2007-08-20, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnjohn
Och fina flickor får aldrig könssjukdomar, det glömde du.

Jag förstår vad du far efter, men jag tycker inte det håller. Nyansen mellan olika nivåer av riskbeteende saknas fullständigt. Konsekvenserna av att få klamydia för att man inte använder kondom och att bli våldtagen därför att man är asplakat när man följer hem ett okänt slem hem är rätt stor, tycker du inte? Särskilt om du väger in normbeteendet - det är inte norm att bete sig som tjejen i fråga, men det är nästan norm att skippa kondomen.
2007-08-20, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulnick
Tack själv. Det var både välformulerat och genomtänkt. Jag rekommenderar dig att skicka in det till någon rikstäckande tidning. Det var faktiskt det mest nyanserade jag läst i debatten.

Tack, men samtidigt som jag kan uppleva att jag saknar den här diskussionen så är det snarare här. I media skulle den kännas väldigt respektlös gentemot offret, oavsett omständigheterna. I den professionella kåren (inom vård, etc) så förs redan den här diskussionen.
2007-08-20, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duracell Bunny
Tack till Nattis för en träffsäker analys av det första våldtäktsoffret. Väldigt läsvärd. (Tror att den går att tillämpa på JK utan några större modifieringar.) Av vad som framkommit är det uppenbart att hon under en längre period haft allvarliga problem med sin mentala hälsa. Med sin extremt destruktiva livsstil (som givetvis inte har ett skit med frigjordhet att göra) har hon ökat sannolikheten för att bli våldtagen tusenfalt.

Just därför bör våldtäktsmännen straffas extra hårt. Att överhuvudtaget våldta är redan från början bland det vidrigaste man kan ta sig för. Att dessutom välja ett offer som uppenbarligen lider av en allvarlig störning är så dubbelvidrigt att ingenting annat än hårdast tänkbara straff för gärningsmännen borde komma ifråga. Våldtäkt på en sådan person borde vara jämställt med att våldta ett barn.

Man bör se på JK och AJ med samma ögon som man ser på männen som skändade Jodie Fosters rollgestalt i filmen Taxi Driver. (Och nej, jag ropar inte efter en Travis Bickle.)

Ja, straffskalan är iögonfallande svag. Problemet blir ju att det kommer att finnas personer som fortfarande våldtar, vissa därför att de inte klarar av att låta bli oavsett straff, vissa därför att de inte själva uppfattar det hela som våldtäkt - gränsen flyttas fram så sakta att de själva upplever att allt är bra, medan tjejen kanske känner mer och mer obehag inför vad hon är med om.

Eftersom personer kommer att vålda, råna, mörka - vad det nu kan tänkas vara - så måste ett minskat riskbeteende hos utsatta personer vara en prioritet. Om inte annat därför att tjejerna i det här fallet far illa, och kommer att fara illa, även utan våldtäkter. Man slår, med andra ord, två flugor i en smäll om man arbetar med de här tjejerna.

En modifiering behöver du införa på JK - han har troligen inte en svag begåvning som en faktor i sitt beteende. Då skulle han inte klara av att styra de här tjejerna.
2007-08-20, 11:08
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duracell Bunny
Tack till Nattis för en träffsäker analys av det första våldtäktsoffret. Väldigt läsvärd. (Tror att den går att tillämpa på JK utan några större modifieringar.) Av vad som framkommit är det uppenbart att hon under en längre period haft allvarliga problem med sin mentala hälsa. Med sin extremt destruktiva livsstil (som givetvis inte har ett skit med frigjordhet att göra) har hon ökat sannolikheten för att bli våldtagen tusenfalt.

Just därför bör våldtäktsmännen straffas extra hårt. Att överhuvudtaget våldta är redan från början bland det vidrigaste man kan ta sig för. Att dessutom välja ett offer som uppenbarligen lider av en allvarlig störning är så dubbelvidrigt att ingenting annat än hårdast tänkbara straff för gärningsmännen borde komma ifråga. Våldtäkt på en sådan person borde vara jämställt med att våldta ett barn.

