2022-04-29, 10:28
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
jag menar att författaren har en egen tråd om sitt brott här.
Vad är det för brott då?
Citera
2022-05-10, 15:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer att bli en intressant läsning.

Har nu införskaffat boken THURNEMAN OKULIST och SERIEMÖRDARE, 2013.

Har ännu inte läst den utan endast bläddrat igenom den och den verkar vara mycket intressant. Följande är ingen reklam för boken utan endast uppgifter om den och min personliga uppfattning.

Boken är på 148 sidor och kartongerad. Författaren har lagt ner ett stort arbete via museer, institutioner och att ta del av en stor mängd litteratur som han refererar till. Boken är rikligt illustrerad med foton och teckningar varav många av dessa har jag aldrig tidigare sett.

Citera
2022-05-11, 12:31
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har nu införskaffat boken THURNEMAN OKULIST och SERIEMÖRDARE, 2013.

Har ännu inte läst den utan endast bläddrat igenom den och den verkar vara mycket intressant. Följande är ingen reklam för boken utan endast uppgifter om den och min personliga uppfattning.

Boken är på 148 sidor och kartongerad. Författaren har lagt ner ett stort arbete via museer, institutioner och att ta del av en stor mängd litteratur som han refererar till. Boken är rikligt illustrerad med foton och teckningar varav många av dessa har jag aldrig tidigare sett.

Jag har inte heller hunnit läsa min bok. Tänker ta den till semestern och sitta ute i finvädret och läsa. Jag har några böcker som jag tänker plöja igenom till sommaren.
Citera
2022-05-11, 15:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
En magiker som införde kriminalitet i magin.

Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Jag har inte heller hunnit läsa min bok. Tänker ta den till semestern och sitta ute i finvädret och läsa. Jag har några böcker som jag tänker plöja igenom till sommaren.

Jag har nu faktiskt läst ut boken i natt.

Sträckläste och den är definitivt väl värd att läsa och kommer att läsa om den. Mycket intressant. Författaren skriver på sidan 13 något som jag kommer att citera.

"Thurneman framställs ofta felaktigt som en kriminell som införde magi i kriminaliteteten trots att han i själva verket var en magiker som införde kriminalitet i magin."

Detta är helt riktigt som författaren skriver.
Citera
2022-05-14, 17:15
Medlem
Mich13s avatar
Jag har läst "Den magiska cirkeln" av Anders Sundelin. Den var väldigt intressant och innehöll mycket fakta om främst Thurneman, men även de andra medlemmarna.

Någon som har läst "Salaligan" av Artur Hjerpe? Hur är den? Jag har för mig att han växte upp i Sala just under den här tiden.
Citera
2022-05-14, 17:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tre böcker om "professor" Thurneman.

Citat:
Ursprungligen postat av Mich13
Jag har läst "Den magiska cirkeln" av Anders Sundelin. Den var väldigt intressant och innehöll mycket fakta om främst Thurneman, men även de andra medlemmarna.

Någon som har läst "Salaligan" av Artur Hjerpe? Hur är den? Jag har för mig att han växte upp i Sala just under den här tiden.

När det gäller boken av Artur Hjerpe, 1989, så har jag den och har läst den ett antal gånger.

Jag tror inte att författaren växte upp i själva Sala men någonstans i närheten. Kan det ha varit Ramnäs? Den här boken är också mycket intressant och späckad med fakta och foton precis som Sundelins bok 2011. Boken THURNEMAN OCKULTIST och SERIEMÖRDARE, 2013, skriven av pseudonymen WULVARICHT är likaledes också mycket intressant. Bl. a. intressant att se foton i denna bok som aldrig tidigare har blivit publicerade.
Citera
2022-05-14, 17:40
Medlem
Mich13s avatar
Citat:
När det gäller boken av Artur Hjerpe, 1989, så har jag den och har läst den ett antal gånger.

Jag tror inte att författaren växte upp i själva Sala men någonstans i närheten. Kan det ha varit Ramnäs? Den här boken är också mycket intressant och späckad med fakta och foton precis som Sundelins bok 2011. Boken THURNEMAN OCKULTIST och SERIEMÖRDARE, 2013, skriven av pseudonymen WULVARICHT är likaledes också mycket intressant. Bl. a. intressant att se foton i denna bok som aldrig tidigare har blivit publicerade.

Intressant, ska kika på det.
Citera
2022-05-18, 11:00
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Jag har nu faktiskt läst ut boken i natt.

Sträckläste och den är definitivt väl värd att läsa och kommer att läsa om den. Mycket intressant. Författaren skriver på sidan 13 något som jag kommer att citera.

"Thurneman framställs ofta felaktigt som en kriminell som införde magi i kriminaliteteten trots att han i själva verket var en magiker som införde kriminalitet i magin."

Detta är helt riktigt som författaren skriver.

Okej, då låter boken lovande och spännande.
Citera
2022-05-18, 14:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ockultisten Thurneman.

Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Okej, då låter boken lovande och spännande.

Boken är helt klart både spännande och intressant och väl värd att läsa för den intresserade.

Här fokuseras en hel del på Thurneman som ockultist. Tas upp en hel del intressanta händelser innan han blev kriminell.
Citera
2022-05-19, 13:49
Medlem
Mich13s avatar
Har faktiskt nyligen kommit ut en ljuddokumentär om Salaligan baserad på Anders Sundelins bok "Den magiska Cirkeln".

https://naudio.app/dokumentar/den-ma...-om-salaligan/

Citera
2022-05-19, 21:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ljuddokumentär baserad på Sundelins bok 2011.

Citat:
Ursprungligen postat av Mich13
Har faktiskt nyligen kommit ut en ljuddokumentär om Salaligan baserad på Anders Sundelins bok "Den magiska Cirkeln".

https://naudio.app/dokumentar/den-ma...-om-salaligan/

Tack för länken.

Boken om Salaligan av Sundelin är också mycket intressant fullt med intressant information. Har läst den ett flertal gånger.
Citera
2022-05-25, 19:15
Medlem
Mich13s avatar
Citat:
Tack för länken.

Boken om Salaligan av Sundelin är också mycket intressant fullt med intressant information. Har läst den ett flertal gånger.

Den var inget bra heller, kan jag meddela. Ljuddokumentären alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in