2022-05-25, 21:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Då vet man det.

Citat:
Ursprungligen postat av Mich13
Den var inget bra heller, kan jag meddela. Ljuddokumentären alltså.

Bra då vet jag det.

Då behöver jag inte att lyssna på denna ljuddokumentär.
Citera
2022-05-26, 01:13
Medlem
flaess avatar
Citat:
Den var inget bra heller, kan jag meddela. Ljuddokumentären alltså.
Tack för upplysningen, då behöver jag inte slösa tid på den här podden. Jag har ännu inte läst Anders Sundelins bok, däremot så läste jag Artur Hjerpes bok om Salaligan för många år sedan, som är klart läsvärd.

Makalöst och exceptionellt fall i svensk kriminalhistoria. Så länge sedan, men samtidigt så nära att det ännu finns personer i livet som minns hur Sigvard och hans mordliga satte skräck i trakten. Salas rykte är ända in i våra dagar svärtat av dessa mörka händelser, så till den milda grad att många Salabor inte ens vågar säga att de kommer därifrån. Följaktligen så har man försökt dölja Salaligans bärsärkagång genom alla år. Det finns dock en oansenlig minnessten över det sista mordoffret, Elon Pettersson, som står i ett helt vanligt bostadsområde:

https://www.salaallehanda.com/2016-0...fter-salaligan

https://sverigesradio.se/avsnitt/58592
Citera
2022-05-26, 13:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Staden Sala för alltid förknippad med denna mordiska liga.

Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Tack för upplysningen, då behöver jag inte slösa tid på den här podden. Jag har ännu inte läst Anders Sundelins bok, däremot så läste jag Artur Hjerpes bok om Salaligan för många år sedan, som är klart läsvärd.

Makalöst och exceptionellt fall i svensk kriminalhistoria. Så länge sedan, men samtidigt så nära att det ännu finns personer i livet som minns hur Sigvard och hans mordliga satte skräck i trakten. Salas rykte är ända in i våra dagar svärtat av dessa mörka händelser, så till den milda grad att många Salabor inte ens vågar säga att de kommer därifrån. Följaktligen så har man försökt dölja Salaligans bärsärkagång genom alla år. Det finns dock en oansenlig minnessten över det sista mordoffret, Elon Pettersson, som står i ett helt vanligt bostadsområde:

Definitivt är det så.

Fastän det nu är 86 år sedan Thurneman och Salaligan greps så kommer staden Sala att för alltid vara förknippat med denna mordiska liga. En gång arbetade jag med tre personer som kom från Sala och denna trio kom att kallas för just "Salaligan".

Mycket bra att det finns en minnessten där Elon Pettersson blev mördad av Thurneman. Numera är detta ett bostadsområde men på den tiden var det ett obebyggt fält där BO sprang för sitt liv med en beväpnad och vansinnig Thurneman efter sig. Detta skedde samma dag som BO fyllde 41 år.
Citera
2022-05-26, 13:54
Medlem
Mich13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes

Bisarrt verkligen. Otroligt som tidigare sagt att det inte gjorts en riktig film eller TV-serie på det, nu när True Crime är så populärt, förutom den där på 1970-talet som inte verkade vara någon hit direkt. Dessutom andra namn.

Kan verkligen rekommendera Sundelins bok, som innehåller mycket intressant. Har själv inte läst Hjerpes bok ännu, men det ligger i planerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Definitivt är det så.

Fastän det nu är 86 år sedan Thurneman och Salaligan greps så kommer staden Sala att för alltid vara förknippat med denna mordiska liga. En gång arbetade jag med tre personer som kom från Sala och denna trio kom att kallas för just "Salaligan".

Mycket bra att det finns en minnessten där Elon Pettersson blev mördad av Thurneman. Numera är detta ett bostadsområde men på den tiden var det ett obebyggt fält där BO sprang för sitt liv med en beväpnad och vansinnig Thurneman efter sig. Detta skedde samma dag som BO fyllde 41 år.

Japp, var vid minnesstenen i somras samt en del andra platser kopplade till Salaligan. Den ligger precis vid en lekplats mellan ganska tråkiga lägenhetshus tyvärr, men vid den fina parken och ån.

Men familjen Nilssons gamla villa på Pråmgatan står kvar än idag.
Citera
2022-05-27, 14:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stora förändringar i Sala efter 1936.

Citat:
Bisarrt verkligen. Otroligt som tidigare sagt att det inte gjorts en riktig film eller TV-serie på det, nu när True Crime är så populärt, förutom den där på 1970-talet som inte verkade vara någon hit direkt. Dessutom andra namn.

Kan verkligen rekommendera Sundelins bok, som innehåller mycket intressant. Har själv inte läst Hjerpes bok ännu, men det ligger i planerna.

