2007-08-11, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly

På tal om vad folk tänker idag. En f d flickvän till J.K. ändrade sin Facebook-profil till "is very very angry" häromdagen.

I finare kretsar blir man "very very angry"... i andra kretsar blir man "fu***** mad".
2007-08-11, 17:30
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esp
Skitsnack. De första lagarna om kvinnofrid kom på 1200-talet, och de är inte utformade så som du påstår.

Det var länge sen jag läste det och kommer inte ihåg vart det var, så jag googlade och lyckades hitta det. Annika Tigers blogg var det visst. http://www.tiger.se/blog/archives/2004/10/feminism_inget_nytt.html

Jag har inget intresse av att forska närmare i det för tillfället, men om du nu är så pass insatt så får du gärna upplysa oss alla. I annat fall tänker jag fortsätta tro på Annika Tiger över någon som eventuellt är ett troll.
2007-08-11, 17:38
Medlem
Plutten_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det var länge sen jag läste det och kommer inte ihåg vart det var, så jag googlade och lyckades hitta det. Annika Tigers blogg var det visst. http://www.tiger.se/blog/archives/2004/10/feminism_inget_nytt.html

Jag har inget intresse av att forska närmare i det för tillfället, men om du nu är så pass insatt så får du gärna upplysa oss alla. I annat fall tänker jag fortsätta tro på Annika Tiger över någon som eventuellt är ett troll.

"- Innan Sveriges första nationella lag kom 1734 reglerades våldtäkt i olika lagar för städer och landsbygd. Under 1600-talet var det Magnus Erikssons stadslag och Kristoffers landslag.
- I alla lagar kunde straffet för våldtäkt bli döden genom halshuggning. Men i praktiken dömdes bara en femtedel av de män som fälldes för våldtäkt till döden. I de medeltida lagarna fick de oftast edsöresstraff, vilket innebar att de blev fredlösa i hela riket och förlorade all sin lösa egendom. I 1734 års lag infördes straffet hundra daler i böter för försök till våldtäkt. Men eftersom alla män inte hade egendom som de kunde förlora, eller pengar att betala böterna med, omvandlades straffen ofta till kropps- eller fängelsestraff.
- I samband med Gustav III:s straffrättsreform 1779 byttes dödsstraffet för våldtäkt ut mot högsta kroppsplikt genom spöstraff, två års straffarbete och förlust av all lös egendom."

Lite info från http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=12&action=pod_show&id=227
2007-08-11, 17:39
Medlem
surdegs avatar
..jurister..

Morsning, surdeg här, mitt första inlägg.

Såvitt jag förstår så har vi en dynamisk och progressiv lagstiftning som ändras efter strömningar i samhället. Alltså inte några stelbenta auktoritära Sharialagar som ska ses som den yttersta sanningen i all evighet.
Så påståenden om att ingen ska döma någon annan innan de har blivit dömda i domstol är ambivalent i sig, eftersom det första så småningom genererar det andra i form av en presumtiv kommande lagstiftning.

Nåväl, inom förnedringssex så finns en oskriven regel om ett kodord, ett tecken som den förnedrade kan ge om det går för långt. Ska man praktisera förnedringssex har man som förnedrare ett moraliskt (ej lagligt, tydligen) ansvar mot den förnedrade, om att komma överens om ett sådant kodord som avbryter leken. Så visst kan jag döma dom moraliskt.

Med ett ihärdigt strutsförnekande och refererande till gällande lagstiftning kan man möjligtvis vinna Pyrrhusseger. Men de här två snubbarna och deras ohämmade längtan efter gemensam brutal sex med "gänghoror", ja jösses…deras människosyn? Två våldtäktsanmälningar inom ett halvår? Tensta? Nope - Stureplan.

Utnyttjande av andra, vare sig de är fulla, drogade eller om man bara struntar i de rudimentära reglerna i en bisarr brutal sexlek är bara förkastligt och borde lagstiftas bättre om än idag.

Så häng dom gärna högt - smörj repet - så kanske lagar kommer att ändras snart.

/surdeg
2007-08-11, 17:45
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plutten_1
"- Innan Sveriges första nationella lag kom 1734 reglerades våldtäkt i olika lagar för städer och landsbygd. Under 1600-talet var det Magnus Erikssons stadslag och Kristoffers landslag.
- I alla lagar kunde straffet för våldtäkt bli döden genom halshuggning. Men i praktiken dömdes bara en femtedel av de män som fälldes för våldtäkt till döden. I de medeltida lagarna fick de oftast edsöresstraff, vilket innebar att de blev fredlösa i hela riket och förlorade all sin lösa egendom. I 1734 års lag infördes straffet hundra daler i böter för försök till våldtäkt. Men eftersom alla män inte hade egendom som de kunde förlora, eller pengar att betala böterna med, omvandlades straffen ofta till kropps- eller fängelsestraff.
- I samband med Gustav III:s straffrättsreform 1779 byttes dödsstraffet för våldtäkt ut mot högsta kroppsplikt genom spöstraff, två års straffarbete och förlust av all lös egendom."

Lite info från http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=12&action=pod_show&id=227

Vilket inte hade någonting alls med någonting att göra.
2007-08-11, 18:33
Medlem
Plutten_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Vilket inte hade någonting alls med någonting att göra.

Ungefär som ditt inlägg då
2007-08-11, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surdeg
Morsning, surdeg här, mitt första inlägg.

Såvitt jag förstår så har vi en dynamisk och progressiv lagstiftning som ändras efter strömningar i samhället. Alltså inte några stelbenta auktoritära Sharialagar som ska ses som den yttersta sanningen i all evighet.
Så påståenden om att ingen ska döma någon annan innan de har blivit dömda i domstol är ambivalent i sig, eftersom det första så småningom genererar det andra i form av en presumtiv kommande lagstiftning.

Nåväl, inom förnedringssex så finns en oskriven regel om ett kodord, ett tecken som den förnedrade kan ge om det går för långt. Ska man praktisera förnedringssex har man som förnedrare ett moraliskt (ej lagligt, tydligen) ansvar mot den förnedrade, om att komma överens om ett sådant kodord som avbryter leken. Så visst kan jag döma dom moraliskt.

Med ett ihärdigt strutsförnekande och refererande till gällande lagstiftning kan man möjligtvis vinna Pyrrhusseger. Men de här två snubbarna och deras ohämmade längtan efter gemensam brutal sex med "gänghoror", ja jösses…deras människosyn? Två våldtäktsanmälningar inom ett halvår? Tensta? Nope - Stureplan.

Utnyttjande av andra, vare sig de är fulla, drogade eller om man bara struntar i de rudimentära reglerna i en bisarr brutal sexlek är bara förkastligt och borde lagstiftas bättre om än idag.

Så häng dom gärna högt - smörj repet - så kanske lagar kommer att ändras snart.

/surdeg

väl rutet broder.,

Det är i allra högsta grad rimligt att den som propsar på att ha förnedringssex bör försäkra sig om motparts vilja, och därmed, utan sådan försäkran, stå risken för att den andra inte vill. Det är sällan svårt att utröna om den andre är med på noterna. Oftast säger det sig självt, o då menar jag inte genom att den andre brukar vilja, men om man vill ägna sig åt förnedringssex bör man vara klar med att den andre vill. Som du säger det är så det går till i de kretsar som ägnar sig åt någon for av organiserad förnedringssex
2007-08-11, 19:32
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Jag orkar inte läsa alla inlägg här men reagerade på ett tidigare där debatören tog upp de höga siffror i usa som visar på vanligheten av falska våldtäktanklagelser, men att han utgår från att det inte är lika vanligt i sverige. Varför då jag skulle tro att det till och med kan vara betydligt vanligare här. Eftersom att vi under de senaste åren har haft en helt sanslös debatt när det gäller våldtäkter och våldtäktsbegreppet dessutom har urhålkats juridiskt. Det vanligaste fallet är nog en tjejj som ångrat fylleknull som hon vid tillfället ställt upp på helt frivilligt och fått ågren när hon nyktrat till. fast vi får heller itne glömma att i sverige får man skadestånd från brottoffermyndigheten om en gärningsman inte kan betala. I usa är skadestånden höga men vad hjälper det om våldtäktsmannenär utfattig och dessutom kanske döms till ett fänglesestraff på flera tiotals år utan möjlighet att arbeta in några pengar.

Yeah right.

Är man så dum att man falskanmäler någon för våldtäkt är man antingen psykiskt störd eller så är det ett medvetet drag för att man av någon anledning hatar personen man anmält.

Det har garanterat väldigt lite med "ågren" och "fylleknull" att göra.
2007-08-11, 19:36
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelker
Det är väldigt vanskligt att hänvisa till amerikanska våldtäktsstudier. Fenomenet är i högsta utsträckning kulturellt betingat och kan därför inte direkt appliceras i ett svenskt sammanhang..

Bara en sån sak som utbredningen av kristendom i staterna, skiljer sig förmodligen mentaliteten angående sex och sexualitet ganska rejält mot Sverige.

