Citat:
Ursprungligen postat av
Kafferasten
Det var många svaga lag i La Liga under denna tid
här har vi även en annan intressant myt som säkert kommer återberättas i årtionden och ses som sanning. man kan både kolla på totalt antal mål i toppligorna samt antal insläppta mål hos de nedflyttade lagen. i inget av dessa fall sticker la liga ut det minsta (utan ligger snarare nära/
under snittet). noterar vi även att messi och ronaldo ensamma stått för bra mycket fler mål än skytteligavinnarna i de andra toppligorna och kontrollerar för den absoluta toppen i varje liga så blir skillnaden ännu mer uppenbar.
mycket konstigt med tanke på hur ofta man hör att dessa spelare aldrig någonsin skulle lyckats göra lika många mål mot west bromwich eller atalanta. (för att inte tala om hur ofta messi/CR vinner skytteligan i CL där man ställs mot övriga ligors världsanfallare)
-
säkert möjligt det kan stämma om man kollar längre bak i tiden (typ 2009), när jag kollade upp detta för ett tag sedan så orkade jag bara kolla senaste säsongerna, då jag inte lyckades hitta statistik på totalt antal mål i ligorna utan fick räkna ihop det själv.