2012-11-04, 05:50
Medlem
Här är ett videobidrag till denna tråd. - Mycket sevärd om ungdomar på glid med ett nyhetsinslag och inlagda kommenterade texter till vad som händer och sker är inlagda i SVTs nyhetsinslag. Har inte gjort den själv men idén är förträfflig.

http://www.youtube.com/watch?feature...v=QFFpHasSX5g#!
Citera
2012-11-04, 12:26
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caras
Asylsökande syrianer som flytt från krigets elände i Syrien förväntas komma tusentals till Sverige under 2013 och söka asyl och sakna identitetshandlingar = oppositionella icke-syrianer från andra MENA länder som kanske eller kanske inte stred i Syrien för att störta landet och dess regering, som nu söker lyckan i Sverige för att leva feta bidragslivet

Eller helt enkelt, asylsökande = fega desertörer som endast bryr sig om att rädda sitt eget skinn.

Det vore förvisso en svängning i debattklimatet om man började använda ordet "desertörer" istället för "flyktingar".

Citat:
Det är inte megasvårt att komma på egna. Vi borde nästan brainstorma lite,

Se ovan.
Citera
2012-11-04, 13:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Så egentligen är det alltså så här?:

Bidragstagare och arbetslösa = arbetarklass

Jag har också lagt märke till denna begreppsglidning i media allt oftare på senare tid.
Det verkar som om det som Marx kallade för Trasproletariat eller "samhällklassernas avskräde" blivit befodrade till arbetarklass.
Citera
2012-11-04, 14:11
Medlem
Bossiemans avatar
Idag så kollade jag in en vän på FB som snart är 40 och hans språkbruk i debatterna. Han är "kulturarbetare" men givetvis arbetslös och lever i en fantasivärld imo.
Han använder uttryck som "Bruna åsikter" "VÅRT VAPEN HETER SOLIDARITET"
"Bruna åsikter" tolkar jag som en referens till 30-talets Nazi-tyskland men får ändå inte ihop det för isåfall betyder de samma sak. Bruna åsikter=Nazistiska åsikter=Judar roten till allt ont?!?
"Vårt vapen är solidaritet" - WTF?
Citera
2012-11-04, 14:31
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Idag så kollade jag in en vän på FB som snart är 40 och hans språkbruk i debatterna. Han är "kulturarbetare" men givetvis arbetslös och lever i en fantasivärld imo.
Han använder uttryck som "Bruna åsikter" "VÅRT VAPEN HETER SOLIDARITET"
"Bruna åsikter" tolkar jag som en referens till 30-talets Nazi-tyskland men får ändå inte ihop det för isåfall betyder de samma sak. Bruna åsikter=Nazistiska åsikter=Judar roten till allt ont?!?
"Vårt vapen är solidaritet" - WTF?
Usch, ja de där "kulturarbetarna"... Lata drömmartyper som behöver en ordentlig spark i arslet. De hankar sig fram på tillfälliga jobb till de fått ihop en ny stämplingsperiod och så rullar det på.

Helt riktigt även om förskjutningen av klasser där trasproletariatet blivit arbetarklass och arbetarklass blivit medelklass... Din FB-vän tillhör den nybefordrade arbetarklassen trots att han är samhällsparasit, inte särskilt begåvad heller därför att de resurser han vill dela med alla världens välfärdsparasiter är de han lever av. Han förstår helt enkelt inte att han får mindre när de brunsvarta kravmaskinerna väller in.
Citera
2012-11-04, 15:18
Medlem
Vireks avatar
Migranter = illegala invandrare som åker båt

http://www.expressen.se/nyheter/tio-...-i-medelhavet/
Citera
2012-11-04, 15:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
På tal om "kulturarbetare" och deras stämplingsperioder så hittade jag denna pärla för ett tag sedan. Föreningen "Oikos" är just ett sådant, helt skattefinansierat projekt, som har skapats för att "kulturarbetare" & andra som inte är anställningsbara skall kunna leva på skattemedel, även mellan stämplingsperioderna.

Jag var osäker på om den passade här eller i humorforumet. Men den leder ju fram till att:

Politisk obunden = Extremvänster

Artikeln kommer härifrån, visserligen bara en lokalblaska, men ganska kul att dom bara sväljer detta rakt av, utan att ens reflektera över det hela.
Citera
2012-11-04, 16:05
Medlem
Arthass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Politisk obunden = Extremvänster

Mycket bra iaktagelse! Påminner om något jag stötte på i ett annat forum här om dagen.

Hyresgäst = Kommunist

http://www.realisten.se/2012/11/02/k...-i-svt-debatt/
Jessica Thornström från Kommunistiska Partiet blir en politiskt obunden hyresgäst
Citera
2012-11-04, 16:40
Medlem
DinKamrats avatar
Solidaritet = Beskattning. Främst så gäller det alla förutom en själv detta gäller.

"Vi måste visa mer solidaritet": Höj skatterna, i synnerhet för alla som har högre inkomst än mig.
Citera
2012-11-04, 17:02
Medlem
HerrPs avatar
"vi" - alla som faktiskt jobbar och skapar ett värde

Används som i exemplet ovan

"Vi måste vara solidariska..."
Citera
2012-11-04, 19:26
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinKamrat
Solidaritet = Beskattning. Främst så gäller det alla förutom en själv detta gäller.

"Vi måste visa mer solidaritet": Höj skatterna, i synnerhet för alla som har högre inkomst än mig.

Betyder inte solidaritet bara att det är någon annan som betalar? Solidaritet verkar ju också ofta förknippas med obegränsade resurser.
Citera
2012-11-04, 23:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Betyder inte solidaritet bara att det är någon annan som betalar? Solidaritet verkar ju också ofta förknippas med obegränsade resurser.

På samma sätt som att "Rättvisa" = "Sista utvägen för att kunna roffa åt mig det jag inte kan på annat sätt."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in