2020-02-12, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilhelmWell
Idag kanske det är mer orealistiskt än det var 2008. Men just då fick faktiskt DIF en markanvisning på Loudden som man kunde ha tackat ja till. Ett arenabygge behövde ju inte påbörjas direkt efter saneringen. Tyvärr tänkte man inte långsiktigt och idag finns det ju inga alternativ som erbjuds längre samt att DIF:s arenagrupp legat på is i många år. Läget i föreningens kärnområde samt att Kungliga Djurgårdsförvaltningen inte har något att säga till om eftersom udden inte ligger i nationalstadsparken är två väldigt viktiga faktorer som talade för en framtida arena där. Gärdets T-bana samt bussar finns i området.

I min länk ovan så står det faktiskt "Förutom bostäder är området tänkt att rymma kontor, handel, skola, förskolor, idrottsanläggningar samt torg och parker". Så det kanske inte är helt kört.

Tveklöst, jag tror som sagt det är helt kört.

Om jag får lov att gissa så tror jag nog att dom med det menar hallar för bredd och ungdomsidrott och skolverksamheter, dvs samhällsservice och inte en stor fotbollsarena.
Citera
2020-02-12, 16:55
Medlem
Kanske något i still med detta... som Serneke och KFUM fått markanvisning för.

Citat:
Sernekes utvecklingsförslag, som utarbetats tillsammans med KFUM Central och White Arkitekter, omfattar en multifunktionell idrottsarena med plats för 2.000 åskådare, en specialhall för gymnastik samt ytterligare en idrottshall och lokaler för kulturverksamhet.

Det handlar om mark som ligger bredvid Castellums kontorshus vid Torsplan som kommer att få en tunnelbaneuppgång i byggnaden. I närheten finns även Oscar Properties Norra Tornen, Stockholms nya landmärken som är under uppförande.

Även byggnader för kontor, hotell och gymnasieskola finns i förslaget. Totalt handlar det om byggnader på totalt 40.000 kvm BTA. Samverkan mellan de olika funktionerna är en central del i förslaget och de planerade anläggningarna kommer att ligga i direkt anslutning till en tunnelbanestation. Sernekes förslag valdes ut bland flera andra för att det allra bäst motsvarade föreningens och stadens behov.

Fastighetsvärlden kan berätta att i det utvecklingsförslag som duon arbetar med finns 12.000 kvm för idrottsverksamhet, 4.000 kvm för en gymnasieskola, 13.000 kvm kontorslokaler, 6.000 kvm hotell och 5.000 kvm parkering. Det kommer att handla om fyra byggnader som ska stå på sin egen grundläggning.

Och det är ungefär det jag menar med att ha externa hyresgäster, kan man hyra ut skollokaler, kontorslokaler, hotell, parkering med mera så får man in deg på det sättet, och då blir det inte lika kämpigt att äga sin egen arena.
Citera
2020-02-12, 18:01
Medlem
TilhelmWells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Tveklöst, jag tror som sagt det är helt kört.

Om jag får lov att gissa så tror jag nog att dom med det menar hallar för bredd och ungdomsidrott och skolverksamheter, dvs samhällsservice och inte en stor fotbollsarena.

Förstå mig rätt. Jag anser också att det är kört för DIF (och bajen) att få ihop egna arenor. Det tåget gick för över ett årtionde sedan. Med det sagt så fanns faktiskt både alternativ och chanser att få igenom detta om de styrande i speciellt DIF haft lite is i magen och sett till det långsiktiga. På den tiden, 2008, så pratade man om 2020 som om det var någon typ sci-fi-ålder. Nu är vi där och tiden har gått väldigt fort. Man hade kunnat kalkylera för spel på Tele2 samtidigt som ett arenaprojekt på Loudden existerat parallellt med att vara hyresgäster söder om söder. Det viktigaste var att tacka ja till Loudden för att öronmärka marken åt DIF. Man hade då kunnat förhala allt och speciellt som samhällsutvecklingen är nu där allt är försenat så hade man haft många "outs". Men man hade haft ett levande alternativ. Nu klantade man bort precis allt och att nå ikapp MFF ekonomiskt är nu bara en utopi. Tyvärr är ju alla medlemmar, mig inräknad, medskyldiga att vi valde så inkompetenta styrelser på den tiden.

