2012-06-05, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jag såg en procession av unga män gå genom Lund igår med vad som såg ut som mestadels svarta kostymer. Trodde först det var en begravning, men när jag kom närmare och såg tjejernas klänningar insåg jag att det var något slags bal de skulle till.

De var nästan så att man kände för att gå fram till dem och citera Åkianernas grundares syster (ni som läst er Vilhelm Moberg vet vad det handlar om):

"Så svarta I ären i kläder, så svarta ären I inför Gud."

Men jag lät bli.

Och värre lär komma snart när studenterna ska ut och fira att de med typ 50 % sannolikhet är arbetslösa inom kort.

Även Uppsala svämmar i detta nu över av ungdomar som firar att de "tagit" studenten. Svarta kostymer, plastloafers, gymnastikskor, slips och näsduk i samma tyg vart man än ser. Kulturskymning.

Kulmen nåddes av några unga herrar som tyckte att det var lämpligt att åka genom staden på sitt festflak iklädda svarta kostymbyxor, skor samt studentmössa. Nakna på överkroppen.

Nåväl, all heder till er som frågar i denna tråd och har ambitionen att se propra ut.
Citera
2012-06-05, 17:36
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newhaven
Igår var kostymen uppsydd och klar hos skräddaren. Vad tror ni? Funkar det?

Helbild

Slipsknut

Får även be om ursäkt för min skitnödiga pose.

Ser bra ut, en vit bröstnäsduk hade dock lyft det.
Citera
2012-06-05, 17:43
Medlem
zala's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newhaven
Igår var kostymen uppsydd och klar hos skräddaren. Vad tror ni? Funkar det?

Helbild

Slipsknut

Får även be om ursäkt för min skitnödiga pose.
Snyggt! Vad är det för kostym?
Citera
2012-06-05, 19:22
Medlem
TheMachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP1
Även Uppsala svämmar i detta nu över av ungdomar som firar att de "tagit" studenten. Svarta kostymer, plastloafers, gymnastikskor, slips och näsduk i samma tyg vart man än ser. Kulturskymning.
Då måste du ha missat mig.

Halva studentdagen avklarad ungefär, har en fråga till er mer klassiskt bevandrade: Ska jag ha mina nya loake aldwych på mig på kvällen också, eller finns risken att man fuckar upp skorna under en vild kväll på nattklubb? Givetvis är jag sugen på att ha dem på eftersom jag känner mig (och ser) snyggare ut då, men det kanske inte är värt om det är stor chans att förstöra lädret/sulan/nåt annat.
Citera
2012-06-05, 19:30
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMachine

Halva studentdagen avklarad ungefär, har en fråga till er mer klassiskt bevandrade: Ska jag ha mina nya loake aldwych på mig på kvällen också, eller finns risken att man fuckar upp skorna under en vild kväll på nattklubb? Givetvis är jag sugen på att ha dem på eftersom jag känner mig (och ser) snyggare ut då, men det kanske inte är värt om det är stor chans att förstöra lädret/sulan/nåt annat.

Risken är stor och låt inte spriten hindra dig! Ta på dig ett par skitskor, inte många som kommer bry sig om vad du har på fötterna ändå
Citera
2012-06-05, 19:40
Medlem
TheMachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Risken är stor och låt inte spriten hindra dig! Ta på dig ett par skitskor, inte många som kommer bry sig om vad du har på fötterna ändå

Nej det är sant, har förvisso fått många komplimanger för mina skor under dagen, men på kvällen är det väl ingen som ser vad man har, alternativt är folk för fulla för att bry sig. Är bra lockande att ta på sig loakesen igen, men som du säger ska jag inte låta spriten hindra mig. Får bli ett par svarta derbys istället, räcker nog gott för dresscoden "finare skor".
Citera
2012-06-05, 20:29
Medlem
Citat:

Citat:

Citat:
Nej det är sant, har förvisso fått många komplimanger för mina skor under dagen, men på kvällen är det väl ingen som ser vad man har, alternativt är folk för fulla för att bry sig. Är bra lockande att ta på sig loakesen igen, men som du säger ska jag inte låta spriten hindra mig. Får bli ett par svarta derbys istället, räcker nog gott för dresscoden "finare skor".

Det gläder mig att åtminstone någon bar ordentliga oxfordskor under dagen! Kul också att du fick komplimanger för dem.

På kvällen kan du gott ta på dig ett par svarta derbys, ja. Folk kommer ändå att vara för berusade för att bry sig om vad någon har på fötterna. Inte för att skorna går sönder av lite dans eller oförutsedd nederbörd, men du ska ju inte känna dig begränsad under kvällen. Bättre då med något enklare skor.
Citera
2012-06-05, 23:30
Medlem
newhavens avatar
Citat:
Ser bra ut, en vit bröstnäsduk hade dock lyft det.
Just det ja, glömde ta på mig den i all hast.
Citat:
Ursprungligen postat av zala'
Snyggt! Vad är det för kostym?
Tackar! Det är en Oscar Jacobsson.
Citera
2012-06-06, 03:49
Medlem
GeneraleNnr1s avatar
Citat:

Bra val. Själv gick jag i mina Herring Rackenford, och det krävs en omgång kemiskt ren bensin för att få dessa fräscha igen.
Citera
2012-06-06, 10:50
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Jag resonerade likadant förr med mina oxfordskor, men det har vuxit bort och nu går jag nästan alltid ut med de skor jag trivs och ser bäst ut i. Dagen efter är det i värsta fall bara att gå på lite lätt med borstning, galltvål och smörjning med en fet kräm så är de i matchen igen.

Du ska förstås inte begränsas under kvällen av att du vill vara rädd om dina skor, men jag tycker inte heller att du ska begränsa ditt skoval bara för att man ska gå ut och ha trevligt. Om det sedan handlar om en riktigt blöt tillställning så har jag förståelse för att du tar andra skor.
Citera
2012-06-06, 11:46
Medlem
zala's avatar
Lägg till mig bland personer som fick sina skor helt demolerade under studenten, speciellt på flaket. Tur nog använde jag mig av ett par med en rejäl dainite-sula. Jag vill inte ens tänka på hur mina andra skor med lädersula hade sett ut efteråt om de hade använts.

Ärligt talat tror jag inte de flesta ens ser skillnad på ett par snygga skor från C&J eller liknande och ett par från Ecco.
Citera
2012-06-06, 12:10
Medlem
bleus avatar
Jag tänker iofs inte att jag ska klä mig för andra och således välja mina finaste skor vid utgång men när man vet med sig att det kan bli ett jävla sjöslag känns det onödigt att ta risken...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in