Citat:
Ursprungligen postat av Lienno
Vad som är relevant är hur kraftigt Windsor tower brann, hur det såg ut när delar av den föll ner, att infrastrukturen höll, mm. Det jag syftade på var att Windsor tower brann otroligt mycket intensivare och över nästan hela byggnaden. Bränderna på WTC7 var uppskattningsvis i 5% av byggnaden, jämfört med närmre 100% vid Windsor tower(min iaktagelse, jag försöker göra min poäng klarare, vet att jag kommer bli attackerad för detta=)).
Men det är fortfarande två olika byggnader, äpplen och päron. Eftersom de är konstruerade helt olika så kan du inte göra några jämförelser alls.
Citat:
Du försöker jämföra Windsors stålöverdel, som inte hade någon stabiliserande funktion, med WTC7:s infrastruktur och stålram. Tycker du DET är en relevant jämförelse?
Nej, det är därför vi vakthundar aldrig drar upp Windsor som exempel, det är bara ni som gör det. Däremot så talar exemplet MOT er när man tittar vidare på era påståenden.
Citat:
Mitt svar är dock att denna stålöverdel, konstigt nog stod emot bättre och föll inte alls lika snabbt.
Eh? Är du på riktigt? Har du då haft i åtanke att den överdelen heller inte behövde bära upp lika mycket vikt som någon av byggnaderna som kollapsade 911.
Och bar så vi har klart för oss hur det såg ut:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:TorreWindsor1.JPG
Notera att betongdelen står kvar som ett naket skelett, ståldelen är helt kollapsad (någon liknade det vid en ledsen slips vilket säger en hel del).
Hela förloppet finns här:
http://www.mace.manchester.ac.uk/project/research/structures/strucfire/CaseStudy/HistoricFires/BuildingFires/default.htm
Där kan man alltså också läsa om att elden bekämpades innan man vid midnatt drog sig tillbaka. Klocken 04:00 kollapsade den övre delen.
Så helt seriöst, vad får dig att tro att ni kan dra några slutsatser om 911 genom att titta på Windsor tower? Den ENDA slutsats som man helt säkert kan dra är att stålbyggnader inte alltid överlever bränder, alltså sätter det stopp för den eviga gamla döda hästen om att stålbyggnader skulle vara bra skyddade mot brand. Ja tjena. Märk väl att jag uttryckte mig neutral, det faktum att ståldelen i Windsor kollapsade säger varken bu eller bä om någon av byggnaderna i WTC. Olika byggnader, olika byggstilar, olika skador, olika känsliga för olika saker, olika belastning => går inte att dra några slutsatser.
Citat:
Var kan man se att fallet initierades när ett av Penthousehusen föll ner genom taket?
http://www.youtube.com/watch?v=LD06SAf0p9A
Det är första synliga tecknet på kollapsen, notera hur överbyggnaden sjunker in genom taket och precis i nästa ögonblick så säckar byggnaden ihop.
Citat:
Hur togs grunden på huset bort?
Genom bränderna. Det blir som att slå undan benen på någon. Alltså, om man struntar i de nedre delarna av tornen utan bara tittar på "impact zone" och det som ligger längre upp så ser du samma sak. Där planen träffade tappar konstruktionen sin integritet och det som ligger över börjar glatt sin färd neråt. Samma sak med sjuan, fast längre ner.
Bränderna gjorde ju i princip samma jobb som en kontrollerad demolering skulle ha gjort, de tog sönder den bärande strukturen så att den inte kunde hålla uppe ovanliggande våningsplan. Då går det som det går.
Citat:
Varför står 5:an och 6:an kvar trots betydligt kraftigare skador?
Olika hus => går inte att jämföra. Hur svårt kan det vara? Hur höga var de? Vilken belastning var det på konstruktionen?
Citat:
Kollapstiden tyder på, som jag sagt tusen gånger, att byggnaden med dess stabila infrastruktur, inte gjorde något som helst motstånd, vilket är helt omöjligt. Hur kan det finnas noll motstånd i en sådan byggnad?
Hur stabil var den strukturen menar du? Vad skulle den sätta emot när överdelen kommer farande neråt?