2007-10-01, 20:04
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feinlyre
Vilken tidsperiod pratar vi om? Det puritanska Englands? Eller har du indoktrinerats av flatorna i ROKS?

Mycket bra fråga! Nej, detta handlar om linjen i Sverige ända fram till 2004-2005 då Roks, enskilda kvinnojourer och diverse stödföreningar började att "nyansera" sig sedan de avslöjats i allt för många fall. "Könskriget" i SVT blev kniven i ryggen. Detta argument var faktiskt det som gällde som en doktrin fram tills för några år sedan. Det var också fram tills dess ett stående argument att en kvinna aldrig skulle ha gruppsex frivilligt. Även detta har luckrats upp av förklarliga skäl.

Citat:
Nu var det väl tjej nr. två som fick "sitt underliv sönderfläkt", tjej nr. ett klarade sig väl med slemhinnebristningar.

Inte enligt debattörerna här...

Citat:
Den man hon träffade elva dagar senare var kanske snäll mot henne och kunde ge henne den ömhet hon utan tvekan behöver och som "de där monster-profilerna" aldrig skulle klara av att ge någon.

Visst kan det vara så. Är det ändå ointressant att lägga denna info i hovrättens korg?

Citat:
En liten tanke, det måste vara hemskt för "21-åringen" att sitta i "husarrest" hela dagarna, att bara kunna titta på TV och och skriva på Internet-forum, att inte kunna gå utanför hemmets dörr, för att en hel stad är ute efter att gälla honom. Och allt detta för att han har en människosyn som hör hemma i någon djävulsdyrkarsekt!

Eller så har du gått på demoniseringen av honom...
2007-10-01, 20:08
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radhusbiff
Och den reaktionen torde vara högst individuell, då alla människor är unika till sin läggning och natur.

Ofattbart. Trodde aldrig att jag skulle hålla med dig helt och hållet i ett inlägg. Undrens tid är inte förbi. Du har rätt. Varje människa är unik och reagerar inte exakt likadant som någon annan.

Men.

Håller inte du - som anser att denna tjej blev brutalt gruppvåldtagen och bevisligen tvingats till samlag genom våld och fick sitt underliv sönderfläkt - med om att det är iaf lite märkligt att hon hade sex 11 dagar efteråt?
2007-10-01, 20:08
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
En slutsats kan dras från diskussionen mellan dig och MissTaken:
"En kvinnas gissning är som regel mer korrekt än mannens tvärsäkra påstående"

Javisst. En lika relevant slutsats i sammanhanget är:

"Det finns inget dåligt väder, det finns bara dåliga kläder."
2007-10-01, 20:10
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crissan
Men hallå! vakna! Hon är ingen dagisfröken, hon jobbar extra när det behövs folk och hon själv vill. Det är sådant där jobb som ungdomar kan få när dom inte går på gymnasiet och är under 20 år. På så sätt så kan hon vara ute och festa runt. Att hon sedan har sex med olika killar handlar väl om att hon är en rätt trasig människa som vill känna sig omtyckt. Det är väl därför hon får ångest efter att hon haft sex för att hon upptäcker att hennes behov av kärlek inte blir tillfredställt av sex. En intressant sak är smset som hon skickar till sin mamma efter våldtäkten. Hon skriver att hon blivit våldtagen. Varför ringer hon inte sin mamma. Varför smsa. Jag tror alla mammor och pappor skulle ha slängt sig på telefonen om deras dotter hade ringt och sagt att hon blivit våldtagen och mött upp på sjukhuset. Det känns inte som hon och hennes mamma har sådär jättebra relation. Det är faktiskt rätt synd om henne.

Ja, det är synd om henne.
2007-10-01, 20:12
Medlem
dansunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Jag är inte alls i underläge. Jag är en heterosexuell man. Därför vet jag bättre än dig (jag utgår nu från att du är hetero) och Dansund hur kvinnor egentligen fungerar i sexuella sammanhang.

