2007-05-12, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Rätt så OT, men att det fanns spår av efedrin i målsägandes och en av de tilltaldes urinprov innebär inte att de intagit just efedrin. De kan lika gärna ha intagit amfetamin, metamfetamin (crack) eller metylendioxidmetamfetamin (aka MDMA aka E, dvs ectacy). Samma drog, olika utföranden, samma spårämnen i urinen.

Och faktiskt så kan man uppvisa spår av efedrin i urinen om man är en jävel till att dricka kaffe har jag hört. Precis som att man kan uppvisa opiatspår i urinen om man käkar tillräckligt med vallmo, men det förra har jag tyvärr ingen källa på. Dock så är andemeningen i mitt svar att din slutledning är fel - att du dagen efter en redig fylla har etanol i din urin innebär ju inte per definition att du druckit ren etanol dagen innan...

Fel, fel, fel. Vid en analys av urin med sticka kan detta misstag göras (avseende amfetamin/metamfetamin - som för övrigt inte är samma sak som crack - och efedrin) men absolut inte vid den grundligare analys som görs vid SKL. Provsvaret ifråga innebär alltså med största sannolikhet - med beaktande av kokain och amfetamins halveringstid - att den tilltalade endast hade intagit just efedrin den kvällen.

Och just det, amfetamin, metamfetamin, efedrin och ecstacy är verkligen inte samma drog.
2007-05-12, 20:00
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moneysister
Funderar över en sak, hade killarna tid på sig att komma överens om en
gemensam story, fick dom veta att dom var anklagade för våldtänkt
innan polisen hämtade in dom till förhör ?

Någon som vet om domen kommer att överklagas ?

från domen:

De tilltalade skulle visserligen innan de greps ha kunnat "prata ihop sig", men det kan inte anses ha framkommit någon omständighet som tyder på att så har skett.

De framkommer inte att så skulle vara fallet. Däremot kan man ju tycka det graverande att de i smsen skriver att de inte ska nämna detta till någon. De ville dölja händelsen.

Det är väl upp till fröken M om hon vill överklaga eller inte. Läst att studenter från Stockholms Universitet har någon slags pengasamling så dom kan köpa en bra advokat till henne.
2007-05-12, 23:23
Medlem
Grisbrottarens avatar
Varför det?

Citat:
Ursprungligen postat av jakan
Det är ju när sådant här inträffar som jag skäms för att tillhöra det manliga släktet.
Vad har det här med "det manliga släktet" att göra? När sådant här inträffar är jag istället stolt att jag inte tillhör släktet av idioter och rövknullare - oavsett kön.

Med tanke på hennes starka berusning och min kunskap om vad som kan trigga en falskanmälan - eller bara en överdriven sådan - så är en händelse som stämmer med grabbarnas berättelse en lågoddsare för att en falsking ska lämnas in:

Flickan har haft kinky sex, skäms, känner sig utnyttjad och gråter. Hon ringer en kompis dagen efter och vill ha sympati och kallar det för en våldtäkt för att få den omtanke som hon säkert behöver när hon har ågren. (Flickor är känslovarelser, ni vet. ) När hon istället för att få ordentlig omtanke blir tagen på allvar, så ringer hon polisen och får omtanke där.

Värt att notera i sammanhanget är att den kvinnliga polisen HB försöker hjälpa "offret" genom att vittna att hon inte var speciellt berusad med 1,5 promille i blodet. Dessutom vill "offret" i början inte berätta vilka som våldtagit henne, vilket är vanligt när man vill ha mer sympati än rättegång. Håller man sig till killarnas berättelse, är det inte orimligt att ett förfluget ord från henne till kompisen har satt stenen i rullning, där historien spätts på en del på vägen.
Man kan tänka på hockeymålet, där flickan inte mindes och någon "hjälpsam" propsade på polisanmälan.

Visst är det taskigt att spekulera så här, men med den lilla kunskap man ändå utanför besitter, så blir det inte annat heller. Resonemanget är hypotetiskt utifrån att grabbarnas berättelse stämmer någotsånär.

Det här gör ändå inte att jag inte tycker att grabbarna är kräk.
2007-05-12, 23:30
Medlem
Bronkzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Vad har det här med "det manliga släktet" att göra? När sådant här inträffar är jag istället stolt att jag inte tillhör släktet av idioter och rövknullare - oavsett kön.

