Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-02-16, 14:01
  #1
Medlem
Batman_Bazookas avatar
Som rubriken lyder. Flickan ska ta studenten och jag kan redan nu påstå att jag inte är sugen för fem öre att fjanta omkring med en massa överförfriskade snorungar hela natten. Men, flickan ser fram emot detta och det är väl lite av hennes "big day" så det är bara att klä sig i ett brett leende och en social attityd och ge sig ut i fylle-snorunge-vimmlet. And like it dessutom.

Kostym, vad är en kostym? Seriöst. Jag vet absolut noll. Skor? Vad för skor? Vart hittar jag detta i Göteborg? Det spelar ingen direkt roll vad det kostar, kosta vad det kosta vill så att säga. Nån lär ju trilla av pinn för eller senare så den kan ju vara bra att ha.

Hur som helst... hjälp....
Citera
2006-02-16, 14:39
  #2
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batman_Bazooka
Som rubriken lyder. Flickan ska ta studenten och jag kan redan nu påstå att jag inte är sugen för fem öre att fjanta omkring med en massa överförfriskade snorungar hela natten. Men, flickan ser fram emot detta och det är väl lite av hennes "big day" så det är bara att klä sig i ett brett leende och en social attityd och ge sig ut i fylle-snorunge-vimmlet. And like it dessutom.

Kostym, vad är en kostym? Seriöst. Jag vet absolut noll. Skor? Vad för skor? Vart hittar jag detta i Göteborg? Det spelar ingen direkt roll vad det kostar, kosta vad det kosta vill så att säga. Nån lär ju trilla av pinn för eller senare så den kan ju vara bra att ha.

Hur som helst... hjälp....
Är inte kostnad något problem så är det bara till att knalla in på equip eller NK herr och be om en klassisk mörkgrå kostym. Säg att det är din första och att den skall användas till många olika saker. De kan garanterat hjälpa dig med frågor om vilken skjorta du skall ha till och om du skall ha slips. Skor är bara till att köpa ett par svarta läderskor i låg modell, gärna helt rena.
Citera
2006-02-16, 15:20
  #3
Medlem
fh-s avatar
Jeans och t-shirt, slår aldrig fel.
Citera
2006-02-16, 15:26
  #4
Medlem
von Schmerzs avatar
Bal innebär frack eller högtidsdräkt, men jag misstänker att det är en vanlig studentmottagning du är bjuden till. Studentbalen brukar bara vara för de som tar studenten och sker några veckor innan själva studenten.
Citera
2006-02-16, 15:41
  #5
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Du ska ha på dig svart kostym, vit stjorta och rödsvart (kombinationer fins hur många som helst) slips. Gärna svart väst också, men det är inget måste. En röd nejlika ska du dock ha i kavajens bröstficka. Svarta lågskor nedtill. En hatt passar också bra till, bredbrättad med en lång påfågelsfjäder i. Dvs ingen hög hatt utan en vanlig "gangsterhatt". Rock ovanpå såklart och paraflax. Sånt måste alltid medtagas. Paraplyet ska var av vanlig hederlig modell, dvs. inget modern teleskopparaply. Mörkt trä i handtaget och svart plast eller tyg. Spets i metall ovanpå allt.. Handskar att ta med, åtsittande svarta sådana. Ovanpå den vita stjortan ska du ha hängsler, alltså inget skärp (aldrig skärp!!!). I västfickan ska du ha en diskret fickplunta av silver fylld med gin. Vita boxerstjorts under och svarta tunna knästrumpor. Vitt bomullslinne under stjortan.

Kommer du klädd så här så gör du succé och jag lovar att du får gå hem med en snygg donna.

Ps. ett tips: om du måste ha käpp så välj ingen käpp med tuta på.
Citera
2006-02-16, 15:59
  #6
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Kommer du klädd så här så gör du succé och jag lovar att du får gå hem med en snygg donna.


Förhoppningsvis går han väl hem med sin flickvän igen?