Som man har jag den fördelen att jag upplever erfarenheterna - av olika kvinnor - direkt på plats. Så grovt räknat kan man säga att ju fler kvinnor man har sex med desto större erfarenhet får man. Detta är fördelen med att vara man och uttala sig om hur kvinnor egentligen funkar.

Du har bara dig själv att utgå ifrån i samma situation. Sedan kan du bara lyssna till vad andra kvinnor berättar om hur de funkar och hoppas på att det stämmer på ett ungefär.

Jag sätter ner foten här för att jag är fasligt trött på argumentet: "Du är ju kille så du vet inte..." Jo, jag vet faktiskt bättre än dig eftersom min erfarenhet av kvinnor i sexuella situationer är betydligt större än din egen. Eller hur?

På samma sätt kastar jag in handduken när du snackar om hur killar och sex funkar. För jag vet inte! Jag har hyfsad koll på hur jag själv funkar men i övrigt är det hörsägen.

OK, nu har du i tidigare inlägg sagt att du är "kungen av vaniljsex". Hur många kvinnor har du praktiserat förnedringssex med? Det måste ju vara en ansenlig mängd eftersom du även kan analysera kvinnors handlingsmönster och reaktioner när det gäller hårdare sex. Hur många kvinnor som tidigare blivit våldtagna har du haft sex med eftersom du har sådan kunskap om deras reaktioner efter våldtäkter. Du säger att du har läst och studerat kvinnors liv efter en våldtäktsutredning - du menar att man kan läsa sig till kunskap också? Inte bara få den genom praktik? Det kan ju hända att jag har både praktisk och teoretisk kunskap om kvinnor - trots att jag är kvinna själv och borde vara diskvalificerad av denna anledning.
2007-10-01, 20:16
Medlem
maddtres avatar
Citat:
Var inte larvig. När det gäller Stureplanstjejen bevisar ju inte detta lögn men däremot anser jag att det är en av många detaljer som ska läggas i korgen för bedömning. Eller vad säger du?

Nej, det håller jag faktiskt inte med om.
Det jag tycker skall läggas i den fina korgen är vad som hände den natten, inte vem eller hur många hon hade sex med innan, inte vad hon hade på sig, inte hur full hon var, inte vad hon hade på sig dagen efter, inte vem/vilka hon hade sex med efteråt, utan helt enkelt vad som hände natten ifråga.

Är inte det rimligt ?
2007-10-01, 20:23
Medlem
Fula Gubbens avatar
Att kvinnor gör falska eller överdrivna våldtäktsanmälningar är inte precis någon nyhet. Vi har ett antal såna fall på sistone, inklusive ett med koppling till Farsta-stekarna. Shan Atci-caset är ett annat, den asylsökande persiskan ett tredje. Osv.

Därmed inte sagt att så är fallet just nu, men man måste väga in den möjligheten i sina resonemang. Det behöver inte vara en medveten lögn, utan små överdrifter och lägliga minnesluckor som liksom bara händer, eftersom man känner sig kränkt och illa behandlad.

Det egendomliga i det här fallet är att många som uttalar sig tycks sakna förmåga till kritiskt tänkande, utan tvärsäkert "vet" att målsägaren talar 100%sanning. Om man påstår sig ha blivit våldtagen, så har man blivit våldtagen -- och andra indicier spelar liksom ingen roll! Applicera den attityden på något annat brott, och se hur "vettig" den är.

Precis så här såg det ut i Tumba-caset med de "kåta syrianerna"; empati-pöbeln klev fram, upphetsad av hårt vinklade tidningsskriverier, och upprättade sin egen domstol, såväl juridiskt som moraliskt. Hur den rättegången slutade vet vi... trots alla snyftartiklar, och trots 300.000 namnunderskrifter i Aftonhoran som "krävde" fällande dom.

Något är ruttet i landet Sverige. Och det handlar inte om drinkluder och slemmiga Farsta-stekare, för sånt har funnits i alla år.
2007-10-01, 20:25
Medlem
dansunds avatar
Citat:
Håller inte du - som anser att denna tjej blev brutalt gruppvåldtagen och bevisligen tvingats till samlag genom våld och fick sitt underliv sönderfläkt - med om att det är iaf lite märkligt att hon hade sex 11 dagar efteråt?

