2008-11-02, 20:42
Medlem
Ok som sagt jag länkade till sidan där det stod om William Roudrigez och de flesta andra vittnena jag talar om. Innan du har läst igenom vittnesmålen och tittat på Barry Jennings-klippet, svarar jag inte på några mer av dina inlägg. Det du säger om vittnesmålen krockar nämligen med vad de säger.
Citera
2008-11-02, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lienno
Ok som sagt jag länkade till sidan där det stod om William Roudrigez och de flesta andra vittnena jag talar om. Innan du har läst igenom vittnesmålen och tittat på Barry Jennings-klippet, svarar jag inte på några mer av dina inlägg. Det du säger om vittnesmålen krockar nämligen med vad de säger.

En av mina repliker handlade om vittnena, resterande handlade om helt helt andra saker. Att du inte vill svara på dessa är ett klart tecken på att du inte har så mycket vettigt att komma med.

För övrigt har jag tittat igenom Jennings vittnesmål, men det gav mig inte så mycket. Enligt NIST så hörde Jennings det första huset kollapsa, och det var röken och rasmassorna från den andra kollapsen som fångade dem in i huset.
Citera
2008-11-02, 21:18
Medlem
Citat:
Citat:

En av mina repliker handlade om vittnena, resterande handlade om helt helt andra saker. Att du inte vill svara på dessa är ett klart tecken på att du inte har så mycket vettigt att komma med.

För övrigt har jag tittat igenom Jennings vittnesmål, men det gav mig inte så mycket. Enligt NIST så hörde Jennings det första huset kollapsa, och det var röken och rasmassorna från den andra kollapsen som fångade dem in i huset.

Nej det är ett klart tecken på att inte du har så mycket att komma med och att du missupfattar mina frågor p g a att du inte läser. Läs igenom vittnesmålen, det är grundläggande om man ska debattera om detta. När jag pratade om att det är väldigt få som pratar om hissar som föll och väldigt många som pratar om explotioner, så menade jag bland vittnena.

Hur kan du säga att Barry Jennings vittnesmål inte gav något? Han var i WTC7 och upplevde många explotioner INNAN något av tornen föll, hur kan det inte ge dig något. Väljer du att förneka det han säger helt och hållet? Vadå enligt NIST? LYSsna på vad han själv säger, han vet väl bättre vad han var med om än NIST?
Herre Gud!
Citera
2008-11-02, 21:22
Medlem
Citat:
Nej det är ett klart tecken på att inte du har så mycket att komma med och att du missupfattar mina frågor p g a att du inte läser. Läs igenom vittnesmålen, det är grundläggande om man ska debattera om detta. När jag pratade om att det är väldigt få som pratar om hissar som föll och väldigt många som pratar om explotioner, så menade jag bland vittnena.

Hur kan du säga att Barry Jennings vittnesmål inte gav något? Han var i WTC7 och upplevde många explotioner INNAN något av tornen föll, hur kan det inte ge dig något. Väljer du att förneka det han säger helt och hållet? Vadå enligt NIST? LYSsna på vad han själv säger, han vet väl bättre vad han var med om än NIST?
Herre Gud!

Men alla världens nyhetsbolag missade dessa tydliga explosioner som ekade över gatorna?
Citera
2008-11-02, 21:35
Medlem
Citat:
Nej det är ett klart tecken på att inte du har så mycket att komma med och att du missupfattar mina frågor p g a att du inte läser. Läs igenom vittnesmålen, det är grundläggande om man ska debattera om detta.

Fast det är ju du som vägrar bemöta sakliga inlägg. Du har inte bemött det jag skrev om kapningar, du övergav hiss-diskussionen, etc.

Citat:
När jag pratade om att det är väldigt få som pratar om hissar som föll och väldigt många som pratar om explotioner, så menade jag bland vittnena.

Det uppfattade inte jag. Men precis som du säger pratar många vittnen om smällar, dån och andra liknande höga ljud. Sådana ljud kan orsakas av en mängd saker. Man pratar också om explosioner. Explosioner inträffade helt klart - generatorer, oljecisterner och brandgasexplosioner. Det finns dock inte ett endaste vittne som pratar om bomber.

Herre Gud![/quote]

Jag tror att de ljud han hörde orsakades av huskollapserna. Han befann sig i husen vid tidpunkterna för det. Överlag är det svårt att säga något mer utifrån ett vittnesmål. Vid alla stora händelser finns det alltid uppgifter som är i konflikt med varandra. Det var dock intressant och jag kommer minnas det.
Citera
2008-11-02, 21:43
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Jag pratade om bevisen för hur exakt det gick till. Som sagt läs frågorna och sedan svaren.

