2015-05-18, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Zidane gjorde ju precis det Messi gjorde, släpade ett lag genom VM till ett silver.
Att hävda att Zidane mer eller mindre bar Frankrike till sitt första VM-guld är komedi som bäst. Han blev utvisad i gruppspelet och stod för idel mediokra insatser ända fram till finalen där han nickade in två mål...
Citera
2015-05-18, 07:26
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
Att hävda att Zidane mer eller mindre bar Frankrike till sitt första VM-guld är komedi som bäst. Han blev utvisad i gruppspelet och stod för idel mediokra insatser ända fram till finalen där han nickade in två mål...
Läs inlägget igen.
Citera
2015-05-18, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Det man kan säga är att domarna har blivit bättre på att skydda lirarna. Tidigare var det vanligt att komma undan med överfall som skulle ge brandgula kort idag.

Jag tänkte faktiskt skriva att fotbollen var brutalare på den tiden, om det var det han syftade på med bättre försvarsspel. Men jag har lite svårt att tolka brutala backar som bättre försvarsspelare än dagens spelbegåvade försvarare, vilket jag förmodar att du håller med om?
Citera
2015-05-18, 16:04
Medlem
Alla här vet att Messi är en av 10 bästa spelare genom tiderna men bättre än Maradona? Svårt...

Messi har spelat med världsklass spelare i stort sett sedan dag 1 han kom till Barcelona. Ungdomslagen är bland de bästa, han debuterade när Barca redan var tillbaka som dominanter i fotbollen och fick rätt tränare (Guardiola) i rätt tillfälle i karriären. Inte nog med det har han spelat med Xavi och Iniesta, två av vår tids bästa mittfältare.

Nu kan man inte ta ifrån honom något för han är otrolig men bara kolla vilka förutsättningar han har haft sedan dag 1.
Andra sidan kolla Maradona. Säg mig hur bra spelare han spelade med när han var i Napoli? Careca? Till och med Barcelona? Bernd Schuster?

Maradona kunde vinna matcher på egen hand med mål eller assist, precis som Messi, men att säga att försvaret var skit på den tiden är ju fan löjligt. Försvararna var kanske inte lika skickliga som nu men dem åt upp hans ben för fan. Bara kolla på denna tacklingen https://www.youtube.com/watch?v=N8_JYHtvTS8

Sen var det någon här som påstod att Napoli och Argentina på Maradonas tid inte var så dåliga ändå. Napoli var 2 poäng från nedflyttning året innan Maradona kom och när han lämnade Italien hade Napoli två serie A titlar och en Uefa Cup. Hur många Serie A och europa titlar har de vunnit sedan dess?

Det är löjligt med jämförelser för i så fall kan vi lika gärna skita i försvare, mittfältare och målvakter för det enda folk tänker på är vem som är den bästa offensiva eller mest bollskickligaste. Båda två är legender och topp 10 genom tiderna. C.Ronaldo är antagligen topp 15 just nu, mycket möjligt top 10 när hans karriär är slut.

Vi behöver inte sätta nån före någon annan men Maradona är utan tvekan en av de längst upp. Sedan får vi sätta Messi bredvid honom tillsammans med Pelé, Cruyff, Beckenbauer, Zidane & Co men när folk säger att Messi är överlägset den bästa spelare genom tiderna så undrar man om fotboll bara har existerat i 10 år...
Senast redigerad av ElMuro 2015-05-18 kl. 17:00.
Citera
2015-05-18, 19:55
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
På 55 matcher så gjorde Zlatan 20 mål vilket ger honom ett målsnitt på 0.36% vilket inte är lika imponerande jämfört med Messis 0.46%.

Zlatan var betydligt sämre i landslaget tidigare. Hans målstatistik under Lagerbäck var inget att hänga i granen och spelet ofta mediokert. Men..tror du att Messi kommer börja leverera ännu fler mål och nå ett bättre snitt än det Zlatan har nu? Zlatan vaknade väl mycket tack vare tränarbytet som var katastrof för försvaret men inte för Zlatan. Kan inte se att Messi skulle få en liknande utveckling utan snarare att han ligger kvar som nu.

Citat:
Med tanke på vilka namn som fanns i det landslaget som Ronaldo spelade, är det milt sagt smaklöst att likställa dessa i samma andetag som Messis landslag.

Nja det är väl iofs upp till var och en att bedöma Aguero, Higuain, Tevez, Di Maria osv kontra brassarna. Så stor skillnad tycker jag inte att det är mellan spelarna. Men min poäng är att folk snabbt glömmer hur bra Ronaldo också var. Så där fantastiskt överlägsen som Messi är nu var ju Ronaldo också när han var som bäst.

Citat:
Nej, tur då att Maradona mötte lag såsom Ascoli, Pisa SC, Avellino i serielunken istället....

Jo men det är svårare att luckra upp såna dödgrävare när man inte har spelare som Iniesta, Neymar, Suarez, Xavi osv vid sin sida som Messi haft. Det är ju uppenbart så att hans målsnitt i Barca är betydligt högre än i Argentina, så de där med världsklasslirare runt sig gör faktiskt skillnad. Det var ju också din egen poäng gällande Ronaldo vars landslag du tyckte var mycket bättre, därmed gjorde han fler mål.

Citat:
Verkligen inte! Utvecklingen har gått framåt i samtliga områden inom fotbollen och försvarsspelet är inget undantag.

Absolut det påpekade jag senare också. Det var mer att fotbollen i sig var mer defensivt inriktad. Klubbarnas försvar var ofta lagets starkaste lagdel. Fotbollen i stort går alltid framåt. Hittills i alla fall.

Citat:
Jaha, varför tycker du det?