Har du blivit våldtagen själv? Hör och häpna, det har jag - under pistolhot. Och jag hade sex några veckor efteråt, frivilligt. Det är rätt många år sedan och fungerade det så då så kan det nog fungera så även idag.
2007-10-01, 20:26
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maddtre
Om vi ska prata om hur kvinnor fungerar så är du verkligen i underläge nu.
Jag är ju faktiskt kvinna, det är inte du.

Kvinnors sexualitet är nog det mest motsägelsefulla som existerar.
Det är en enorm skillnad på vad kvinnor gör och vad dom säger, och aldrig ska dessa förenas.
2007-10-01, 20:35
Bannlyst
Citat:
Citat:
Vilken tidsperiod pratar vi om? Det puritanska Englands? Eller har du indoktrinerats av flatorna i ROKS?
Mycket bra fråga! Nej, detta handlar om linjen i Sverige ända fram till 2004-2005 då Roks, enskilda kvinnojourer och diverse stödföreningar började att "nyansera" sig sedan de avslöjats i allt för många fall. "Könskriget" i SVT blev kniven i ryggen. Detta argument var faktiskt det som gällde som en doktrin fram tills för några år sedan. Det var också fram tills dess ett stående argument att en kvinna aldrig skulle ha gruppsex frivilligt. Även detta har luckrats upp av förklarliga skäl.
Jag tror du är totalt "ute och cyklar" här! ROKS fick lugna ner sig litet med sitt offentliga manshat för att många kvinnojourer valde att gå med i den litet mer moderata riksorganisationen, har glömt namnet och orkar inte leta. Men faktumet är att samma manshatande flator befinner sig på samma poster, må det vara som socialsekreterare, åklagare, nämndemän eller journalister! Det handlar för dem inte om om kvinnor njuter av gruppsex utan de är helt inställda på att kvinnor inte kan få njutning av sex med män! Fast det kan de ju inte offentligt hävda! Så därför försöker de vrida det till att det är våldtäkt.
Citat:
Citat:
Den man hon träffade elva dagar senare var kanske snäll mot henne och kunde ge henne den ömhet hon utan tvekan behöver och som "de där monster-profilerna" aldrig skulle klara av att ge någon.
Visst kan det vara så. Är det ändå ointressant att lägga denna info i hovrättens korg?
Var vi inte överens om att vi inte lever i det puritanska Englands tidsålder? Människor behöver värme, närhet, kärlek om de kan hitta,...sex! Vad är du för en j-vla moralkärring helt plötsligt? Nästa grej blir väl att du skall hävda "inget sex före äktenskap"!
Citat:
Citat:
En liten tanke, det måste vara hemskt för "21-åringen" att sitta i "husarrest" hela dagarna, att bara kunna titta på TV och och skriva på Internet-forum, att inte kunna gå utanför hemmets dörr, för att en hel stad är ute efter att gälla honom. Och allt detta för att han har en människosyn som hör hemma i någon djävulsdyrkarsekt!
Eller så har du gått på demoniseringen av honom...
Nej, jag såg honom framträda på TV i all sin moraliska skröplighet! Hoppas hovrättsledamöterna såg det också, för då kommer de att fälla honom!
2007-10-01, 20:36
Medlem
dansunds avatar
Oj, där lade jag visst sordin på stämningen. Jag får väl trösta er med att det var länge sedan i en annan stad, ett annat land och jag anmälde aldrig. Så ni kan fortsätta betrakta er som experter på våldtäktsproblemen i Sverige och den rättsliga hanteringen
2007-10-01, 20:50
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansund
Oj, där lade jag visst sordin på stämningen. Jag får väl trösta er med att det var länge sedan i en annan stad, ett annat land och jag anmälde aldrig. Så ni kan fortsätta betrakta er som experter på våldtäktsproblemen i Sverige och den rättsliga hanteringen

Retoriska "erfarenheter" gäspas det rätt gott åt här. Tror frånvaron av svar beror på att folk somnade in.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in