2007-08-12, 01:19
Medlem
Bitahons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Min gissning - särskilt i beaktande av de tidigare inläggen av kontrahenterna - är att det är Bitahon som inte riktigt förstår.
Den skillnad du själv inte tycks förstå här är att en dom kan bli mildare för en åtalad av två olika rättsliga skäl - dels processrättsliga, dels straffrättsliga.

Om du dödar någon i självförsvar är straffskalan lägre, samtidigt som både förövare och uppsåt kan bevisas (sannolikt p g a erkännande). Det är alltså i det fallet straffrättsliga principer som ger den mildare domen.

I fallet med våldtäkt blir domen mildare av processrättsliga skäl när kvinnans tidigare leverne varit "slampigt" med förnedringssex, inte för att straffskalan skulle vara en annan, utan för att det inte går att bevisa uppsåt hos den åtalade att begå brott, även om förövare kan fastställas och övergrepp konstateras, just som det ju gjordes med MV. Det är alltså i det här fallet processrättsliga principer som ger den mildare - eg. frikännande - domen, eftersom bevisläget förändras genom kvinnans tidigare leverne. (Vid andra brott - som t.ex. mord/dråp/vållande - kan ändå fällande dom uttalas fastän inte uppsåt eller planering kunnat bevisas.)

I exemplet med självförsvar kan man alltså säga att offrets tidigare leverne (dvs. attacken) gör att hon/han i viss mån får skylla sig själv också rättsligt då brottet kan bevisas och skuld konstateras, eftersom offret själv dragit på sig attacken. I fallet med våldtäkt (dvs. MV) får däremot inte offret skylla sig själv rättsligt eftersom domen inte blir mildare av straffrättsliga skäl, och hennes leverne ändrar straffskalan, utan för att brott inte kan styrkas, och hennes leverne istället påverkar domen indirekt genom att ändra bevisläget, eftersom levernet gör att uppsåt inte kan bevisas.

Den friande domen betyder just också att "brott inte kan styrkas" och inte att den åtalade är påvisat oskyldigt till det påstådda brottet. Det framgår extra tydligt i fallet med MV. Något som förstås är till nackdel för helt oskyldigt anklagade och falskeligen utpekade.

Det tycks som om rätt många tidigare i tråden blandar ihop det här (i en enda stor smet) och inbillar sig att det "slampiga" levernet av rätten ses som ett skäl att straffrättsligt mildra domen, som om kvinnan i likhet med offret för självförsvaret dragit på sig attacken, när så inte alls är fallet. Jag vet inte riktigt hur Bitahon gör, men kan inte av de tidigare inläggen utesluta att smeten också föreligger där.

Själv tycker jag förstås att kvinnor ska ta sig till vara, inte så mycket för att planera för ett gott bevisläge om de blir våldtagna, utan för att de ska slippa råka ut för otrevliga sexuella upplevelser; en fällande dom gör dem ändå inte skadeslösa efter att ha utsatts för ett brott, som man ändå kan bli om man blivit t.ex. bestulen.

(Vill passa på att tacka Ignatius och xallo, som hör till ett litet fåtal i tråden som alls har något begrepp och kunskap att föra en konstruktiv diskussion.)

Det här inlägget skakar fullständigt om min värld. Är du jurist? Om du är det har jag i och med denna tråd tappat all tilltro till jurister! Vad sysslar ni människor egentligen med när ni studerar juridik?

Det du skriver i ditt inlägg är för tusan exakt den poäng som jag gör i det inlägg av mig som du citerar!

Jag är allvarligt talat helt jävla chockad.

För din egen skull, Grisbrottaren: läs igenom vad jag har skrivit och vad du har skrivit och be för gudarnas skull om ursäkt innan du fortsätter göra bort dig.
2007-08-12, 01:20
Medlem
Racooons avatar
[quote=maddtre]Jag måste bara inflika.
Det är något så otroligt tragiskt över den här tråden.
Visst, ingen säger rätt ut att vi tjejer får skylla oss själva om vi efter att ha knullat runt/haft kort kjol/varit packade/sugit av någon på toaletten/vadfansomhelst, blir våldtagna.

Va fan? Det var ju just det jag ville framhäva? Ni måste fan i mig skärpa er? Ni lurar ju karlfolk/småpojkar varje helg!? De pojkar som ligger i sin pojksäng kl 03.46 är ju rådvilla.
" - Visst, hon sa att jag skulle dra åt helvete, men nog fan såg jag att hon var kåt på mig? Det var därför som jag drog ner henne på gräsmattan och visade min kuk. T.o.m. Berra tyckte ju det var häftigt?
- Fan, han kan man ju lita på..? Eller hur?"QUOTE]
2007-08-12, 01:23
Medlem
maddtres avatar
[quote=Racooon]
Citat:
Ursprungligen postat av maddtre
Jag måste bara inflika.
Det är något så otroligt tragiskt över den här tråden.
Visst, ingen säger rätt ut att vi tjejer får skylla oss själva om vi efter att ha knullat runt/haft kort kjol/varit packade/sugit av någon på toaletten/vadfansomhelst, blir våldtagna.

