2007-09-29, 10:23
Medlem
hjärtansfröjds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Den 19-åriga kvinnan tittade på sitt målsägarbiträde Elisabeth Fritz, skakade på huvudet och reste sig.

Hon tog sin bruna skinnhandväska under armen och lämnade salen.

Det kanske bara är jag, men det där är typiskt tonårsbeteende som säger "nu har de kommit på mig, jag demonstrerar genom att gå härifrån" snarare än att hon blivit ledsen för att hon blivit emotsagd. Jag menar, har hon gått igenom allt detta utan att bli emotsagd tidigare? Eller?

Kanske är det värre att höra det i slutpläderingen, vad vet jag? Det kan hon ju inte bemöta. Oavsett vilket så har Expressen och Aftonbladet som vanligt lite olika syn på vad som hänt.

Både åklagaren och advokaten fick lugna 19-åringen. Men hon lämnade, tillsammans med sin advokat, säkerhetssalen. Bara Elisabeth Fritz kom tillbaka.

http://www.city.se/Nyheter/1.858797/rattegangen-mot-stureplansprofilerna-avslutad
2007-09-29, 10:25
Medlem
jumpcuts avatar
[quote=Radhusbiff][quote=jumpcut]
Citat:
Ursprungligen postat av M.I.A

Att grabbarna alltjämt varit konsekventa och samstämmiga beror ju på att det snackade ihop sig om en bra story efter våldtäkten. Förvisso tror jag att dom fick hjälp av någon att dikta upp den historien eftersom de själva är lytta i huvudet.

Åh fan. Så att deras story i stort sett backas upp till 100% av målsägandes vittnesmål (efter erkännande efter erkännande) är ingenting man bör ta i beaktande?

En målsägande som säger en sak, för att sedan ändra sig lite och sedan lite till för att hela tiden komma närmare och närmare de åtalades story ger mig en ganska fin bild av någon som tvärljugit och sedan försökt - men inte riktigt lyckas - släta över det.

Även här ett typiskt tonårsbeteende.
2007-09-29, 10:27
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radhusbiff
Det är bara du.

...som har erfarenhet av tonåringars beteende vid påkomna lögner och undanhållna sanningar? Det tror jag inte.
2007-09-29, 10:27
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtansfröjd
Kanske är det värre att höra det i slutpläderingen, vad vet jag? Det kan hon ju inte bemöta. Oavsett vilket så har Expressen och Aftonbladet som vanligt lite olika syn på vad som hänt.

Både åklagaren och advokaten fick lugna 19-åringen. Men hon lämnade, tillsammans med sin advokat, säkerhetssalen. Bara Elisabeth Fritz kom tillbaka.

http://www.city.se/Nyheter/1.858797/rattegangen-mot-stureplansprofilerna-avslutad

Vid slutpläderingen i överklagan bör man vant sig
2007-09-29, 10:29
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Att grabbarna alltjämt varit konsekventa och samstämmiga beror ju på att det snackade ihop sig om en bra story efter våldtäkten. Förvisso tror jag att dom fick hjälp av någon att dikta upp den historien eftersom de själva är lytta i huvudet.

Bra story? En gång till: BRA STORY? De har ju ritualslaktats i medierna. Exempelvis kunde de enkelt ha lagt till att "visst i början var jag kär i henne men det svalnade med tiden och övergick mer till KK för min del..." för att så att säga mjuka upp sin image. Detta är ju en baggis om man vill ljuga. Helt omöjligt att motbevisa.

I stället har killarna rakt på sak berättat om förhållandet och hur de kände inför tjejen. Detta har ju sannerligen inte tagits emot väl av medierna. Så de snackade ihop sig om en så erhört avancererad historia som polisen inte kunnat knäcka i sak för att inför medierna framstå som fullständigt känslokalla?

Knappast. Jag tror ett killarna bara berättat som det var. Om du lyssnar noga på det tjejen berättat hela vägen så ser du att hon ändrat sig så att hennes slutgiltiga version faktiskt är väldigt lik killarnas.
2007-09-29, 10:30
Medlem
Radhusbiffs avatar
[quote=jumpcut][quote=Radhusbiff]
Citat:

Åh fan. Så att deras story i stort sett backas upp till 100% av målsägandes vittnesmål (efter erkännande efter erkännande) är ingenting man bör ta i beaktande?

En målsägande som säger en sak, för att sedan ändra sig lite och sedan lite till för att hela tiden komma närmare och närmare de åtalades story ger mig en ganska fin bild av någon som tvärljugit och sedan försökt - men inte riktigt lyckas - släta över det.

Även här ett typiskt tonårsbeteende.

Ja, man vet ju hur dom är dom där tonåringarna. Vad dom håller på!
2007-09-29, 10:32
Medlem
jumpcuts avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article894490.ab

Början av krönikan låter som alla andra, men den övergår i att vara riktigt bra en liten bit. Denna krönikör tycker jag om, visar exemplariskt hur man kan vara objektiv oavsett egen åsikt
2007-09-29, 10:36
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article894490.ab

Början av krönikan låter som alla andra, men den övergår i att vara riktigt bra en liten bit. Denna krönikör tycker jag om, visar exemplariskt hur man kan vara objektiv oavsett egen åsikt

Ja, synd bara att han missat detta som jag skrev tidigare:

"Jag tror ett killarna bara berättat som det var. Om du lyssnar noga på det tjejen berättat hela vägen så ser du att hon ändrat sig så att hennes slutgiltiga version faktiskt är väldigt lik killarnas."