Med tanke på hennes starka berusning och min kunskap om vad som kan trigga en falskanmälan - eller bara en överdriven sådan - så är en händelse som stämmer med grabbarnas berättelse en lågoddsare för att en falsking ska lämnas in:

Flickan har haft kinky sex, skäms, känner sig utnyttjad och gråter. Hon ringer en kompis dagen efter och vill ha sympati och kallar det för en våldtäkt för att få den omtanke som hon säkert behöver när hon har ågren. (Flickor är känslovarelser, ni vet. ) När hon istället för att få ordentlig omtanke blir tagen på allvar, så ringer hon polisen och får omtanke där.

Värt att notera i sammanhanget är att den kvinnliga polisen HB försöker hjälpa "offret" genom att vittna att hon inte var speciellt berusad med 1,5 promille i blodet. Dessutom vill "offret" i början inte berätta vilka som våldtagit henne, vilket är vanligt när man vill ha mer sympati än rättegång. Håller man sig till killarnas berättelse, är det inte orimligt att ett förfluget ord från henne till kompisen har satt stenen i rullning, där historien spätts på en del på vägen.
Man kan tänka på hockeymålet, där flickan inte mindes och någon "hjälpsam" propsade på polisanmälan.

Visst är det taskigt att spekulera så här, men med den lilla kunskap man ändå utanför besitter, så blir det inte annat heller. Resonemanget är hypotetiskt utifrån att grabbarnas berättelse stämmer någotsånär.

Det här gör ändå inte att jag inte tycker att grabbarna är kräk.

skönt att du läst undersökningen, hon ringde en manlig vän strax efter att hon kom ut från lägenheten och sen ringde hon polisen. och är man i chock så kan man va jävligt skärpt iom att kroppen drar i nödbromsen. och hon har väl supit rätt hårt i några år så rätt tålig med spriten. men i förundersökningen sägs det ju flera gånger inklusive från hennes sida att hon inte "minns" särskilt mycket. så det är en poäng iof
2007-05-12, 23:48
Medlem
Grisbrottarens avatar
Jätteskönt

Citat:
Ursprungligen postat av Bronkz
skönt att du läst undersökningen, hon ringde en manlig vän strax efter att hon kom ut från lägenheten och sen ringde hon polisen. och är man i chock så kan man va jävligt skärpt iom att kroppen drar i nödbromsen. och hon har väl supit rätt hårt i några år så rätt tålig med spriten. men i förundersökningen sägs det ju flera gånger inklusive från hennes sida att hon inte "minns" särskilt mycket. så det är en poäng iof
Skönt att du läste vad jag skrev:
Citat:
... en händelse som stämmer med grabbarnas berättelse ...
Och mitt resonemang beskriver verkligen en annan hypotetisk stereotypisk händelse - som i länken - eftersom jag inte vet vad som hänt här.

JK säger också så här om avslutningen:
Citat:
Han uppfattade MV som ångestladdad och nedstämd. Han har tidigare varit med om detta. Han tror att MV kan ha känt sig utnyttjad.
Men visst, han kan ju också ha läst Göteborgsposten och kör en fuling.
2007-05-13, 00:15
Medlem
Bronkzs avatar
et där med nedstämd borde ju kanske signalera till honom att hon inte tyckte att det va ok. och han hade sett det tidigare. märkligt att inte en sån eftertanke tas up.
2007-05-13, 11:27
Medlem
illums avatar
Tog bort 8 OT-inlägg och början till något sorts tjafs. Tänk nu på att det är skvaller här så glid inte ut i sidodiskussioner om vilka droger som syns hur i urin eller något sorts ren kriminologi. // Mod
2007-05-13, 16:06
Bannlyst
ur domen:

"Anledningen till att han och AJ bestämde att inte berätta om deras natt med NN var att han inte ville att hans flickvän skulle få reda på det. Han och NN har alltid haft sex när de har gått hem tillsammans efter krogen. Han tror inte att NN kan komma ihåg vad som hände i lägenheten"

Ja det är ju faktiskt rätt tänkt! Flickvännen hade antagligen blivit arg på honom om hon hade fått reda på det här.
2007-05-13, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakan
ur domen:

"Anledningen till att han och AJ bestämde att inte berätta om deras natt med NN var att han inte ville att hans flickvän skulle få reda på det. Han och NN har alltid haft sex när de har gått hem tillsammans efter krogen. Han tror inte att NN kan komma ihåg vad som hände i lägenheten"

Ja det är ju faktiskt rätt tänkt! Flickvännen hade antagligen blivit arg på honom om hon hade fått reda på det här.