Man bör se på JK och AJ med samma ögon som man ser på männen som skändade Jodie Fosters rollgestalt i filmen Taxi Driver. (Och nej, jag ropar inte efter en Travis Bickle.)

Det är ju vad åklagaren har tänkt sig som s.k alternativ gärningsbeskrivning vid överklagandet till HR. Hon kräver ansvar för våldtäkt enligt BrB 6:1 som i TR men har även ett andrahandsyrkande om BrB 6:3, dvs sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning. Detta yrkande hade hon INTE i tingsrätten, och om man följer TR:s resonemang i domen så är det inte alls otroligt att de skulle ha ansett rekvisiten för brottet uppfyllda. Personligen tror att det är vad JK kommer bli fälld på i det första fallet, ifall han blir fälld överhuvudtaget.

Fråga till Nattis - vid utvecklande av det här beteendet, hur pass stor roll spelar omgivning och yttre omständigheter?
2007-08-20, 11:42
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattis
Tack för mig.

Tack för det inlägget!
Intressant läsning, och väldigt välformulerat, jag får tacka, buga, och bocka
2007-08-20, 11:52
Medlem
theKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Tack för det inlägget!
Intressant läsning, och väldigt välformulerat, jag får tacka, buga, och bocka

Instämmer helt och fullt!!!
2007-08-20, 14:19
Bannlyst
Citat:
Nä, det var tråden överlag som fick mig att känna att det var på tiden (mycket på grund av ett elefantinlägg jag skrev strax efter). Ditt inlägg fick mig dock att känna att jag var tvungen att skriva mitt första inlägg

Svara gärna senare, om du vill. Våga läs mitt jätteinlägg också, om du vill.
Jag tror inte det. Nej tack. Det här är det enda svaret du får från mig:

Av det lilla jag läst av vad du skrivit, vilket omfattar två låånga inlägg, drar jag följande slutsats:
Din retorik är som hämtad från den tiden då Jack the Ripper spred skräck i London. Härmed betackar jag mig att diskutera med människor som använder sig av ord som "retarderade" och "begåvningssvaga" och förespråkar märkliga psykologi/straff-tester på små barn.
2007-08-20, 15:23
Medlem
Ursäkta frågan, och ursäkta språket, men vad fan har Nattis', Fireflys och johnjohns senaste sexualpolitiska inlägg att göra i den här tråden?

jävla trams. Håll er till ämnet, och debattera gärna huruvida män är svin eller ej på passande fora.

dock ej här.

Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
Härmed betackar jag mig att diskutera med människor som använder sig av ord som "retarderade" och "begåvningssvaga" och förespråkar märkliga psykologi/straff-tester på små barn.

Vad bra. Då är det förhoppningsvis slut på dina rödstrumpeinlägg i den här tråden.

On-Topic: Vad är konsensus om den första domen? Rätt? Fel?
2007-08-20, 16:04
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Långt inlägg.

Bra inlägg och kul att någon vill höja nivån på debatten.

Citat:
Varför anför jag detta? Jo, därför att det saknas en sund nyansering mellan ett självbejakande, utlevande, beteende och ett ohämmat självdestruktivt beteende. Många rubricerar det senare som det tidigare och gör det här till en diskussion om huruvida tjejer skall behöva finna sig i att bli våldtagna när de lever runt och har lite roligt.

Bra synpunkt som många verkar ha svårt att ta till sig. Svart eller vitt brukar vara ett vanligt förekommande mantra.

Citat:
Rent statistiskt sett så fördelar sig skönhet enligt normalfördelningen, på samma sätt fördelar sig intelligens. I grova drag innebär det att störe delen av befolkningen är ganska genomsnittlig och ganska få är väldigt vackra/intelligenta eller väldigt fula/korkade. Det innebär även att lika många väldigt fula människor som väldigt vackra människor kommer att vara väldigt intelligenta respektive ha allvaliga kognitiva funktionsbrister.

Men om vi nu ska tala fördelningar så har ju även sexuellt utlevande och frigjort beteende en fördelningskurva över befolkningen (nödvändigtvis inte normalfördelad, men i alla fall inte i enkelt åtskiljbara normal och icke-normala toppar). Om vi då förskjuter hela samhällets normer gällande hur normalt och accepterat det är att ohämmat knulla runt så kommer ju även det att påverka antalet personer som hamnar i mindre fördelaktiga positioner, samt riskerar att utveckla psykiska problem till följd av sitt "på gränsen"-leverne.

Så därför tycker inte jag att man helt kan skilja på ett självbejakande, utlevande, beteende och ett ohämmat självdestruktivt beteende, utan dessa går i viss mån in i varandra. Och en följd av det är att man då också får räkna med att nivåerna av diverse problem stiger i ett samhälle med mindre restriktivitet för beteendet.

Om det är bra eller dåligt tänker jag inte ta ställning till, men jag tycker att det är rimligt att man ändå reflekterar över att det är priset man betalar för det självförverkligandebaserade samhället, då fler individers självförverkligande i ett sådant samhälle rent statistiskt kommer att anta destruktiva former.
2007-08-20, 18:35
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyYuma
Ursäkta frågan, och ursäkta språket, men vad fan har Nattis', Fireflys och johnjohns senaste sexualpolitiska inlägg att göra i den här tråden?

jävla trams. Håll er till ämnet, och debattera gärna huruvida män är svin eller ej på passande fora.

dock ej här.

Vad bra. Då är det förhoppningsvis slut på dina rödstrumpeinlägg i den här tråden.

On-Topic: Vad är konsensus om den första domen? Rätt? Fel?

Kan inte du ta dina felknullade moderator-ambitioner och köra upp dem någonstans?
2007-08-20, 18:42
Medlem
Radhusbiffs avatar
Okej alla jurister, överläkare, rättshaverister och fantastiska debattörer. Här kommer något så ovanligt som ett hederligt skvaller. Spanade in allas vår AJ idag vid lunchtid på 7/11 vid Stureplan. Han såg något stirrig ut i blicken och allmänt nervös. Det märkliga var att han varken bar lösnäsa, peruk eller toupé. När han gick därifrån tände han en cigg och tog sig ett bloss och spatserade iväg i sakteliga mak (mot sin stundande rättegång i Svea Hovrätt). Det var bara det jag ville säga.
2007-08-20, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Det är ju vad åklagaren har tänkt sig som s.k alternativ gärningsbeskrivning vid överklagandet till HR. Hon kräver ansvar för våldtäkt enligt BrB 6:1 som i TR men har även ett andrahandsyrkande om BrB 6:3, dvs sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning. Detta yrkande hade hon INTE i tingsrätten, och om man följer TR:s resonemang i domen så är det inte alls otroligt att de skulle ha ansett rekvisiten för brottet uppfyllda. Personligen tror att det är vad JK kommer bli fälld på i det första fallet, ifall han blir fälld överhuvudtaget.

Fråga till Nattis - vid utvecklande av det här beteendet, hur pass stor roll spelar omgivning och yttre omständigheter?

Om jag förstår dig rätt så menar du hur detta bidrar för att skapa en ond/god spiral? Mycket, skulle jag säga. Finns det inget i omgivningen som förstärker beteendet, det vill säga på något sätt belönar det, så är det högst troligt att det dör ut på sikt. En belöning i det här fallet är ju självklart uppmärksamheten, känslan av social tillhörighet samt ångestlindringen vid alkoholkonsumtion. Väldigt mycket drog-/alkoholmissbruk har ett ursprung i självmedicinering av ångest eller depression - den psykiska problematiken fanns där först!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in