2007-10-13, 17:34
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radhusbiff
Här har vi tydligen ett till bottenskrap som har svårt att reda ut begreppen.

Nåja!
Din bitterhet och brist på objektivitet där du själv sätter dig till doms och presenterar "din" fakta som absoluta sanningar gör att du är svår att ta på något som helst allvar!
2007-10-13, 18:03
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crissan
Rent objektivt så behöver det inte påverka en kvinnas trovärdighet i en rättegång att versionerna ändras. Snarare kan det öka trovärdigheten. Vad många inte förstår är att kvinnor som blir utsatta för brott när dom är berusade kan ha svårt att redogöra för faktiska omständigheter i ett tids-perspektiv eftersom tiden (klockan) kan upplevas annorlunda i ett berusningstillstånd och att saker kan hamna i fel ordning osv. Detta beteende tycker jag dock kan styrka hennes case. Jag har inte läst domen på länge men jag tror inte att domen inefattar att hon är mindre trovärdig för att hon ändrat versioner i sina utsagor. Det som är relevant är faktiskt den enskildes upplevelse av brottet. Det en person upplever som brott behöver inte betyda att en annan upplever det som brott.

En människa som var full vid en händelse kan utan problem bli ilurad minnen som känns lika verkliga som de faktiska minnen man har från händelsen.

Om du var skitfull och slog en snubbe på käften men han hävdar att du sparkade honom på benet också så ska det verkligen till att du är bombsäker, för minsta frö av osäkerhet från din sida kan innebära att det gror till ett "verkligt minne". Säger iofs varken mer eller mindre för någon av sidorna i detta fall, men det kan vara bra att ha i åtanke att minnen som kommer fram i ett senare skede lätt kan vara inbillade.
2007-10-13, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
En människa som var full vid en händelse kan utan problem bli ilurad minnen som känns lika verkliga som de faktiska minnen man har från händelsen.

Om du var skitfull och slog en snubbe på käften men han hävdar att du sparkade honom på benet också så ska det verkligen till att du är bombsäker, för minsta frö av osäkerhet från din sida kan innebära att det gror till ett "verkligt minne". Säger iofs varken mer eller mindre för någon av sidorna i detta fall, men det kan vara bra att ha i åtanke att minnen som kommer fram i ett senare skede lätt kan vara inbillade.

Sällan jag blir mållös, men du verkar inte läsa vad jag skriver. Att vid berusning kan det vara svårt att sålla tid och händelser. Men det betyder inte att det inte har hänt. En enskild händelse kan vara sanning och vara nog så jobbig för den enskilde även om alla säger att händelsen inte har hänt. Nu säger inte tingsrätten att hon har fel. Däremot kan vi inte utesluta att det finns två parallella sanningar. Dels tjejens och dels killarnas. Ingen kan säga att den ena har mer rätt än den andar. TR säger bara att killarna kanske inte förstod att hon inte ville. Och då ska dom frias, man kan inte döma och ska nte döma någon om det inte är ställt utom allt rimligt tvivel om jag ska fatta domen rätt. Men även jag kan ha missuppfattat domen.
2007-10-13, 18:28
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crissan
Sällan jag blir mållös, men du verkar inte läsa vad jag skriver. Att vid berusning kan det vara svårt att sålla tid och händelser. Men det betyder inte att det inte har hänt. En enskild händelse kan vara sanning och vara nog så jobbig för den enskilde även om alla säger att händelsen inte har hänt. Nu säger inte tingsrätten att hon har fel. Däremot kan vi inte utesluta att det finns två parallella sanningar. Dels tjejens och dels killarnas. Ingen kan säga att den ena har mer rätt än den andar. TR säger bara att killarna kanske inte förstod att hon inte ville. Och då ska dom frias, man kan inte döma och ska nte döma någon om det inte är ställt utom allt rimligt tvivel om jag ska fatta domen rätt. Men även jag kan ha missuppfattat domen.

