Citat:
Ursprungligen postat av dansund
Du säger att du har läst och studerat kvinnors liv efter en våldtäktsutredning - du menar att man kan läsa sig till kunskap också? Inte bara få den genom praktik? Det kan ju hända att jag har både praktisk och teoretisk kunskap om kvinnor - trots att jag är kvinna själv och borde vara diskvalificerad av denna anledning.

Nej, damen. Du har inte sabbat stämningen. Jag var bara tvungen att kissa lite först men här kommer mitt svar:
När det gäller mina erfarenheter av våldtagna kvinnor ska jag av vissa skäl vara lite kryptisk. Jag har pratat med ett antal kvinnor (fler än 10) som verkligen våldtagits. För säkerhets skull utmärks dessa fall av att anklagelsen tveklöst beskriver ett brott (regel 1 för mig) och att det finns gott om bevis (regel 2) som bildar en fullt logisk händelsekedja (regel 3). Så här på rak arm kommer jag på att männen dessutom erkände i fem av dessa fall. Ytterligare två män erkände i fängelset när rättsprocesserna var över. Det kan vara fler som erkänt men det är dessa jag kommer på just nu.
Orsaken till att jag pratat med dessa kvinnor var just för att få veta hur de
verkligen upplevt hela processen genom rättssystemet och - också - tiden efteråt. Det var minsann lärorikt om jag nu ska rikta kritik mot mediebilden...
Jag kan väl för rättvisans skull berätta att jag pratat med kvinnor som erkänt att de ljugit om sexbrott och de har varit ungefär lika öppenhjärtliga som de som våldtagits. Jag har också pratat med kvinnor som inte erkänt att de ljugit men vars berättelser det finns all anledning att ifrågasätta.
Hajar du nu varför jag har råd att påstå saker och ting om detta ämne? Jag kan lova dig en sak. Bara för att kvinna bevisligen blivit våldtagen och fått rätt hela vägen i rättssystemet innebär det inte att hon nödvändigtvis själv tror på alla andra kvinnor som hävdar att de också våldtagits.
Förståndet försvinner nämligen inte efter en våldtäkt. Detta har varit till stor hjälp för mig genom åren. Så jag kan lugnt säga, kära Dansund, att jag känner mig fullständigt trygg i min research oavsett vad som hänt dig.