2014-03-27, 16:32
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Någon föreslog "samhällsfiende", men det låter lite tamt tycker jag.

Kättare? Häxa? Djävul?
Citera
2014-03-27, 16:55
Medlem
Fula Gubbens avatar
Jag vidhåller att "terrorist" kommer att bli nästa etikett på de som har mage att ifrågasätta självmordspolitiken som svenska riksdagen och mainstream-media tvingat på folket.

Jag vidhåller också att den här Noam Chomsky-smörjan om att terminologi är viktigare än handling och förnuft är just smörja, vars halveringstid krymper kvadratiskt i takt med att man avlägsnar sig från Södertörns Högskola.

Som underhållning är det dock inte dumt, vilket denna tråd visar.
Citera
2014-03-27, 17:07
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Du har rätt, kanske det skett en glidning av begreppen, så att man gått upp ett snäpp på bägge hållen.

Vi har ju snackat om det för länge sedan, att efter "rasist" blivit "fascist" skulle även det bli förbrukat & utbytt mot "nazist". Vi är ju där nu. Vad kommer sen?
Det känns som vi kommit till vägs ände avseende beteckningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Jag vidhåller att "terrorist" kommer att bli nästa etikett på de som har mage att ifrågasätta självmordspolitiken som svenska riksdagen och mainstream-media tvingat på folket.
Ja, terrorist är väl det enda "logiska". "Samhällsfiende" låter onekligen (alltför) tamt.
Citera
2014-03-29, 17:25
Medlem
Herostratoss avatar
DN: "Sverige kokar där SD-toppen drar fram" - Det luktar bränd kork hos rubriksättaren på DN när fackpampar och vänsterextrema protesterar mot vanlig opinionsbildning som rubbar den trygga status quo.
Citera
2014-03-30, 13:34
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
DN: "Sverige kokar där SD-toppen drar fram" - Det luktar bränd kork hos rubriksättaren på DN när fackpampar och vänsterextrema protesterar mot vanlig opinionsbildning som rubbar den trygga status quo.

Rubriken har ju närmast en positiv klang. Jfr "Fotbolls-Sverige kokar där DIF-toppen drar fram". Låter som något kanon-intressant som måste kollas in.
Citera
2014-03-30, 17:35
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Offret blir förövare - http://www.expressen.se/ledare/sakin...-fran-danmark/

I en intressant ledare - jag tror det är en ledare - i Expressen, skriver nån som heter Saikne Madon om en dansk poet. Läsvärt. Men intressantast av allt, är att hon verkar ha läst propaganda-vokabulären på flashback. I ledarens stycke två, skriver hon att offret blir förövare. I och för sig kommenterar ledaren en dansk poets alster, men jag tycker att det är stort att det i Expressen går att läsa i en enda mening, att offret blir förövare. Det är ju ett typexempel på vad som beskrivs i den här tråden;

offer = förövare

och därför oundvikligen

förövare = offer

Allting kan med ord vändas till att bli sin motsats. Verlighet och fakta står inte i vägen för detta sätt att se på och försöka påverka verkligheten. Verkligheten är i detta sammanhang en fiende. Se ledarens stycke 4 och 5 för att få det till viss del bekräftat.

Viktigast av allt är dock, att nu kan man till och med i Expressen få läsa sånt som helt klart skulle platsa här. Fantastiskt. Och jag undrar, får vi se mer av detta?
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2014-03-30 kl. 17:40. Anledning: rättstavning: fantastaskt > fantastiskt
Citera
2014-03-30, 18:46
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Helsingborgs Dagblad applicerar det svenska mediaspråkbruket att kalla allt och alla i Sverige för svenskar, på allt och alla i Danmark. https://hd.se/utrikes/2014/03/30/dan...ordat-svenska/

En dansk misstänks ha dödat en svenska. I dansk media skriver man att en svenk kvinna påträffats död och att en kvinna och en man anhållits med anledning av detta. I Helsingborgs Dagblad blir detta alltså att en dansk misstänks ha mördat en svenska. I dansk media, bl.a. här http://nyhederne.tv2.dk/krimi/2014-0...g-mand-anholdt, talas endast om att en kvinna hittats död och att en man och en 63-årig svensktalande kvinna häktats. I svensk media blir detta alltså att en en dansk misstänks vara förövare.

Möjligt att jag blivit både överkänslig och överdrivet misstänksam mot svensk massmedia. Men det anser jag att jag har all anledning i världen att vara. Och visst kan det kan mycket väl vara en dansk som i Danmark myrdet en svensk kvinde. Men dagbladet i fråga hade mycket väl bara kunnat citera Ritzau rakt av, men det gör man inte. Där på HD känner man sig kanske förpliktigade att sätta en knorr på ett litet ritzauskt telegram, så att det passar in i den svenska mediadramaturgin. En dansk mördar en svenska! Anmärkningsvärt. Särskilt som härkomst här i Sverige sägs inte spela nån roll, blir det märkligt att HD nämner offrets förmodade etnicitet och sen gissar förövarens etnicitet. Tycker man att det är viktigt att det är en dansk som misstänks vara mördare? Tycker HD och annan svensk media sådär lite i smyg, att härkomst är viktigt? Ibland? Eller överför man bara sitt sätt att beskriva saker och ting i Sverige, på sina kollegor i utlandet, när dessa rapporterar vad som sker hos dem?
Citera
2014-03-30, 19:16
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Du har rätt, kanske det skett en glidning av begreppen, så att man gått upp ett snäpp på bägge hållen.

