2022-05-25, 21:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
D vet man det.

Citat:
Ursprungligen postat av Mich13
Den var inget bra heller, kan jag meddela. Ljuddokumentren allts.

Bra d vet jag det.

D behver jag inte att lyssna p denna ljuddokumentr.
Citera
2022-05-26, 01:13
Medlem
flaess avatar
Citat:
Den var inget bra heller, kan jag meddela. Ljuddokumentren allts.
Tack fr upplysningen, d behver jag inte slsa tid p den hr podden. Jag har nnu inte lst Anders Sundelins bok, dremot s lste jag Artur Hjerpes bok om Salaligan fr mnga r sedan, som r klart lsvrd.

Makalst och exceptionellt fall i svensk kriminalhistoria. S lnge sedan, men samtidigt s nra att det nnu finns personer i livet som minns hur Sigvard och hans mordliga satte skrck i trakten. Salas rykte r nda in i vra dagar svrtat av dessa mrka hndelser, s till den milda grad att mnga Salabor inte ens vgar sga att de kommer drifrn. Fljaktligen s har man frskt dlja Salaligans brsrkagng genom alla r. Det finns dock en oansenlig minnessten ver det sista mordoffret, Elon Pettersson, som str i ett helt vanligt bostadsomrde:

https://www.salaallehanda.com/2016-0...fter-salaligan

https://sverigesradio.se/avsnitt/58592
Citera
2022-05-26, 13:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Staden Sala fr alltid frknippad med denna mordiska liga.

Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Tack fr upplysningen, d behver jag inte slsa tid p den hr podden. Jag har nnu inte lst Anders Sundelins bok, dremot s lste jag Artur Hjerpes bok om Salaligan fr mnga r sedan, som r klart lsvrd.

Makalst och exceptionellt fall i svensk kriminalhistoria. S lnge sedan, men samtidigt s nra att det nnu finns personer i livet som minns hur Sigvard och hans mordliga satte skrck i trakten. Salas rykte r nda in i vra dagar svrtat av dessa mrka hndelser, s till den milda grad att mnga Salabor inte ens vgar sga att de kommer drifrn. Fljaktligen s har man frskt dlja Salaligans brsrkagng genom alla r. Det finns dock en oansenlig minnessten ver det sista mordoffret, Elon Pettersson, som str i ett helt vanligt bostadsomrde:

Definitivt r det s.

Fastn det nu r 86 r sedan Thurneman och Salaligan greps s kommer staden Sala att fr alltid vara frknippat med denna mordiska liga. En gng arbetade jag med tre personer som kom frn Sala och denna trio kom att kallas fr just "Salaligan".

Mycket bra att det finns en minnessten dr Elon Pettersson blev mrdad av Thurneman. Numera r detta ett bostadsomrde men p den tiden var det ett obebyggt flt dr BO sprang fr sitt liv med en bevpnad och vansinnig Thurneman efter sig. Detta skedde samma dag som BO fyllde 41 r.
Citera
2022-05-26, 13:54
Medlem
Mich13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes

Bisarrt verkligen. Otroligt som tidigare sagt att det inte gjorts en riktig film eller TV-serie p det, nu nr True Crime r s populrt, frutom den dr p 1970-talet som inte verkade vara ngon hit direkt. Dessutom andra namn.

Kan verkligen rekommendera Sundelins bok, som innehller mycket intressant. Har sjlv inte lst Hjerpes bok nnu, men det ligger i planerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Definitivt r det s.

Fastn det nu r 86 r sedan Thurneman och Salaligan greps s kommer staden Sala att fr alltid vara frknippat med denna mordiska liga. En gng arbetade jag med tre personer som kom frn Sala och denna trio kom att kallas fr just "Salaligan".

Mycket bra att det finns en minnessten dr Elon Pettersson blev mrdad av Thurneman. Numera r detta ett bostadsomrde men p den tiden var det ett obebyggt flt dr BO sprang fr sitt liv med en bevpnad och vansinnig Thurneman efter sig. Detta skedde samma dag som BO fyllde 41 r.

Japp, var vid minnesstenen i somras samt en del andra platser kopplade till Salaligan. Den ligger precis vid en lekplats mellan ganska trkiga lgenhetshus tyvrr, men vid den fina parken och n.

Men familjen Nilssons gamla villa p Prmgatan str kvar n idag.
Citera
2022-05-27, 14:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stora frndringar i Sala efter 1936.

Citat:
Bisarrt verkligen. Otroligt som tidigare sagt att det inte gjorts en riktig film eller TV-serie p det, nu nr True Crime r s populrt, frutom den dr p 1970-talet som inte verkade vara ngon hit direkt. Dessutom andra namn.

Kan verkligen rekommendera Sundelins bok, som innehller mycket intressant. Har sjlv inte lst Hjerpes bok nnu, men det ligger i planerna.

Japp, var vid minnesstenen i somras samt en del andra platser kopplade till Salaligan. Den ligger precis vid en lekplats mellan ganska trkiga lgenhetshus tyvrr, men vid den fina parken och n.

