2022-04-25, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja det r faktiskt mrkligt att det aldrig har gjorts en film eller en riktig dokumentr. Salaligan har tagits upp p TV men inte en riktig dokumentr. Det finns som du skriver mycket material fr ett flertal avsnitt. Det r nu 86 r sedan snart sedan ligamedlemmarna greps.
Finns det ngon bok om fallen som du rekommenderar.
Citera
2022-04-25, 12:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tv intressanta bcker.

Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Finns det ngon bok om fallen som du rekommenderar.

Jag kan rekommendera tv bcker som r mycket detaljrika.

Salaligan, 1989, av Arthur Hjerpe. 172 sidor. Utgiven p frlaget WILLMAHUSET AB.

Den Magiska Cirkeln, Anders Sundelin. 290 sidor. Utgiven p frlaget LEOPARD FRLAG.

I bda bckerna frekommer en hel del foton och i boken 1989 en utmrkt karta ver det omrde dr Salaligan en gng hrjade.
Citera
2022-04-25, 13:31
Medlem
Citat:
Jag kan rekommendera tv bcker som r mycket detaljrika.

Salaligan, 1989, av Arthur Hjerpe. 172 sidor. Utgiven p frlaget WILLMAHUSET AB.

Den Magiska Cirkeln, Anders Sundelin. 290 sidor. Utgiven p frlaget LEOPARD FRLAG.

I bda bckerna frekommer en hel del foton och i boken 1989 en utmrkt karta ver det omrde dr Salaligan en gng hrjade.
Spnnande. Tack. Jag kollar dessa.
Citera
2022-04-25, 16:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bokbrsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Spnnande. Tack. Jag kollar dessa.

Gr grna det.

Den andra boken utkom 2011. I a f den frsta boken har jag flera gnger sett till frsljning p Bokbrsen.
Citera
2022-04-25, 17:55
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Jag har boken Thurneman: ockultist och seriemrdare (Salaligan) (Den Magiska Cirkeln). Har ngon lst den boken? r rtt intresserad av morden och personen Thurneman. Har inte lst boken nnu, utan tnker lsa den till sommarens semester.
Citera
2022-04-26, 17:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bok om Thurneman.

Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Jag har boken Thurneman: ockultist och seriemrdare (Salaligan) (Den Magiska Cirkeln). Har ngon lst den boken? r rtt intresserad av morden och personen Thurneman. Har inte lst boken nnu, utan tnker lsa den till sommarens semester.

Jag knner igen den hr boken.

Vem har skrivit den? Nr utgavs den?
Citera
2022-04-26, 18:11
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:

Den skrevs av Wulvaricht (antagligen pseudonym) och utgavs 2013 p Alruna frlag.
https://www.goodreads.com/book/show/25985261-thurneman
https://www.bokus.com/bok/9789197788...stomer-reviews
Citera
2022-04-27, 21:58
Medlem
Citat:

Intressant att boken r skriven av en annan kndis i det hr delforumet.
Citera
2022-04-27, 22:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mnga duktiga och intresserade skribenter.

Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Intressant att boken r skriven av en annan kndis i det hr delforumet.

Det var intressant och roligt att f veta.

Finns otroligt mnga duktiga och intresserade skribenter i t ex. delforumen Frsvunna personer och Kriminalhistoria. Har lst mycket om Salaligan och de flesta bckerna om denna mordiska liga dock inte den hr boken.

Salaligan och Thurneman fick man redan som barn hra talas om mycket. Fast ibland blev han d kallad fr Thuneman utan r.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-04-27 kl. 22:25.
Citera
2022-04-27, 22:39
Medlem
Citat:
Det var intressant och roligt att f veta.

Finns otroligt mnga duktiga och intresserade skribenter i t ex. delforumen Frsvunna personer och Kriminalhistoria. Har lst mycket om Salaligan och de flesta bckerna om denna mordiska liga dock inte den hr boken.

jag menar att frfattaren har en egen trd om sitt brott hr.
Citera
2022-04-27, 22:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Frfattaren.

Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
jag menar att frfattaren har en egen trd om sitt brott hr.

Jas du menar p det sttet.

Jag missuppfattade dig. Intressant att f veta hur det frhller sig. Kommer att bestlla den hr boken. Verkar vara mycket intressant.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-04-27 kl. 23:33.
Citera
2022-04-28, 21:39
Medlem
flaess avatar
Utdrag ur tidningen Populr Historia:
Citat:
Efter gripandet genomgick Thurneman en lng rad underskningar under ledning av professor Olof Kinberg, pionjr inom svensk rttspsykiatri. Kinberg stmplade Thurneman som abnorm och radade upp ett antal andra karakteristika om honom, bland annat att han var moraliskt knslokall, destruktiv, oberknelig och verklighetsfientlig.

Kinberg pekade ocks p ligaledarens stora vertalningsfrmga, skicklighet i att upptcka andras svagheter och vertygelse om att han var en vermnniska. En sllsynt farlig mnniska, sammanfattade professorn.

Ligaledaren Sigvard Thurneman blev straffrifrklarad som psykiskt sjuk. I ett srskilt tillgg till domen slog hradsrtten fast att det med hnsyn till samhllets skerhet redan nu definitivt kan fastsls att Thurneman aldrig br terf frihetens bruk. Trots detta frigavs han 1969, efter mer n tre decennier bakom rttspsykiatrins murar.
https://popularhistoria.se/samhalle/...4bc83b60b0627a

Olof Kinbergs samt hradsrttens utltanden frefaller tyda p att Sigvard Nilsson var en fullfjdrad psykopat, en veritabel samhllsfara. Jag r definitivt hugad att instmma i deras kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in