Vi har ju snackat om det för länge sedan, att efter "rasist" blivit "fascist" skulle även det bli förbrukat & utbytt mot "nazist". Vi är ju där nu. Vad kommer sen?
Det känns som vi kommit till vägs ände avseende beteckningarna.

Möjligt att samhällsfiende låter tamt. Också möjligt att jag har fel där. Men inget är nytt under solen och historien har en tendens att upprepa sig, om än i en skepnad som avviker från den tidigare. Men låt gå för att samhällsfiende är tamt. Istället vill jag därför påstå, att fiende är det som till slut blir beteckningen, på alla som på minsta sätt uttrycker tvivel om rådande ordnings förträfflighet. Förre presidenten i Amerika uttryckte det mycket tydligt; - Är du inte med oss, är du fienden. Så tror jag att det till slut kommer att bli också i Sverige.

När alla omskrivningar och förklenande och nedsättande benämningar förlorat sin kraft, när kraften i orden man använder helt enkelt tagit slut, till och med kraften i ordet terrorist sinat, så återstår bara det man egentligen tycker, nämligen att alla som inte håller med, är fiender.
Citera
2014-03-30, 19:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Möjligt att samhällsfiende låter tamt. Också möjligt att jag har fel där. Men inget är nytt under solen och historien har en tendens att upprepa sig, om än i en skepnad som avviker från den tidigare. Men låt gå för att samhällsfiende är tamt. Istället vill jag därför påstå, att fiende är det som till slut blir beteckningen, på alla som på minsta sätt uttrycker tvivel om rådande ordnings förträfflighet. Förre presidenten i Amerika uttryckte det mycket tydligt; - Är du inte med oss, är du fienden. Så tror jag att det till slut kommer att bli också i Sverige.

När alla omskrivningar och förklenande och nedsättande benämningar förlorat sin kraft, när kraften i orden man använder helt enkelt tagit slut, till och med kraften i ordet terrorist sinat, så återstår bara det man egentligen tycker, nämligen att alla som inte håller med, är fiender.
Men man kommer säkert att kunna bli dömd som "samhällsfiende" om PK-folket får bestämma.
Citera
2014-03-30, 19:57
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Men man kommer säkert att kunna bli dömd som "samhällsfiende" om PK-folket får bestämma.

Tack för ditt trevliga svar!

Terrorist, främlingsfientlig, nazist och rasist, samt allt annat ont och elakt man kan komma på, ryms enligt min mening under ordet och det sammanfattande begreppet fiende. Sverige är på väg mot den nya sköna värld. Den värld där allt till slut blir jättebra. Den som tvivlar på det, anses vara ett ondskefullt hot och förtjänar att bli benämnd med valfritt ord, som betecknar allt dåligt som man kan komma på. Sammanfattande benämning för alla onda hot, har i alla tider och i alla samhällen varit, fienden. Det är ju faktisikt det enda som återstår i massmedias glidning, när det gäller hur man benämner sina och rådande ordnings belackare. Det som till slut och till sist återstår, är bara

Fienden!

För övrigt tycker jag att sammanbladningen av begreppen samhälle och stat är extraordinärt ond. Oavsett om sammanbladningen sker medvetet eller av okunskap. Och där har vi kanske en av grunderna, till medias 68-vänsterinfluerade propagandavokabuär?
Citera
2014-03-30, 21:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Tack för ditt trevliga svar!

Terrorist, främlingsfientlig, nazist och rasist, samt allt annat ont och elakt man kan komma på, ryms enligt min mening under ordet och det sammanfattande begreppet fiende.
I Östeuropa, bakom järnridån, körde man konsekvent med "Samhällsfiende" när man skulle döma någon misshaglig individ.
Citera
2014-03-30, 23:01
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
I Östeuropa, bakom järnridån, körde man konsekvent med "Samhällsfiende" när man skulle döma någon misshaglig individ.

Kommer även här. Var så säker Enoch. Snart inte bara när det gäller jobb och medlemskap i fackförbund. Sker snart i svenska domstolar.

För att lämna vad man kallar oss som skriver här, går jag vidare till följande. Långsökt, men ändå.

Justitieministern deklarerar att svenska städer inte ska stängas av, bara för att en fotbollssupporter mist livet. http://www.svt.se/nyheter/sverige/as...svenska-stader

Tror minsann man börjat tala mer och mer klarspråk inte bara i svenska tidningar, utan även i svenska regeringen.

Göteborg har inte stängts av på grund av att man där med viss regelbundenhet skjuter ihjäl varandra. Så varför skulle då lite fotbollsvåld i Skåne, leda till att svenska städser stängs av, av regeringen. Och med stängs av, antar jag att man menar att faktiskt göra någnting åt våldet.

Tror sådär lite löst, att man både här och där i Sverige, börjat tala mer och mer klarspråk. I tidningar så väl som i regeringen. Lite våld föranleder ingen åtgärd i det Nya Sverige. Åtminstone inte från dem som har våldsmonopol i Sverige. Oavsett orsaken till våldet. Allt våld behandlas lika. Ingen får ju bli kränkt. Lite våld anses uppenbarligen vara ett pris värt att betala. Det är det nya Sverige värt. Ett pris man anser värt att du och jag betalar. De som sitter i regeringen betalar med våra pengar och vår otrygghet, och det känner de sig trygga med.

Därför gäller, enligt regeringen, följande.

våld = priset för det Nya Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in