Nej nej, jag vet Jag säger inte emot dig (tvärtom håller jag med dig), jag bara fyller på med mer sanning. Så bli inte mållös - det har du inget för

Ja, det är svårt att veta vad som hänt när på fyllan. Men det är även lätt att helt glömma bort händelser och komma ihåg falska händelser. Lisbeth Palme t ex kom ju efter ett tag ihåg att mördaren hade en viss typ av jacka på sig. Det tog inte lång tid innan det visade sig att det var ett vittne som hon menade. Saker rörs ihop, tappas bort, rätas ut och nya sanningar uppstår.
2007-10-13, 18:35
Bannlyst
Citat:
Nej nej, jag vet Jag säger inte emot dig (tvärtom håller jag med dig), jag bara fyller på med mer sanning. Så bli inte mållös - det har du inget för

Ja, det är svårt att veta vad som hänt när på fyllan. Men det är även lätt att helt glömma bort händelser och komma ihåg falska händelser. Lisbeth Palme t ex kom ju efter ett tag ihåg att mördaren hade en viss typ av jacka på sig. Det tog inte lång tid innan det visade sig att det var ett vittne som hon menade. Saker rörs ihop, tappas bort, rätas ut och nya sanningar uppstår.

Jag brukar säga att det finns ingen exakt sanning. Jag tror aldrig vi får veta vad som egentligen hände i den där lägenheten och frågan är om det är det viktiga. Det viktiga är väl att alla tre personerna i det här tragiska dramat kan lämna det här bakom sig och gå vidare och försöka bli endel av samhället igen. Oavsett beslutet i SH. Dom är ju unga och har större delen av sitt vuxna liv kvar. Man får hoppas att dom alla tre kan bygga upp sina liv igen.
2007-10-13, 19:48
Medlem
Radhusbiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Nåja!
Din bitterhet och brist på objektivitet där du själv sätter dig till doms och presenterar "din" fakta som absoluta sanningar gör att du är svår att ta på något som helst allvar!

Du må vara läskunnig. Men du saknar analysverktyget som hos andra sitter ungefär två decimeter ovanför adamsäpplet. Du bör således inte tro att du är objektiv.

I underkant:
Det finns inga absoluta sanningar.
2007-10-13, 20:35
Medlem
Här är ett exempel på att en kvinna
inte ens minns VEM som "våldtagit" henne:

Citat:
De grep de nio män som kvinnan hade umgåtts med,
eftersom hon inte omedelbart kunde peka ut vem av dem som våldtagit henne.

http://www.expressen.se/nyheter/1.880477/kvinna-valdtagen-pa-farja
2007-10-14, 01:40
Medlem
Molson Canadians avatar
Alright

Citat:
Enligt mig talar det mesta för att kvinnan mest känt sig våldtagen snarare än blivit våldtagen.

Kan du specificera?
2007-10-14, 02:36
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Det är naturligtvis en definitionsfråga, och kan ältas hur länge som helst. Men för att förklara (nu gäller det att kunna abstrahera) ur vilken synvinkel jag uttalar mig; ur deras (JK&Co) synvinkel. De vet ju sanningen och ur deras synvinkel (deras 'sanning', dvs inte nödvändigtvis den som kommer fram i förhör, utan den sanna sanningen), tror jag inte de medvetet våldtagit någon.

Har de gjort idiotiska och moraliskt förkastliga saker som aldrig borde ha hänt till att börja med? Ja. Definitivt. Och det är därför de sitter i sin sits nu. Tror jag att de ljuger när de säger att de inte våldtagit? Nej.

PRECIS som att jag inte tror att tjejen ljuger när hon säger att hon blivit våldtagen.

Det är helt enkelt inte så svart eller vitt. Både killarna och tjejen är "skyldiga" till situationen, eftersom de gett sig in i en sorts sex som kräver MYCKET mer kontroll av utövaren än någon av dem haft.

Missta nu vänligen inte detta för att jag blint försvarar killarna. Jag tycker verkligen illa om hela minikulturen med en magnumchampagne som gud och att det över huvud taget finns drinkluder är killarnas fel, eftersom de låter tjejerna vara just - drinkluder.

Ett av skälen till att killarna troligen inte kommer att fällas är att tjejen tydligen ändrat sitt utsago mer och mer. Från början skall det ha varit våldtäkt från första stund, och nu är vi uppe i att våldtäkten började någon gång under sexleken. Skulle inte du veta rätt väl när du började bli våldtagen?

