Flashback bygger pepparkakshus!
2014-03-13, 18:47
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettaofc
Går i samma tankar om att inhandla ett par DMS från Meermin till studenten, men även för vardagligt bruk till förslagsvis uddakavaj och jeans eller chinos. Jag har försökt att bygga upp en mer klassisk basgarderob på sistone. Äger för närvarande inga riktiga, klassiska kvalitetsskor och ska nu inhandla första modellen. Jag är av uppfattningen att ett par DMS faktiskt är en väldigt versatil sko. De kan väl bäras till kostym, kanske inte om man siktar på den högsta formalitetsgraden, men ändå. Samtidigt som de fungerar om man ska klä sig mer casual. Om jag då endast ska välja ett par skor har jag fått känslan att ett par DMS är mer lämpade, eftersom de passar bättre till klädsel som kanske inte alltid ens innefattar en kavaj. Jag kommer inte att bära kostym i vardagen. Sedan kan man självklart utöka med ett par oxfords som andra modell. Vad tror ni?

Edit: Double monk straps i brunt läder från Meermin
Nu får allas favorithipster reda ut ett och annat:
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSvett
Monk straps är personligen den minst gångbara sko jag kan tänka mig. Efter tassleloafer och stövel. Ett par captoe-oxford räcker längst.
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Instämmer med ovanstående talare om dess bristande mångsidighet. Fördelen med ett par Oxfords är att dessa är snygga även till jeans (i vart fall om skorna är bruna) samtidigt som de är betydligt mer användbara till andra utstyrslar än vad DMS är.

Det här beror på vilket liv man lever. Går man ständigt runt i jeans och skjorta är ett par DMS en supersko. Den kan visserligen inte användas till mörk kostym men den är brun i vilket fall. I mina ögon passar den perfekt till studenten. Att den skulle vara lika informell som en loafer förstår jag inte var det kommer ifrån och ärligt talat är det inte så relevant för en så otydlig klädkod som studentkostymen är ändå.

Jag har sett mången banker i the City som bär på svarta monk straps i olika former. Framförallt då den enkelknäppta varianten. Fungerar den i the City förstår jag inte varför den dubbla varianten inte skulle fungera i ett mindre formellt sammanhang.
Citat:
Ursprungligen postat av pettaofc
Oxfords fungerar bättre till jeans än vad ett par DMS gör alltså? Trodde oxfords ansågs mer formella och inte passade till sådant. Skulle ett par oxfords fungera till ett par propra jeans/chinos, OCBD och pullover, t.ex? Skulle ett par DMS göra det?

Kan du ge exempel när DMS fungerar betydligt sämre än oxfords, om man bortser från de väldigt formella sammanhangen? Försök gärna beakta att jag är nybörjare, och att du gärna får åsidosätta din möjliga grundtanke om att oxfords är bättre för att de är mer klassiska och inte lika ''hypade'' som DMS för tillfället... Tack
Går du inte runt i kostym ska du inte tänka så mycket på vad som är formellt rätt och riktigt. Formaliteten är ofta självreglerande ändå. Ett par mörkbruna wholecuts med medaljong fungerar helt enkelt inte särskilt bra till denim och ett par ljusa longwings fungerar superbt till gröna manchesterbyxor men knappast till en mörkgrå kostym. Ett par mellanbruna oxford cap toes fungerar till i princip vad som helst.

Tänker du förresten använda kostymen i formella sammanhang senare får du se till att köpa ett par svarta skor i vilket fall.

EDIT: Passar på att bifoga en gammal arkivare på mina dubbelmunkar från Meermin.
http://imageshack.com/a/img717/1926/imageshou.jpg
Senast redigerad av Herr gurka 2014-03-13 kl. 18:50.
Citera
2014-03-13, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
EDIT: Passar på att bifoga en gammal arkivare på mina dubbelmunkar från Meermin.
http://imageshack.com/a/img717/1926/imageshou.jpg

Off topic men vad bär du för byxor på bilden?
Citera
2014-03-13, 23:05
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laht
Off topic men vad bär du för byxor på bilden?
Ett par gröna PoW-mönstrade från Incotex:

http://i.imgur.com/fuANakM.jpg
Citera
2014-03-23, 20:24
Medlem
Denna tråd verkar mest relevant för min fråga. Länkarna är bara exempel så ni får en idé om färger.

