2007-08-10, 14:34
Medlem
Bombardirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
*Lång text*

Applåder!
Skriver under på allt xallo lyfter fram i sin inlägg. Skulle skrivit någonting liknande själv även om jag aldrig skulle ha kunna uttrycka mig så vältaligt...
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lådvin
Vi vet också att flickorna i båda fallen haft stora skador som sjukhuspersonal känt sig manade att anmäla.

Drogade eller ej. Även om de druckit sig redlösa på eget bevåg ger det ingen rätt att utnyttja dem. Det jag tog upp var ett exempel som kunde gälla dig. Skall inte lagen gälla bara för att offret inte kan berätta efteråt? Oavsett anledning?

Hur vet vi att hon blev utnyttjad? Tänk om hon var med på noterna men kände sig ångerfull på morgonen påväg till hennes pojkvän? Vi kan spekulera i evigheter utan bevis, för det verkar höra till vanligheterna på FB.
Medlem
PeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
På samma sätt torde risken att bli utsatt för sexuella övergrepp öka ifall man är berusad och förtjust i sex med våldsinslag. .

Men den senast drabbade tjejen hade ju aldrig tidigare idkat sex med någon av dessa två killar. Det var (vad jag förstått) den första gången hon träffade dessa två. Att hon därför skulle vara införstådd med att det stod våldssex på schemat lär väl inte stämma....
Det kan nog bli killarnas fall denna gång - om bevisen håller vill säga...
2007-08-10, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNorth
Hur vet vi att hon blev utnyttjad? Tänk om hon var med på noterna men kände sig ångerfull på morgonen påväg till hennes pojkvän? Vi kan spekulera i evigheter utan bevis, för det verkar höra till vanligheterna på FB.

Om det du säger var fallet hade hon troligtvis låst in sig på sitt rum tills såren läkt och förträngt händelsen.

Eller menar du att hon ångrade att hon var med på noterna så mycket att hon kände för att att skylla på de två killarna som hon haft det så mysigt med? Gå så långt som att låta sig förnedras i en rättegång bara för att sätta dit någon hon haft underbart sex med? Det skulle väl i så fall vara om killarna dagen efter sagt att de aldrig vill göra det med henne igen och hon sörjde detta djupt.
Medlem
Bitahons avatar
Citat:
Ok. Då hävdar jag med bestämdhet att du mest tramsar och inte alls har särskilt stora problem med att förstå vad jag skriver. Alternativt är du efterbliven.

Vi kan ta ett exempel från trafiken. Kör man full och utan bilbälte så är risken att man dör i trafiken större än om man kör nykter och med bilbälte.
På samma sätt torde risken att bli utsatt för sexuella övergrepp öka ifall man är berusad och förtjust i sex med våldsinslag. I den mediala debatten tycker jag att den här infallsvinkeln glöms bort. Vissa unga flickor runt personer som JK agerar helt utan självbevarelsedrift och detta är ett samhällsproblem som är minst lika stort - om inte större - än att rättsystemet i det här fallet agerar på ett sätt som obildade personer inte förstår.

Jag måste bara inleda detta inlägg med att berätta för dig att jag gillar dig. Du är en fin jurist debattör Ignatius I. Dock måste jag tyvärr göra dig besviken och berätta för dig att du har fel.

Givetvis är risken att man dör i trafiken större om man kör full och utan bilbälte, men å andra sidan är det förfluffande att du kan dra en sådan fullkomligt irrelevant jämförelse med gott debattsamvete. Mycket märkligt. Jag är dock en ödmjuk och vänligt sinnad juridisk debattör, så jag skall ge dig en chans att ta tillbaka detta inlägg och ditt usla exempel; gärna också be om ursäkt. Gör du det är jag beredd att förlåta dig. Gör du emellertid inte det kommer jag att visa varför du har fel, hur det får dig att framstå som en usel debattör och hur du kan undvika det i framtiden.
Medlem
Citat:
Det är inte du som avgör vad som är ok eller inte när det kommer till sexuella preferenser, det är det jag försöker få fram! Om du har vaniljsex med din fru så är det ok för dig, om de gillar att ha fjärrkontroller i rektum och det är ok för dom så är det deras bekymmer!

Dina moraliska värderingar är oviktiga i det här fallet!

Du har många poänger i ditt resonemang. Problemet är att det i viss mån är orimligt att utgå från parternas subjektiva preferenser. I vart fall offrets. Att man vid något tillfälle, eller till och med vid de flesta tillfällen, accepterar någonting kan inte ligga till grund för något sorts tyst samtycke till upprepning av tidigare beteende. Kvinnans subjektiva bedömning kring vad som är normalt sex eller inte är därmed ointressant. Gärningsmannens subjektiva bedömning av vad som är accepterat är inte ointressant. Den subjektiva bedömningen är dock endast intressant i förhållande till offrets vilja, inte själva aktiviteten. Att kvinnan "ställt upp" på någonting innan, förändrar inte mannens ansvar, det innebär inte att den andre personen kan anta att kvinnan vill samma sak igen. Det är inte orimligt att kräva av mannen att han är extra vaksam när det handlar om sexuella aktiviter som av gemene man skulle kunna uppfattas som extrema, oavsett uppfattning om vad kvinnan normalt gillar eller inte gillar. Av samma anledning är utfrågningar om kvinnans sexuella erfarenheter eller klädsel ointressant eftersom det inte (bör) påverkar mannens ansvar.
2007-08-10, 14:45
Medlem
Citat:
Det är inte du som avgör vad som är ok eller inte när det kommer till sexuella preferenser, det är det jag försöker få fram! Om du har vaniljsex med din fru så är det ok för dig, om de gillar att ha fjärrkontroller i rektum och det är ok för dom så är det deras bekymmer!

