjorde jag ett envarsgripande för skadegörelsen. Jag ställde upp dem mot en vägg tills polisen kom och tog över gripandet, säger Jonas Wirell.
Fyra polispatruller kom till platsen och kunde ta med de tre männen till polisstationen där de senare frigavs, dock fortfarande misstänkta för skadegörelse.
Jonas Wirell vill passa på att varna så att inte andra villaägare blir lurade.
– Det är uppenbart att de riktar in sig på äldre människor. När de gick runt här dagen innan pratade de med flera äldre men de brydde sig inte om mig."
http://hd.se/hoganas/2014/06/30/malare-greps-av-polis/