Men familjen Nilssons gamla villa p Prmgatan str kvar n idag.

Bra att minnesstenen ligger vid en fin park och .

Naturligtvis har mycket frndrats i Sala under alla dessa r och mnga av de platser som d kopplades till ligan r numera sedan lnge frndrade eller helt borta.
Citera
2022-06-02, 09:42
Medlem
Vaerulvs avatar
Jag kan faktiskt varmt rekommendera boken Thurneman: Ockultist och seriemrdare av pseudonymerna Wulvaricht och Morgana. Den aktuella boken r produkten av nrmare 6 rs serisa (och nstintill maniska) studier av material med relevans fr motiven bakom Thurnemans esoteriska samt kriminella verksamhet vilka var starkt sammankopplade.

Nu lter det kanske som att det r undertecknad som har frfattat ovan nmnda bok vilket inte r fallet.
Citera
2022-06-02, 13:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Boken av Wulvaricht och Morgana.

Citat:
Ursprungligen postat av Vaerulv
Jag kan faktiskt varmt rekommendera boken Thurneman: Ockultist och seriemrdare av pseudonymerna Wulvaricht och Morgana. Den aktuella boken r produkten av nrmare 6 rs serisa (och nstintill maniska) studier av material med relevans fr motiven bakom Thurnemans esoteriska samt kriminella verksamhet vilka var starkt sammankopplade.

Nu lter det kanske som att det r undertecknad som har frfattat ovan nmnda bok vilket inte r fallet.

Det kan jag ocks.

Visste dock inte att det var tv pseudonymer som skrev boken. Knde bara till Wulvaricht. Nr man lser boken s frstr man att det tog ratal att f boken klar. Den r mycket noggrant skriven med uppgifter jag inte knde till tidigare samt foton som jag aldrig tidigare sett.

Citerar terigen det intressanta avsnittet frn sidan 13:

"Thurneman framstlls ofta felaktigt som en kriminell som infrde magi i kriminaliteteten trots att han i sjlva verket var en magiker som infrde kriminalitet i magin."
Citera
2022-06-09, 19:01
Medlem
Mich13s avatar
Fem dda, kunde ha blivit mnga fler

Salaligan under Thurnemans ledning genomfrde 5st mord, men det hade kunnat bli mnga fler. D talar jag inte om de spektakulra bankkupperna man planerade i Stockholm som aldrig genomfrdes, utan kupperna som misslyckades. Och det r ett gng.

Mejeriet i Hedker
Mejeristen hade en vldans tur flera gnger om. Droskan som Thurneman stal nr han skt ihjl Sven Eriksson frn Vsters, var tnkt att anvndas fr att rna mejeriet i Hedker. Men eftersom de kte runt med Erikssons kropp utan att veta var de skulle gra av den hade det blivit frsent.

Ngra r senare ker Thurneman, Abrahamsson och Jansson till just mejeriet i Hedker. Jansson vntar i bilen medan Thurneman och Abrahamsson frsvinner upp mot huset. Abrahamsson tervnder till bilen och vser "G upp efter den tokfan!" syftandes p Thurneman. Det blev inget rn.

Handelsbod i Saladamm
De hade slagit av telefonledningarna och sedan knackat p en handelsbod som gdes av tv kvinnor, men de hade vgrat att ppna och nr hunden brjade sklla flydde ligan drifrn. Jag har fr mig att en dumpad bil hittades.

Sala
En gng frsvann faktiskt Thurneman under sjlva kuppen. Vet inte vad det handlade om eller vad planen var.

Str kalkbruks bankbud Elon Pettersson, som Thurneman skt ihjl 1936, var en mltavla flera gnger innan den gngen han faktiskt mrdades. Tror det var femte eller sjtte gngen de var ute fr att rnmrda honom.

Nrheten av Sala, mjligtvis Stra Brunn
Detta skedde 1932, efter Srbo men innan Klfors.

terigen handlade det om ett mejeri. Thurneman, Abrahamsson, Hedstrm samt Gunnar Carlsson deltog. Men innan de anlnde hade Thurneman bromsat och in stannat bilen. Han och Abrahamsson klev ut, Carlsson sg dem diskutera hetsigt. Abrahamsson ville avbryta, trodde att de hade blivit sedda. Hedstrm instmde. Thurneman ville fortstta som planerat, men det slutade med att de tervnde till Sala.
Carlsson beviljades sedan uttrde ur DMC, dr han egentligen bara frekommit i periferin.
Citera
2022-06-10, 18:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hade kunnat bli ett dubbelmord i Saladamm.

Stort tack Mich13 fr dessa mycket intressanta uppgifter du tar upp.

Hur mnga fler mnniskor hade inte kunnat blivit mrdade om dessa hade blivit genomfrda.

