2007-10-15, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Jag varken bekräftar eller dementerar
Och hur skulle du kunna ...? Du är ju varken JK eller AJ....
2007-10-15, 22:54
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glock17
Egentligen bryr jag mig inte ett skit om vad som händer, men det vore fan kul att se reaktionerna när media ska skriva "En rättsskandal" och juristerna ska skriva "En seger för rättsväsendet"

Poppar popcorn och lutar mig tillbaka
Ett rimligare förslag är t ex "Sexrättsschocksskandalhärva - 20-åringen i tårar på sexskandalfest". Kanske lite utnött men OJ så det säljer.
2007-10-15, 22:55
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crissan
Jag kan säga att jag faktiskt hela tiden har tyckt synd om henne men det gör jag inte längre. Jag har faktiskt ingen empati what so ever för henne.
Varför är det inte synd om henne längre?
2007-10-15, 22:58
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
Och hur skulle du kunna ...? Du är ju varken JK eller AJ....
Huvudet på skaft ser jag!
2007-10-15, 23:19
Medlem
dansunds avatar
Citat:
Hmm, ledsen, jag förklarade det så ingående jag kunde, men missförstod tydligen din fråga. Jag tycker att den tjejen har blivit "våldtagen" en väldig massa gånger. Till stor del pga att hon låtit sig utnyttjas sexuellt av mer eller mindre alla i det gänget, för att försöka fylla ett jättelikt hålrum i sin självkänsla.

Men minst lika mycket pga att killarna har låtit henne göra det. De är lika goda kolsupare, även om jag ser det som att killarna har större ansvar, då det är kvinnan som är mentalt labil (detta vet jag genom direkt information, inte genom bloggar/löpsedlar). Det skulle inte finnas sk champagneslampor, om inte de här stureplans "alfahanar" skulle uppmuntra det. Jag har bland annat skrivit detta till JK, när han ansåg att de ju "uttnyttjade varann", att det är han som har valet att säga nej (lägg märke till att tjejen i fråga är den som sugs till killar, inte tvärtom, detta också från direkt information, just pga ett enormt bekräftelsebehov).

Stycket ovan handlar inte om själva våldtäkten, utan om personerna och deras relation till varandra och beteendet som föranledde kvällen som ledde till åtal. Detta som en sorts förklaring till mitt uttalande om att tjejen blivit "våldtagen" (nu ej ur juridisk synvinkel, utan mänsklig/moralisk) flera gånger.

Det var nog en droppe som fick bägaren att rinna över, den kvällen.

Tjejen hade en trekant på toaletten på grabBARnas på nyårsafton (med de åtalade, må tilläggas). Hon bjuds inte på middagen och jag och min vän varnas uttryckligen från att fraternisera med henne, för vår egen skull, eftersom hon "inte är riktigt frisk". Efter middagen kommer hon till festen och klistrar sig på min vän (också en alfahane, men en trevlig sådan).

För att återgå till din fråga, om jag nu förstått den bättre: De flesta tycker nog att tjejen blivit våldtagen, om det inte fanns något rättssystem att ta hänsyn till när man uttalade sig. Nu finns det det. Det är definitioner och semantik därifrån. Något som sällan fungerar så bra på ett forum med anonyma deltagare, som alla har sin uppfattning om definitioner.

Mr Mojo Risin’
Dina senare inlägg har varit intressanta! Jag håller med dig om mycket av det du skriver om trasiga människor av båda könen på Stureplanskrogarna. Majoriteten som roar sig där kan säkert ha distans till stureplanskulturen, medan personer med sämre självkänsla sugs in i den och bygger upp sin personlighet utifrån den. Tjejerna hamnar i ”bimboträsket” och killarna blir ”ärkesvin” (trots att man gått på fin internatskola och pluggat på Berghs).

Nej, ingen av de inblandade har varit några helgon. Men precis som du lägger jag huvudansvaret på killarna, de har utnyttjat en skör människa. Även om det i grunden handlat om hennes bekräftelsebehov och vilja att ”bli någon” på Stureplan så är det killarna som har varit de starkare och som haft möjlighet att avstå från att utnyttja situationen precis som du skriver att din vän gjorde på nyårsafton.

Jag känner starkt för alla tjejer med låg självkänsla och allt du skriver om Ms beteende är klockrena beskrivningar av hur det kan yttra sig. Det är synd att det måste gå så långt, men ibland ska man ner i botten för att komma upp igen.

Jag har tidigare skrivit att jag struntar i den juridiska utgången – som JK själv har sagt så är de redan dömda och det räcker för mig. Nu hoppas jag bara att de också drar några djupare slutsatser av händelsen. M får psykologstöd, jag hoppas att killarna inser att de också behöver hjälp. Människor utan förmåga till empati har något problem.

