2013-11-05, 11:58
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Vi kan nog även förutsätta att det finns reglerade avtal rörande hur ägarna ska bete sig. Det är nog inte bara så att ägare kan avyttra när som helst (SvFF möjligen då undantaget, då man initialt aldrig hade som avsikt att äga arenan). Ambitionen är som alltid - att kunna generera vinst på lång sikt..
Samt Jernhusen och Solna stad. Nåja, du verkar ju ha större koll än vad jag själv har. Men är det inte en anledning att försätta i konkurs om det inte finns en möjlighet att bara sälja?

Frågan är väl hur länge man har lust att pumpa in pengar, närmare en halv miljard på 2 år kan väl inte rimligtvis vara något man räknat med.
Senast redigerad av Omar Santana 2013-11-05 kl. 12:01.
Citera
2013-11-05, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RtzyWx
Center... "Centrum" typ? Ställe.

Center... Cloetta chokladen.

Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Det borde jag såklart fattat Lite finurligt var det ju.

Dessutom är ju center en spelarposition i ishockey, vilket gör namnet ännu finurligare.

Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Oerhört märkliga & töntiga namn på de här arenorna. Friends Arena måste vara det töntigaste namn jag någonsin hört innan jag fick höra talas om Tele2 Arena. Det bräcker fan allt. Plötsligt ter sig både Vångavallen & Tjongavallen som riktigt coola namn.

Mer ishockeyrelaterat, men tycker ändå att det värsta namnet av dem alla finns i Övik, Fjällräven Center. Plus i kanten för lokal anknytning men tycker verkligen inte om det namnet.
Citera
2013-11-05, 12:26
Medlem
Wads avatar
Myresjöhus Arena måste ju ändå vara det värsta?
Citera
2013-11-05, 12:50
Medlem
Stivalis avatar
Ni kan fortsätta rabbla töntiga namn på svenska arenor. Inget slår Tele2 Arena ändå. Fyra bokstäver plus en siffra (!!). Ett telekommunikationsföretag som i efterdyningarna av Televerket gjort det till en affärsidé att blåsa folk.

Ska man ha siffror i namnet föreslår jag:

Arena 51
Moment 22 Arena
240-Raggarvallen
911 Center
Tvåan

EDIT: Samt såklart:
442 Longballs Road
Senast redigerad av Stivali 2013-11-05 kl. 12:55.
Citera
2013-11-05, 15:28
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Samtidigt var det ju en intensiv period av konserter och evenemang på Friends Arena när den var ny. Swedish House Mafia x3, bandyfinal, Monster Jam/Speeday/whatnot, One Direction, Bruce, Maiden, där samtliga drog fulla hus. Lägg därtill en handfull landskamper per år och 15 AIK-matcher.

Min poäng är att Tele2 är ny. Flowet av frekventa evenemang kommer naturligtvis sjunka även där.

Nej, bägge byggen blir nog ganska jobbiga historier rent ekonomiskt.
Naturligtvis är det svårt att sia om framtiden och det naturliga blir att se till utbudet nu. Magkänslan säger dock att det aggregerat inte blir "bättre än såhär" när det gäller utbud av stora evenemang i Stockholm och jag tror att Tele2 står bättre rustad rent ekonomiskt iom plastgräset. Som sagt återstår det dessutom att se hur mycket folk landslaget drar i EM-kval när turneringen expanderas till 24 lag.
Citera
2013-11-05, 17:17
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Santana
Samt Jernhusen och Solna stad. Nåja, du verkar ju ha större koll än vad jag själv har. Men är det inte en anledning att försätta i konkurs om det inte finns en möjlighet att bara sälja?

Frågan är väl hur länge man har lust att pumpa in pengar, närmare en halv miljard på 2 år kan väl inte rimligtvis vara något man räknat med.

Vid händelse av konkurs så kommer ägarna kunna göra anspråk på konkursboet. I det här fallet blir det ju arenaanläggningen och dess inventarier (och om det ingår annat av materiella och immateriella värden i Arenabolaget AB). Det är naturligtvis en lockande tanke att försätta bolaget i konkurs och sedan sälja arenan och åtminstone kunna ta tillbaka en del av de investerade pengarna. Problemet är att det dels rent juridiskt innebär vissa svårigheter och dels kommer innebära att potentiella köpare kommer erbjuda en summa som inte är i närheten av var arenans faktiska värde än må vara.