Kadhammar borde ha tagit sig en rejäl funderare över detta först och sedan bedömt hennes samtal till SOS Alarm och annat. Jag bör kanske påpeka att det i andra våldtäktsfall där brudarna slutligen erkänt att de tvärljugit också presterat tårdrypande samtal till SOS Alarm. Bevisvärdet av ett sådant här samtal är alltså oerhört tveksamt. Bestämmer man sig för att anmäla vill man ju också låta trovärdig. Men börjar ju inte ett sådant samtal kvittrande med: "God morgon! Är inte vädret underbart? Jag hoppas jag inte stör så här på morgonkvisten men det är så att jag..."
2007-09-29, 10:37
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

Ja, man vet ju hur dom är dom där tonåringarna. Vad dom håller på!

Ett beteende säger mig mer än ord i detta läge. Faktiskt. På fullaste allvar.

Jag vet hur jag själv betedde mig för bara några år sedan, jag vet hur mina syskon beter sig, jag vet hur mina före detta flickvänner betett sig - när man hamnat i en situation där man är överbevisad eller bara plockad med handen i kakburken.

Visst kan det vara så att hon blev upprörd för att hon inte är trodd, men efter all denna tid i rättsalar finns det ingen anledning till att reagera som hon gjorde just denna gång. Förutsatt att det inte var inplanerat för att väcka sympati dock. Sympati bland alla som inte har tonårsbarn då
2007-09-29, 10:40
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ett beteende säger mig mer än ord i detta läge. Faktiskt. På fullaste allvar.

Jag vet hur jag själv betedde mig för bara några år sedan, jag vet hur mina syskon beter sig, jag vet hur mina före detta flickvänner betett sig - när man hamnat i en situation där man är överbevisad eller bara plockad med handen i kakburken.

Visst kan det vara så att hon blev upprörd för att hon inte är trodd, men efter all denna tid i rättsalar finns det ingen anledning till att reagera som hon gjorde just denna gång. Förutsatt att det inte var inplanerat för att väcka sympati dock. Sympati bland alla som inte har tonårsbarn då

Och ding igen. Fanns ingen som helst anledning för henne att agera på det här sättet i det här läget. Känns absolut inte bra i min värld. Får intrycket att slutpläderingarna kan ha klätt av henne fullständigt.
2007-09-29, 10:46
Medlem
Radhusbiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Bra story? En gång till: BRA STORY? De har ju ritualslaktats i medierna. Exempelvis kunde de enkelt ha lagt till att "visst i början var jag kär i henne men det svalnade med tiden och övergick mer till KK för min del..." för att så att säga mjuka upp sin image. Detta är ju en baggis om man vill ljuga. Helt omöjligt att motbevisa.

I stället har killarna rakt på sak berättat om förhållandet och hur de kände inför tjejen. Detta har ju sannerligen inte tagits emot väl av medierna. Så de snackade ihop sig om en så erhört avancererad historia som polisen inte kunnat knäcka i sak för att inför medierna framstå som fullständigt känslokalla?

Knappast. Jag tror ett killarna bara berättat som det var. Om du lyssnar noga på det tjejen berättat hela vägen så ser du att hon ändrat sig så att hennes slutgiltiga version faktiskt är väldigt lik killarnas.

Jag lyssnar på dig här och inser att du ensam kunde besparat oss skattebetalare en Hovrättsförhandling. Hade HR bara lyssnat på dig så hade dom ju förstått att det inte finns något case överhuvudtaget. Fan att folk ska hålla på och anmäla varandra hit och dit!
2007-09-29, 10:56
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Jag lyssnar på dig här och inser att du ensam kunde besparat oss skattebetalare en Hovrättsförhandling. Hade HR bara lyssnat på dig så hade dom ju förstått att det inte finns något case överhuvudtaget. Fan att folk ska hålla på och anmäla varandra hit och dit!

Men Jumpcut skriver ju också att bruden ÄNDRAT sin historia lite grann hela vägen för att nu i sin senaste version ligga väldigt nära killarnas historia som de hållit fast vid hela vägen.

Jag tror att Jumpcut också försöker säga att om åklagaren suttit med tjejens senaste version redan i förundersökningsläget är sannolikheten ganska stor att fallet aldrig ens lett till åtal. Med andra ord: caset är plötsligt så mycket mindre för åklagaren nu vilket avslöjas av hennes egen slutplädering:

"De är intresserade av förnedringssex. Ytterligare ett steg på den vägen är att våldta någon. Det är den yttersta förnedringen", förklarade kammaråklagare Anita Kjellén i sin slutplädering i hovrätten mot de två Stureplansprofilerna."

Jag säger: Say what? Ursäkta. Men när Anita Kjellén åtalade killarna trodde hon att tjejen aldrig varit med om frivilligt förnedringssex tidigare. Ganska så avslöjande, inte sant?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in