Därför Maradona var överlägset bäst i VM 86. Ingen spelare var i närheten och ingen har gjort ett sådant VM sedan dess. Messi var bra 2014 men det var inte så att alla tyckte det var givet att han skulle fått priset som den bäste spelaren. Har var inte på något vis överlägset bäst. Gjorde inte båda målen i kvartsfinalen och båda målen i semifinalen, spelade fram avgörande målet i finalen exempelvis. Kolla målen han gör och sättet han äger mittfältet under hela turneringen.

Citat:
Sedan är det märkligt att du anklagar mig för att jag hittar på är bara löjligt då jag kan åtminstone backa upp mina siffror vad gällande skapade målchanserna och dribblingar. Annars är det roligt att det skall komma från någon som bara tycker att Messi inte gjorde ett bra VM men inte kan förklara exakt varför...

Ja nä det var onödigt av mig det håller jag faktiskt med om i efterhand. Det var något i ditt hela inlägg som kändes provocerande bara. Sen har jag aldrig påstått att Messi inte gjorde ett bra VM. Har dock sett flera bättre insatser från andra spelare under alla dom VM-slutspel jag följt. Och då har jag kollat sedan VM 1970..även om jag var på tok för liten för att minnas just VM 70 men farsan kan intyga att jag låg i soffan under matcherna

Citat:
Återigen, räcker för att kika på Messis individuella utmärkelser och rekord som han har slagit för att konstatera att han har passerat Ronaldo och Maradona sedan länge.

Allt handlar som sagt inte om statistik heller. Sen hade ju även Maradona, Pelé bla vunnit flera ballon utmärkelser om det priset inte bara gällt Européer på den tiden.

Citat:
Det Zidane kunde göra men en fotboll när fransmannen stod på topp, kunde Messi göra med en apelsin redan i lågstadiet

Här kan jag hålla med dig dock. Messi är utan tvekan bättre än vad Zidane någonsin var. Messi då pratar vi (min åsikt) topp 3 eller som sämst topp 5 innan hans karriär ens är över. Zidane topp 10-15 kanske.
Citera
2015-05-18, 23:05
Medlem
Jag håller med om nästan allt du har skrivit. Folk har verkligen glömt hur bra brasse Ronaldo var när han var som bäst. Ett riktigt fenomen innan skadorna. Utan tvekan Messi nivå innan skadorna!

Men jämförelsen mellan Messi och Zidane är inte rättvis. Två helt olika spelare. Zidane spelade kanske den vackraste fotbollen någonsin. En fotbolls ballerina. Frankrikes bästa spelare VM 98 och sedan utan tvekan EM 2000 bästa spelare. Hans teknik och speluppfattning från 98 till slutet VM 2006 var fantastiskt. Kolla bara på hans matcher i slutspelet VM 2006. 34 år och bär laget till final.

Enligt mig så var 2006 Zidane bättre än 2014 Messi.

Men som sagt, olika spelare hur kan man jämföra? Båda är legender och jag kommer berätta om dem för mina barn och barnbarn!
Citera
2015-05-19, 18:29
Bannlyst
All heder till Zidane men Messi är från en annan planet. Känns som han gör allt i slowmotion.
Citera
2015-05-19, 18:35
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pardeus
All heder till Zidane men Messi är från en annan planet. Känns som han gör allt i slowmotion.
Precis som allt var svenska landslagsbacklinje gor.

Jag alskar att hylla gamla profiler men det ar nog ba' att erkänna att Messi troligtvis ar den baste genom tiderna. Enorm spelare.
Citera
2015-05-19, 18:39
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElMuro
Jag håller med om nästan allt du har skrivit. Folk har verkligen glömt hur bra brasse Ronaldo var när han var som bäst. Ett riktigt fenomen innan skadorna. Utan tvekan Messi nivå innan skadorna!

Men jämförelsen mellan Messi och Zidane är inte rättvis. Två helt olika spelare. Zidane spelade kanske den vackraste fotbollen någonsin. En fotbolls ballerina. Frankrikes bästa spelare VM 98 och sedan utan tvekan EM 2000 bästa spelare. Hans teknik och speluppfattning från 98 till slutet VM 2006 var fantastiskt. Kolla bara på hans matcher i slutspelet VM 2006. 34 år och bär laget till final.

Enligt mig så var 2006 Zidane bättre än 2014 Messi.

Men som sagt, olika spelare hur kan man jämföra? Båda är legender och jag kommer berätta om dem för mina barn och barnbarn!

Fast rent objektivt var ju Messis 2014 bättre än typ alla fotbollsspelares karriärer/bästa år. Och då var det Messis sämsta sen han var typ 18 år.
Citera
2015-05-19, 18:50
Bannlyst
Har tyckt Messi och Tevez varit helt makalösa spelare sen jag först såg dem i VM2006.

Visste att jag skulle höra mer från dem då, eftersom de va newbies på den tiden!
Citera
2015-05-19, 18:50
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitas-bular
Har tyckt Messi och Tevez varit helt makalösa spelare sen jag först såg dem i VM2006.

Visste att jag skulle höra mer från dem då, eftersom de va newbies på den tiden!
Forklara varför Tevez var petad ifrån VM-truppen forra aret da om han ar sa bra.
Citera
2015-05-19, 18:53
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Forklara varför Tevez var petad ifrån VM-truppen forra aret da om han ar sa bra.

För det är allmänt känt att han varit petad för han varit gnällig och inte velat underkasta sig laget fram tills nu när han blev uttagen igen?

Han hade nog annars alltid varit med, men spelare som Higuain, Palacios m.fl har nöjt sig med att tillhöra truppen/suttit på bänken en del då Messi, Aguero och andra varit givna.
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2015-05-19 kl. 19:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in