ATT det var en konspiration finns det gott om bevis för, vilka jag postar hela tiden och det är där jag vill hålla debatten.

Men det förändrar inte på något sätt sakfrågan, att du vrider på ansvaret i bevisföring så att du har rätt oavsett var resultatet är. Avsaknad av bevis är inte samma sak som bevis.
Citera
2008-11-02, 21:44
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Det är min personliga åsikt, om du hittar nån som du tycker ser mer perfekt ut så länka gärna. Ni är bra på att peta i detaljer, men försök att se den stora bilden också. Om det är världens mest perfekta rivning eller inte, är inte det mest intressanta att diskutera.
Men som sagt det är min personliga åsikt.

Om det inte är intressant att diskutera, varför tog du då upp det som ett argument?
Citera
2008-11-02, 21:47
Medlem
Pads avatar
Citat:
Vad som är relevant är hur kraftigt Windsor tower brann, hur det såg ut när delar av den föll ner, att infrastrukturen höll, mm. Det jag syftade på var att Windsor tower brann otroligt mycket intensivare och över nästan hela byggnaden. Bränderna på WTC7 var uppskattningsvis i 5% av byggnaden, jämfört med närmre 100% vid Windsor tower(min iaktagelse, jag försöker göra min poäng klarare, vet att jag kommer bli attackerad för detta=)).

Men det är fortfarande två olika byggnader, äpplen och päron. Eftersom de är konstruerade helt olika så kan du inte göra några jämförelser alls.

Citat:
Du försöker jämföra Windsors stålöverdel, som inte hade någon stabiliserande funktion, med WTC7:s infrastruktur och stålram. Tycker du DET är en relevant jämförelse?

Nej, det är därför vi vakthundar aldrig drar upp Windsor som exempel, det är bara ni som gör det. Däremot så talar exemplet MOT er när man tittar vidare på era påståenden.

Citat:
Mitt svar är dock att denna stålöverdel, konstigt nog stod emot bättre och föll inte alls lika snabbt.

Eh? Är du på riktigt? Har du då haft i åtanke att den överdelen heller inte behövde bära upp lika mycket vikt som någon av byggnaderna som kollapsade 911.

Och bar så vi har klart för oss hur det såg ut: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:TorreWindsor1.JPG

Notera att betongdelen står kvar som ett naket skelett, ståldelen är helt kollapsad (någon liknade det vid en ledsen slips vilket säger en hel del).

Hela förloppet finns här: http://www.mace.manchester.ac.uk/project/research/structures/strucfire/CaseStudy/HistoricFires/BuildingFires/default.htm

Där kan man alltså också läsa om att elden bekämpades innan man vid midnatt drog sig tillbaka. Klocken 04:00 kollapsade den övre delen.

Så helt seriöst, vad får dig att tro att ni kan dra några slutsatser om 911 genom att titta på Windsor tower? Den ENDA slutsats som man helt säkert kan dra är att stålbyggnader inte alltid överlever bränder, alltså sätter det stopp för den eviga gamla döda hästen om att stålbyggnader skulle vara bra skyddade mot brand. Ja tjena. Märk väl att jag uttryckte mig neutral, det faktum att ståldelen i Windsor kollapsade säger varken bu eller bä om någon av byggnaderna i WTC. Olika byggnader, olika byggstilar, olika skador, olika känsliga för olika saker, olika belastning => går inte att dra några slutsatser.

Citat:
Var kan man se att fallet initierades när ett av Penthousehusen föll ner genom taket?

http://www.youtube.com/watch?v=LD06SAf0p9A

Det är första synliga tecknet på kollapsen, notera hur överbyggnaden sjunker in genom taket och precis i nästa ögonblick så säckar byggnaden ihop.

Citat:
Hur togs grunden på huset bort?

Genom bränderna. Det blir som att slå undan benen på någon. Alltså, om man struntar i de nedre delarna av tornen utan bara tittar på "impact zone" och det som ligger längre upp så ser du samma sak. Där planen träffade tappar konstruktionen sin integritet och det som ligger över börjar glatt sin färd neråt. Samma sak med sjuan, fast längre ner.

Bränderna gjorde ju i princip samma jobb som en kontrollerad demolering skulle ha gjort, de tog sönder den bärande strukturen så att den inte kunde hålla uppe ovanliggande våningsplan. Då går det som det går.