Ta bara den här texten från DPAG.
Tidsplanen för Loudden klarnar
https://dpag.wordpress.com/2008/05/07/tidsplanen-for-loudden-klarnar/

Citat:
Emellertid är 12 år en evighet i fotbollsvärden. Under de tolv åren som vi skulle få vänta på en arena vid Loudden skulle Djurgårdens IF sakta vittra sönder. Vi skulle under väntetiden sannolikt tvingas ut till Solna eller Hammarbys/kommunens arena vid Globen för att fortsätta kunna bedriva vår verksamhet på elitnivå. Loudden är av ovan angivna skäl det minst dåliga alternativet av de förslag som staden lade fram för oss men är ändå oattraktivt på grund av den aktuella och oacceptabla tidsplanen.

2020, vi är där nu...
Citera
2020-02-12, 18:03
Avslutad
Citat:
Förstår du inte vad externa hyresgäster betyder? Skulle intjäningsförmågan och driftnettot från fastigheten ge ett tillräckligt stort fastighetsresultat så hade det kunna fungera ändå.
Jo då skulle allt funka. Men lätt att säga "vi fixar externa hyresgäster som betalar så mycket att man inte behöver ha så bra beläggning på själva arenan", men desto svårare att genomföra en sådan ide i praktiken...
Citera
2020-02-12, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Jo då skulle allt funka. Men lätt att säga "vi fixar externa hyresgäster som betalar så mycket att man inte behöver ha så bra beläggning på själva arenan", men desto svårare att genomföra en sådan ide i praktiken...

Många saker är rätt svåra att genomföra, och många vågar aldrig ens försöka. PS arena sågs som utdömt av väldigt många, förvisso kostade den bara ca 800 miljoner att bygga, men det var väldigt få som trodde att det skulle gå att få ihop kalkylen, men nu står den där, kalkylen gick ihop trots alla naysayers, det krävs både genomförandekraft och förmågan att se möjligheter, att ha visioner, kanske visioner som många andra dömer ut från början.

Citat:
Förstå mig rätt. Jag anser också att det är kört för DIF (och bajen) att få ihop egna arenor. Det tåget gick för över ett årtionde sedan. Med det sagt så fanns faktiskt både alternativ och chanser att få igenom detta om de styrande i speciellt DIF haft lite is i magen och sett till det långsiktiga. På den tiden, 2008, så pratade man om 2020 som om det var någon typ sci-fi-ålder. Nu är vi där och tiden har gått väldigt fort. Man hade kunnat kalkylera för spel på Tele2 samtidigt som ett arenaprojekt på Loudden existerat parallellt med att vara hyresgäster söder om söder. Det viktigaste var att tacka ja till Loudden för att öronmärka marken åt DIF. Man hade då kunnat förhala allt och speciellt som samhällsutvecklingen är nu där allt är försenat så hade man haft många "outs". Men man hade haft ett levande alternativ. Nu klantade man bort precis allt och att nå ikapp MFF ekonomiskt är nu bara en utopi. Tyvärr är ju alla medlemmar, mig inräknad, medskyldiga att vi valde så inkompetenta styrelser på den tiden.

Ta bara den här texten från DPAG.
Tidsplanen för Loudden klarnar
https://dpag.wordpress.com/2008/05/07/tidsplanen-for-loudden-klarnar/

2020, vi är där nu...

Jag är med på vad du skriver, och håller väl med, sedan vet jag inte vilken typ av kompetens DIF hade i föreningen då, men långa processer är ju inga konstigheter, utan det är ju snarare något man får förvänta sig. Mycket av det som byggs idag började planeras för ja... länge sedan. Gasklockan projektet i Norra Djurgården markanvisades 2008, och idag... nada(än så länge), och nu verkar Stockholm stad söka ny köpare av marken. Tålamod är en dygd.
Citera
2020-02-12, 20:10
Avslutad
Citat:
Många saker är rätt svåra att genomföra, och många vågar aldrig ens försöka. PS arena sågs som utdömt av väldigt många, förvisso kostade den bara ca 800 miljoner att bygga, men det var väldigt få som trodde att det skulle gå att få ihop kalkylen, men nu står den där, kalkylen gick ihop trots alla naysayers, det krävs både genomförandekraft och förmågan att se möjligheter, att ha visioner, kanske visioner som många andra dömer ut från början.

Fattar inte varför du gör jämförelser med PS arena som tar 3300 pers och kostade 800 miljoner att bygga. Du kan inte titta på förutsättningarna för den att bli av och tro att det finns samma förutsättningar för Dif.

Det finns redan 10-15 arenor i 08 området som en ny Dif arena skulle behöva konkurrera med.
Citera
2020-02-12, 22:03
Medlem
TilhelmWells avatar
Citat:
Jag är med på vad du skriver, och håller väl med, sedan vet jag inte vilken typ av kompetens DIF hade i föreningen då, men långa processer är ju inga konstigheter, utan det är ju snarare något man får förvänta sig. Mycket av det som byggs idag började planeras för ja... länge sedan. Gasklockan projektet i Norra Djurgården markanvisades 2008, och idag... nada(än så länge), och nu verkar Stockholm stad söka ny köpare av marken. Tålamod är en dygd.

