2011-08-21, 14:44
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Storhetsvansinne är det sista jag har i dessa dagar. Men att Söderstadion är en perfekt arena för era behov såväl ekonomiskt som publikt borde väl stå rätt klart även för den mest förvirrade bajaren.

Frågan är vem som är förvirrad, Söderstadion har varit för liten i 10 år (undantaget de drygt 2-3 år vi kunde klämma in 16k på Sös), detta har motarbetat publikutvecklingen och ekonomin. Dyra biljetter och begränsat antal platser har hindrat föryngring och breddning. Det är bättre att ha 20k på arenan och ta en hunka per skalle än 10k som betalar 200.

Däremot är Söderstadion perfekt sett stämningsmässigt, det kommer bli svårt att återskapa på en större arena, svårt men inte omöjligt. Att många är nervösa över flytten ser jag bara som sunt, man måste reflektera över eventuella problem annars är man bara naiv.

För att klubben ska kunna växa måste kostymen bli större, framför allt på företagarsida ger den nya arenan mängder med möjligheter.
Citera
2011-08-21, 16:32
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatepung
Är lite skillnad då man inom PL jobbar föra att skapa en TV-produkt. Allsvenska lag lever i högre utsträckning på intäkter från publik än vad PL-lagen gör.

Nu tror jag knappast att Arsenal satte taket till 60k för att göra Sky till lags. Däremot kan jag erkänna att jämförelsen var något missvisande då Arsenal själva har fått stå för kalaset så självklart vill man maximera vinsten i utgifter/inkomster så mycket som möjligt.
Med närmare eftertanken kan taken också vara satt till 60k på grund av Englands och inte minst Londons i bland rent löjliga health and safety regulations, De har satt käppar i hjulen förr när det kommer till utbyggnader utav arenor.
Citera
2011-08-21, 17:09
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Frågan är vem som är förvirrad, Söderstadion har varit för liten i 10 år (undantaget de drygt 2-3 år vi kunde klämma in 16k på Sös), detta har motarbetat publikutvecklingen och ekonomin. Dyra biljetter och begränsat antal platser har hindrat föryngring och breddning. Det är bättre att ha 20k på arenan och ta en hunka per skalle än 10k som betalar 200.

Ok vi ponerar att Stockholmsarena öppnats redan 2001 och Hammarby hade huserat där allt sedan dess, de sportsliga har dock förflutit på som vanligt. Med tanke på det du just skrev skulle ni enligt dig haft ett markant högre publiksnitt än vad ni nu har trots att ni harvar strax ovanför kvalstrecket i Superettan.
Jag ställer mig dock ytterst tveksam till att ni hade haft det. När allt kommer omkring är det ändå produkten på planen som är det avgörande om det kommer folk eller inte. Vi hade till och med fullsatt i var och varannan match när vi regelbundet stred om guldmedaljen trots att SS är fullständigt värdelös som fotbollsarena.

Men vem vet, kanske är det vi i DIF som får öppna premiärmatchen i detta underbara rymdskepp till arena. Superettan startar väl oftast ett par veckor senare
Citera
2011-08-21, 17:29
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Ok vi ponerar att Stockholmsarena öppnats redan 2001 och Hammarby hade huserat där allt sedan dess, de sportsliga har dock förflutit på som vanligt. Med tanke på det du just skrev skulle ni enligt dig haft ett markant högre publiksnitt än vad ni nu har trots att ni harvar strax ovanför kvalstrecket i Superettan.
Jag ställer mig dock ytterst tveksam till att ni hade haft det. När allt kommer omkring är det ändå produkten på planen som är det avgörande om det kommer folk eller inte. Vi hade till och med fullsatt i var och varannan match när vi regelbundet stred om guldmedaljen trots att SS är fullständigt värdelös som fotbollsarena.

Men vem vet, kanske är det vi i DIF som får öppna premiärmatchen i detta underbara rymdskepp till arena. Superettan startar väl oftast ett par veckor senare

Ja vi hade antagligen haft markant högre publiksnitt, jag förstår inte varför du har så svårt att tro det. Självklart hade vi däremot haft ett lägre snitt än vi haft om vi slagits om ett guld men det är ju rätt ointressant för sakfrågan. Har man möjligheten att skapa en vana hos folk att gå på match och dessutom göra det ekonomiskt lättillgängligt så ökar man troligtvis sitt publiksnitt.

