2007-10-16, 19:27
Medlem
Dom

Någon snäll kan väll lägga upp den ocensurerade dommen någonstanns så man lätt kan ladda ner den?
Pdf versionen som det länkas till tidigare i tråden kräver att man är medlem för att ladda ner. Och att göra ett prova på konto hos dom är inte aktuellt för alla !
2007-10-16, 19:28
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Jag är forskare själv. Sluta kalla mig okunnig och STIG NED FRÅN DIN PEDISTAL och försök läsa icke-juristers språk på icke-juridska. Det skulle gagna dig på flera sett, bla skulle du slippa bettskena på nätterna, och du skulle spara pengar genom att dra ned på LOSEC-konsumptionen.

Du har gjort klart att du ogillar förenklingar och kategoriseringar av en människa - OK - we get it, som tur är finns det andra här som kan se förbi ett icke-PK ord som beskrivning.

Bara för att du inte håller med min motivering, betyder det inte att jag gett den.

Om jag varit mindre intelligent än jag är, kanske jag sökt till juristutbildningen. Nu är det ju lyckligtvis inte så, så jag är överens med dig att det är en jäkla tur att jag inte sitter och skriver lagtexter eller domslut.

Edit: grammatisk tveksamhet

Det handlar inte om att inte hålla med om din motivering. Du skriver "leverne och beteende" helt utan att specificera. En forskare som inte begriper att konkretisera vad han eller hon menar, kommer inte långt här i världen.
2007-10-16, 19:28
Medlem
Whattabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilroy2
Så dom åtalades trovärdighet är inte viktig?

Snacka om rikspucko...

Nej, inte ett skit jämfört med offrets.
2007-10-16, 19:29
Medlem
Kilroy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Om då den nya domen är TOTALT en annan än den förra så verkar ju bulten vara lite sprucken och rostig och därmed flagnar bilden av ett modernt rättsamhälle i mina ögon.

Vad är då poängen att överklaga?

I den ena instansen friades dom, i den andra fälldes dom.

Vad pratar du om?
Det är ju därför man kan överklaga, om man tycker att domen är fel.

Både friad som fälld.

Alltså, vad pratar du om?

Det är ju det som är poängen med att ha flera instanser, att man ska kunna överklaga en felaktig dom.

Hur menar du att det skulle blivit här?
Att dom skulle dömts som "lite småskyldiga"?

Du har uppenbarligen ingen aning om hur det här med olika instanser fungerar och bör läsa på lite mera.
Återkom senare med något rimligt att säga.
2007-10-16, 19:29
Medlem
Kilroy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whattaba

Ok, intressant...
2007-10-16, 19:31
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Därför att en av de dömda hade flickvän den här gången, är det så svårt att ta in?
Man kanske inte vill att den nya flickvännen skall veta att man just har haft våldssex med en utav stureplans största madrasser?
Du har just diskvaliciferat dig från denna debatten.
2007-10-16, 19:32
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NikArdak
Och nu är äcklena dömda.
4 år räcker gott och väl med tanke på bemötandet de kommer få på kåken.

De kommer att få sitta minst på en speciell avdelning om inte rentav en speciell anstalt. Och vi vet ju inte hur det blir om fallet går till Högsta Domstolen.
Medlem
maddtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whattaba

Ok.
Såhär är det. I den förra domen står det såhär "Det är bevisat att målsäganden tvingats till samlag och handling jämförlig med samlag".

Dick friades de eftersom upsåt inte kunde bevisas.
Hur ska man kunna få fram någonting om grabbarnas uppsåt om man bara ser till offrets trovärdighet?
Medlem
Tror nog att hovrätten inser vad en fyraårig dom för våldtäkt innebär för en människa. Är ganska säker på att de lägger stor vikt vid att bedöma trövärdighet, både den åtalades och de anklades.
2007-10-16, 19:33
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilroy2
Vad är då poängen att överklaga?

I den ena instansen friades dom, i den andra fälldes dom.

Vad pratar du om?
Det är ju därför man kan överklaga, om man tycker att domen är fel.

Både friad som fälld.

Alltså, vad pratar du om?

Det är ju det som är poängen med att ha flera instanser, att man ska kunna överklaga en felaktig dom.

Hur menar du att det skulle blivit här?
Att dom skulle dömts som "lite småskyldiga"?

Du har uppenbarligen ingen aning om hur det här med olika instanser fungerar och bör läsa på lite mera.
Återkom senare med något rimligt att säga.

Poängen med att överklaga är ju att det ska finnas något nytt att ta ställning till. Att två instanser kommer till helt olika slutsats utifrån exakt samma bevisning är inte bara oroväckande. Det är ett tecken på vilket djävla lotteri det är att stå åtalad.
2007-10-16, 19:34
Medlem
Mr Coffees avatar
Här är HR-domen i pdf format:

http://www.mediafire.com/?0ni9xt2vlby
2007-10-16, 19:34
Medlem
Relays avatar
Fick Bratsen bara 4 år på kåken suck.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto