2007-08-11, 13:42
Medlem
Bitahons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starsailor
Eftersom du tydligen inte förstod andemeningen i min fråga formulerar jag om den.
Tycker du att hon har en skuld i det inträffade?

Jag svarade på din fråga. Skulden för en våldtäkt lägger jag alltid på våldtäktsmannen, aldrig på offret.
2007-08-11, 13:45
Medlem
Det är väldigt vanskligt att hänvisa till amerikanska våldtäktsstudier. Fenomenet är i högsta utsträckning kulturellt betingat och kan därför inte direkt appliceras i ett svenskt sammanhang..

Bara en sån sak som utbredningen av kristendom i staterna, skiljer sig förmodligen mentaliteten angående sex och sexualitet ganska rejält mot Sverige.
2007-08-11, 13:46
Medlem
"var mot andra som ni själva skulle vilja bli behandlade." står det som slutord i Bäckroths text.
De där orden kunde hon skickat i privat brev till killarna istället.
2007-08-11, 14:12
Bannlyst
JK's kopis A

Vad tror ni JK's kompis A i fallet som ska upp i Hovrätten tycker och tänker om sin polare JK idag. Det hjälper ju varken JK eller A att JK och ED utövade sadosex på den 23 åriga kvinnan.
2007-08-11, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Heh, säger du det?

Vet du vad man gjort sig skyldig till vid våldtäkt "i flera hundra år och långt före det"? Hade lagen sett likadan ut idag hade det mest varit fråga om stöld, inte sexualbrott. Man åkte alltså dit för att olovligen ha "använt" sig av en annan mans kvinna/dotter, inte för våldtäkten i sig.

Skitsnack. De första lagarna om kvinnofrid kom på 1200-talet, och de är inte utformade så som du påstår.
2007-08-11, 14:26
Medlem
Madame Zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koolaid
Enligt min sambo, som är sjuksköterska, så behöver det inte vara speciellt allvarliga skador i underlivet för att sjukhuset skall kontakta polis. Det görs en helhetsbedömning; vad säger patienten, hur beter sig patienten, är hon uppriven, deprimerad, gråter hon osv.

När bedömningen görs med dessa kriterier som grund så är policyn; hellre anmäla 1 gång för mkt än 1 gång för lite.

De vill helt enkelt att polisen skall sortera ut pusselbitarna.

Om jag inte är helt ute & cyklar är sjukhuspersonal skyldig att polisanmäla misstänkta brott som kan ge minst 2 års fängelse.
Men det finns säkert någon här som kan plocka bort sadeln för mig om jag har fel.....
2007-08-11, 14:30
Medlem
R.Sandlers avatar
Gud vad tråkigt med alla låtsasjurister, finns det inget smaskigt att skriva om?
2007-08-11, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M.I.A
Vad tror ni JK's kompis A i fallet som ska upp i Hovrätten tycker och tänker om sin polare JK idag. Det hjälper ju varken JK eller A att JK och ED utövade sadosex på den 23 åriga kvinnan.
Min spontana tanke är att det inte hjälper hans fall, snarare tvärtom.
Men Hovrätten måste ju grunda sina beslut på bevis och inte känslor.

På tal om vad folk tänker idag. En f d flickvän till J.K. ändrade sin Facebook-profil till "is very very angry" häromdagen.
2007-08-11, 14:38
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esp
Skitsnack. De första lagarna om kvinnofrid kom på 1200-talet, och de är inte utformade så som du påstår.

Känns som om alla pratar om olika saker här. Fram till 1965 var det lagligt att våldta sin hustru i Sverige, som ett exempel.
2007-08-11, 15:33
Medlem
johnjohns avatar
Lås in dem och kasta bort nyckeln.
2007-08-11, 15:40
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Sandler
Gud vad tråkigt med alla låtsasjurister, finns det inget smaskigt att skriva om?

Jag har hört att den aktuelle mannen har ett förflutet som böghora på Ibiza.
2007-08-11, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madame Z
Om jag inte är helt ute & cyklar är sjukhuspersonal skyldig att polisanmäla misstänkta brott som kan ge minst 2 års fängelse.
Men det finns säkert någon här som kan plocka bort sadeln för mig om jag har fel.....

Sitt kvar du. De har anmälningsplikt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in