2007-08-13, 15:41
Medlem
wilt99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitahon
Vad säger det om personen? Jag känner många tämligen rika killar som köper billiga fakes, då såväl kläder som klockor och andra accessoarer. Faktum är dock att ingen av dessa killar är rik (oavsett om de köper fakes eller äkta), och ingen av dem var någon "Stureplansprofil" innan detta.

Förstår inte riktigt din post men jag tycker inte det säger så mycket. Jag kan gissa att vissa kanske tycker att det inte stämmer in med schablonbilden av en Aftonbladisk "Stureplansprofil".
2007-08-13, 15:41
Medlem
Bitahons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Vad är poängen med att bo på Engelbrektsgatan ifall man inte har råd att handla och leva på riktigt?

Nu är det verkligen inget särskilt med att bo på Engelbrektsgatan. Det finns folk här i grannskapet som lever i hyresrätter för 3000 kr i månaden.

Personligen har jag dock definitivt råd att handla och leva på riktigt. Att jag köpte lite falska t-shirts som det stod Hugo Boss på när jag var i Singapore betyder inte att jag inte har råd att klä mig i YSL-kostymer var och varannan dag, och också gör det. Min poäng är att fler människor i dessa kretsar köper dylikt än vad folk tror, och att det därför inte säger så mycket om personen. En jurist kommer ju liksom undan med det, medan en pizzabagare inte gör det.
2007-08-13, 15:43
Medlem
Bitahons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilt99
Förstår inte riktigt din post men jag tycker inte det säger så mycket. Jag kan gissa att vissa kanske tycker att det inte stämmer in med schablonbilden av en Aftonbladisk "Stureplansprofil".

Om man med Stureplansprofil menar en rik sådan, så kan det stämma. Men om man med Stureplansprofil menar dessa arbetarkillar så stämmer det definitivt inte. Modeintresserad som jag är ser jag dessvärre inte mycket annat än falska kläder, klockor och accessoarer på de sk. "brats" som hänger på Stureplan numer. Hur skulle de ha råd? De är ju inte rika, bara bra på att spela rika.
2007-08-13, 15:43
Medlem
Citat:
Vad säger det om personen? Jag känner många tämligen rika killar som köper billiga fakes, då såväl kläder som klockor och andra accessoarer. Faktum är dock att ingen av dessa killar är rik (oavsett om de köper fakes eller äkta), och ingen av dem var någon "Stureplansprofil" innan detta.

Nej, ingen profil bland de ”unga entreprenörerna”, mediafolket, klubbkidsen eller creddmänskorna. Dock säkerligen en profil hos den anti-intellektuella stureplanspöbeln. Du vet bland Layroy-trashet där begrepp som drinkluder är fullt gångbara.

Rika mänskor som köper fakes är förövrigt det sorgligaste jag vet...
2007-08-13, 15:48
Medlem
Bitahons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasastansstekar
Nej, ingen profil bland de ”unga entreprenörerna”, mediafolket, klubbkidsen eller creddmänskorna. Dock säkerligen en profil hos den anti-intellektuella stureplanspöbeln. Du vet bland Layroy-trashet där begrepp som drinkluder är fullt gångbara.

Rika mänskor som köper fakes är förövrigt det sorgligaste jag vet...

Varför är det sorgligt?

Tyvärr finner man i princip noll intellektuella människor på Stureplan. I varje fall jag har haft ytterst svårt för det, och även många vänner, kollegor och affärsbekanta med mig.

Intellektuella finner man oftare på internet än på uteställen, och så skall det också vara.

Men du har rätt, Laroy-trashet är verkligen groteska. Snorungar som inte fasiken är bättre än ghetto-trashet som slår folk på t-banan. Samma skrot och korn; samma ytliga, anti-intellektuella wannabes.

De vuxna människorna runtomkring Östermalm beter sig helt enkelt inte så här.

Dock måste jag säga att begreppet drinkluder trots allt är mycket träffsäkert. De är ju drinkluder.
2007-08-13, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasastansstekar
Sant, men nu vet vi ju inte om han var där, eller om han stuckit då våldtäkten ägde rum...
Nu var det väl så att det var i EDD:s mammas lägenhet dom var. Varför skulle han lämna JK med tjejen ensam där för då. Det borde i sådanafall kommit fram i dom första förhören med dom.
2007-08-13, 15:50
Medlem
wilt99s avatar
Citat:
Om man med Stureplansprofil menar en rik sådan, så kan det stämma. Men om man med Stureplansprofil menar dessa arbetarkillar så stämmer det definitivt inte. Modeintresserad som jag är ser jag dessvärre inte mycket annat än falska kläder, klockor och accessoarer på de sk. "brats" som hänger på Stureplan numer. Hur skulle de ha råd? De är ju inte rika, bara bra på att spela rika.

Jag är medveten om det, men gemena man ute i stugorna förknippar väl Stureplansbesökare med rikedom även om vi som vistas där såklart förstår att så inte är fallet hos de flesta. Springa på krogen fem gånger i veckan ger väl inte de bästa förutsättningarna till feta inkomster.
2007-08-13, 15:52
Medlem
Bitahons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilt99
Springa på krogen fem gånger i veckan ger väl inte de bästa förutsättningarna till feta inkomster.

Mycket pricksäker iakttagelse.
2007-08-13, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViviSthlm
Nu var det väl så att det var i EDD:s mammas lägenhet dom var. Varför skulle han lämna JK med tjejen ensam där för då. Det borde i sådanafall kommit fram i dom första förhören med dom.

Ja, det har du rätt i. Hade han inte befunnit sig i lägenheten hade han knappast suttit häktad nu. Tjejen som räddade 23-åringen såg ju dessutom säkert vem som befann sig i lägenheten.
2007-08-13, 15:57
Medlem
Att kasta fram begreppet stureplansprofil är givetvis bara ett sätt för kvällspressen att sälja storyn utomsocknes.
2007-08-13, 16:20
Medlem
Citat:

Ni kanske skriver om samma personer, du och wilt99.
2007-08-13, 16:22
Medlem
Bitahons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Ni kanske skriver om samma personer, du och wilt99.

Knappast. Jag umgås inte med "Stureplansprofiler", eller som i det här fallet Fridhemsplansprofiler, överhuvudtaget. Jag håller mig till jurister...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in