Man hade ingen kompetens alls på det området (arenabygge och drift). Bara en massa glappkäftar som inte ens är värda att nämna vid namn idag. Folk som aldrig hade några riktiga visioner utan endast satt där de satt för att få tillbaka de pengar de satsat på spelare via DIF Invest AB. Men lovade vitt och brett att aldrig sätta sin fot på Tele2. Det sistnämnda är inget problem om det enbart vore en temporär lösning där en eget arenabygge existerade parallellt. Det enda de behövde göra var att tacka ja till marken på Loudden och se vad framtiden hade i sitt sköte. Inte ens det lyckades man ro i hamn.

Loudden är ändå intressant eftersom allt tar så otroligt lång tid i Stockholm. Det enda som är helt säkert är att dagens industrier ska bort och att området ska bebyggas och exploateras. Exakt vad som ska byggas och hur mycket är det ännu ingen som vet exakt. Många processer startar nu första och andra kvartalet 2020 och även detta lär fördröjas. Egentligen är hela området från Hjorthagen (också möjligt), via Värtan och ner till Loudden intressant eftersom det som sagt ligger utanför Nationalstadsparken med Stockholms stad som ensam ägare. Mycket står fortfarande skrivet i stjärnorna men det känns också som hela frågan stagnerat inom DIF. Det nämns knappt på årsmötena längre.

Den lilla möjligheten som DIF har är ju att lyckas kvala in till CL i år. Kvalomgångarna och kvala in till gruppspelet ger i runda slängar ca 200 miljoner kronor. På ett sådant kapital kan man ta ett långsiktigt lån på en halv miljard. Problemet är marken idag som man inte har öronmärkt. Vet inte vad som dock är svårare, att kvala in till CL i dagens fotboll eller få tilldelad mark i föreningen kärnområde? Hopplöst är bara förnamnet.
Citera
2020-02-12, 23:10
Medlem
Citat:
Fattar inte varför du gör jämförelser med PS arena som tar 3300 pers och kostade 800 miljoner att bygga. Du kan inte titta på förutsättningarna för den att bli av och tro att det finns samma förutsättningar för Dif.

Det finns redan 10-15 arenor i 08 området som en ny Dif arena skulle behöva konkurrera med.

För att det är en multifunktionell arena som fungerar som en kommersiell fastighet och ägs privat, 800 miljoner är ungefär vad Swedbank Stadion kostade att bygga, det är betydligt mer än vad Gamla Ullevi kostade att bygga, så det är ett intressant jämförelseobjekt.

Edit: Sedan när jag såklart fortfarande ett hopp om att vi(Blåvitt) någon gång i framtiden kommer få möjlighet att bygga och äga vår egen arena, så det handlar ju inte enbart om DIF.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-02-12 kl. 23:15.
Citera
2020-02-13, 00:04
Medlem
Citat:
Man hade ingen kompetens alls på det området (arenabygge och drift). Bara en massa glappkäftar som inte ens är värda att nämna vid namn idag. Folk som aldrig hade några riktiga visioner utan endast satt där de satt för att få tillbaka de pengar de satsat på spelare via DIF Invest AB. Men lovade vitt och brett att aldrig sätta sin fot på Tele2. Det sistnämnda är inget problem om det enbart vore en temporär lösning där en eget arenabygge existerade parallellt. Det enda de behövde göra var att tacka ja till marken på Loudden och se vad framtiden hade i sitt sköte. Inte ens det lyckades man ro i hamn.

Loudden är ändå intressant eftersom allt tar så otroligt lång tid i Stockholm. Det enda som är helt säkert är att dagens industrier ska bort och att området ska bebyggas och exploateras. Exakt vad som ska byggas och hur mycket är det ännu ingen som vet exakt. Många processer startar nu första och andra kvartalet 2020 och även detta lär fördröjas. Egentligen är hela området från Hjorthagen (också möjligt), via Värtan och ner till Loudden intressant eftersom det som sagt ligger utanför Nationalstadsparken med Stockholms stad som ensam ägare. Mycket står fortfarande skrivet i stjärnorna men det känns också som hela frågan stagnerat inom DIF. Det nämns knappt på årsmötena längre.

