2011-08-20, 18:47
Medlem
VonRofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Söderstadion är ful som stryk och jag tror inte att den gynnar supporterkulturen bara för att den är gammal och klassisk. Men vi får väl se sen när stockholmsarenan står klar, då får vi svaret på våra frågor.

Vem fan bryr sig om den är ful? Ni ska snarare vara glada över att ha haft den arena med förmodligen den bästa akustiken vilken mycket väl kan ha gynnat er supporterkultur mer än vad ni tror.

Om vi säger såhär, tror ni bajare att ni haft samma stadiga kärna idag om ni fått spela på t.ex. en arena likt Stadion i många år?
Citera
2011-08-20, 19:03
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Du får gärna utveckla lite. Jag har nämligen lite svårt att se vad som gör Söderstadion till en perfekt arena.

För ett Allsvenskt, förlåt Superettan lag är den arenan helt perfekt rent supportermässigt. Det kan jag som DIF säga utan att skämmas. Då jag känner många av era tongivande supportrar från det glada 80/90 talet kan jag också tala om för dig att dessa enhetligt håller med mig och de är stark oroade för vad som kommer hända med er supporterkultur när väl flytten är skedd.
DIF och Aik hockeys flytt från Hovet till Globen är ett praktexempel på vad som kan hända när en klubb flyttar in i en arena som inte är ämnad/planerad överhuvudtaget för klubbens ändamål. Lyckligtvis stod ju Hovet kvar så båda klubbarna kunde flytta tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Klart det kunde vara värre, säg Stockholms Stadion, men det finns knappast några möjligheter att öka intäkter eller publiksnitt på Söderstadion idag.

Nu har jag inga siffror men jag utgår ifrån att hyran är högre på den nya arenan, 9 av 10 gånger brukar det alltid vara så. Rätta mig gärna om jag har fel. Angående intäkter, får ni bättre avtal på den nya arenan? Hur ofta har ni fullsatt på Söderstadion?
Citera
2011-08-20, 19:31
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Alla lag vill väl ha en arena som kan ta emot storpublik? 12500 är vad bajen får in av säkerhetsskäl vilket är ett par tusen mindre än stadion tom. Det räcker absolut inte i allsvenskan, speciellt inte när det vankas derby sen så jag tycker absolut att det är relevant. Det är ju svårt att växa med en arena som inte ens klarar av en premiär i superettan.

Det här måste vara en åsikt som bara existerar i Sverige. Folk verkar tycka att en massiv överkapacitet är att föredra för att man kan fylla upp den kapacitet en gång om året. Att arenan de övriga matcherna gapar till 2/3 tom verkar man inte ens reflektera över. Med det tänket kan aldrig en biljett bli attraktiv. Tror ni tex Arsenal felbedömde biljettrycket när man byggde nytt för 60k? En kapacitet man nu fyller varje match. Knappast!

Citat:
Söderstadion är ful som stryk och jag tror inte att den gynnar supporterkulturen bara för att den är gammal och klassisk. Men vi får väl se sen när stockholmsarenan står klar, då får vi svaret på våra frågor.

Vad fan har utseende med saken att göra? Den fyller sin funktion ypperligt för en klubb med er storlek. Dessutom förlorar ni lite av den identitet ni byggt upp i och med flytten, missuppfatta inte jag är överlycklig över det men det verkar inte bekomma dig heller, något jag inte känner igen av det bajare jag känner IRL)

De fettstila.

Det är just där mitt magknip hade legat om jag varit bajare. Om svaret visar sig vara negativt kan ni inte flytta tillbaka.
Senast redigerad av Moon The Loon 2011-08-20 kl. 19:40.
Citera
2011-08-20, 20:09
Medlem
funerals avatar
Besöken på söderstadion när bajen var i As var något av säsongens höjdpunkt. Sjukt bra drag, nära till planen osv. Att den sen är ful och gammal gör känslan bara ännu tuffare.
Citera
2011-08-20, 20:39
Avslutad
Kan ju tilläggas att Söderstadion rent estetiskt var ett av Europas originellaste betongkomplex innan yuppie-eran. http://www.youtube.com/watch?v=J-Yy9fNKgAs
Citera
2011-08-21, 03:22
Medlem
Hovjuvelerares avatar
Ska bli intressant att se och följa Stockholmsklackarnas utveckling efter era arenabyten. Tror att det endast kommer vara Djurgården som kommer gynnas av att byta. Främst Bajen men även AIK kommer nog ha ett par år av identitetskris om de sportsliga resultaten uteblir innan ni hittar "hem" igen.
Citera
2011-08-21, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovjuvelerare
Ska bli intressant att se och följa Stockholmsklackarnas utveckling efter era arenabyten. Tror att det endast kommer vara Djurgården som kommer gynnas av att byta. Främst Bajen men även AIK kommer nog ha ett par år av identitetskris om de sportsliga resultaten uteblir innan ni hittar "hem" igen.

