Citat:
Ursprungligen postat av
Kafferasten
Zlatan var betydligt sämre i landslaget tidigare. Hans målstatistik under Lagerbäck var inget att hänga i granen och spelet ofta mediokert. Men..tror du att Messi kommer börja leverera ännu fler mål och nå ett bättre snitt än det Zlatan har nu? Zlatan vaknade väl mycket tack vare tränarbytet som var katastrof för försvaret men inte för Zlatan. Kan inte se att Messi skulle få en liknande utveckling utan snarare att han ligger kvar som nu.
Och med tanke på att Zlatan spelade i ett Sverige som hade en av sina bästa perioder genom alla tider. gör det bara sämre för svenskens del. På frågan om Messi kommer att överträffa Zlatans målsnitt när han når upp till svenskens nuvarande ålder (som du nog säkert menade) så låter jag det vara osagt. Med det i åt Sedan att Messi inte skulle höja sig under ett tränarbyte stämmer inte, sedan Tata Martino tog över rodret har Messi gjort 3 mål och 2 assists under sina senaste 4 landskamper...
Citat:
Nja det är väl iofs upp till var och en att bedöma Aguero, Higuain, Tevez, Di Maria osv kontra brassarna. Så stor skillnad tycker jag inte att det är mellan spelarna.
Nog för att Argentinas anfall är det starkaste lagdelen men står slätt i jämförelse med Brasiliens dito. Och hävdar man att Gago, Romero, Demichelis, Zabaleta (för att nämna några exempeln) är i närheten att nämnas i samma andetag såsom Juninho, Dida, Lucio och Cafu så bör man ifrågasätta sig själv om fotboll verkligen är ens grej...
Citat:
Men min poäng är att folk snabbt glömmer hur bra Ronaldo också var. Så där fantastiskt överlägsen som Messi är nu var ju Ronaldo också när han var som bäst.
Ronaldos storhet är långtifrån att vara bortglömd. Speciellt när han vann skytteligor, vann individuella utmärkelser, hade rekordet som VM:ets meste målskytt i 12 år bland annat. Att ens jämföra honom med Messi är komedi som bäst då brassen, till skillnad från argentinaren, inte var en spelmotor/playmaker utan endast hade som uppgift att göra mål.
Citat:
Jo men det är svårare att luckra upp såna dödgrävare när man inte har spelare som Iniesta, Neymar, Suarez, Xavi osv vid sin sida som Messi haft.
Stackars Maradona som hade Zola Careca, Giordano, Carnevale osv som lekkamrater istället...
Citat:
Det är ju uppenbart så att hans målsnitt i Barca är betydligt högre än i Argentina, så de där med världsklasslirare runt sig gör faktiskt skillnad.
Messi har visat prov på att han kan briljera trots att hans offensiva lagkamrater underpresterade, något som man såg under VM i somras...
Citat:
Absolut det påpekade jag senare också. Det var mer att fotbollen i sig var mer defensivt inriktad.
Hur tänker du där?
Citat:
Klubbarnas försvar var ofta lagets starkaste lagdel.
Försvaret har alltid varit det viktigaste lagdel, då som nu. Det är nämligen A och O om man vill vinna titlar, man börjar alltid med att bygga laget bakåt brukar man säga...
Citat:
Fotbollen i stort går alltid framåt. Hittills i alla fall.
Det finns inget som tyder på att utvecklingen kommer stanna.
Citat:
Därför Maradona var överlägset bäst i VM 86. Ingen spelare var i närheten och ingen har gjort ett sådant VM sedan dess.
Nog hade Maradona ett fint VM men till skillnad från Messi så hade han rejäl avlastning i ock skall man inte glömma bort att han hade rejäl avlastning där hans offensiva lekkamrater presterade. Jorge Valdano, Oscar Ruggeri, Jorge Burruchaga och Sergio Batista var med och drog sitt strå till stacket. En lyx som Messi inte hade tyvärr...
Citat:
Messi var bra 2014 men det var inte så att alla tyckte det var givet att han skulle fått priset som den bäste spelaren. Har var inte på något vis överlägset bäst.
Jag tycker att statistiken som jag postade tidigare säger det mesta om varför ingen annan var viktigare för sitt lag än Messi under hela turneringen. Och
Citat:
Gjorde båda målen i kvartsfinalen och båda målen i semifinalen, spelade fram avgörande målet i finalen exempelvis.
Men under de första fyra matcherna gjorde han inga mål men bara en assist, lite märkligt att slå näven i bordet och slå fast att han var överlägsen bäst i hela turneringen.
Citat:
Kolla målen han gör och sättet
Visst, jag ger honom credit för hans fina soloräd mot England men samtidigt tog han sin nation till kvartsfinal p.g.a. sin handsmål. Vet vet vad hur det hade kunnat sluta om domaren upptäckte när Maradona gjorde regelbrottet. Just detta är en av de anledningarna till varför VM-guld inte skall vara ett argument till varför spelaren ifråga är den främste spelaren genom alla tider...
Citat:
han äger mittfältet under hela turneringen.
Samma sak gjorde Messi när han stundtals fick droppa ned och agera Argentinas spelmotor p.g.a. man hade en kass Gago som fick spela i brist på bättre alternativ...
Citat:
Allt handlar som sagt inte om statistik heller.
Haha, skall komma från någon som har använt statistik i sin argumentation...
Citat:
Sen hade ju även Maradona, Pelé bla vunnit flera ballon utmärkelser om det priset inte bara gällt Européer på den tiden.
Även om man räknar bort Ballon d'Or så har Messi passerat duon med råge. Tycker inte riktigt att man kan nämna Pele då han har aldrig spelat i Europa så brassen går fetbort, trots hans fina landslagskarriär. Vad gällande Maradona så har han bara vunnit skytteligan två gånger under hela sin karriär (den italienska cupen och i ligan) och aldrig vunnit assistligan bland annat.