Nackdelen för oss är att den nya arenan kommer i fel tid, går vi inte upp nästa säsong så blir det svårt men det innebär inte att en flytt är fel.
Citera
2011-08-21, 18:16
Medlem
Relays avatar
Det verkar vara en ständig kamp mellan traditionalister här som hellre ser en allsvensk toppmatch på Malmö IP, mot folk som gärna ser en ny arena med nya möjligheter.
Citera
2011-08-21, 18:21
Medlem
Men det är väl klart att ju bättre arena desto mer publik kommer då en snygg arena lockar mer "vanligt" folk som barnfamiljer och sådant
Citera
2011-08-21, 18:26
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattetatte
Men det är väl klart att ju bättre arena desto mer publik kommer då en snygg arena lockar mer "vanligt" folk som barnfamiljer och sådant
Håller med dig men jag har mött många traditionalister som ärligt föredrar en vindpinad ståplats utan regnskydd.
Citera
2011-08-21, 21:31
Medlem
SvenErlandssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marthin
Var på Swedbank Arena idag, det är en väldigt kompakt arena jag hoppas AIK kommer spela där.

Var där också och det som slog mig var vilken jävla bra akustik arenan verkar ha trots att det får plats 50000 där. Arenan är riktigt tät, avskärmningen (vid publiksiffror under 30000), taket, läktarna mm är alldeles optimalt för att sången ska stanna kvar inne i arenan istället för att flyga iväg någonstans där man knappt hör någonting. Lyckas AIK bara fixa till en bra ekonomisk deal så blir det här perfekt. Det är jag övertygad om, vilket också var uppfattningen man hade när man åkte hem efter att ha lyssnat på informatören från Swedbank Arena som var där och snackade.
Citera
2011-08-22, 00:43
Medlem
Tycker mig ha märkt ett bra tag nu att gnagarna(många) har svängt och vill stanna i Solna. Tidigare lät det som 90% valde Nya Söderstadion. Nu känns det istället fördel för Swedbank.

Gårdarna som aldrig någonsin skulle sätta sin fot på Nya Söderstadion verkar dock vara inne på den nu när dom äntligen förstått att ÖIP inte lär vara aktuell på många år.

Även om Djurgården har förankring i området tack vare ishockeyn så känns det ändå som Bajens nya arena i Bajens område.

Om Hammarby "skiter" i att gå upp denna säsong och istället går upp nästa lär det bli en sanslös säsongskortsboom. Tror nog Bajen utan problem säljer över tiotusen säsongskort då. Djurgården kan nog få upp väldigt bra publiksiffror om dom får medgång, då kan det bli väldigt lyckat för dom. Måste dock kännas surt att komma in som en "andrahandsgäst" när Bajen bestämt vart ståplats ska vara på arenan samt tv-kameror etc och fixat en stor Bajenzon under läktaren samt att torget bredvid arenan blir uppkallat efter en av dom största Bajenprofilerna "Svenne Berka". Även tifolokal(för Bajen) är fixad. En kanske inte så stor fråga är omklädningsrummen men där har Hammarby redan valt vart deras ska vara och det är bestämt att det får en grönvit prägel. Eftersom att Hammarby inte äger Nya Söderstadion kommer säkerligen DIF om dom väljer att spela på Nya Söderstadion att kunna få en DIF-zon och liknande dealer men utrymmet är inte direkt obegränsat så dom får ta det som blir över och troligen en mindre "zon" samt tvivlar på att Järnkaminerna kommer fundera på att stå på samma sektion som Bajen Fans. Så därför har dom mindre antal platser på arenan att välja emellan som klacksektion. Det behöver ju iofs inte betyda att dom får en sämre sektion. Kanske blir så att deras sektion är bättre. Men man kan lugnt säga att DIF inte är "steget före" denna gång.

Jag personligen hade hoppats på att Djurgården skulle få sin arena på ÖIP. Tycker att dom tre stora(AIK, DIF & BAJEN) i Stockholm inte ska dela arenor. Bortaderbyna för alla inblandade hade dessutom blivit mycket roligare. Med stora derbyn på tre olika arenor förutsatt att Hammarby går upp och inte Djurgården åker ur.

Ska bli spännande att se fortsättningen, jag tror att Hammarby är det lag som kommer tjäna mest på en ny arena men kräver också att det sportsliga blir bättre. AIK tror jag tjänar mest på att stanna i Solna. DIF tror jag förlorar hur dom än gör men antar att Nya Söderstadion lockar mer än Swedbank och vid medgång kan nog DIF få väldigt bra publiksiffror. Men tror Hammarby kommer vara störst på Nya Söderstadion även om AIK skulle spela där.