Sedan hoppas ju att allt detta leder till att de ”ärkesvin” som fortfarande går lösa på Stureplan fått sig en tankeställare liksom tjejerna som flockas kring dem.
2007-10-15, 23:51
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansund
Mr Mojo Risin’
Dina senare inlägg har varit intressanta! Jag håller med dig om mycket av det du skriver om trasiga människor av båda könen på Stureplanskrogarna. Majoriteten som roar sig där kan säkert ha distans till stureplanskulturen, medan personer med sämre självkänsla sugs in i den och bygger upp sin personlighet utifrån den. Tjejerna hamnar i ”bimboträsket” och killarna blir ”ärkesvin” (trots att man gått på fin internatskola och pluggat på Berghs).

Nej, ingen av de inblandade har varit några helgon. Men precis som du lägger jag huvudansvaret på killarna, de har utnyttjat en skör människa. Även om det i grunden handlat om hennes bekräftelsebehov och vilja att ”bli någon” på Stureplan så är det killarna som har varit de starkare och som haft möjlighet att avstå från att utnyttja situationen precis som du skriver att din vän gjorde på nyårsafton.

Jag känner starkt för alla tjejer med låg självkänsla och allt du skriver om Ms beteende är klockrena beskrivningar av hur det kan yttra sig. Det är synd att det måste gå så långt, men ibland ska man ner i botten för att komma upp igen.

Jag har tidigare skrivit att jag struntar i den juridiska utgången – som JK själv har sagt så är de redan dömda och det räcker för mig. Nu hoppas jag bara att de också drar några djupare slutsatser av händelsen. M får psykologstöd, jag hoppas att killarna inser att de också behöver hjälp. Människor utan förmåga till empati har något problem.

Sedan hoppas ju att allt detta leder till att de ”ärkesvin” som fortfarande går lösa på Stureplan fått sig en tankeställare liksom tjejerna som flockas kring dem.
Tack! Skönt att höra att någon förstår precis. Det handlar inte för en sekund om att skydda killarna (som det verkar som att vissa tror). Det handlar om en diskussion om hur karaktärer och personligheter, i kombination, visst påverkar både vad som händer i "verkligheten" och i domstol.
2007-10-16, 01:08
Medlem
Molson Canadians avatar
Mr Mojo Risin

Citat:
Nej, då har du missuppfattat mig. Jag pratar bara om den juridiska definitionen. Varken du eller jag vet om en våldtäkt ägt rum. Det är allt jag kan utgå ifrån vad gäller "det riktiga" brottet. Om jag gett annat intryck är det ett kommunikationsproblem.

Men du har inte pratat om den juridiska definitionen. Du blandar ihop den juridiska definitionen med huruvida det lett till fällande dom eller inte. TR har tydliggjort att det är bevisat att M blivit tvingad till samlag och handling jämförbar med samlag. Alltså vet vi att hon blivit våldtagen. Det är för den saken helt irrelevant huruvida JK & Co haft uppsåt eller inte.

Citat:
Sanning: Tjejen definierar "champagneslampa". Bara för att du inte gillar ordet betyder det inte att det beskriver en tjej som målsäganden. Dvs, en sanning.
Relevans: En "champagneslampa" är per definition inte lika trovärdig när ord står mot ord. Levernet och beteendet som tillskrivit henne denna beskrivning ligger i sig som högst relevant underlag vad gäller de åtalades förståelse för tjejens situation under den aktuella natten. Bara för att inte du tycker det är relevant, betyder det inte att det inte är - relevant - när rätten skall fatta beslut.
Försvar av ordbruk: Det stämmer, per allmän definition, och är klarare och tydligare sätt att beskriva målsägaren än fyra sidor PK-dravel.

Med tjejen - menar du Emilia Pavolovski eller M?
Jag tror du använder ordet "sanning" lite väl generöst. Det är helt klart smartare att använda uppfattning. Oavsett, så är beskrivningen inte på något sätt objektiv eller respektfull.
Hur är en "champagneslampa" "per definition" inte "lika trovärdig" när ord står mot ord?
Tänker du dig att om en tjej har sex för champagne så är hon inte trovärdig när hon blivit våldtagen?
Det är inte relevant för rätten heller. Den enda relevans hennes tidigare sexliv kan ha är om det finns starka skäl för att det gjort att de som våldtog henne inte begrep att de våldtog. Men nog var vi överens om att det inte är rimligt att de som våldtar ska bestämma om de våldtar eller inte?
Vad är det som stämmer per allmän definition?
Att det inte är ett försvar att välja sitt ordbruk efter andras?
Eller att målsägande är "champagneslampa"?
Kommunkationsproblem uppstår när man inte är riktigt tydlig med vad man menar och hur man definierar olika saker.
Om det är det sistnämnda du menar - hur är det ett "tydligt och klart" sätt att beskriva en hel komplex människa med bara ett ord?