Citat:
Varför står 5:an och 6:an kvar trots betydligt kraftigare skador?

Olika hus => går inte att jämföra. Hur svårt kan det vara? Hur höga var de? Vilken belastning var det på konstruktionen?

Citat:
Kollapstiden tyder på, som jag sagt tusen gånger, att byggnaden med dess stabila infrastruktur, inte gjorde något som helst motstånd, vilket är helt omöjligt. Hur kan det finnas noll motstånd i en sådan byggnad?

Hur stabil var den strukturen menar du? Vad skulle den sätta emot när överdelen kommer farande neråt?
Citera
2008-11-02, 21:53
Medlem
Pads avatar
Citat:
Thermite hittades i rasmassorna.

Nu måste jag ställa en kontrollfråga... Om man hittade thermite i rasmassorna, innebär det att den inte hade utlösts? Eller har du dragit upp Jones "thermiterester"? För jag hoppas att du är medveten om att thermite inte är det enda ämnet som lämnar de spårämnen han hittade. Och om så är fallet, hur kan du påstå att det kom från thermite och inte exempelvis gipsskivor från kåken?
Citera
2008-11-02, 21:58
Medlem
Pads avatar
Citat:
Nej inte vad jag vet. Jag har dock aldrig sett någon rivning som är så perfekt som 7:ans. En fantastisk slump att några små bränder och lite fallande bråte kunde åstadkomma världens mest perfekta rivning. Du ställer fel frågor. Hittar man thermite, så måste man ta reda på varifrån det kommer. Vad tror du?

Några små bränder? Ehh? Det var hela våningsplan som fick brinna UTAN att man bekämpade elden, vad tror du händer då?

Brandpersonalen på plats var inte förvånade när byggnade rasade, den hade innan kollapsen knakat, vilket är ett tecken på att den håller på att ge sig.

Nu har jag inte sett några belägg för att man hittat thermite, så jag inväntar nog någon slags bevis innan jag känner att jag behöver bry mig.
Citera
2008-11-02, 21:58
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Vad menar du? Tycker DU att det finns tydliga bevis? Eller var du ironisk?

Allt tjat från eran sida om att tornen föll i nästan fritt fall (borde ju kunnat skjusteras i och med hur man gör sprängladdnignarna)
Inga kapare på passagerarlistorna tex
Användandet av en gammal plan som finns tillgänglig för allmänheten sedan flera år.

Listan kan säkert göras längre, men det är dessa jag kommer på just nu (trött och sleten)
och jag är medveten om att du kanske inte dragit upp dessa tre alternativ, utan det är mer exempel.

Och nej jag var inte ironisk

Så jag förstår inte hur ni kan påstå att det fanns tydliga bevis. Enligt mig är det så slarvigt gjort så isf ville dom åka fast.
Citera
2008-11-02, 22:04
Medlem
Pads avatar
Citat:
Det är ni som måste förklara hur det kunde ske. Det finns många demoleringar som ser ut på liknande sätt(dock ej lika perfekt), men det finns inga byggnader som fallit på ett sådant sätt p g a eld mm. Altså är iaktagelsen att det är en kontrollerad demolition, precis som experten Jowenko säger
http://www.youtube.com/watch?v=k3DRhwRN06I
Ni måste bevisa motsatsen

Så även om det var så att ingen byggnad kollapsat på det sättet tidigare så vore det omöjliugt menar du? Ingenting kan hända för första gången?

jowenko är intressant, och han är utan tvekan en av de bästa indicierna som foliehattsrörelsen har. Men, ett antal saker är värda att påpeka:

1. Han förkastade alla teorier om att WTC1 & 2 skulle sänkts med bomber.

2. Han drog slutsatsen efter att ha sett motsvarande en youtubefilm i kvalitet på en laptop. Mig veterligt hade han inte studerat några ritningar eller fått reda på vilka skador som byggnaden hade. På kollapsfilmerna kan man inte se vad eldsvådorna härjat.

3. Han har efter detta tillfälle inte velat/kunnat prestera någon slags arbete med en alternativ teori om hur huset kollapsade som kunnat granskas av fackfolk (alltså peer review). Fatta vilken fjäder i hatten för honom om han kunnat bevisa en sådan sak, men istället är han tydligen bara tjurigt tyst vad jag vet (fast han vidhåller att hans första reaktion stämde).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in