Dina moraliska värderingar är oviktiga i det här fallet!

Jag kan hålla med dig Xallo på vissa punkter. Jag har dock inte läst allt i tråden på slutet, och vet inte vad som skrivits.

Personligen skulle jag aldrig ägna mig åt några avancerade sexlekar, med en kvinna jag just mött. Jag vet dock inte om kvinnan i fallet kände personerna som hon bevisligen idkat umgänge med.

Att bli anklagad för våldtäkt är väl det näst värsta en man kan råka utför. Endast utnyttjande av barn är värre i mina ögon.

Ingen ska ju dock bli dömd innan dom vunnit laga kraft. Det mycket av disskussionen tidigare byggt på är ju vad tidningarna skrivit om fallet. Den redogörelse vi fick i media var ju fruktansvärd.

Personligen skiter jag fullständigt i, om det är en "stureplansprofil" eller uteliggare som våldtagit någon. Har personen/personerna gjort det, då ska det vara lika straff för alla.
2007-08-10, 14:51
Medlem
Zypers avatar
Citat:
Vi kan ta ett exempel från trafiken. Kör man full och utan bilbälte så är risken att man dör i trafiken större än om man kör nykter och med bilbälte.
På samma sätt torde risken att bli utsatt för sexuella övergrepp öka ifall man är berusad och förtjust i sex med våldsinslag. I den mediala debatten tycker jag att den här infallsvinkeln glöms bort. Vissa unga flickor runt personer som JK agerar helt utan självbevarelsedrift och detta är ett samhällsproblem som är minst lika stort - om inte större - än att rättsystemet i det här fallet agerar på ett sätt som obildade personer inte förstår.

Jaha, är det så då måste enligt samma resonemang killar också inse att risken att bli utsatt för falska anklagelser om våldtäkt etc. ökar väsentligt om man har tillfälligt sex med tjejer (fulla eller nyktra) som man inte känner. Hittills i tråden har det skrivits en hel del om att tjejerna får skylla sig själva. Om killarna är oskyldigt anklagade för våldtäkt får väl de skylla sig själva också då. Precis som det dräller av tjejer som verkar dricka sig mer eller mindre redlösa och följa med vem som helst tycker jag också att det dräller av killar som har förkastlig kvinnosyn och utnyttjar tjejer.

Vidare, om folk bara ägnade sig åt "vaniljsex" som Xallo kallar det, då skulle det inte behöva bli missförstånd. Ett nej skulle alltid uppfattas som det nej det är. Slag, smärta och förnedring skulle inte kunna missförstås som något en partner "ville ha".
2007-08-10, 14:52
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
.................massa text.....

I USA gjordes en undersökning av 556 fall av påstådd våldtäkt vid flygvapnet. Där erkände 27 procent av kvinnorna (antingen före eller efter att ha genomgått lögndetektortest) att de ljugit om våldtäkten.
Den vanligaste anledningen till att kvinnorna ljugit (i 20% av fallen) var enligt flygvapnets studie illvilja och hämnd.

När Washington Post lyckades komma åt kommunala arkiv i Prince George (Maryland) och Fairfax (Virginia) fann de att 30 respektive 40 procent av våldtäktsanklagelserna var falska (kvinnan hade erkänt lögn).

Jag skulle dock inte tro att dessa siffror stämmer med de svenska vilka borde vara betydligt lägre, ärkenötet Christian Diesen, (professor i processrätt) hävdar att siffrorna i sverige skulle ligga på omkring en procent vilket jag finner högst otroligt. Om vi för sakens skull
utgår från att Diesen's slutsatser är korrekta så har vi alltså 42 personer varje år som falskeligen anklagas för våldtäkt med förödande konsekvenser, 42 personer får sina liv förstörda och man urholkar rättsäkerheten för de kvinnor som verkligen blivit våldtagna!

Innan man drar iväg med lynchmobbar för att korsfästa dem så skall det vara ställt utom rimligt tvivel vad som hänt och det är det jag och några till försöker försöker förklara för FB's begåvningsreserv."

Att man sen kan ha moraliska invändnigar mot deras beteende är en helt annan sak och har inte med det juridiska att göra, därför bör folk besinna sig lite och närma sig problematiken på ett objektivt sätt!

Men se där...bra jobbat. Du kan ju.

Nån som har nåt hum eller info om hur flickvännerna har reagerat?
2007-08-10, 14:53
Medlem
Bitahons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyper
Jaha, är det så då måste enligt samma resonemang killar också inse att risken att bli utsatt för falska anklagelser om våldtäkt etc. ökar väsentligt om man har tillfälligt sex med tjejer (fulla eller nyktra) som man inte känner. Hittills i tråden har det skrivits en hel del om att tjejerna får skylla sig själva. Om killarna är oskyldigt anklagade för våldtäkt får väl de skylla sig själva också då. Precis som det dräller av tjejer som verkar dricka sig mer eller mindre redlösa och följa med vem som helst tycker jag också att det dräller av killar som har förkastlig kvinnosyn och utnyttjar tjejer.

Förstör inte nu. Ge Ignatius I en chans att komma undan.
2007-08-10, 14:55
Medlem
Radhusbiffs avatar
Citat:

...Folk anser att det "måste" ha varit våldtäkt bara för att hon hade skador i underlivet...

Ja du Xallo. Vad konstigt att folk anser det. I det här specifika fallet alltså. Är du dum eller hade du bara glömt att smörja munlädret?
2007-08-10, 14:57
Medlem
theKnights avatar
Samspel, samförstånd och lyhördhet bör vara några nyckelord även om man gillar 'ruffare' former av sex.
Den som ger har ett ganska stort ansvar att kolla om det är OK för den andra. T ex fjärrkontroller känns väl inte direkt som creti och pleti skulle tacka ja till direkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in