Men jag instämmer, mörk kostym ska det vara. Inte Dressman utan gå till en ordentlig herrekipering så får du en bra kostym som ska hålla länge! Den kan vara bra att ha på begravningar, bröllop, arbetsintervjuer och liknande!
Citera
2006-02-16, 16:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Bal innebär frack eller högtidsdräkt
Precis.. Inga kostymer här inte!
Folkdräkt är ett schysst alternativ, om man har en. Det räknas som högtidsdräkt
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
, men jag misstänker att det är en vanlig studentmottagning du är bjuden till. Studentbalen brukar bara vara för de som tar studenten och sker några veckor innan själva studenten.
Det är lite olika med det där på olika skolor... Olika traditioner här och var, alltså.
Citera
2006-02-16, 16:26
  #8
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Förhoppningsvis går han väl hem med sin flickvän igen?

Men jag instämmer, mörk kostym ska det vara. Inte Dressman utan gå till en ordentlig herrekipering så får du en bra kostym som ska hålla länge! Den kan vara bra att ha på begravningar, bröllop, arbetsintervjuer och liknande!
Ja tänk på alla de där hemska ljusblå kostymerna, eller lila, gula och allt vad det nu är. En kostym är en kostym helt enkelt och ingen joggingoverall. Men kritstrecksrandiga är snygga också.
Citera
2006-02-16, 18:05
  #9
Medlem
-jOE!s avatar
Är det bal så är det väl frack eller smoking som gäller!
Citera
2006-02-16, 18:36
  #10
Medlem
speedfreeks avatar
absolut inte smoking
inte många som går på nobel-festen i smoking va?
Citera
2006-02-16, 18:40
  #11
Moderator
impieteers avatar
Paraduniform går väl också bra om man äger en sån?
Citera
2006-02-16, 18:53
  #12
Medlem
speedfreeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=529&a=52310

Högtidsdräkt
Här är det full gala som gäller.

Han: Frack eller militär uniform. Hembygdsdräkt går också bra men rätteligen varken smoking eller mörk kostym.

Hon: Golvlång klänning - den ska vara riktigt festfin. Färg och mönster är valfritt, snittet tillsammans med materialet avgör finhetsgraden. Det går bra med tvådelat, det går bra med rak kjol även om den är mindre praktisk när man dansar, och det går bra att ha svart klänning även på bal, liksom vit - dessa två färger är däremot inte rätt för bröllopsgäster. Handskar kan man också bära, men glöm inte att ta av dem när det blir dags att äta. Även kvinnor kan bära hembygdsdräkt till frack, det blir allt vanligare och är både korrekt och vackert.

Smoking
Nummer två i festklädselns rangordning.

Han: Smoking - svart eller mörkblå. Jackan har sidenslag, byxorna sidenrevärer. Vit skjorta, svart rosett, svarta strumpor och svarta tunna skor. INTE frack eller mörk kostym.

Hon: Lång klänning, dock ej lika tjusig som till Högtidsdräkt. Vid klädsel smoking kan damerna också ha kortare klänning (knäkort, inte kortkort), gärna en festfin kanske glittrig sådan. Men absolut inte handskar!

Mörk kostym
Tredje nivån i den formella finhetsgraden.

Han: Mörk kostym (mörkblå eller mörkt grå, eventuellt modesvart), vit skjorta och sidenslips eller fluga i valfri färg utom svart och vitt, gärna mönstrad.

Hon: Fin kvällsklänning av siden, sammet eller annat utpräglat aftonfint tyg. En elegant byxdress, eller kvällskjol med jacka eller överdel i samma finhetsgrad går lika bra. Om du väljer klänning bör den inte vara baraxlad eller golvlång.

Kavaj
Traditionellt innebär klädsel:kavaj detsamma som "mörk kostym", men numera har den mörka kostymen oftast sin egen och lite högre nivå och då gäller följande:

Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym". Om det är informellt: elegant blazer och udda byxa eller kostym som inte måste vara mörk. Ljus skjorta, slips, eller fluga.

Hon: Klänning/kjol/dress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym".

så slapp man skriva. skulle dock vilja benämna "mörk kostym" som endast kostym.
enligt äldre regler ska även nämnas att om en anmodan till en kvälls-tillställning erhålles där ingen klädsel rekommenderas, så är det högtidsdräkt som gäller
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback