2007-09-06, 15:28
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Och även fast de åtalade och den utsatte haft gruppsex innan så anser inte ajg att det ger dem rätt att göra samma sak den aktuella natten. Och anledningen till att hon denna gång anmälde var väl för att grabbarna gick alldeles för långt, annars hade hon väl anmält vid ett annat tillfälle eller aldrig någonsin (om hon känt att det var den behandlingen hon ville ha)

Jag håller med. De hade inte rätt att göra något mot hennes vilja bara för att de gjort liknande saker tidigare. Knäckfrågan är ju fortfarande om pojkarna hade en sportslig att begripa att de gjorde fel just den här natten och om de verkligen menade något illa. Tingsrätten ansåg inte det. Jag delar den uppfattningen.
2007-09-06, 15:28
Bannlyst
Finns det någon bild på fröken som blev våldtagen?

ps: har ej följt tråden...
2007-09-06, 15:35
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulnick
Du menar med andra ord att en tjej med en BDSM-böjelse tyvärr inte ska räkna med att få den sidan av sin sexualitet tillfredsställd därför att andra tjejer ställer upp på sådan sex bara för att få uppmärksamhet och accepteras?

Tjejer som genuint uppskattar BDSM ska alltså stå tillbaka för osjälvsäkra flickor som låtsas bara för att synas. Detta bara för att media och pöbeln vägrar att ta åt sig att vi alla bär ett ansvar för våra egna handlingar.

Skinnskallar med svag självkänsla då.. som också söker uppmärksamhet och bekräftelse, ska de dömas lindrigare - eller kanske inte alls (stackars pojkar) - efter en begången misshandel?

Exakt. Jag kan köpa Mr Mojos resonemang och hyllar hans humanistiska inställning. Men en tjej som ställer upp för att vara till lags håller inte på som Tjej 1. En sådan tjej gör det en eller två gånger i "vara-till-lags-syfte" och sedan pallar hon garanterat inte längre. I vart fall kör hon inte samma stil med ett gäng ANDRA killar.

Så gärningsmannaprofilen i det här fallet pekar tveklöst mot en BDSM-brud som kört alldeles för hårt och skoningslöst mot allt och alla på amatörnivå. Bara en tidsfråga innan hon skulle krascha.
2007-09-06, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Men en tjej som ställer upp för att vara till lags håller inte på som Tjej 1. En sådan tjej gör det en eller två gånger i "vara-till-lags-syfte" och sedan pallar hon garanterat inte längre. I vart fall kör hon inte samma stil med ett gäng ANDRA killar.

Hur vet du det? Är du en av de aktiva i dylika sammanhang med insyn i hur dessa tjejer mår och agerar? Är du kanske utbildad och arbetar inom detta område?
2007-09-06, 15:44
Bannlyst
Citat:

Men någon borde ju ha koll på om brud#2 har en pojkvän??

Ja, det här undrar jag också.. nån som har nåt skvaller om detta?
2007-09-06, 15:56
Medlem
fulnicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.I.A
Hur vet du det? Är du en av de aktiva i dylika sammanhang med insyn i hur dessa tjejer mår och agerar? Är du kanske utbildad och arbetar inom detta område?

Det spelar ju egentligen ingen roll om de så gör det 100 gånger för att få bekräftelse. Eller ska män i framtiden vara tvugna att skaffa sig en magisterexamen i psykologi innan de ger sig ikast med någon annan form av sex än vaniljsex?
2007-09-06, 15:56
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
...
Vad ska hända med alla andra killar?
Tack för att du läste och försökte förstå. I långa texter/utläggningar, med människor som inte känner varandra, är det inte lätt, vilket jag också såklart är "skyldig" till.

Vad jag vill säga är: Din fråga är för mig totalt irrelevant. Jag skrev bara vad jag skrev för att förklara att jag inte säkert går med på att FÖRdöma (dvs den personliga domen, inte den juridiska) tjejen lika hårt som killen i en sådan situation. Jag har ingen åsikt om åtal etc vad gäller tidigare sex, och att tjej #1 har haft sex laget runt spelar 0-zero-nada-zip roll ang. frågan om hon gör detta för att hon gillar det eller för att hon *måste* gilla det för att bli accepterad.

Förhoppningsvis förstår vi varandra bättre nu
2007-09-06, 15:57
Bannlyst
Citat:
Det spelar ju egentligen ingen roll om de så gör det 100 gånger för att få bekräftelse. Eller ska män i framtiden vara tvugna att skaffa sig en magisterexamen i psykologi innan de ger sig ikast med någon annan form av sex än vaniljsex?

Har jag påstått det?