Studenten närmar sig och jag tänkte försöka mig på följande kombination:

Marinblå kostym

Slips

Skor & bälte

+ vanlig vit skjorta.

Fungerar detta? Ska jag kanske byta ut slipsen mot en brun för att matcha skor och bälte? Alla tips mottages gärna, jag är helt ny.
Citera
2014-03-23, 20:56
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffe
Denna tråd verkar mest relevant för min fråga. Länkarna är bara exempel så ni får en idé om färger.

Studenten närmar sig och jag tänkte försöka mig på följande kombination:

Marinblå kostym

Slips

Skor & bälte

+ vanlig vit skjorta.

Fungerar detta? Ska jag kanske byta ut slipsen mot en brun för att matcha skor och bälte? Alla tips mottages gärna, jag är helt ny.

Marinblå kostym låter väldigt bra, men den du länkar till ser inte alls bra ut.
Slipsen ser inte fantastisk ut men om du gillar den duger den, knuten gör dock inte det.
Skor och bälte ser okej ut jag skulle nog dock föreslå ett par oxfords utan mönster framför ett par med.
Citera
2014-03-23, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndrewBernard
Marinblå kostym låter väldigt bra, men den du länkar till ser inte alls bra ut.
Slipsen ser inte fantastisk ut men om du gillar den duger den, knuten gör dock inte det.
Skor och bälte ser okej ut jag skulle nog dock föreslå ett par oxfords utan mönster framför ett par med.
Hej! Tack för ditt svar.

Jag har inte ens varit och tittat på kostym än utan bilden var mest för inspiration. Blev dock nyfiken i varför du inte tyckte om kostymen, kan vara bra och veta till nästa helg då jag tänkte åka och kika. Tyckte den såg ganska stilren ut, skjortärmen var väl kanske lite för kort.

Vill också veta vad du hade emot slipsknuten, samt kanske ett tips på annan slipstyp (?) och färg?

Ska komma ihåg att välja ett par omönstrade skor.

Tack än en gång

E: Kul att du verkar hålla med om marinblå kostym i alla fall. Enligt min mamma är det svårt att matcha skor med kostymen eftersom att de lätt skär sig, men jag föll pladask för marinblått med bruna skor så jag struntar troligtvis i henne.
Senast redigerad av Gluffe 2014-03-23 kl. 21:15.
Citera
2014-03-23, 21:26
Medlem
The-Johans avatar
Citat:
Hej! Tack för ditt svar.

Jag har inte ens varit och tittat på kostym än utan bilden var mest för inspiration. Blev dock nyfiken i varför du inte tyckte om kostymen, kan vara bra och veta till nästa helg då jag tänkte åka och kika. Tyckte den såg ganska stilren ut, skjortärmen var väl kanske lite för kort.

Vill också veta vad du hade emot slipsknuten, samt kanske ett tips på annan slipstyp (?) och färg?

Tack än en gång

E: Kul att du verkar hålla med om marinblå kostym i alla fall. Enligt min mamma är det svårt att matcha skor med kostymen eftersom att de lätt skär sig, men jag föll pladask för marinblått med bruna skor så jag struntar troligtvis i henne.

Jag kan tänka mig att han tycker den är alldeles för kort, vilket den är. Leta efter en kostym i klassiskt snitt.
Kör på en four-in-hand knut på slipsen så kommer det se jättebra ut, den bilden kan vara en windsor eller half-windsor.
Ett annat alternativ till slips kan vara en mörkblå med vita prickar.
Citera
2014-03-23, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johan
Jag kan tänka mig att han tycker den är alldeles för kort, vilket den är. Leta efter en kostym i klassiskt snitt.
Kör på en four-in-hand knut på slipsen så kommer det se jättebra ut, den bilden kan vara en windsor eller half-windsor.
Ett annat alternativ till slips kan vara en mörkblå med vita prickar.
Okej, knuten ska vara mer åt det här hållet med andra ord? Det ser snyggare ut imo.

Får se vad jag hittar för alternativ i slipsavdelningen, har sett fler rekommendationer av mörkblå slips med vita prickar i denna tråd.

Vad tycker du om skjortan då? Är det vitt som gäller eller annan svag färg?
Senast redigerad av Gluffe 2014-03-23 kl. 21:44.
Citera
2014-03-23, 21:43
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Hej! Tack för ditt svar.

