Tycker mig ha märkt ett bra tag nu att gnagarna(många) har svängt och vill stanna i Solna. Tidigare lät det som 90% valde Nya Söderstadion. Nu känns det istället fördel för Swedbank.
Gårdarna som aldrig någonsin skulle sätta sin fot på Nya Söderstadion verkar dock vara inne på den nu när dom äntligen förstått att ÖIP inte lär vara aktuell på många år.
Även om Djurgården har förankring i området tack vare ishockeyn så känns det ändå som Bajens nya arena i Bajens område.
Om Hammarby "skiter" i att gå upp denna säsong och istället går upp nästa lär det bli en sanslös säsongskortsboom. Tror nog Bajen utan problem säljer över tiotusen säsongskort då. Djurgården kan nog få upp väldigt bra publiksiffror om dom får medgång, då kan det bli väldigt lyckat för dom. Måste dock kännas surt att komma in som en "andrahandsgäst" när Bajen bestämt vart ståplats ska vara på arenan samt tv-kameror etc och fixat en stor Bajenzon under läktaren samt att torget bredvid arenan blir uppkallat efter en av dom största Bajenprofilerna "Svenne Berka". Även tifolokal(för Bajen) är fixad. En kanske inte så stor fråga är omklädningsrummen men där har Hammarby redan valt vart deras ska vara och det är bestämt att det får en grönvit prägel. Eftersom att Hammarby inte äger Nya Söderstadion kommer säkerligen DIF om dom väljer att spela på Nya Söderstadion att kunna få en DIF-zon och liknande dealer men utrymmet är inte direkt obegränsat så dom får ta det som blir över och troligen en mindre "zon" samt tvivlar på att Järnkaminerna kommer fundera på att stå på samma sektion som Bajen Fans. Så därför har dom mindre antal platser på arenan att välja emellan som klacksektion. Det behöver ju iofs inte betyda att dom får en sämre sektion. Kanske blir så att deras sektion är bättre. Men man kan lugnt säga att DIF inte är "steget före" denna gång.
Jag personligen hade hoppats på att Djurgården skulle få sin arena på ÖIP. Tycker att dom tre stora(AIK, DIF & BAJEN) i Stockholm inte ska dela arenor. Bortaderbyna för alla inblandade hade dessutom blivit mycket roligare. Med stora derbyn på tre olika arenor förutsatt att Hammarby går upp och inte Djurgården åker ur.
Ska bli spännande att se fortsättningen, jag tror att Hammarby är det lag som kommer tjäna mest på en ny arena men kräver också att det sportsliga blir bättre. AIK tror jag tjänar mest på att stanna i Solna. DIF tror jag förlorar hur dom än gör men antar att Nya Söderstadion lockar mer än Swedbank och vid medgång kan nog DIF få väldigt bra publiksiffror. Men tror Hammarby kommer vara störst på Nya Söderstadion även om AIK skulle spela där.
Men den som lever får se, inte så länge kvar tills facit kommer