Men den som lever får se, inte så länge kvar tills facit kommer
Citera
2011-08-22, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmSthlm
Tycker mig ha märkt ett bra tag nu att gnagarna(många) har svängt och vill stanna i Solna. Tidigare lät det som 90% valde Nya Söderstadion. Nu känns det istället fördel för Swedbank.

Gårdarna som aldrig någonsin skulle sätta sin fot på Nya Söderstadion verkar dock vara inne på den nu när dom äntligen förstått att ÖIP inte lär vara aktuell på många år.

Även om Djurgården har förankring i området tack vare ishockeyn så känns det ändå som Bajens nya arena i Bajens område.

Om Hammarby "skiter" i att gå upp denna säsong och istället går upp nästa lär det bli en sanslös säsongskortsboom. Tror nog Bajen utan problem säljer över tiotusen säsongskort då. Djurgården kan nog få upp väldigt bra publiksiffror om dom får medgång, då kan det bli väldigt lyckat för dom. Måste dock kännas surt att komma in som en "andrahandsgäst" när Bajen bestämt vart ståplats ska vara på arenan samt tv-kameror etc och fixat en stor Bajenzon under läktaren samt att torget bredvid arenan blir uppkallat efter en av dom största Bajenprofilerna "Svenne Berka". Även tifolokal(för Bajen) är fixad. En kanske inte så stor fråga är omklädningsrummen men där har Hammarby redan valt vart deras ska vara och det är bestämt att det får en grönvit prägel. Eftersom att Hammarby inte äger Nya Söderstadion kommer säkerligen DIF om dom väljer att spela på Nya Söderstadion att kunna få en DIF-zon och liknande dealer men utrymmet är inte direkt obegränsat så dom får ta det som blir över och troligen en mindre "zon" samt tvivlar på att Järnkaminerna kommer fundera på att stå på samma sektion som Bajen Fans. Så därför har dom mindre antal platser på arenan att välja emellan som klacksektion. Det behöver ju iofs inte betyda att dom får en sämre sektion. Kanske blir så att deras sektion är bättre. Men man kan lugnt säga att DIF inte är "steget före" denna gång.

Jag personligen hade hoppats på att Djurgården skulle få sin arena på ÖIP. Tycker att dom tre stora(AIK, DIF & BAJEN) i Stockholm inte ska dela arenor. Bortaderbyna för alla inblandade hade dessutom blivit mycket roligare. Med stora derbyn på tre olika arenor förutsatt att Hammarby går upp och inte Djurgården åker ur.

Ska bli spännande att se fortsättningen, jag tror att Hammarby är det lag som kommer tjäna mest på en ny arena men kräver också att det sportsliga blir bättre. AIK tror jag tjänar mest på att stanna i Solna. DIF tror jag förlorar hur dom än gör men antar att Nya Söderstadion lockar mer än Swedbank och vid medgång kan nog DIF få väldigt bra publiksiffror. Men tror Hammarby kommer vara störst på Nya Söderstadion även om AIK skulle spela där.

Men den som lever får se, inte så länge kvar tills facit kommer

Du verkar tro att DIF jättelänge velat spela på Stockholms arenan. Vilket vi aldrig velat och aldrig vill. Riktigt underliga paralleller du drar. Ska du berätta om hur DIF är steget efter på Råsunda gentemot Aik nu också? Eller hur det är mer Elfsborgs prägel på Borås arena än DIF(en annan arena vi inte har ett skit med att göra)?
Citera
2011-08-22, 10:58
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmSthlm
Måste dock kännas surt att komma in som en "andrahandsgäst" när Bajen bestämt vart ståplats ska vara på arenan samt tv-kameror etc och fixat en stor Bajenzon under läktaren samt att torget bredvid arenan blir uppkallat efter en av dom största Bajenprofilerna "Svenne Berka". Även tifolokal(för Bajen) är fixad.

Allt de där har jag också hört på stan så att säga, men finns det en källa till de där med bajenzonen under läktaren samt tifolokalen? Känns som att mycket kan vara såna där grejer som dom har "lovat" bajen först men som kan ändras när andra klubbar nu vill komma och kramas med oss.
Citera
2011-08-22, 11:01
Medlem
Karatepungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Allt de där har jag också hört på stan så att säga, men finns det en källa till de där med bajenzonen under läktaren samt tifolokalen? Känns som att mycket kan vara såna där grejer som dom har "lovat" bajen först men som kan ändras när andra klubbar nu vill komma och kramas med oss.

Precis. Jag skulle vara lite orolig om jag var bajare. Inte bara för att dom kanske släpper vad dom lovat utan även för att AEG kanske slutar dumpa pengar i bajen om dom hittar en eller två andra hyresgäster. Lex bajen hockey.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in