Va fan? Det var ju just det jag ville framhäva? Ni måste fan i mig skärpa er? Ni lurar ju karlfolk/småpojkar varje helg!? De pojkar som ligger i sin pojksäng kl 03.46 är ju rådvilla.
" - Visst, hon sa att jag skulle dra åt helvete, men nog fan såg jag att hon var kåt på mig? Det var därför som jag drog ner henne på gräsmattan och visade min kuk. T.o.m. Berra tyckte ju det var häftigt?
- Fan, han kan man ju lita på..? Eller hur?"QUOTE]

Eller så är det alla människor som inte kan hålla reda på ditt och mitt som ska skärpa sig.

Som jag sagt i ett tidigare inlägg. Det är min fitta, och jag bestämmer vem som ska få vara där. OAVSÄTT vad fan jag haft för mig tidigare på kvällen/dagen/förra veckan/förra året/på fyllan/nykter/hemma/borta/vartfansomhelst.
2007-08-12, 01:26
Medlem
Racooons avatar
Dessutom anser jag det märkligt att offrets tidigare sexvanor kan anses komprometterande, om hon varit vidlyftig alltså. Det samma gäller inte den misstänkte gärningsmannen. Har han en historia av misstänkta våldtäkter o.d., så är det inte relevant och t.o.m. ohemult att påpeka detta i rätten?

Di leva: - Vem ska jag tro på?
2007-08-12, 01:38
Medlem
Grantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitahon
Jag måste bara påpeka att det stavas hittills och inte 'hitills', såsom debattör Ignatius I felaktigt har lärt sig under sina studieår vid Örebro Högskola. Kännedom om den korrekta stavningen av detta för juridisk verksamhet av allehanda slag ofantligt centrala ord, tordes vara av vikt för varje jurist som vill anses kompetent, trovärdig och inte uppfattas som nyexaminerad student vid Örebro Högskolas juridiska fakultet.
Och där vann Ignatius I matchen...
Bitahon ramlade just ner i "fan-jag-har-inget-mer-att-komma-med, jag-får-börja-med-löjliga-påhopphålet".
Packa ner pingisracketen och lomma härifrån nu, Bitahon.
Orka läsa mer skit, håll tråden styrd mot Stureplanstomtarna och våldtäkten.
2007-08-12, 01:41
Medlem
maddtres avatar
Jag kan inte hjälpa att tro att många av er killar som menar att tjejer får skylla sig själva om de är packade osv skulle ha en helt annan åsikt om det vore en kille som blivit brutalt våldtagen tills han blöder.

Det här är ett "kvinnoproblem" säger många, jag menar att det är ett mansproblem.

Förstår ni inte att ni ger resten av världens män dåligt rykte?

Tjejer som läser den här tråden kan inte annat än tro att det är så här män/pojkar tycker om oss. Vi äger inte våra egna kroppar, och vi har ingen som helst rätt att bestämma över oss själva.

För att förebygga våldtäkt så ska vi tjejer hålla oss nyktra och hemma, täcka våra kroppar helt, vara oskulder tills vi dör, och aldrig ens träffa någon av det manliga könet.

Hur kan det vara konstigt att jag inte tänker gå med på det?
2007-08-12, 01:43
Medlem
Racooons avatar
[quote=maddtre][quote=Racooon]

Som jag sagt i ett tidigare inlägg. Det är min fitta, och jag bestämmer vem som ska få vara där. QUOTE]

Det var väl den principen som Glenn Hysén ville försvara på Frankfurts flygplatstoalett. Det höll på att fälla honom som invigningstalare på Prajdpaljettglitterfjollfestivalen..?
2007-08-12, 01:44
Medlem
Bitahons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantz
Bitahon ramlade just ner i "fan-jag-har-inget-mer-att-komma-med, jag-får-börja-med-löjliga-påhopphålet".

Det var inget påhopp din fjant, det var ett gemytligt och humoristiskt litet inslag i den alltför seriösa diskussionen.
2007-08-12, 01:48
Medlem
maddtres avatar
[quote=Racooon][quote=maddtre]
Citat:
Ursprungligen postat av Racooon

Som jag sagt i ett tidigare inlägg. Det är min fitta, och jag bestämmer vem som ska få vara där. QUOTE]

Det var väl den principen som Glenn Hysén ville försvara på Frankfurts flygplatstoalett. Det höll på att fälla honom som invigningstalare på Prajdpaljettglitterfjollfestivalen..?