Eftersom detta inte var första gången de knullade , så är det väl ändå märkligt att dom beslutade att hålla tyst om just denna gång. Tom en apa fattar att nånting hände just denna gång..
2007-05-13, 20:57
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *b*
Eftersom detta inte var första gången de knullade , så är det väl ändå märkligt att dom beslutade att hålla tyst om just denna gång.
Hur kommer du fram till att de beslutade att hålla tyst om (bara) just denna gång? Har du läst deras sms-trafik efter de andra gångerna någonstans?
Citat:
Ursprungligen postat av *b*
Tom en apa fattar att nånting hände just denna gång..
Hm ...
2007-05-14, 09:15
Bannlyst
Ignatius;

Fick det beryktade mailet häromveckan, vad anser du om denna text och desstolning av domen et.c.?

Citat:
"De två unga Stureplansprofilerna friades i lördags från misstankarna om en grov gruppvåldtäkt mot en 19-årig kvinna efter en klubbkväll den 25 mars i år."

Jag mår illa, hur fungerar egentligen det svenska rättsväsendet? Fattar rätten själv hur det låter? I domen menar rätten att "det i stora delar förmodligen gått till ungefär så som kvinnan berättat", alltså att männen ska ha våldtagit henne på flera olika sätt, misshandlat och hotat. Hon ska ha skrikit och gråtit och tydligt signalerat att hon ville att de skulle sluta. Rätten kan dock inte bevisa männen uppfattade att kvinnan inte ville ha sex. "Öh, hon grät och skrek och så, men vi trodde att hon var typ... eh... machokist, just det, machokist... klart att vi aldrig skulle ha sex med henne mot hennes vilja". Är det bara jag som blir tokig? Om nu inte männen förstår att en kvinna som gör motstånd, gråter och skriker inte vill ha sex så bör de i alla fall låsas in på psyket. Hela domen är ett stort tragiskt skämt. Jag lider med er kvinnor - ni kan lika gärna ha hela våldtäkten videoinspelad, det räcker tydligen med att killen är så pass efterbliven att han inte förstår innebörden av ett nej.

Många försvarar dessa herrar och menar att det är ett vanligt problem att kvinnor anklagar oskyldiga män för våldtäkt med bland annat hämnd, svartsjuka och pengar som bakomliggande motiv. Jag håller med om att en människa aldrig ska straffas för brott han/hon inte har begått, men i detta fall stod det helt klart att kvinnans version stämde, det handlade bara om männen uppenbarligen inte skulle ha uppfattat att de begick ett brott.

För att ge er en klar bild om hur kränkande denna dom är mot kvinnor i största allmänhet så tänkte jag dra ett hypotetiskt exempel: En man går in på en bank med en skarpladdad k-pist och får med sig en stor summa pengar. Mannen grips relativt enkelt bara timmar efter rånet. Efter rättegången sätts mannen på frifot med rättens dom att mannen helt enkelt inte förstod att han rånade en bank. Rätten menade att det stämde att han hade hotat personalen, avlossat skott och faktiskt hade starka motiv till att råna banken, men de kunde helt enkelt inte bevisa att han uppfattade att han rånade banken.

Detta scenario är lika löjligt som orealistiskt, det skulle aldrig kunna hända, eller hur? Ändå är det precis det som händer här, om än värre. Våldtäkt är ett betydligt värre brott än exempelvis rån och bör därför betraktas därefter, det kommer det aldrig att göra. Det är männen som styr vår värld och deras pengar går före kvinnornas välbefinnande. Män som i många fall förstör kvinnors liv för all framtid sätts på fri fot, män som tar från de rika har inte en chans. Det är för jävligt, man trodde att vid det här laget skulle det i alla fall vara påväg åt rätt håll, det här fallet pekar bara åt andra hållet.

"Rättsväsendet finns till för att ge rättsskydd. Rättsskyddet är en av våra grundläggande rättigheter." Vilka är den rättigheten ämnad för? Kvinnor har ju inte en chans till beskydd. Det hela slutar väl med att alla beväpnar sig och sticker ner någon, de kan ju alltid skylla på att de inte "uppfattade att mannen inte ville bli knivskuren", förövrigt med den kniv samhället för länge sedan högg kvinnorna i ryggen med.
2007-05-14, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Indecline
Ignatius;

Fick det beryktade mailet häromveckan, vad anser du om denna text och desstolning av domen et.c.?

Den ser korrekt ut!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in