Tack än en gång

Det första jag ser är fickorna som har kontrast tyg vilket jag inte tycker ser särskilt bra ut. En kavaj bör även ha minst två knappar. Slagen tycker jag även är för smala, vilken bredd som passar bäst kan varierar men dessa är i varje fall för smala. Kavajen bör även täcka stussen, vilken denna inte tycks göra.

Det är svårt att säga vad det är för slipsknut på bilden, jag tycker four in hand är den vackraste. Knuten på bilden är knappt åtdragen vilket gör den stor, fyrkantig och livlös. En dimple är heller aldrig något dåligt. Jag vet att Pörr alltid brukar lovorda Drake's produktbilder, med all rätt, som du kan inspireras av. Jag har inget tips så härpå rak arm men en relativt diskret känns som ett säkert kort.
Citera
2014-03-23, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndrewBernard
Det första jag ser är fickorna som har kontrast tyg vilket jag inte tycker ser särskilt bra ut. En kavaj bör även ha minst två knappar. Slagen tycker jag även är för smala, vilken bredd som passar bäst kan varierar men dessa är i varje fall för smala. Kavajen bör även täcka stussen, vilken denna inte tycks göra.

Det är svårt att säga vad det är för slipsknut på bilden, jag tycker four in hand är den vackraste. Knuten på bilden är knappt åtdragen vilket gör den stor, fyrkantig och livlös. En dimple är heller aldrig något dåligt. Jag vet att Pörr alltid brukar lovorda Drake's produktbilder, med all rätt, som du kan inspireras av. Jag har inget tips så härpå rak arm men en relativt diskret känns som ett säkert kort.
Du har vältränade ögon. Jag såg inte dessa förrän du började poängtera sakerna.

Kostymen jag tänkt titta på är denna. Hittar jag ingen slips jag faller för i butiken tar jag väl den som valts i detta paket, den var helt okej. Skulle jag förälska mig i en ny slips under tiden så är det väl bara att jag köper den.

Noterar att kostymen på bilderna är är mörkare än den med de bruna skorna jag länkat till tidigare. Ska jag fortfarande köra på mediumbruna skor och bälte eller passar sig en annan brun färg till lite mörkare navy kostym?

E: Tyckte denna var mycket snyggare, den andra blev nästan för mörk. Blir nog till och kika runt hos flera butiker i helgen, förhoppningsvis hittar jag en bra lite ljusare navy för en bra peng. Tror de mediumbruna skorna skulle passa bättre till dem.
Senast redigerad av Gluffe 2014-03-23 kl. 21:58.
Citera
2014-03-24, 02:34
Medlem
Jordnots avatar
Citat:
Du har vältränade ögon. Jag såg inte dessa förrän du började poängtera sakerna.

Kostymen jag tänkt titta på är denna. Hittar jag ingen slips jag faller för i butiken tar jag väl den som valts i detta paket, den var helt okej. Skulle jag förälska mig i en ny slips under tiden så är det väl bara att jag köper den.

Noterar att kostymen på bilderna är är mörkare än den med de bruna skorna jag länkat till tidigare. Ska jag fortfarande köra på mediumbruna skor och bälte eller passar sig en annan brun färg till lite mörkare navy kostym?

E: Tyckte denna var mycket snyggare, den andra blev nästan för mörk. Blir nog till och kika runt hos flera butiker i helgen, förhoppningsvis hittar jag en bra lite ljusare navy för en bra peng. Tror de mediumbruna skorna skulle passa bättre till dem.
För din budget rekommenderar jag att du kollar på webaffärer såsom TM Lewin, Charles Tywhitt och Suitsupply. Betydligt mer bang for the bucks.
Citera
2014-03-24, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordnot
För din budget rekommenderar jag att du kollar på webaffärer såsom TM Lewin, Charles Tywhitt och Suitsupply. Betydligt mer bang for the bucks.
Eftersom att butiken verkar vara internationell är jag lite osäker på hur problematiskt det skulle bli att eventuellt skicka tillbaka varan ifall den sitter fel. Tackar dock för tipset, men känns säkrast att åka och prova i butik

Vad anser ni själva angående kostymfärgen: navy eller blått? Navy var ju betydligt mörkare än de bilder jag länkat till tidigare och känner att det ljusare blå skulle passa bättre till de bruna skorna. Ska dock givetvis testa båda när det är dags.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in