Citat:
Målsägaren åtalar inte. Touché. Molson har helt rätt. Här

Jag förtjänar din sista gliring eftersom jag gjorde detsamma. Men bara för att det är en gliring och vad de representerar, inte för min brist på förståelse, när du inte ens förstod det jag förklarar ovan. Eller inte ville förstå. Eller hur det nu är.

Jag tillstår gärna att "juridiska" kan vara snårigt. På samma sätt som det juridiska språkbruket är vardag för mig, förmodar jag att ditt språkbruk är vardag för dig. Eftersom du blandar ihop och inte är särskilt tydlig i din egen kommunikation, skulle jag förstås kunna säga att det visst är fråga om ditt bristande förstånd eller att du inte vill förstå. Det vore dock inte vidare konstruktivt för diskussionen, så jag föreslår att vi bägge hädanefter anstränger oss för att använda ett så klart språkbruk som möjligt. Jag frågar när jag inte förstår vad du menar eller hur du definierar och hoppas att du gör motsvarande.
2007-10-16, 01:17
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maddtre
Ärligt talat så vet ingen av oss om det har gått till så som du beskriver det här. Det är bara din gissning.

Du utgår från att hon bara hipp som happ ångrat sig mitt i, men inte berättat det.

Jag utgår från att hon ångrat sig hipp som happ mitt i, men sagt nej.

Jag har själv ångrat mig mitt i flera gånger, och sagt nej, och hittils är det ingen kille som inte fattat att jag menat nej. Hur svårt ska det vara?

Men snälla, visa mig VAR jag säger att hon inte sagt någonting? Jag använder mig av ordet "påstår" på grund av att varken du eller jag vet om hon gjorde det eller inte. Eller hur? Sluta läsa det du vill läsa och läs det jag skriver istället.

Jag har också varit med om tjejer som ångrat sig, absolut. Jag har även varit med om tjejer som jag trott ångrat sig men det visat sig bara vara deras sätt att njuta av sex (ja, en hel del har skeva fantasier och sätt att uttrycka dessa). Det är alltså erfarenhet som säger mig att det kan vara svårt att tyda en kvinnas signaler i sängen. Inte att det är det, att det KAN vara det.

Varken du eller jag vet hur denna tjej agerar i bingen, och det är ju faktiskt det det hela handlar om. På samma sätt som du säger att "ingen kille har någonsin missförstått mina signaler" kan jag avslöja att det finns tjejer som har signaler som utan problem kan misstolkas och till slut bli lite "pojken som skrek varg" över det hela.

Jag har aldrig påstått att hon INTE sagt nej mitt i akten. Däremot utesluter jag inte att hennes beteende när hon ångrat sig kan varit väldigt lik hennes beteende när hon gillade det hela.

Förstår du? Ta inte detta som att jag friar killarna och fäller henne. Det gör jag inte. Däremot fäller jag heller inte killarna. Allt detta överlåter jag till Hovrätten (vilket ALLA borde göra). Det enda jag gör är att vädra mina åsikter och blir faktiskt bara ledsen när exempelvis du misstolkar det som att jag rättfärdigar våldtäkt.

Något som kan vara värt att tänka på är att det verkar som att de som står på den objektiva sidan är juridiskt kunniga och/eller har [mer eller mindre] erfarenhet av lättfotade tjejer av denna tjejs kaliber medan de som skriker våldtäkt främst är kvinnor och män utan vare sig juridisk kompetens eller [min vilda gissning nu] erfarenhet av labila tjejers beteende i sänghalmen.

Okej? Jag kallar henne inte labil. Jag kallar henne lättfotad. Däremot drar jag mina slutsatser efter att folk som träffat [och legat med] henne kallar henne labil. Därmed inte sagt att mina slutsatser är annat än gissningar och jag tror att jag är noga med att påpeka detta.

Har jag skyddat min rygg tillräckligt nu? Finns det utrymmen för fler missförstånd?
2007-10-16, 01:23
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Jo, jag läste din berättelse om nyår längre bak i tråden. Förstår att du, och andra kan tycka att den är relevant, men enligt mig så är den inte det.

I min lilla värld av rosenblad och naivitet så är bara den natten relevant, och det är för att jag inte tycker att grabbarnas eller hennes beteende tidigare har någon betydelse.

