Citat:
Ursprungligen postat av Nattis
Långt inlägg.
Bra inlägg och kul att någon vill höja nivån på debatten.
Citat:
Varför anför jag detta? Jo, därför att det saknas en sund nyansering mellan ett självbejakande, utlevande, beteende och ett ohämmat självdestruktivt beteende. Många rubricerar det senare som det tidigare och gör det här till en diskussion om huruvida tjejer skall behöva finna sig i att bli våldtagna när de lever runt och har lite roligt.
Bra synpunkt som många verkar ha svårt att ta till sig. Svart eller vitt brukar vara ett vanligt förekommande mantra.
Citat:
Rent statistiskt sett så fördelar sig skönhet enligt normalfördelningen, på samma sätt fördelar sig intelligens. I grova drag innebär det att störe delen av befolkningen är ganska genomsnittlig och ganska få är väldigt vackra/intelligenta eller väldigt fula/korkade. Det innebär även att lika många väldigt fula människor som väldigt vackra människor kommer att vara väldigt intelligenta respektive ha allvaliga kognitiva funktionsbrister.
Men om vi nu ska tala fördelningar så har ju även sexuellt utlevande och frigjort beteende en fördelningskurva över befolkningen (nödvändigtvis inte normalfördelad, men i alla fall inte i enkelt åtskiljbara normal och icke-normala toppar). Om vi då förskjuter hela samhällets normer gällande hur normalt och accepterat det är att ohämmat knulla runt så kommer ju även det att påverka antalet personer som hamnar i mindre fördelaktiga positioner, samt riskerar att utveckla psykiska problem till följd av sitt "på gränsen"-leverne.
Så därför tycker inte jag att man helt kan skilja på ett självbejakande, utlevande, beteende och ett ohämmat självdestruktivt beteende, utan dessa går i viss mån in i varandra. Och en följd av det är att man då också får räkna med att nivåerna av diverse problem stiger i ett samhälle med mindre restriktivitet för beteendet.
Om det är bra eller dåligt tänker jag inte ta ställning till, men jag tycker att det är rimligt att man ändå reflekterar över att det är priset man betalar för det självförverkligandebaserade samhället, då fler individers självförverkligande i ett sådant samhälle rent statistiskt kommer att anta destruktiva former.