2007-04-20, 20:20
Medlem
substitutes avatar
Skulle grna vilja veta lite mer om den beryktade SALA-ligans ledare.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sigvard_Nilsson-Thurneman

Nr han kom ut frn Sters sjukhus var han ca 60 r. r det ngon som vet vad han gjorde sen och r det ngon som vet var han r begravd osv. Tacksam fr svar.
Citera
2007-04-20, 20:45
Medlem
Brkmakarns avatar
E-posta till svenska kyrkan, och frga var han ligger begraven. Bifoga fakta om hans fdelse/ddsdatum och bostadsort s ska du se att dom hjlper till.
Citera
2007-04-20, 20:47
Medlem
charlieparkers avatar
Ligger i Sala

Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Skulle grna vilja veta lite mer om den beryktade SALA-ligans ledare.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sigvard_Nilsson-Thurneman

Nr han kom ut frn Sters sjukhus var han ca 60 r. r det ngon som vet vad han gjorde sen och r det ngon som vet var han r begravd osv. Tacksam fr svar.

Han versatte en hel del utlndsk litteratur (sprk?) som till svenska, som arbete p sjukhuset. Han var tydligen ngot av ett sprkgeni, d jag vill minnas att det var typ studielitteratur o dyl.

Hinner tyvrr inte leta rtt p kriminallitteratur som behandlar honom, men han var tydligen en mnsterpatient som mest lste (och versatte).

Han ligger begravd i Sala, vilket lr ha gjorts i tysthet eftersom man aldrig glmde eller frlt hans ogrningar. Vet dock inte om han ligger i en "omrkt" grav eller om hans namn (riktiga) str p stenen-

Jag vet att nr ligan avsljades ska det ha skrivits i tidningarna i Chicago! att lilla Sverige hade sina egna gangsters...!
De vriga, vill jag minnas gick den smala vgen eftert.
Citera
2007-04-20, 20:48
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
E-posta till svenska kyrkan, och frga var han ligger begraven. Bifoga fakta om hans fdelse/ddsdatum och bostadsort s ska du se att dom hjlper till.

will do, tackar!
Citera
2007-04-20, 20:52
Medlem
cavalls avatar
Thurnemans aska r utspridd i minneslunden vid Nya Kyrkogrden, Sala

http://sv.wikipedia.org/wiki/Salaligan
Citera
2007-04-20, 20:53
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charlieparker

Han versatte en hel del utlndsk litteratur (sprk?) som till svenska, som arbete p sjukhuset. Han var tydligen ngot av ett sprkgeni, d jag vill minnas att det var typ studielitteratur o dyl.

Hinner tyvrr inte leta rtt p kriminallitteratur som behandlar honom, men han var tydligen en mnsterpatient som mest lste (och versatte).

Han ligger begravd i Sala, vilket lr ha gjorts i tysthet eftersom man aldrig glmde eller frlt hans ogrningar. Vet dock inte om han ligger i en "omrkt" grav eller om hans namn (riktiga) str p stenen-

Jag vet att nr ligan avsljades ska det ha skrivits i tidningarna i Chicago! att lilla Sverige hade sina egna gangsters...!
De vriga, vill jag minnas gick den smala vgen eftert.

Tack fr info, tror inte hans riktiga namn str p gravstenen men det kan vara s att det r en "omrkt" grav som du sger eller som cavall sger att askan r utspridd. Har frgat mina ldre slktingar som var med p den tiden och ingen vet var han r begraven.
Citera
2007-05-02, 14:14
Medlem
charmrens avatar
I boken om Sala-ligan str det inte heller vart han ligger begravd. Frvrigt en riktigt intressant bok, lite ljligt att dom frsker framstlla de andra killarna i boken som "bra folk" och skyller grningarna p fattigdom.
Citera
2007-05-03, 20:08
Medlem
SweetJesss avatar
Jag lste ngnstans fr lnge sedan att han jobbade som vaktmstare i ngot r och sedan gick i pension.
Det finns ett par hyfsade bcker om Salaligan, kan ha varit dr jag lste om honom.
Har hrt av gamla sktare p SS att han talade sju sprk bland annat.
Citera
2007-05-03, 20:13
Medlem
Han ska tydligen, som skrivits i trden, talat minst 7 sprk flytande. Knckt som versttare. Han var ju galen och deras brott var ju minst sagt draktiga. Bla tnker jag p nr de borrade hl i ett hus och slppte in gas och ddade krringen dr inne fr ngra kronor (var en spottsyver p den tiden ocks).

Han blev tydligen rejlt institutionsskadad och som jag hrde flyttade han aldrig riktigt frn drhuset utan bodde i ett litet hus i anslutning till drhuset.
Citera
2007-05-03, 23:11
Medlem
SweetJesss avatar
Han bodde de sista ren i Stockholm, Birkastan om jag inte minns fel.
Citera
2007-05-04, 05:42
Medlem
Wittgensteins avatar
Hans aska ligger som sagt i minneslunden p Nya Kyrkogrden i Sala. Inga minnesmrken finns ver honom. Salaligan var lnge ett knsligt och infekterat mne. Varje gng Thurneman skulle slppas ut ur psyket s blev det ett jvla liv, vilket fick till resultat att man "smg" ut honom genom att ge honom lngre och lngre permissioner.

Det br tillggas att en annan medlem i ligan, vars namn jag just nu inte kommer ihg, var med och knckte chiffer under andra vrldkriget. Det var knappast ngra dumskallar det handlade om.

Citat:
Ursprungligen postat av hemligaklubben
Han var ju galen och deras brott var ju minst sagt draktiga. Bla tnker jag p nr de borrade hl i ett hus och slppte in gas och ddade krringen dr inne fr ngra kronor (var en spottsyver p den tiden ocks).

Fast till deras frsvar s hade krringen haft en frmgenhet i stugan, men satt in den p banken bara ngra dagar innan de slog till.
Citera
2007-05-05, 21:56
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Fast till deras frsvar s hade krringen haft en frmgenhet i stugan, men satt in den p banken bara ngra dagar innan de slog till.

Har hittat lite mer lsning om SALA-ligan nu och tydligen satte hon in pengarna dan innan ddet, varseblivning kanske men tyvrr rddade det inte hennes liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in