Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Nej, då har du missuppfattat mig. Jag pratar bara om den juridiska definitionen. Varken du eller jag vet om en våldtäkt ägt rum. Det är allt jag kan utgå ifrån vad gäller "det riktiga" brottet. Om jag gett annat intryck är det ett kommunikationsproblem.
Men du har inte pratat om den juridiska definitionen. Du blandar ihop den juridiska definitionen med huruvida det lett till fällande dom eller inte. TR har tydliggjort att det är bevisat att M blivit tvingad till samlag och handling jämförbar med samlag. Alltså vet vi att hon blivit våldtagen. Det är för den saken helt irrelevant huruvida JK & Co haft uppsåt eller inte.
Citat:
Sanning: Tjejen definierar "champagneslampa". Bara för att du inte gillar ordet betyder det inte att det beskriver en tjej som målsäganden. Dvs, en sanning.
Relevans: En "champagneslampa" är per definition inte lika trovärdig när ord står mot ord. Levernet och beteendet som tillskrivit henne denna beskrivning ligger i sig som högst relevant underlag vad gäller de åtalades förståelse för tjejens situation under den aktuella natten. Bara för att inte du tycker det är relevant, betyder det inte att det inte är - relevant - när rätten skall fatta beslut.
Försvar av ordbruk: Det stämmer, per allmän definition, och är klarare och tydligare sätt att beskriva målsägaren än fyra sidor PK-dravel.
Med tjejen - menar du Emilia Pavolovski eller M?
Jag tror du använder ordet "sanning" lite väl generöst. Det är helt klart smartare att använda uppfattning. Oavsett, så är beskrivningen inte på något sätt objektiv eller respektfull.
Hur är en "champagneslampa" "per definition" inte "lika trovärdig" när ord står mot ord?
Tänker du dig att om en tjej har sex för champagne så är hon inte trovärdig när hon blivit våldtagen?
Det är inte relevant för rätten heller. Den enda relevans hennes tidigare sexliv kan ha är om det finns starka skäl för att det gjort att de som våldtog henne inte begrep att de våldtog. Men nog var vi överens om att det inte är rimligt att de som våldtar ska bestämma om de våldtar eller inte?
Vad är det som stämmer per allmän definition?
Att det inte är ett försvar att välja sitt ordbruk efter andras?
Eller att målsägande är "champagneslampa"?
Kommunkationsproblem uppstår när man inte är riktigt tydlig med vad man menar och hur man definierar olika saker.
Om det är det sistnämnda du menar - hur är det ett "tydligt och klart" sätt att beskriva en hel komplex människa med bara ett ord?
Citat:
Målsägaren åtalar inte. Touché. Molson har helt rätt. Här
Jag förtjänar din sista gliring eftersom jag gjorde detsamma. Men bara för att det är en gliring och vad de representerar, inte för min brist på förståelse, när du inte ens förstod det jag förklarar ovan. Eller inte ville förstå. Eller hur det nu är.
Jag tillstår gärna att "juridiska" kan vara snårigt. På samma sätt som det juridiska språkbruket är vardag för mig, förmodar jag att ditt språkbruk är vardag för dig. Eftersom du blandar ihop och inte är särskilt tydlig i din egen kommunikation, skulle jag förstås kunna säga att det visst är fråga om ditt bristande förstånd eller att du inte vill förstå. Det vore dock inte vidare konstruktivt för diskussionen, så jag föreslår att vi bägge hädanefter anstränger oss för att använda ett så klart språkbruk som möjligt. Jag frågar när jag inte förstår vad du menar eller hur du definierar och hoppas att du gör motsvarande.