Huruvida man har förutsett kassaflödena för den aktuella perioden vet jag inte, men det är naturligtvis så att det till en början innebär stora kostnader att "få allt till det man vill ha". Gräsproblemet är rimligen något man inte räknat med eller tänkt på. Ett annat är hur akustiken fungerar. Däremot är det att räkna med att arenan är förlusttyngd till en början.

Innan Arenabolaget AB skulle föra tankar på att sätta sig själv i konkurs så är det nog rimligare att man gör emission där man antingen tar in nytt kapital eller tar ett större lån och i samma veva binder kapital. Spontant så är känslan att de aktuella borgenärerna lagt ned alldeles för mycket tid och pengar för att sätta Arenabolaget AB i konkurs och sälja av arenan till ett kraftigt rabatterat pris.

Sen bör det påpekas att media i vanlig ordning slår på stora trumman och skriker om att konkursen är nära. Allas våran Olof Lundh, som naturligtvis besitter enorm kompetens om aktiebolag och finansiering, uttalade ju sig och konstaterade att arenan kommer gå i konkurs. Så är inte fallet. Man kan faktiskt tycka att folk som inte besitter någon kompetens överhuvudtaget på området inte skall uttala sig. Med samme metodik skulle alla skrika på konkurs när Ericsson visade minusresultat flera kvartal i rad. Rimligt? Nej. Säljer lösnummer? Ja!

Summan av kardemumman. Resultaten är dåliga. Kommer det leda till konkurs inom de närmsta åren? Nej. Möjligt ägarbyte och/eller utförsäljning? Mycket möjligt. Kommer det påverka AIK under den aktuella kontraktsperioden? Nej. Finns potential att sänka driftskostnader och på sikt kunna generera vinst? Ja, det tror jag, även om det blir tufft.
Citera
2013-11-05, 18:30
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Vid händelse av konkurs så kommer ägarna kunna göra anspråk på konkursboet. I det här fallet blir det ju arenaanläggningen och dess inventarier (och om det ingår annat av materiella och immateriella värden i Arenabolaget AB). Det är naturligtvis en lockande tanke att försätta bolaget i konkurs och sedan sälja arenan och åtminstone kunna ta tillbaka en del av de investerade pengarna. Problemet är att det dels rent juridiskt innebär vissa svårigheter och dels kommer innebära att potentiella köpare kommer erbjuda en summa som inte är i närheten av var arenans faktiska värde än må vara.

Huruvida man har förutsett kassaflödena för den aktuella perioden vet jag inte, men det är naturligtvis så att det till en början innebär stora kostnader att "få allt till det man vill ha". Gräsproblemet är rimligen något man inte räknat med eller tänkt på. Ett annat är hur akustiken fungerar. Däremot är det att räkna med att arenan är förlusttyngd till en början.

Innan Arenabolaget AB skulle föra tankar på att sätta sig själv i konkurs så är det nog rimligare att man gör emission där man antingen tar in nytt kapital eller tar ett större lån och i samma veva binder kapital. Spontant så är känslan att de aktuella borgenärerna lagt ned alldeles för mycket tid och pengar för att sätta Arenabolaget AB i konkurs och sälja av arenan till ett kraftigt rabatterat pris.

Sen bör det påpekas att media i vanlig ordning slår på stora trumman och skriker om att konkursen är nära. Allas våran Olof Lundh, som naturligtvis besitter enorm kompetens om aktiebolag och finansiering, uttalade ju sig och konstaterade att arenan kommer gå i konkurs. Så är inte fallet. Man kan faktiskt tycka att folk som inte besitter någon kompetens överhuvudtaget på området inte skall uttala sig. Med samme metodik skulle alla skrika på konkurs när Ericsson visade minusresultat flera kvartal i rad. Rimligt? Nej. Säljer lösnummer? Ja!

Summan av kardemumman. Resultaten är dåliga. Kommer det leda till konkurs inom de närmsta åren? Nej. Möjligt ägarbyte och/eller utförsäljning? Mycket möjligt. Kommer det påverka AIK under den aktuella kontraktsperioden? Nej. Finns potential att sänka driftskostnader och på sikt kunna generera vinst? Ja, det tror jag, även om det blir tufft.
Självklart läser jag inget som den självutnämnde experten Lundh kväser ur sig. Jag har överhuvudtaget inte läst någon som har skrivit något om konkurs, men det känns ju onekligen konstigt när flera delägare så tydligt går ut med att de vill sälja. Det är väl knappast vanligt? Jag får i varje fall lite överge skeppet innan det är för sent-vibbar.