Japp, var vid minnesstenen i somras samt en del andra platser kopplade till Salaligan. Den ligger precis vid en lekplats mellan ganska tråkiga lägenhetshus tyvärr, men vid den fina parken och ån.

Men familjen Nilssons gamla villa på Pråmgatan står kvar än idag.

Bra att minnesstenen ligger vid en fin park och å.

Naturligtvis har mycket förändrats i Sala under alla dessa år och många av de platser som då kopplades till ligan är numera sedan länge förändrade eller helt borta.
Citera
2022-06-02, 09:42
Medlem
Vaerulvs avatar
Jag kan faktiskt varmt rekommendera boken Thurneman: Ockultist och seriemördare av pseudonymerna Wulvaricht och Morgana. Den aktuella boken är produkten av närmare 6 års seriösa (och nästintill maniska) studier av material med relevans för motiven bakom Thurnemans esoteriska samt kriminella verksamhet – vilka var starkt sammankopplade.

Nu låter det kanske som att det är undertecknad som har författat ovan nämnda bok – vilket inte är fallet.
Citera
2022-06-02, 13:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Boken av Wulvaricht och Morgana.

Citat:
Ursprungligen postat av Vaerulv
Jag kan faktiskt varmt rekommendera boken Thurneman: Ockultist och seriemördare av pseudonymerna Wulvaricht och Morgana. Den aktuella boken är produkten av närmare 6 års seriösa (och nästintill maniska) studier av material med relevans för motiven bakom Thurnemans esoteriska samt kriminella verksamhet – vilka var starkt sammankopplade.

Nu låter det kanske som att det är undertecknad som har författat ovan nämnda bok – vilket inte är fallet.

Det kan jag också.

Visste dock inte att det var två pseudonymer som skrev boken. Kände bara till Wulvaricht. När man läser boken så förstår man att det tog åratal att få boken klar. Den är mycket noggrant skriven med uppgifter jag inte kände till tidigare samt foton som jag aldrig tidigare sett.

Citerar återigen det intressanta avsnittet från sidan 13:

"Thurneman framställs ofta felaktigt som en kriminell som införde magi i kriminaliteteten trots att han i själva verket var en magiker som införde kriminalitet i magin."
Citera
2022-06-09, 19:01
Medlem
Mich13s avatar
Fem döda, kunde ha blivit många fler

Salaligan under Thurnemans ledning genomförde 5st mord, men det hade kunnat bli många fler. Då talar jag inte om de spektakulära bankkupperna man planerade i Stockholm som aldrig genomfördes, utan kupperna som misslyckades. Och det är ett gäng.

Mejeriet i Hedåker
Mejeristen hade en väldans tur flera gånger om. Droskan som Thurneman stal när han sköt ihjäl Sven Eriksson från Västerås, var tänkt att användas för att råna mejeriet i Hedåker. Men eftersom de åkte runt med Erikssons kropp utan att veta var de skulle göra av den hade det blivit försent.

Några år senare åker Thurneman, Abrahamsson och Jansson till just mejeriet i Hedåker. Jansson väntar i bilen medan Thurneman och Abrahamsson försvinner upp mot huset. Abrahamsson återvänder till bilen och väser "Gå upp efter den tokfan!" syftandes på Thurneman. Det blev inget rån.

Handelsbod i Saladamm
De hade slagit av telefonledningarna och sedan knackat på en handelsbod som ägdes av två kvinnor, men de hade vägrat att öppna och när hunden började skälla flydde ligan därifrån. Jag har för mig att en dumpad bil hittades.

Sala
En gång försvann faktiskt Thurneman under själva kuppen. Vet inte vad det handlade om eller vad planen var.

Strå kalkbruks bankbud Elon Pettersson, som Thurneman sköt ihjäl 1936, var en måltavla flera gånger innan den gången han faktiskt mördades. Tror det var femte eller sjätte gången de var ute för att rånmörda honom.

Närheten av Sala, möjligtvis Sätra Brunn
Detta skedde 1932, efter Sörbo men innan Kölfors.

Återigen handlade det om ett mejeri. Thurneman, Abrahamsson, Hedström samt Gunnar Carlsson deltog. Men innan de anlände hade Thurneman bromsat och in stannat bilen. Han och Abrahamsson klev ut, Carlsson såg dem diskutera hetsigt. Abrahamsson ville avbryta, trodde att de hade blivit sedda. Hedström instämde. Thurneman ville fortsätta som planerat, men det slutade med att de återvände till Sala.
Carlsson beviljades sedan utträde ur DMC, där han egentligen bara förekommit i periferin.
Citera
2022-06-10, 18:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hade kunnat bli ett dubbelmord i Saladamm.

Stort tack Mich13 för dessa mycket intressanta uppgifter du tar upp.

Hur många fler människor hade inte kunnat blivit mördade om dessa hade blivit genomförda.

