2022-04-29, 10:28
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
jag menar att frfattaren har en egen trd om sitt brott hr.
Vad r det fr brott d?
Citera
2022-05-10, 15:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer att bli en intressant lsning.

Har nu infrskaffat boken THURNEMAN OKULIST och SERIEMRDARE, 2013.

Har nnu inte lst den utan endast blddrat igenom den och den verkar vara mycket intressant. Fljande r ingen reklam fr boken utan endast uppgifter om den och min personliga uppfattning.

Boken r p 148 sidor och kartongerad. Frfattaren har lagt ner ett stort arbete via museer, institutioner och att ta del av en stor mngd litteratur som han refererar till. Boken r rikligt illustrerad med foton och teckningar varav mnga av dessa har jag aldrig tidigare sett.

Citera
2022-05-11, 12:31
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har nu infrskaffat boken THURNEMAN OKULIST och SERIEMRDARE, 2013.

Har nnu inte lst den utan endast blddrat igenom den och den verkar vara mycket intressant. Fljande r ingen reklam fr boken utan endast uppgifter om den och min personliga uppfattning.

Boken r p 148 sidor och kartongerad. Frfattaren har lagt ner ett stort arbete via museer, institutioner och att ta del av en stor mngd litteratur som han refererar till. Boken r rikligt illustrerad med foton och teckningar varav mnga av dessa har jag aldrig tidigare sett.

Jag har inte heller hunnit lsa min bok. Tnker ta den till semestern och sitta ute i finvdret och lsa. Jag har ngra bcker som jag tnker plja igenom till sommaren.
Citera
2022-05-11, 15:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
En magiker som infrde kriminalitet i magin.

Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Jag har inte heller hunnit lsa min bok. Tnker ta den till semestern och sitta ute i finvdret och lsa. Jag har ngra bcker som jag tnker plja igenom till sommaren.

Jag har nu faktiskt lst ut boken i natt.

Strcklste och den r definitivt vl vrd att lsa och kommer att lsa om den. Mycket intressant. Frfattaren skriver p sidan 13 ngot som jag kommer att citera.

"Thurneman framstlls ofta felaktigt som en kriminell som infrde magi i kriminaliteteten trots att han i sjlva verket var en magiker som infrde kriminalitet i magin."

Detta r helt riktigt som frfattaren skriver.
Citera
2022-05-14, 17:15
Medlem
Mich13s avatar
Jag har lst "Den magiska cirkeln" av Anders Sundelin. Den var vldigt intressant och innehll mycket fakta om frmst Thurneman, men ven de andra medlemmarna.

Ngon som har lst "Salaligan" av Artur Hjerpe? Hur r den? Jag har fr mig att han vxte upp i Sala just under den hr tiden.
Citera
2022-05-14, 17:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tre bcker om "professor" Thurneman.

Citat:
Ursprungligen postat av Mich13
Jag har lst "Den magiska cirkeln" av Anders Sundelin. Den var vldigt intressant och innehll mycket fakta om frmst Thurneman, men ven de andra medlemmarna.

Ngon som har lst "Salaligan" av Artur Hjerpe? Hur r den? Jag har fr mig att han vxte upp i Sala just under den hr tiden.

Nr det gller boken av Artur Hjerpe, 1989, s har jag den och har lst den ett antal gnger.

Jag tror inte att frfattaren vxte upp i sjlva Sala men ngonstans i nrheten. Kan det ha varit Ramns? Den hr boken r ocks mycket intressant och spckad med fakta och foton precis som Sundelins bok 2011. Boken THURNEMAN OCKULTIST och SERIEMRDARE, 2013, skriven av pseudonymen WULVARICHT r likaledes ocks mycket intressant. Bl. a. intressant att se foton i denna bok som aldrig tidigare har blivit publicerade.
Citera
2022-05-14, 17:40
Medlem
Mich13s avatar
Citat:
Nr det gller boken av Artur Hjerpe, 1989, s har jag den och har lst den ett antal gnger.

Jag tror inte att frfattaren vxte upp i sjlva Sala men ngonstans i nrheten. Kan det ha varit Ramns? Den hr boken r ocks mycket intressant och spckad med fakta och foton precis som Sundelins bok 2011. Boken THURNEMAN OCKULTIST och SERIEMRDARE, 2013, skriven av pseudonymen WULVARICHT r likaledes ocks mycket intressant. Bl. a. intressant att se foton i denna bok som aldrig tidigare har blivit publicerade.

Intressant, ska kika p det.
Citera
2022-05-18, 11:00
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Jag har nu faktiskt lst ut boken i natt.

Strcklste och den r definitivt vl vrd att lsa och kommer att lsa om den. Mycket intressant. Frfattaren skriver p sidan 13 ngot som jag kommer att citera.

"Thurneman framstlls ofta felaktigt som en kriminell som infrde magi i kriminaliteteten trots att han i sjlva verket var en magiker som infrde kriminalitet i magin."

Detta r helt riktigt som frfattaren skriver.

Okej, d lter boken lovande och spnnande.
Citera
2022-05-18, 14:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ockultisten Thurneman.

Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Okej, d lter boken lovande och spnnande.

Boken r helt klart bde spnnande och intressant och vl vrd att lsa fr den intresserade.

Hr fokuseras en hel del p Thurneman som ockultist. Tas upp en hel del intressanta hndelser innan han blev kriminell.
Citera
2022-05-19, 13:49
Medlem
Mich13s avatar
Har faktiskt nyligen kommit ut en ljuddokumentr om Salaligan baserad p Anders Sundelins bok "Den magiska Cirkeln".

https://naudio.app/dokumentar/den-ma...-om-salaligan/

Citera
2022-05-19, 21:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ljuddokumentr baserad p Sundelins bok 2011.

Citat:
Ursprungligen postat av Mich13
Har faktiskt nyligen kommit ut en ljuddokumentr om Salaligan baserad p Anders Sundelins bok "Den magiska Cirkeln".

https://naudio.app/dokumentar/den-ma...-om-salaligan/

Tack fr lnken.

Boken om Salaligan av Sundelin r ocks mycket intressant fullt med intressant information. Har lst den ett flertal gnger.
Citera
2022-05-25, 19:15
Medlem
Mich13s avatar
Citat:
Tack fr lnken.

Boken om Salaligan av Sundelin r ocks mycket intressant fullt med intressant information. Har lst den ett flertal gnger.

Den var inget bra heller, kan jag meddela. Ljuddokumentren allts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in