Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Där är du och jag helt eniga.
Av en idag för mig obegriplig anledning befann jag mig igår hos vänsterbrud och lyckades läsa lite i någon slags tidsskrift med av tydlig extremvänsterkaraktär som hon hade hemma. Där kunde man, med hänvisningar till Friedrich Nietzsches
Om moralens härstamning, läsa att dagens svenska överklass, och då i synnerhet de delar av den som vistades på Stureplan (hur många på Stureplan är ens övre
medelklass, helt allvarligt?), samt och synnerligen kunde utpekas som "pöbel", "undermänniskor" och "anti-intellektuella". Och man prickade givetvis fullkomligt rätt på varje punkt. Men vad man lika samt och än mer synnerligt missade, var det faktum att man själva inte är annat än pöbeln
par excellence.
Intressant är dock att försöka sig på någon slags diskussion med en sådan människa. Det är snarast
kusligt och stundtals rent skrämmande hur
lite de faktiskt har tänkt igenom dessa ting. Intressant är också hur de själva skulle reagera ifall man publicerade namn och bilder på dem, samt personuppgifter på deras föräldrar. Skulle de i ett sådant läge ta vårt rättssystem till försvar eller avfärda det på samma sätt som de gör här? Är våra lagar enbart till vår fördel, positiva och rättvisa om de dömer i enlighet med fundamentalisternas moral, känslor och politiska drivkrafter? De är sannerligen en märklig historia, våra kollektivister. Inte undra på när de är sprungna från samma skrot och korn som våra kära "realister", av vilka vi har nog och övernog inte minst här på flashback.