Man har säkert inte räknat med att gå med vinst från dag ett, men frågan är väl när man kommer kunna börja se någon som helst vinst? Nu lär väl de röda siffrorna avta något, men jag har mycket svårt att se att det vänder någon gång snart med bara räntekostnader på 200 000kr/dag. Mycket kanske hänger på köpcentrumet, men om jag inte minns helt fel är det väl precis som arenaägande ingen lukrativ bransch med många konkurser o.s.v. Får vi sen spekulera i en bostadsbubbla som spricker så känns det väl inte som att man har så mycket till val?
Citera
2013-11-05, 19:58
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Santana
Självklart läser jag inget som den självutnämnde experten Lundh kväser ur sig. Jag har överhuvudtaget inte läst någon som har skrivit något om konkurs, men det känns ju onekligen konstigt när flera delägare så tydligt går ut med att de vill sälja. Det är väl knappast vanligt? Jag får i varje fall lite överge skeppet innan det är för sent-vibbar.

Man har säkert inte räknat med att gå med vinst från dag ett, men frågan är väl när man kommer kunna börja se någon som helst vinst? Nu lär väl de röda siffrorna avta något, men jag har mycket svårt att se att det vänder någon gång snart med bara räntekostnader på 200 000kr/dag. Mycket kanske hänger på köpcentrumet, men om jag inte minns helt fel är det väl precis som arenaägande ingen lukrativ bransch med många konkurser o.s.v. Får vi sen spekulera i en bostadsbubbla som spricker så känns det väl inte som att man har så mycket till val?

Vilket stadion har AIK anmält som sin reservplan?

Om detta kallas Tele2 (extremt löjligt namn) kan det vara lugnt, finns många politiker, tjänstemän och invånare i Stockholm Stad som skulle välkomna er dit. Det bolaget/arenan kommer inte gå i KK. Er hyra kommer däremot vara svinhög efter äventyren i Solna, enligt ännu mer politiker, tjänstemän och invånare i Stockholm.
Citera
2013-11-05, 20:16
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall

Om detta kallas Tele2 (extremt löjligt namn) kan det vara lugnt, finns många politiker, tjänstemän och invånare i Stockholm Stad som skulle välkomna er dit. Det bolaget/arenan kommer inte gå i KK. Er hyra kommer däremot vara svinhög efter äventyren i Solna, enligt ännu mer politiker, tjänstemän och invånare i Stockholm.
Jag kallar den alltid för Nya Söderstadion, vem fan kallar Globen för Ericsson Globe Arena?
Att djurgårdarna inte hittat nåt eget namn (skulle inte göra mig något) är inte sådär jätteimponerande.
Citera
2013-11-05, 20:46
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall

Ingen aning, men troligtvis Stockholmsarenan ja. Man har dock skrivit ett tioårigt avtal som man i varje fall i dagsläget ämnar att fullfölja. Vad har politiker, tjänstemän och invånare i Stockholm med hur hög en eventuell hyra skulle bli? Troligtvis lär man väl få precis samma avtal som Hifdif, AIK har nämligen precis samma alternativ. Kanske även ännu fler.
Citera
2013-11-05, 21:39
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Jag kallar den alltid för Nya Söderstadion, vem fan kallar Globen för Ericsson Globe Arena?
Att djurgårdarna inte hittat nåt eget namn (skulle inte göra mig något) är inte sådär jätteimponerande.

Klart du gör.. För det är kul att ni ser rymdskeppet som er nya Söderstadion
Citera
2013-12-05, 16:05
Medlem
svulles avatar
http://www.aikfotboll.se/Article.aspx?contentID=7945

Viker sig AIK så kräver jag att styrelse och ledning ställer sina platser till förfogande. Vi har inskrivet i vårt arenaavtal att det skall spelas fotboll på naturgräs. Om det så driver Arenabolaget i konkurs så ska vi spela på naturgräs.

Snacka om att våldta oss supportrar. Att det dessutom deklareras på vår officiella hemsida att det förs diskussioner om det indikerar ju att man vill mjuka upp stämningen så sakteliga för att sedan komma med bomben om ett par månader.

Fyfan. Ofattbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in