Visst, de brukade ha hårdhänt sex, visst de hade sex på en toalett, hon sög av dem här och där osv, osv. Varför hon gjorde det kan ju bero på olika saker. Varför grabbarna gjorde det kan också bero på en massa olika saker. Hon var ju knappast själv på den där toaletten på nyårsafton, de var där tillsammans med henne. Antingen så var det helt enkelt så att de ville det, eller så gjorde de det för att de hade ett oerhört bekräftelsebehov, osv, osv, osv. Det finns många anledningar till varför man har trekanter på toaletter.

Dock är det en natt det handlar om. Och den natten ville hon inte. Det sägs att hon ändrat vittnesmålet några gånger, först hade hon sagt att det var våldtäkt från första stund, och sen hade hon sagt att det var mitt i, när grabbarna ville stoppa saker i hennes röv, som det blev våldtäkt.

Vissa påstår att det sänker hennes trovärdighet, men det kan ju likagärna vara så att hon var väldigt skeptisk och inte ville från början, men hängde på för att grabbarna "så gärna ville" eller vad som helst, men att hon tillsist sa nej, när det blev för mycket. Då har hon känt sig utnyttjad från första stund, och på så vis blandat ihop begreppen, och därför ändrat vittnesmålet.

Alltså var det inte våldtäkt först, men blev det den sekunden hon sa "Nej, jag vill inte."

Det finns många sidor av det här målet, inte bara juridiskt, utan även moraliskt, jag vet inte om det är för att jag själv är kvinna som jag känner ett sånt otroligt avsky för hela grejen.

Tydligen så kan man tolka "Det är bevisat att målsäganden tvingats till samlag och handling jämförlig med samlag" på många olika sätt. Jag tolkar det dock som att de tvingat henne till samlag, och det i sin tur kan jag bara tolka som att de våldtagit henne.

För att citera Mayito: Ding!

Det är där det faller. Egen moral har faktiskt ingenting att göra i ett rättsmål om jag får säga min mening. Tänk vad många rättegångar som skulle sluta i ett fällande av oskyldiga om man skulle fälla folk efter vad man anser om dem snarare än lagboken?

Även jag tycker att hela denna historia är fruktansvärt hemsk, men skillnaden på att försvara detta moraliskt och att ifrågasätta henne är två väldigt skilda saker. Vi står nog på samma sida egentligen helt enkelt.
2007-10-16, 01:30
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Uppenbarligen inte. Dock har jag inte en enda gång hört någonting om att någon av grabbarna har något hörfel, och alltså borde de inte haft något problem att uppfatta hennes "nej".

Det är ju det jag stör mig på!
Att man kan hävda att man inte visste, och på så sätt gå fri.

Du vet alltså med största säkerhet att kvinnan lugnt och sansat sade "NEJ! Nu vill jag inte mer. Sluta!"? Eller kan det finnas en möjlighet att hennes försök att få dem att sluta inte nämnvärt skilde sig från hennes tidigare stön och stånkanden?

Det är just denna lilla möjlighet som spökar.
2007-10-16, 01:33
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hondjävul
jag är väldigt besviken på hur rätten tolkade smset som killarna skickade till varandra dagen efter. deras förklaring att det är så "vi snackar utan att mena något med det" känns ganska tunn tycker jag. de var helt på det klara med att de hade förnedrat någon kvällen innan och som jag ser det så är det inte riktig förnedring om personen i fråga är med på noterna.

uppenbarligen så håller inte alla med mig.

Om någon bevisligen själv kallat sig för gänghora, drinkluder och dylika kvädesord finns det väl ingen som helst anledning att strikt tro att meddelandet var menat i värsta möjliga syfte?

Tjejer som kallar sig själva luder och vill bli förnedrade existerar i allra högsta grad. Är denna tjej en av dessa? Varken du eller jag vet, men du måste ju hålla med om att hennes historia lutar mer åt det ena hållet än det andra.
2007-10-16, 01:35
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Jag gör det iallafall.
Det blir dessutom extremt efter att ha hört förklaringar i stil med att hon skickade sms till dem där hon beskrev sig själv som deras gänghora.

Varför har inte polisen tagit fram dessa sms, de kan de väl göra även om granbbarna skulle ha raderat dem?
Och om de inte finns längre i grabbarnas telefoner så kan man ju undra varför de raderat dem under pågående utredning. Såna sms skulle ju verkligen vara till deras fördel.

Om SMS:en hade inkommit efter polisanmälan hade de med största sannolikhet inte raderats. Men det är heller inte säkert att hon själv benämnt sig som detta i SMS. Blog, annan text och tal existerar också.

Men som xallo eller Ignatius förklarade, i och med att det inte är hon som är åtalad går det inte att ta fram SMS från hennes telefon.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in