Den lilla möjligheten som DIF har är ju att lyckas kvala in till CL i år. Kvalomgångarna och kvala in till gruppspelet ger i runda slängar ca 200 miljoner kronor. På ett sådant kapital kan man ta ett långsiktigt lån på en halv miljard. Problemet är marken idag som man inte har öronmärkt. Vet inte vad som dock är svårare, att kvala in till CL i dagens fotboll eller få tilldelad mark i föreningen kärnområde? Hopplöst är bara förnamnet.

Grejen med Loudden är att marken är värdefull, man kanske inte skall förvänta sig lika höga priser framöver som det varit i Norra Djurgården, där har ju Stockholm stad sålt byggrätter för uppåt och till och med över 30 000 per m2 BTA i en del fall, nu har ju bostadsmarknaden inte haft samma galna prisutveckling och det har påverkat markpriset.

En arenatomt skulle antagligen behöva vara minst 3 hektar stor(Gamla Ullevi tomten är 2,2 hektar stor, Swedbank Stadion 3,7, Tele2 5 hektar), låt säga att man skulle kunna utveckla samma tomt med ca 60 000 m2 BTA bostadsrätt, till ett pris på 20k, då är det 1,2 miljarder som staden kan sälja mark för. Dom pengarna kan inte DIF hala fram även om ni går till CL, så staden hade varit tvungen att sälja marken med saftig rabatt, långt under marknadspris, dessutom lär det som sagt även kosta en del att sanera marken.

Tror som sagt det är rätt dödfött, marken längre ut i terrängen är ju billigare dock. Samma problem har vi, men priset på mark här är ju inte i närheten av nivåerna som det är i Stockholm, men jag tror inte vi kommer få flera hektar centralt beläggen mark till vårt förfogande om vi någon gång har möjlighet att bygga en egen.

Vill vi bygga en egen arena någon gång i framtiden kommer den antagligen få ligga på något annat ställe, i strategidokumentet som togs fram skall detta vara utrett till 2022, vi har ju en del kompetens i styrelsen iaf, affärsutvecklingschefen för Serneke(jag tar för givet att han blir invald).
Citera
2020-02-13, 03:08
Medlem
TilhelmWells avatar
Citat:
Grejen med Loudden är att marken är värdefull, man kanske inte skall förvänta sig lika höga priser framöver som det varit i Norra Djurgården, där har ju Stockholm stad sålt byggrätter för uppåt och till och med över 30 000 per m2 BTA i en del fall, nu har ju bostadsmarknaden inte haft samma galna prisutveckling och det har påverkat markpriset.

Värde på mark är vad man gör det till. Kan en stad få in intäkter för att en plätt genererar miljoner årligen så är det väl en bra affär för staden. Sen om det är en fotbollsarena, kontor, affärer eller bostadsrätter är väl ganska ointressant. För DIF var Loudden intressant. Alla tyckte det. Sen hände något oförklarligt där 2008. Från att vara ett bra långsiktigt alternativ så blev det pest och kolera. Allt medans styrande i föreningen satte alla kort på Östermalms IP som var en omöjlighet från början eftersom konungen äger marken. Samt att inskränkning i Nationalstadsparken blivit i stort sett omöjlig sedan 1970-talet.

Här borde alla läsa på lite. Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och idrottsborgarråd 2006-2010, var till en början inte alls positiv till en DIF-arena. Men åren gick och det var slutligen hon som gav de där fem förslagen där Loudden var ett av dem. Hon gjorde sitt och det tackar jag henne för. Att vi i DIF hade idioter som valts in med mandat är tyvärr vårt eget fel. Vi hade en straffspark och sköt fem meter över. Vi i Djurgårdens IF hade vår chans men vi sumpade den.

Citat:
En arenatomt skulle antagligen behöva vara minst 3 hektar stor(Gamla Ullevi tomten är 2,2 hektar stor, Swedbank Stadion 3,7, Tele2 5 hektar), låt säga att man skulle kunna utveckla samma tomt med ca 60 000 m2 BTA bostadsrätt, till ett pris på 20k, då är det 1,2 miljarder som staden kan sälja mark för. Dom pengarna kan inte DIF hala fram även om ni går till CL, så staden hade varit tvungen att sälja marken med saftig rabatt, långt under marknadspris, dessutom lär det som sagt även kosta en del att sanera marken.

Jag är skitdålig på ekonomi och siffror. Jag är dock bra mycket bättre på samhällskunskap. Djurgårdens IF är idag Stockholms stad äldsta levande förening. Så mycket skit som DIF har fått av sin egen stad genom alla årtionden är sjukt. Visst, föreningen är inte Guds bästa barn, men vem fan är det? Att DIF haft idioter i sin styrelse som inte visste vad långsiktighet innebär borde inte lasta föreningen idag. Om dealen med Loudden fortfarande kan lösas, ge oss möjlighet att lösa det. Sjöstedt hade rätt till slut när hon gav det alternativet 2008. MEN, ett stort men. Försök kom på DIF:s årsmöte den 11 mars och yttra dessa ord (vem som helst kan lösa medlemskap för 400 kr och få tillträde). Det sitter personer där som höll med dåvarande styrelse och som aldrig kommer att erkänna sina fel. Sen blir du utpekad som djävulen själv om du för det på tal. Tydligen är Tele2 inte bara en temporär lösning utan även framtiden...