Dessutom finns det i USA starka ekonomiska incitament att falskeligen anklaga någon för våldtäkt eftersom skadestånden är höga där. Det finns det inte i Sverige.
2007-08-11, 20:18
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Dessutom finns det i USA starka ekonomiska incitament att falskeligen anklaga någon för våldtäkt eftersom skadestånden är höga där. Det finns det inte i Sverige.

Jag tyckte att Xallo (eller var det ignatius?) även droppade kommentaren att det är osannolikt att de svenska siffrorna skulle vara lika höga, antagligen på grund av just det du nämner.
2007-08-11, 21:23
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitahon
Jag tänkte låta dig komma undan, men nu skall vi gå till botten med detta, du och jag, debattör Ignatius I.

Jaha du.

Citat:
Det du skriver är alldeles riktigt. Risken för att bli våldtagen ökar om man är berusad och sedan tidigare uppvisat en förtjustning för sexuell aktivitet med våldsinslag, som du mycket riktigt uttrycker det. Men vad menar du egentligen med det? Det är en självklarhet, precis som det är en självklarhet att risken för att bli anklagad för våldtäkt ökar om man beter sig som JK, som någon skrev. Men skall dessa omständigheter tas i beaktande av de juridiska och sedan exekutiva instanserna vid en rättslig prövning eller bedömning? Om inte, vad är din poäng?

Njae. Det skall de ju naturligtvis inte göra - strikt principiellt - men rent praktiskt så har vi ju en befrielsegrund som kallas för samtycke, och i våldtäktsbrottet ett krav på uppsåt. Detta innebär ju att man i genom en sexuellt lösaktig livsstil utsätter sig för ett beteende som lagstifningen faktiskt inte ritkigt rår på. Och skälet att lagstiftningen inte rår på det är ju att vi faktiskt MÅSTE ha vissa rättsprinciper - som just befrielsegrunden samtycke och kravet på uppsåt och fördelningen av bevisbörda.
Och vidare är det inte alls någon självklarhet - utan någonting som tvärtemot glömts bort och gömts undan i den här debatten.

Citat:

Problemet med din angreppsposition är att den helt enkelt begränsar människors frihet. Vi lever i ett modernt rättssamhälle där varje liten flicka i land och rike skall ha rätt att bete sig hur förbannat slampigt som helst och supa sig full varje kväll - utan att bli våldtagen eller ens tafsad på! Problemet kan aldrig vara slampiga, våldssexsugna och fulla tjejer - problemet är alltid frihetsberövelser av typen våldtäkt, därom kan något tvivel aldrig råda. Våra politiska verksamhet på det juridiska planet bör i varje fall det finns utrymme för det ämna till att öka våra friheter och vår säkerhet i samhället, inte konstatera för oss att vi inte kan vara så slampiga, bögiga, invandrare, snygga och fulla som vi vill, för då blir vi nämligen våldtagna, misshandlade och rånade. Vad är det för budskap du skickar ut till den nya generationen svenskar då? Vi vill ha mer frihet och säkerhet, inte fler förbud och mer rädsla.

Möjligt. Som liberal vill jag ju naturligtvis inte se lagstiftning som reglerar människors rätt att göra vad de vill, men det finns ju fler instanser än lagstiftaren som har en skyldighet att överväga sin påverkan på människors beteende. Jag tycker inte att t.ex Mikael Nestius som är chefredaktör på tidningen City har ett endaste uns av trovärdighet när han skriver om att vi måste få bättre domstolar - när han själv gör en blaska som vecka efter vecka indirekt uppmanar unga tjejer att efterlikna t.ex Linda Rosing eller Lindsay Lohan. Med frihet följer ansvar.
2007-08-11, 21:25
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronkel
väl rutet broder.,

Det är i allra högsta grad rimligt att den som propsar på att ha förnedringssex bör försäkra sig om motparts vilja, och därmed, utan sådan försäkran, stå risken för att den andra inte vill. Det är sällan svårt att utröna om den andre är med på noterna. Oftast säger det sig självt, o då menar jag inte genom att den andre brukar vilja, men om man vill ägna sig åt förnedringssex bör man vara klar med att den andre vill. Som du säger det är så det går till i de kretsar som ägnar sig åt någon for av organiserad förnedringssex

Om alla inblandade är fulla som ägg då? Flera debattörer verkar inte ha någon verklighetsförankring alls utan går ner sig i känslor som de vill ha upphöjda till lag. Anledningen till att vi har lagar är just för att vi ska höjas hos över känslor och agera rationellt. Man kan aldrig kräva att någon ska bevisa sin oskuld hur illa man än tycker om den handling denne påstås ha begått.

Varför är detta enkla faktum så svårt att fatta för en del härinne?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in