Citat:

"Handelsbod i Saladamm
De hade slagit av telefonledningarna och sedan knackat p en handelsbod som gdes av tv kvinnor, men de hade vgrat att ppna och nr hunden brjade sklla flydde ligan drifrn. Jag har fr mig att en dumpad bil hittades."

Denna hndelse har jag tidigare lst om vid flera tillfllen. P utsidan av den stngda drren stod Thurneman, ev. Abrahamsson, och medelst lockrop frskte f kvinnorna att ppna drren. Som tur var gjorde de aldrig detta. Hade de gjort det s lr det ha blivit ett dubbelmord i Saladamm. Denne Abrahamsson var en mycket intelligent gngmedlem och drmed en mycket farlig sdan.
Citera
2022-06-21, 01:03
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har nu faktiskt lst ut boken i natt.

Strcklste och den r definitivt vl vrd att lsa och kommer att lsa om den. Mycket intressant. Frfattaren skriver p sidan 13 ngot som jag kommer att citera.

"Thurneman framstlls ofta felaktigt som en kriminell som infrde magi i kriminaliteteten trots att han i sjlva verket var en magiker som infrde kriminalitet i magin."

Detta r helt riktigt som frfattaren skriver.

Har nu ven jag lst ut boken. Mycket intressant bok enligt mig med. Visste inte att han hade samrrelse med de som var anhngare till Tredje riket, ryktades ven i boken att han skulle ha varit en spion ocks.

Men sak jag undrar om vad han hade fr tankar om Aleister Crowley. Tycker det vore konstig om inte Thurneman knde till honom. Bda var ju ockultister och bda verkade ha samma intressenten av allt frn religionerna och utfra yoga och hypnos. ven att de bda brukade narkotika av olika slag. Aprop Thurnemans narkotikamissbruk, tydligen s injekterade bolmrt, vilket mste ha lett till en helvetisk tripp. Har nstan svrt att tro p just det, ven att han tydligen skulle ftt skjuta i sig det p polisstationen fr att minska hans abstinensbesvr.
Citera
2022-06-21, 02:39
Jag har trffat ena barnbarnet till Salaligans frsta offer, taxifraren Sven Eriksson. Han berttade att mormodern (eller farmodern, minns inte exakt), Anna Eriksson, hade tagit ddsfallet speciellt hrt, s till den grad att hon kte in och ut olika anstalter resten av livet dr hon slutligen ven dog. Hon tillhr den osynliga gruppen av brottsoffer som sllan nmns.

Sven var tydligen en bastant karl p hundra pannor och relativt ung vid mordtillfllet, blott 40 r gammal. Sven verlevde sjlva skottet (eller skotten) men sedan dtt av drunkning efter att de kastat kroppen i Srbobcken. Hr kan man lsa mer om taximordet: https://taxiroy.blogg.se/2011/april/...aligan-sl.html

Hr finns ven en mindre sammanstllning av Thurnemans nrmsta slktfrhllanden, dr kanske detta var det intressantaste:
Enligt Ainas databas lnk frn sidan knaredsforskarring.se
ser antavlan fr Sven Emil Sigvard Nilsson Thuneman f. 1908-11-14 som fljer:

Sven Emil Sigvard Nilsson Thuneman,
fdd 1908-11-14 i Stadsfs, Sala (U), dd 1979-07-11 i Bromma (AB).

Frldrar:
Sven Adolf Nilsson,
fdd 1872-06-24 i Putsered 1, Knred (N), dd i Sala (U). Handlare i kv 25, Sala (U).

Alma Olivia Mattsson,
fdd 1882-05-04 i Hillesbo, Mklinta (U).

Faderns frfder stammar frn Knreds frsamling i Hallands ln och moderns frn Mklinta i Vstmanlands ln.
Thuneman hade ven en syster, fdd 1910.
https://forum.rotter.se/index.php?topic=76866.0
Citera
2022-06-22, 22:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den ockultistiska delen.

Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Har nu ven jag lst ut boken. Mycket intressant bok enligt mig med. Visste inte att han hade samrrelse med de som var anhngare till Tredje riket, ryktades ven i boken att han skulle ha varit en spion ocks.

Men sak jag undrar om vad han hade fr tankar om Aleister Crowley. Tycker det vore konstig om inte Thurneman knde till honom. Bda var ju ockultister och bda verkade ha samma intressenten av allt frn religionerna och utfra yoga och hypnos. ven att de bda brukade narkotika av olika slag. Aprop Thurnemans narkotikamissbruk, tydligen s injekterade bolmrt, vilket mste ha lett till en helvetisk tripp. Har nstan svrt att tro p just det, ven att han tydligen skulle ftt skjuta i sig det p polisstationen fr att minska hans abstinensbesvr.

S du tyckte det samma som jag om den hr boken.

Det framkom en hel del intressanta uppgifter om Thurneman i denna bok som jag inte har lst i ngon annan. Hr tar frfattaren/frfattarna mycket noggrant upp den ockultistiska delen i Thurnemans liv vilket ingen annan bok om Salaligan tidigare har gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in