2022-06-24, 18:09
Medlem
Mich13s avatar
Midsommarafton 1936, den 19:e juni var dagen då de första medlemmarna greps. 86 år sedan.

Erik Hedström greps i sin bostad tidigt på morgonen i Köping, Sigvard Thurneman i Upplands Väsby och Åke Lindberg i Sala.

Roland Abrahamsson och Herbert Jansson greps några dagar senare efter att Thurneman, inte bara erkänt Saladådet utan även allt annat de hade gjort.

Jansson greps på sitt arbete på Strå Kalkbruk, vinkade till sina arbetskollegor när de åkte därifrån och mindre än en timma senare greps Abrahamsson av samma konstaplar.
Senast redigerad av Mich13 2022-06-24 kl. 18:17.
Citera
2022-06-24, 19:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Jämmertunagatan i Köping.

Citat:
Ursprungligen postat av Mich13
Midsommarafton 1936, den 19:e juni var dagen då de första medlemmarna greps. 86 år sedan.

Erik Hedström greps i sin bostad tidigt på morgonen i Köping, Sigvard Thurneman i Upplands Väsby och Åke Lindberg i Sala.

Roland Abrahamsson och Herbert Jansson greps några dagar senare efter att Thurneman, inte bara erkänt Saladådet utan även allt annat de hade gjort.

Jansson greps på sitt arbete på Strå Kalkbruk, vinkade till sina arbetskollegor när de åkte därifrån och mindre än en timma senare greps Abrahamsson av samma konstaplar.

Har för mig att det var en kombination av bostad/verkstad.

Även Åke Lindberg bodde där. Hur som helst gatan där Hedström blev gripen hette Jämmertunagatan i Köping. Finns kvar än idag. Hedström fällde då en kommentar inför polismännen när han steg in i den väntande bilen: "Lustigt namn på en gata men den förtjänar namnet". Låter vara osagt om detta var den exakta ordalydelsen. Om inte så i a f näst intill.
Citera
2022-06-24, 21:48
Medlem
Mich13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har för mig att det var en kombination av bostad/verkstad.

Även Åke Lindberg bodde där. Hur som helst gatan där Hedström blev gripen hette Jämmertunagatan i Köping. Finns kvar än idag. Hedström fällde då en kommentar inför polismännen när han steg in i den väntande bilen: "Lustigt namn på en gata men den förtjänar namnet". Låter vara osagt om detta var den exakta ordalydelsen. Om inte så i a f näst intill.

Något sådant sa han ja när han greps. Han sov med revolver på nattduksbordet och hans första tanke var att skjuta sig själv när han förstod att det var Polisen som knackade på och "ville ha hjälp med bilen".
Citera
2022-06-25, 00:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hedström och Abrahamsson.

Citat:
Något sådant sa han ja när han greps. Han sov med revolver på nattduksbordet och hans första tanke var att skjuta sig själv när han förstod att det var Polisen som knackade på och "ville ha hjälp med bilen".

Hedström var ju ingen idiot och förstod de som ville "ha hjälp med bilen var polisen och att det var kört för hans del.

Den som var mest hårdnackad och nekade så länge det bara gick var Abrahamsson.
Citera
2022-06-25, 01:08
Alltid samma tecken, men "Förtecken(ngt) psykiskt"??

Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Skulle gärna vilja veta lite mer om den beryktade SALA-ligans ledare.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sigvard_Nilsson-Thurneman

När han kom ut från Säters sjukhus var han ca 60 år. Är det någon som vet vad han gjorde sen och är det någon som vet var han är begravd osv. Tacksam för svar.

Vill man ärligt veta så gräver man, frågar man bara så får man enbart skvaller.
Vad skall du med skvaller till?

Det man kan "veta" om denna ligan är väl att densamma, detta också, är politisk?
Många(s) reaktioner kan vara ett tecken på andras aktioner?
Även om en kanske vet en hel del kring detta så kanske en ändå inte vet? Men visst är det väl en reaktion på aktion.
Senast redigerad av hee4r 2022-06-25 kl. 01:20.
Citera
2022-06-25, 11:32
Medlem
Mich13s avatar
Citat:
Hedström var ju ingen idiot och förstod de som ville "ha hjälp med bilen var polisen och att det var kört för hans del.

Den som var mest hårdnackad och nekade så länge det bara gick var Abrahamsson.

Precis. Han dömdes ju mot sitt nekande och erkände ju först efter flera år.

Abrahamsson var ju lika kallblodig och hänsynslös som Thurneman. Han avrättade ju schaktmästare Kjellberg i Kölfors efter att Thurneman först skjutit honom och sedan sköt han ju även ihjäl hushållerskan.

