Citat:
Ursprungligen postat av
Eaglesandshit
Grejen med Loudden är att marken är värdefull, man kanske inte skall förvänta sig lika höga priser framöver som det varit i Norra Djurgården, där har ju Stockholm stad sålt byggrätter för uppåt och till och med över 30 000 per m2 BTA i en del fall, nu har ju bostadsmarknaden inte haft samma galna prisutveckling och det har påverkat markpriset.
Värde på mark är vad man gör det till. Kan en stad få in intäkter för att en plätt genererar miljoner årligen så är det väl en bra affär för staden. Sen om det är en fotbollsarena, kontor, affärer eller bostadsrätter är väl ganska ointressant. För DIF var Loudden intressant. Alla tyckte det. Sen hände något oförklarligt där 2008. Från att vara ett bra långsiktigt alternativ så blev det pest och kolera. Allt medans styrande i föreningen satte alla kort på Östermalms IP som var en omöjlighet från början eftersom konungen äger marken. Samt att inskränkning i Nationalstadsparken blivit i stort sett omöjlig sedan 1970-talet.
Här borde alla läsa på lite. Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och idrottsborgarråd 2006-2010, var till en början inte alls positiv till en DIF-arena. Men åren gick och det var slutligen hon som gav de där fem förslagen där Loudden var ett av dem. Hon gjorde sitt och det tackar jag henne för. Att vi i DIF hade idioter som valts in med mandat är tyvärr vårt eget fel. Vi hade en straffspark och sköt fem meter över. Vi i Djurgårdens IF hade vår chans men vi sumpade den.
Citat:
En arenatomt skulle antagligen behöva vara minst 3 hektar stor(Gamla Ullevi tomten är 2,2 hektar stor, Swedbank Stadion 3,7, Tele2 5 hektar), låt säga att man skulle kunna utveckla samma tomt med ca 60 000 m2 BTA bostadsrätt, till ett pris på 20k, då är det 1,2 miljarder som staden kan sälja mark för. Dom pengarna kan inte DIF hala fram även om ni går till CL, så staden hade varit tvungen att sälja marken med saftig rabatt, långt under marknadspris, dessutom lär det som sagt även kosta en del att sanera marken.
Jag är skitdålig på ekonomi och siffror. Jag är dock bra mycket bättre på samhällskunskap. Djurgårdens IF är idag Stockholms stad äldsta levande förening. Så mycket skit som DIF har fått av sin egen stad genom alla årtionden är sjukt. Visst, föreningen är inte Guds bästa barn, men vem fan är det? Att DIF haft idioter i sin styrelse som inte visste vad långsiktighet innebär borde inte lasta föreningen idag. Om dealen med Loudden fortfarande kan lösas, ge oss möjlighet att lösa det. Sjöstedt hade rätt till slut när hon gav det alternativet 2008. MEN, ett stort men. Försök kom på DIF:s årsmöte den 11 mars och yttra dessa ord (vem som helst kan lösa medlemskap för 400 kr och få tillträde). Det sitter personer där som höll med dåvarande styrelse och som aldrig kommer att erkänna sina fel. Sen blir du utpekad som djävulen själv om du för det på tal. Tydligen är Tele2 inte bara en temporär lösning utan även framtiden...
Citat:
Tror som sagt det är rätt dödfött, marken längre ut i terrängen är ju billigare dock. Samma problem har vi, men priset på mark här är ju inte i närheten av nivåerna som det är i Stockholm, men jag tror inte vi kommer få flera hektar centralt beläggen mark till vårt förfogande om vi någon gång har möjlighet att bygga en egen.
Är du IFKG så kan jag bara beklaga. Ni var Sveriges bästa lag på 80- och 90-talet och hade alla möjligheter att bibehålla det men även ni feckade upp. MFF gjorde det inte och det är ta mig fan vår skyldighet att försöka jaga ikapp MFF. I Stockholm är det dock omöjligt. Man blir uppslukad om man ens andas. Här på Flashback får man en röst och det tackar jag för.
Citat:
Vill vi bygga en egen arena någon gång i framtiden kommer den antagligen få ligga på något annat ställe, i strategidokumentet som togs fram skall detta vara utrett till 2022, vi har ju en del kompetens i styrelsen iaf, affärsutvecklingschefen för Serneke(jag tar för givet att han blir invald).
Som sagt, jag har ingen aning om IFK Göteborg. Jag har delat med mig om fakta kring vad som var och är realistiskt för Djurgårdens IF. Tyvärr var vi för få som höjde rösterna 2008 att acceptera Loudden. Där är DIF idag. Med Bosse Andersson, landets bäste sportchef (manager), men utan en levande arenafråga.