Jag ifrågasätter bara hur han kan vara så säker i sin bedömning över dessa tjejer.

Läs om, läs rätt.
2007-09-06, 15:59
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.I.A

Ok, du har en poäng. Jag är inte "kvalificerad" att göra en psykiatrisk bedömning. Där har du rätt så jag backar.

Men i min värld kommer fokuset bort väldigt mycket från 21-åringen när man har i åtanke att Tjej 1 faktiskt hade gruppsex med ANDRA killar också. Alltså, det här var liksom ingen gisslansituation där 21-åringen hade något mystiskt sektliknande järngrepp över bruden.

Hon hade fri tillgång att röra sig var som helst och bete sig precis hur som helst och - det är detta jag tycker är så viktigt att påpeka - hon levde verkligen ut för att uttrycka det försiktigt.

Eller med andra ord: Tjej 1 kan bara skylla sitt eget beteende på sig själv.
2007-09-06, 15:59
Medlem
Sinnes avatar
Citat:
Exakt. Jag kan köpa Mr Mojos resonemang och hyllar hans humanistiska inställning. Men en tjej som ställer upp för att vara till lags håller inte på som Tjej 1. En sådan tjej gör det en eller två gånger i "vara-till-lags-syfte" och sedan pallar hon garanterat inte längre. I vart fall kör hon inte samma stil med ett gäng ANDRA killar.

Så gärningsmannaprofilen i det här fallet pekar tveklöst mot en BDSM-brud som kört alldeles för hårt och skoningslöst mot allt och alla på amatörnivå. Bara en tidsfråga innan hon skulle krascha.
Jag skulle snarare gissa på att det är tvärtom. De tjejer jag stött på som genuint verkar gilla bdsm är snarare medvetna och självsäkra i sitt val av partner. Jag har inte träffat så många men det är min uppfattning om de jag träffat. Människor som pressas över sina känslor däremot brukar få sin självkänsla ytterligare knäckt, den är knappast bra från början, och därför lätt glida in i en ond spiral där de låter andra behandla dem allt värre.

Jag vet inte så mycket om det här fallet. Personligen tycker jag att domstolar gott kunde ha en mer uppfostrande roll. Skit samma om hon lyckades förmedla att hon inte ville eller inte. Så vitt jag förstår är det klargjort att hon var mycket berusad och att de inte var det. Då ska de givetvis inte ha sex med henne. Om två apfulla människor har sex med varandra kan jag förstå att det är svårt att döma den ena men om en nykter människa umgås med någon som är kraftigt berusad tycker jag att den nyktra har ansvar att inte utnyttja det. Dock ser inte lagen ut så och därför var det väl rimligt att de blev frikända.
2007-09-06, 16:04
Medlem
fulnicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Tack för att du läste och försökte förstå. I långa texter/utläggningar, med människor som inte känner varandra, är det inte lätt, vilket jag också såklart är "skyldig" till.

... frågan om hon gör detta för att hon gillar det eller för att hon *måste* gilla det för att bli accepterad.

Du försöker också kommunicera på en vettig nivå Mr. Mojo. Tack för det.

Men till din fråga: Menar du att det ligger på männens ansvar att avgöra ifall en tjej gillar BDSM eller om hon gör det bara för att bli accepterad?
I så fall måste jag tyvärr göra dig besviken. Det finns alldeles för många idiotbrudar och idiotkillar för att det skulle fungera. Och därför har vi ett rättssystem som finns till för att skydda båda parter om/när ett fel begås.
2007-09-06, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sinne
Jag skulle snarare gissa på att det är tvärtom. De tjejer jag stött på som genuint verkar gilla bdsm är snarare medvetna och självsäkra i sitt val av partner. Jag har inte träffat så många men det är min uppfattning om de jag träffat. Människor som pressas över sina känslor däremot brukar få sin självkänsla ytterligare knäckt, den är knappast bra från början, och därför lätt glida in i en ond spiral där de låter andra behandla dem allt värre.

Jag vet inte så mycket om det här fallet. Personligen tycker jag att domstolar gott kunde ha en mer uppfostrande roll. Skit samma om hon lyckades förmedla att hon inte ville eller inte. Så vitt jag förstår är det klargjort att hon var mycket berusad och att de inte var det. Då ska de givetvis inte ha sex med henne. Om två apfulla människor har sex med varandra kan jag förstå att det är svårt att döma den ena men om en nykter människa umgås med någon som är kraftigt berusad tycker jag att den nyktra har ansvar att inte utnyttja det. Dock ser inte lagen ut så och därför var det väl rimligt att de blev frikända.

Mycket bra sammanfattat. Mina erfarenheter också, likså mina värderingar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in