Han skämdes nog mycket dock, för när han kom ut drog han ju sig undan helt och levde mer eller mindre som en eremit.
Citera
2022-06-25, 21:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Abrahamsson och Thurneman.

Citat:
Precis. Han dömdes ju mot sitt nekande och erkände ju först efter flera år.

Abrahamsson var ju lika kallblodig och hänsynslös som Thurneman. Han avrättade ju schaktmästare Kjellberg i Kölfors efter att Thurneman först skjutit honom och sedan sköt han ju även ihjäl hushållerskan.

Han skämdes nog mycket dock, för när han kom ut drog han ju sig undan helt och levde mer eller mindre som en eremit.

Detta var en mycket farlig och hänsynslös duo.

Abrahamsson hade kanske inte varit farlig men i kombination med Thurneman blev han det. Jag har frågat mig många gånger om det hade blivit någon Salaliga och som hade kunnat hålla på i hela sex år utan dessa båda personer? Ja kanske ändå.

Om RA kom att skämmas mycket vet jag ingenting om men han kom att leva mer eller mindre som en eremit i Stockholm.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-06-25 kl. 21:11.
Citera
2022-06-26, 20:08
Medlem
Citat:
Det kan jag också.

Visste dock inte att det var två pseudonymer som skrev boken. Kände bara till Wulvaricht. När man läser boken så förstår man att det tog åratal att få boken klar. Den är mycket noggrant skriven med uppgifter jag inte kände till tidigare samt foton som jag aldrig tidigare sett.

Citerar återigen det intressanta avsnittet från sidan 13:

"Thurneman framställs ofta felaktigt som en kriminell som införde magi i kriminaliteteten trots att han i själva verket var en magiker som införde kriminalitet i magin."

Kan även rekommendera den ganska nyutkomna amerkanska versionen av boken som har utökat bildmaterial med fler väldigt ovanliga bilder.
Kan köpas b.la via Amazon

Manhunter, The Story of the Swedish Occultist and Serial Killer Thurneman
Citera
2022-06-26, 20:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av Invictus
Kan även rekommendera den ganska nyutkomna amerkanska versionen av boken som har utökat bildmaterial med fler väldigt ovanliga bilder.
Kan köpas b.la via Amazon

Manhunter, The Story of the Swedish Occultist and Serial Killer Thurneman

Visste inte att boken av Wulvaricht om Thurneman har även blivit översatt till engelska.

Denna amerikanska version låter mycket intressant samt med utökat bildmaterial. Mig veterligen är detta den enda boken på svenska om Thurneman som har blivit översatt till engelska.

Publicerat 2021-06-30:

http://www.bardomethodology.com/arti...ler-thurneman/
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-06-26 kl. 20:23.
Citera
2022-06-26, 20:48
Medlem
Citat:
Visste inte att boken av Wulvaricht om Thurneman har även blivit översatt till engelska.

Denna amerikanska version låter mycket intressant samt med utökat bildmaterial. Mig veterligen är detta den enda boken på svenska om Thurneman som har blivit översatt till engelska.

Publicerat 2021-06-30:

http://www.bardomethodology.com/arti...ler-thurneman/

Det är helt korrekt Skaraborg2. Intresset för True Crime i USA är enormt. Sverige är ju lite "exotiskt" för amerikanarna vilket gjorde att dom snappade upp boken direkt.
Citera
2022-06-26, 21:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
En magiker som införde kriminalitet i magin.

Citat:
Ursprungligen postat av Invictus
Det är helt korrekt Skaraborg2. Intresset för True Crime i USA är enormt. Sverige är ju lite "exotiskt" för amerikanarna vilket gjorde att dom snappade upp boken direkt.

Ja jag vet att intresset för True Crime från Sverige är mycket stort.

Jag förstår att amerikanarna snappade upp den här mycket intressanta och väl skrivna boken. Marknaden i USA och Kanada är gigantisk jämfört med den svenska. Därmed kan denna bok få en mycket stor spridning. Då får dessa läsare veta följande:

"Thurneman framställs ofta felaktigt som en kriminell som införde magi i kriminaliteteten trots att han i själva verket var en magiker som införde kriminalitet i magin."

Första boken mig veterligen som tar upp det riktiga att Thurneman var en magiker som införde kriminalitet i magin.
Citera
2022-07-15, 14:34
Medlem
CH55s avatar
Är det ingen som har tillgång till filmen från 1970 ?
Den magiska cirkeln.
Vilket format som helst duger gott.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in