Det där är ganska mycket offtopic, men jag kan ju, eftersom du tar upp det, nämna min ståndpunkt i "Glenn Hysén-fallet".

Han gjorde helt rätt.
Han slog inte killen för att han var bög, han slog killen för att han tafsade på honom.

Jag har själv slagit till killar som grabbat tag i mitt arsle på krogen, vilket har lett till att JAG blivit utslängd, men inte de.

Jag tänker försvara min kropp så gott det går, precis som Glenn gjorde.
2007-08-12, 02:03
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
För din egen skull, Grisbrottaren: läs igenom vad jag har skrivit och vad du har skrivit och be för gudarnas skull om ursäkt innan du fortsätter göra bort dig.
Jag har läst det du skrivit. Vad är det du vill att jag ska be om ursäkt för?
- Att du inte klarar av att uttrycka vad du menar?
- Att du hela tiden insinuerar att andra menar att kvinnan har skuld?
- Att du till följd av ovanstående ägnar dig åt att sparka in öppna dörrar?
- Att du blandar ihop moraliska och juridiska resonemang och det särskilt när du ska vantolka vad andra menar?
- Att du, istället för att föra en saklig diskussion med dem som kan förklara saker och ting för dig, ägnar dig åt personangrepp som visar hur desperat du är?

För din egen skull, Bitahon, läs igenom vad du skrivit ta tillbaka det här innan du fortsätter göra bort dig.
Eller m a o kliv ner från den piedestal du självsvåldigt satt dig själv på, den liknar nämligen mer en skampåle.
2007-08-12, 02:04
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantz
2007-08-12, 02:23
Medlem
Bitahons avatar
Citat:
Jag har läst det du skrivit. Vad är det du vill att jag ska be om ursäkt för?
- Att du inte klarar av att uttrycka vad du menar?
- Att du hela tiden insinuerar att andra menar att kvinnan har skuld?
- Att du till följd av ovanstående ägnar dig åt att sparka in öppna dörrar?
- Att du blandar ihop moraliska och juridiska resonemang och det särskilt när du ska vantolka vad andra menar?
- Att du, istället för att föra en saklig diskussion med dem som kan förklara saker och ting för dig, ägnar dig åt personangrepp som visar hur desperat du är?

För din egen skull, Bitahon, läs igenom vad du skrivit ta tillbaka det här innan du fortsätter göra bort dig.
Eller m a o kliv ner från den piedestal du självsvåldigt satt dig själv på, den liknar nämligen mer en skampåle.

Jag skrev följande:

Citat:
De friades av den anledningen att de utgående från hennes tidigare beteende kunde ha tolkat henne felaktigt, och därmed har de alltså inte ens begått något brott, i enlighet med Tingsrättens bedömning att avsikten inte var att våldföra sig på henne.

Varpå du antyder att jag har fel genom att skriva följande:

Citat:
I fallet med våldtäkt blir domen mildare av processrättsliga skäl när kvinnans tidigare leverne varit "slampigt" med förnedringssex, inte för att straffskalan skulle vara en annan, utan för att det inte går att bevisa uppsåt hos den åtalade att begå brott, även om förövare kan fastställas och övergrepp konstateras, just som det ju gjordes med MV. Det är alltså i det här fallet processrättsliga principer som ger den mildare - eg. frikännande - domen, eftersom bevisläget förändras genom kvinnans tidigare leverne.

Det är just precis det jag förkunnar i det citerade stycke som du opponerar dig mot!

Jag skriver sedan följande:

Citat:
Du får t.ex. en mildare dom om du dödar mig i självförsvar än om du gör det oprovocerat, utgående från den av mig initierade attack som föranledde din motattack, i sig.

Varpå du inställer dig kritiskt genom att konstatera följande:

Citat:
exemplet med självförsvar kan man alltså säga att offrets tidigare leverne (dvs. attacken) gör att hon/han i viss mån får skylla sig själv också rättsligt då brottet kan bevisas och skuld konstateras, eftersom offret själv dragit på sig attacken.

Du skriver återigen precis samma sak som du kritiserar mig för! Hur vill du att vi skall tolka dig egentligen?

Du citerar ett inlägg av mig och inleder din kritik med att konstatera att jag inte förstår, för att sedan skriva exakt samma sak och göra exakt samma poänger som jag gör i det inlägg som du kritiskt citerar. Varför gör du på detta viset Grisbrottaren? Vad är syftet med att skjuta sig själv i foten, och det dessutom med ett sådant långt inlägg som vapen? Är du masochistiskt lagt i ditt debatterande?

Jag kräver en ursäkt från dig för dina fula påhopp och att du har lagt ord i min mun som jag ingenstans har yttrat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in