Citat:
Tror som sagt det är rätt dödfött, marken längre ut i terrängen är ju billigare dock. Samma problem har vi, men priset på mark här är ju inte i närheten av nivåerna som det är i Stockholm, men jag tror inte vi kommer få flera hektar centralt beläggen mark till vårt förfogande om vi någon gång har möjlighet att bygga en egen.

Är du IFKG så kan jag bara beklaga. Ni var Sveriges bästa lag på 80- och 90-talet och hade alla möjligheter att bibehålla det men även ni feckade upp. MFF gjorde det inte och det är ta mig fan vår skyldighet att försöka jaga ikapp MFF. I Stockholm är det dock omöjligt. Man blir uppslukad om man ens andas. Här på Flashback får man en röst och det tackar jag för.

Citat:
Vill vi bygga en egen arena någon gång i framtiden kommer den antagligen få ligga på något annat ställe, i strategidokumentet som togs fram skall detta vara utrett till 2022, vi har ju en del kompetens i styrelsen iaf, affärsutvecklingschefen för Serneke(jag tar för givet att han blir invald).

Som sagt, jag har ingen aning om IFK Göteborg. Jag har delat med mig om fakta kring vad som var och är realistiskt för Djurgårdens IF. Tyvärr var vi för få som höjde rösterna 2008 att acceptera Loudden. Där är DIF idag. Med Bosse Andersson, landets bäste sportchef (manager), men utan en levande arenafråga.
Citera
2020-02-13, 07:33
Avslutad
Citat:
Kan en stad få in intäkter för att en plätt genererar miljoner årligen så är det väl en bra affär för staden.
Man lägger helt enkelt inte ut närmare en miljard för något som genererar miljoner årligen...

Vem bygger en arena för 800 miljoner för ett lag som har 38 miljoner i publikintäkter NETTO (!!!), per år.
Senast redigerad av se_där... 2020-02-13 kl. 07:44.
Citera
2020-02-13, 13:04
Medlem
TilhelmWells avatar
Citat:
Man lägger helt enkelt inte ut närmare en miljard för något som genererar miljoner årligen...

Vem bygger en arena för 800 miljoner för ett lag som har 38 miljoner i publikintäkter NETTO (!!!), per år.

Vilket tidsperspektiv har du i åtanke? 5, 10, 50, 100 år eller längre? På 100 år blir det ju i din kalkyl 3,8 miljarder. Stockholms Stadion byggdes till OS 1912. Det spelas fortfarande fotboll där, om än bara damfotboll. Under större delen av arenans existens, över 100 år, så har Djurgården och AIK haft den som hemmaarena. Hur mycket skatteintäkter drog den in till staden för varje biljett, kaffe, öl, korv, popcorn, konsert (The Rolling Stones, Metallica, KISS, AC/DC, Springsteen m fl) som sålts där? Hur mycket är Goodwill värt?

Skulle Djurgårdens IF någonsin flytta till en egen arena så skulle man bli kvar där i minst 100 år, vid åtminstone dagens samhällsutveckling. Tror du då inte att arenan då skulle betala av sig flera gånger om? 800 miljoner, vi säger att den skulle kosta så mycket, blir ju då en droppe i havet. När väl arenan skulle stå klar så kostar inte driften (vatten, el, löner m m) speciellt mycket per år jämfört med vad den drar in.

Problemet är att allt hela tiden ska göras om till pengar. Vart tog det dagliga livet för en stads invånare vägen? När försvann den faktorn från debatten?

Om vi säger att arenan skulle ta 4-5 hektar i anspråk, om staden då säljer den marken till t ex PEAB, Skanska m fl för ett engångsbelopp eftersom det ska bli bostadsrätter så är det alla pengar man får in. Resten går in i byggföretagets fickor när de säljer bostadsrätterna. Hur blir det då en bra och långsiktig affär för staden? Det blir det ju inte. Vad som händer är att man subventionerar redan rika byggföretag. En idrottsarena generar små men stabila skatteintäkter år ut och år in. Vi pratar om nästkommande århundrade.
Senast redigerad av TilhelmWell 2020-02-13 kl. 13:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in