Det är oerhört få (om någon?) som våldtar som själva anser att de har våldtagit. Det ingår i själva problematiken med sexualbrottslingar. Att de inte "medvetet" skulle ha våldtagit, betyder dock inte att de faktiskt inte har våldtagit. Det är ditt val av ord som fick mig att reagera, när du skriver att hon med största sannolikhet inte har blivit våldtagen. Det har du inte belägg för. Däremot kan du spekulera i om JK & co uppfyller de subjektiva rekvisiten eller inte - det säger dock fortfarande ingenting om hon blivit våldtagen eller inte. Själva tanken att de som våldtar måste förstå att de våldtar är verklighetsfrämmande och används konstant på så sätt att man slipper undan. Det räcker att hävda att man inte förstod, så är det lugnt. Men är det rimligt att en människa som inte har några betänkligheter kring att kränka en annan människas sexuella integritet ska vara måttstock på om han eller hon har gjort detsamma?
Här (Canada) innehåller sexualbrottslagstiftningen den briljanta formuleringen "belief in consent is not a defence" - man kan helt enkelt inte omkonstruera scenariot så att det låter som att man trodde att offret samtyckte, vilket man kan i Sverige.

Din fråga till mig förutsätter närmast ett "klassiskt" scenario av överfall. Det är inte applicerbart i det här fallet och väldigt ovanligt i verkligheten. Att kunna pin pointa diverse tidpunkter under ett trauma är inte i enlighet med mänskligt beteende, vilket också leder oss in på idén om att kunna ge ett "sammanhängande" vittnesmål. Mänskligt beteende och minne fungerar tvärtemot den tanken. Ett sammanhängande vittnesmål är betydligt mer tvivelaktigt än ett osammanhängande och lösryckt. Om HR är medveten om det, samt tar till vara på det eventuella uppsåtet om man nu finner det direkta uppsåtet obelagt, så blir det fällande dom.
2007-10-14, 02:50
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goriot
Här är ett exempel på att en kvinna
inte ens minns VEM som "våldtagit" henne:

http://www.expressen.se/nyheter/1.880477/kvinna-valdtagen-pa-farja

Det viktiga är väl att hon vet att NÅGON har våldtagit henne?

"- Vi har samlat in DNA, foton och fingeravtryck från de misstänkta. Vi är säkra på, och det är kvinnan också, att det är en av de här nio, säger Lau Thygesen till danska radion."
2007-10-14, 06:47
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Kan du specificera?

Den information som finns att tillgå. För mer specifik utveckling har du 300 sidor av förklaringar att gå igenom.

Domen kan du börja med...
2007-10-14, 08:58
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radhusbiff
Du må vara läskunnig. Men du saknar analysverktyget som hos andra sitter ungefär två decimeter ovanför adamsäpplet. Du bör således inte tro att du är objektiv.

I underkant:
Det finns inga absoluta sanningar.

Nej, det finns inga absoluta sanningar, däremot så måste jag nog torrt få invända mot dina oneliners, du är uppenbarligen inget nöt då ditt språk visar på motsatsen. Det jag har svårt för med med dig är det uppenbara slöseriet med talang. Insikt och en uppenbar fallenhet för språk besitter du, gudarna skall vet att jag gärna tog någonting att dricka med dig för att lösa livet, univerum och alla andra spörsmål!

Problemet är bara att du har fastnat i ditt tänk och är oflexibel på grund utav att dina förutfattade meningar och enligt dig ofelbara (för dig),sannigar!

Dessa små gossar är rikskräk och förtjänar ingenting annat än den djupaste förakt och en omgång duktigt med smörj så att dom lär sig.

Men var går gränsen? När börjar vi utdela straff för att vi tycker illa om folk och deras sätt att se på saker?
Är det ok att bestraffa JK etc bara för att han är ett svin?
Tänk OM det skulle visa sig att Mika har farit med en del osannigar som hon inte orkar delge oss förrens om låt säga 2 år, fick dom vad dom förtjänade då?

Problemet är att det alltid finns en "flipside" på myntet, det finns alltid en annan historia än den man hör från de värsta ivrarna, det enda jag har efterlyst i hela dennna debatt är objektivitet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in