Citat:

"Handelsbod i Saladamm
De hade slagit av telefonledningarna och sedan knackat på en handelsbod som ägdes av två kvinnor, men de hade vägrat att öppna och när hunden började skälla flydde ligan därifrån. Jag har för mig att en dumpad bil hittades."

Denna händelse har jag tidigare läst om vid flera tillfällen. På utsidan av den stängda dörren stod Thurneman, ev. Abrahamsson, och medelst lockrop försökte få kvinnorna att öppna dörren. Som tur var gjorde de aldrig detta. Hade de gjort det så lär det ha blivit ett dubbelmord i Saladamm. Denne Abrahamsson var en mycket intelligent gängmedlem och därmed en mycket farlig sådan.
Citera
2022-06-21, 01:03
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har nu faktiskt läst ut boken i natt.

Sträckläste och den är definitivt väl värd att läsa och kommer att läsa om den. Mycket intressant. Författaren skriver på sidan 13 något som jag kommer att citera.

"Thurneman framställs ofta felaktigt som en kriminell som införde magi i kriminaliteteten trots att han i själva verket var en magiker som införde kriminalitet i magin."

Detta är helt riktigt som författaren skriver.

Har nu även jag läst ut boken. Mycket intressant bok enligt mig med. Visste inte att han hade samrörelse med de som var anhängare till Tredje riket, ryktades även i boken att han skulle ha varit en spion också.

Men sak jag undrar om vad han hade för tankar om Aleister Crowley. Tycker det vore konstig om inte Thurneman kände till honom. Båda var ju ockultister och båda verkade ha samma intressenten av allt från religionerna och utföra yoga och hypnos. Även att de båda brukade narkotika av olika slag. Apropå Thurnemans narkotikamissbruk, tydligen så injekterade bolmört, vilket måste ha lett till en helvetisk tripp. Har nästan svårt att tro på just det, även att han tydligen skulle fått skjuta i sig det på polisstationen för att minska hans abstinensbesvär.
Citera
2022-06-21, 02:39
Jag har träffat ena barnbarnet till Salaligans första offer, taxiföraren Sven Eriksson. Han berättade att mormodern (eller farmodern, minns inte exakt), Anna Eriksson, hade tagit dödsfallet speciellt hårt, så till den grad att hon åkte in och ut olika anstalter resten av livet där hon slutligen även dog. Hon tillhör den osynliga gruppen av brottsoffer som sällan nämns.

Sven var tydligen en bastant karl på hundra pannor och relativt ung vid mordtillfället, blott 40 år gammal. Sven överlevde själva skottet (eller skotten) men sedan dött av drunkning efter att de kastat kroppen i Sörbobäcken. Här kan man läsa mer om taximordet: https://taxiroy.blogg.se/2011/april/...aligan-sl.html

Här finns även en mindre sammanställning av Thurnemans närmsta släktförhållanden, där kanske detta var det intressantaste:
Enligt Ainas databas länk från sidan knaredsforskarring.se
ser antavlan för Sven Emil Sigvard Nilsson Thuneman f. 1908-11-14 som följer:

Sven Emil Sigvard Nilsson Thuneman,
född 1908-11-14 i Stadsfs, Sala (U), död 1979-07-11 i Bromma (AB).

Föräldrar:
Sven Adolf Nilsson,
född 1872-06-24 i Putsered 1, Knäred (N), död i Sala (U). Handlare i Ö kv 25, Sala (U).

Alma Olivia Mattsson,
född 1882-05-04 i Hillesbo, Möklinta (U).

Faderns förfäder stammar från Knäreds församling i Hallands län och moderns från Möklinta i Västmanlands län.
Thuneman hade även en syster, född 1910.
https://forum.rotter.se/index.php?topic=76866.0
Citera
2022-06-22, 22:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den ockultistiska delen.

Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Har nu även jag läst ut boken. Mycket intressant bok enligt mig med. Visste inte att han hade samrörelse med de som var anhängare till Tredje riket, ryktades även i boken att han skulle ha varit en spion också.

Men sak jag undrar om vad han hade för tankar om Aleister Crowley. Tycker det vore konstig om inte Thurneman kände till honom. Båda var ju ockultister och båda verkade ha samma intressenten av allt från religionerna och utföra yoga och hypnos. Även att de båda brukade narkotika av olika slag. Apropå Thurnemans narkotikamissbruk, tydligen så injekterade bolmört, vilket måste ha lett till en helvetisk tripp. Har nästan svårt att tro på just det, även att han tydligen skulle fått skjuta i sig det på polisstationen för att minska hans abstinensbesvär.

Så du tyckte det samma som jag om den här boken.

Det framkom en hel del intressanta uppgifter om Thurneman i denna bok som jag inte har läst i någon annan. Här tar författaren/författarna mycket noggrant upp den ockultistiska delen i Thurnemans liv vilket ingen annan bok om Salaligan tidigare har gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in