Det stämmer nog förutsatt att dif bygger en egen arena. Annars lär de sitta på SA med bajen och då tror jag nog de får det värst för till slut hamnar nog AIK på Swedbank.
Citera
2011-08-21, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Det här måste vara en åsikt som bara existerar i Sverige. Folk verkar tycka att en massiv överkapacitet är att föredra för att man kan fylla upp den kapacitet en gång om året. Att arenan de övriga matcherna gapar till 2/3 tom verkar man inte ens reflektera över. Med det tänket kan aldrig en biljett bli attraktiv. Tror ni tex Arsenal felbedömde biljettrycket när man byggde nytt för 60k? En kapacitet man nu fyller varje match. Knappast!

Håller med dig. Ett jävla barcatänk att bygga en så stor arena när man inte ens fyller den varje match. Som AIK:are vill jag ha en arena för ungefär 25 k vilket är alldeles lagom och helt perfekt för vårt behov. Vi har snittat 21 000 och kan göra det igen, däremot lär vi knappast snitta över 30. Att folk tycker det är bra att ha en alldeles för stor arena bara för att den är stor förstår jag inte. Är det coolt med stor arena eller?
Citera
2011-08-21, 12:29
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Citat:

Vi har ju å andra sidan inte haft några krav på att arenan ska ta 30000 utan det var snarare 20-25000 som var målet från början med den nya arenan. Dom gjorde ju den ännu större eftersom det ska vara konserter och skit där också, inte så mycket att göra åt det. Jag tror ändå att bajen kommer att snitta 17-20000 på nya arenan vid spel i allsvenskan, bara det går hyggligt i superettan så kommer ju 9-10000, och då har vi inga stora derbyn som drar upp snittet heller.

Fördelen med att arenan tar 30000 är ju att den klarar av derbymatcherna, nu får ju inte gnaget fördelen av att dif och bajen måste flytta sina hemmaderbyn till solna vilket också är positivt. Och Arsenal tjänar säkert ändå mer på att ha en arena som tar 60k än 50k exempelvis även om dom inte fyller den varje match. För det gör ju inte Arsenal, trots att det står 60000 som publiksiffra varje match så är det ofta många stolar som står tomma.

Citat:
Vad fan har utseende med saken att göra? Den fyller sin funktion ypperligt för en klubb med er storlek.

Det gör den ju inte, den klarar som sagt inte av en premiär i superettan och skulle bajen spelat i allsvenskan nu så hade man utan problem fyllt söderstadion i varje match om man presterat hyggligt. Men ännu viktigare är det ju att folk inte ska behöva sitta på träbänkar och titta på fotboll när det är 2011. Intresset kring bajen har ökat till skillnad från många andra klubbar och den dagen samtliga tre stockholmslagen spelar på stockholmsarenan och lirar i allsvenskan så är jag ganska säker på att bajen är det laget som kommer att ha högst publiksnitt. AIK hade ju tom mindre publik i sin hemmapremiär än vad bajen hade iår.

Med dina argument så skulle väl Grimsta passa Djurgården bäst av arenorna idag? Klarar väl dom 5-6000 som laget har på hemmamatcherna nu och dessutom är den lika modern som söderstadion och stadion vilket du verkar tycka vara ok.
Citera
2011-08-21, 12:38
Medlem
Karatepungs avatar
Citat:

Är lite skillnad då man inom PL jobbar föra att skapa en TV-produkt. Allsvenska lag lever i högre utsträckning på intäkter från publik än vad PL-lagen gör.
Citera
2011-08-21, 13:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Håller med dig. Ett jävla barcatänk att bygga en så stor arena när man inte ens fyller den varje match. Som AIK:are vill jag ha en arena för ungefär 25 k vilket är alldeles lagom och helt perfekt för vårt behov. Vi har snittat 21 000 och kan göra det igen, däremot lär vi knappast snitta över 30. Att folk tycker det är bra att ha en alldeles för stor arena bara för att den är stor förstår jag inte. Är det coolt med stor arena eller?
Coolt? Snarare att det kan behövas i t.ex. derbyn. Det var inte många år derbyn AIK var inblandad i sålde slut på Råsunda.
Citera
2011-08-21, 14:22
Medlem
Marthins avatar
Var på Swedbank Arena idag, det är en väldigt kompakt arena jag hoppas AIK kommer spela där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in